Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Om at farve tøj
Forfatter: 
Dato:  04-05-2020 09:33

Jeg er ved at farve 4 hvide t-shirts, og det ser ud til at ville tage hele dagen...
Mit 40 grader bomuldsprogram tager TRE timer, og først skulle t-shirtsne vaskes (de er nye) for at fjerne appretur (og usynlige pletter :-D ).
Nu er de så sat over med farven "Intense violet", som jeg godt nok er spændt på. På pakken er vist et prisme af ametyst. Indtil videre ser vandet nu lidt afbleget rødbedelilla ud, så nu må vi se!

Efter farveturen skal de igen på 40 grader (med sæbe)- og så skal maskinen køre tom for at fjerne farverester.

Jeg havde ellers planlagt en tur mere med "Bahama Blue", men det er ikke sikkert, det så bliver i dag.

 

Det er lidt spændende med de der farver, jeg har godt nok fundet et farvekort, men det hænger jo også i, om skærmen er farvekalibreret korrekt, og om dem, der har taget fotoet- har farvekalibreret korrekt. Nu forventer jeg bare noget lilla, helst ikke FOR rødlilla.

Hvis det bliver for grimt, er der altid "Burlesque red"- eller bare "Velvet Black" til at farve over med! ;-)

I øvrigt må det ikke tørre i sollys eller varme, så jeg tror nok, jeg bare puster det tørt...


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 God fornøjelse
Forfatter: 
Dato:  04-05-2020 13:30

Det er meget sjovt selv at farve sit tøj, vi gjorde det for nogle år siden. Min mand havde i flere år arbejdet med fødevarer, hvor han fik en million-milliard hvide t-shirts til at arbejde i.

 

Da han skiftede arbejde, var der rigtigt mange som aldrig havde været pakket ud, så datteren og jeg gik i gang, de blev farvet røde blå eller gule, der smuttede så også lige nogle hvide shorts og lignende med.

 

Vi havde også købt hvide badekåber i IKEA, der blev datterens farvet turkis og min en form for rød, jeg ville gerne have farvet mandens mørkegrøn, men han insisterede på at den skulle være hvid. Hhhmmm kedeligt.

 

Efter det er blevet farvet, har vi aldrig taget særlige hensyn til det og jeg synes faktisk det har holdt farven pænt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 kan ridebukser farves?
Forfatter: 
Dato:  06-05-2020 18:55

Hej

I har åbenbart erfaring med at farve tøj...det har jeg ikke.

Mit spørgsmål er om ridebukser (hvide pikeur stævnebukser med "fuldskind") kan farves? og med et resultat der bliver til at holde ud at se på...

Jeg kunne tænke mig at de blev grå eller mellemblå, sådan nogle praktiske farver, hvor skidtet ikke ses så let. Er klar over at fuldskind udgør et problem og så at selve buksen er lavet af blandingsprodukt med elastan osv...

Synes bare det er ærgerligt med et par gode ridebukser, der ikke bliver brugt mere. Tror ikke jeg kommer til at deltage i flere dressur-stævner i dette liv.

Tak for eventuelle svar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sådan gik det!
Forfatter: 
Dato:  06-05-2020 20:46

Det gik faktisk godt med de lilla. (De er ikke pædagoklilla)

 

Men nu havde jeg fået blod på tanden, og havde kun 2 (brugte) hvide tilbage, så jeg tog en grå og smalstribet i hvidt langærmet med i næste ombæring. ("Bahama Blue").

De hvide blev fint tyrkisblå, men den anden- det ser MEGET mærkeligt ud! Grønlyseblå med striber på?! Nu jeg kender farven, skulle jeg jo bare have taget et par falmede tyrkisblå med. Meen, så blev jeg da det klogere... :-D

 

Erfaring?

Jeg har engang farvet nogle gardiner røde. Lad mig sige det på den måde: Det var 50:50 succés.

 

Du kan ikke farve skind med vaskefarver! Og hvad bukserne ellers er lavet af, så er bomuld, polyester- og lidt andet, der KAN farves. Ellers vil det skjolde/tage uens mod farven.

 

Sæt dog de bukser til salg/bytte og anskaf dig et par i en farve, du kan lide?!

 

Jeg farvede da kun fordi, jeg er så træt af, at jeg kun kan få grå, sorte eller hvide t-shirts (i en stor størrelse)- og med de farver, ligner jeg et genopgravet lig- for det meste.

 

Jeg kan supergodt lide klare farver, men nu har de farver, der klæder mig, ikke været til salg (i strørrelser og priser), som jeg kan bruge meget længe.

 

Farven er heller ikke helt billig: 1 pakke rækker til 600 g. tøj. Så jeg måtte skam veje mit (på køkkenvægten).


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Farve hvide ridebukser
Forfatter: 
Dato:  07-05-2020 06:58

Jeg har engang for mange år siden farvet et par hvide ridebukser med kunstskind. Stoffet blev mørkt navyblå og skindet blev lyseblåt. Jeg synes selv de blev mega seje og havde stor glæde af dem i mange år.

Men jeg garanterer ikke for resultatet 😁

 

@tine : tillykke med de gode resultater, -farvning af tøj er spændende og underholdende 😊

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider