Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 rådyr forsvinder
Forfatter: 
Dato:  23-02-2020 21:04

Hej

Er vi de eneste der bor langt ude på landet, hvor vi ikke længere oplever rådyr ? Vi ser nu store flokke af dådyr i stedet. Det aller sidste rådyr forsvandt for et par måneder siden.

 

Har du samme oplevelse?


0
0
Svar på denne tråd
 
 undskyld
Forfatter: 
Dato:  23-02-2020 21:18

undskyld, kom til at dobbelt poste

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-02-2020 21:47

Min far og jeg kom forleden til at snakke om, at vi heller ikke rigtig synes, vi ser nogen rådyr. Vi ser dog heller ingen dådyr, men dem er der vist ikke så mange af i det midtjyske.

 

Jeg kan ikke helt greje, hvorfor... der burde vel ikke være mangel på mad, når du der ikke har været sne?


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rådyr, dådyr og...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 07:12
Da jeg tog jagttegn, så lærte vi, at hvis der er dådyr, så er der ingen rådyr. Er der kronvildt, er der ingen dådyr eller rådyr.

Jeg har talt med nogle jægere, om min jord skulle have jagtmæssig interesse (læs: jeg har lige taget jagttegn, hvis man kunne lære noget af garvede folk kom her...)
Svaret var, at hvis jeg ville have heste, så var svaret nej, for de holdt vildtet væk.

...
Så, min første tanke var - hvad går der ellers i området?
Har det ændret sig?
Siden det er en hesteside, har folk flere heste hjemme??

...
Dernæst, hvordan opfører folk i området sig?
Har I flere Mountain bikere udenfor stierne? Folk der lufter ruhåret hønsehund uden snor?

Rådyr kan sagtens liste rundt dybt inde i villa kvarterer og industrikvarterer.
Men - de gør det efter at folk er gået i seng.

Prøv at gå tur kl 01 i nat og se, hvilke dyr, der er der.
Husk snor på din hund, hvis den løber efter harer.
1
2
Svar på denne tråd
 
 Rådyr
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 10:39

Jeg bor i den nordlige del af Midtjylland - faktisk lige syd for grænsen til Himmerland - og vi har masser af rådyr.

Fredag i uge 7 skridtede jeg fx tur ud ad landevejen lige før middagstid og blev næsten rendt over ende af en rudel på 9 dyr :)

Det sker også af og til, at vi har besøg af dem ved højlys dag på vores kørebane, som åbenbart har saftigere græs end naboernes marker ;) - men ellers er det mest i tusmørketid, vi ser dem.

 

Ca. 3 km væk er der en større koncentration af dådyr, og 5 km i den anden retning ligger statsskoven, hvor der er masser af krondyr - så vi har det hele :)

 

Hilsen Sif

 


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 11:34

Den med hestene tror jeg ikke helt på. Vi bor tæt på større skovområde og en løslig sammentælling siger der står 250-300 heste udenom. Vi har stadig rådyr, harer, fasaner, ræve selv et par grævlinger, dog ingen krondyr.

I de levende hegn rundt om mine egne fenner er der altid en rå eller to der sætter lam, så de må kunne vænne sig til hestene.

 


Suldudu

2
0
Svar på denne tråd
 
 rå/dådyr
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 18:26

vi har langt mellem naboerne og har de himmerlandske heder som nabo. Vi har altid haft heste, så jeg køber heller ikke den med at heste skræmmer rådyr. I 2015 og 2016 fik vi kid på marken ved siden af mine heste. Vi har tilgengæld fået mange flere jæger de sidste 10 år. Og vi har en lang og lige vej, der er fart indbydende. I 2017 og 2018 blev 7 rådyr kørt ihjel,og dette blot på en kort strækning på 500 m ved vores gård.

 

Helt ærlig, jeg er glad for at i skriver i min tråd. Der er noget galt med bestanden. Her har der altid været både då og rå og til tider kronvildt på vandring. Det er meget fint at en jæger skriver at det er heste og løse hundes og katte (for den sags skyld) der er skyld i det. Vi har boet har i 20 år og har haft heste, løse hunde og katte altid og har observeret naturen med hund og på hest Her er der ingen moutain biker eller på nogen måde overbrugt eller forstyrret natur. Men der er flere jæger

 

Men ok nogle tror jo også at hvis man har rotter har man ingen mus!

 

Mvh

Mona


1
0
Svar på denne tråd
 
 Heste og rådyr..
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 19:14

trives nu fortrinligt sammen; her har vi stort set hvert år en ynglende rå på en "brak" fold, og vi ser dagligt rådyr, harer, fasaner, agerhøns og jævnligt store flokke dådyr, så at heste holder vildtet væk, er nyt for mig - og tydeligvis også for vildtet her på egnen...

 

Her er også masser af jægere - naboerne til de 2 sider er vældig aktive, og i den nærliggende skov, der hører under Sorø Akademi, er jagten udlejet til et konsortie.

 

Så her på vest/midtsjælland er der ikke tegn på nedgang i bestanden.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-02-2020 20:06

Lige mht. dén med, at heste skræmmer dyrevildt væk, så synes det nærmere omvendt hos os ;D

 

Spøg til side, så er jeg altså mere bekymret for, om jægerne måske er lidt for meget om sig. Jeg plejer normalt at se en del flokke vildt, når jeg kører på arbejde, men jeg synes næsten ikke, jeg har set nogen de seneste måneder :(


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har landbrug
Forfatter: 
Dato:  26-02-2020 23:02

på Nordvestsjælland, og her er både kronvilt, rådyr og af og til - dem med den hvide bagdel
Vi bor op ad skov og enge, så det er måske en del af forklaringen.


Vårbyghalm Morten Koch 12 kr./stk - ca 12 kg.

Vi har lidt sort havre også.

0
1
Svar på denne tråd
 
 det område..
Forfatter: 
Dato:  27-02-2020 09:25

Det område hvor vi går på jagt, har vi alle 3 hjortearter.

Masser af råvildt, dåvildt og kronvildt. (Nordsjælland)

Kronvildtet holder til i den en del af reviret, men her er også både råvildt og dåvildt.

De andre områder er både råvildt og dåvildt på de samme marker.

 

En af de ting, der kan have ændret sig, kan være biotopen. Er der noget andet på marken? er der fældet træer/ læhegen? Er der sat nyt hegn op? Er naboen begyndet at lufte hund af en anden rute?

 

Nogle gange er det nogle bittesmå ændringer der fåer vildet til at ændre adfærd.

 

Kronvildtet omkring Holstebro / Ulfborg har ændret adfærd pga af ulve i områder, og optræder nu mere spredt.

 

Her er et eksempel på råvildt og dåvildt i samme område inden for få minnutter.

Billede

 

Og 7 minnutter senere kom disse 2 forbi

Billede

 

Som i kan se på billederne, står de samme sted og jeg sidder ca. 25 m væk i en stige.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Julle.....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2020 10:49

Wauuw - fede billeder, Julle :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 rå/dådyr
Forfatter: 
Dato:  27-02-2020 19:31

Tak fordi i skriver jeres oplevelser her i tråden, jeg synes det er vigtigt.

 

Mvh

Mona


0
1
Svar på denne tråd
 
 Rådyr...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2020 22:49

Både jeg og min kæreste har talt om det samme, vi bor ikke samme og 45 km fra hinanden og han sagde en dag at han slet ikke så nogen rådyr længere hvor han bor og jeg oplever det samme hvor jeg bor. Hvad vi begge to oplever er at der har været helt overdrevet meget jagt de sidste mange måneder. Jeg har aldrig oplevet så meget jagt. Om det har en sammenhæng med at vi ser færre rådyr, skal jeg ikke kunne svare på.

 

Jeg bor omgivet af private skove og hele november og december og januar, var der jagt hver eneste weekend. 10 km fra hvor jeg bor og arbejder i en stald, ligger der et gods som også har privat skov, jeg har slet ikke tal på hvor mange gange skoven har været lukket af til jagt, i forhold til feks sidste år.

 

Min kæreste nævnte også uafhæning af det jeg sagde, at han synes han oplevede meget jagt og mange skud hvor han boede, han lagde mærke til det, fordi hans gamle hund er skudangst og bemærkede at der har været langt flere skud end sædvanlig.

 

Men hvorfor ved jeg ikke.

1
0
Svar på denne tråd
 
 rå/dådyr
Forfatter: 
Dato:  28-02-2020 19:22

Er også alvorlig bekymret for, at rådyr i nogle egne, er nedskudt og stort set udryddet og som tidligere sagt, er resten omkommet i trafikken.

Jæger skal indberette deres udbytte, men man skal vel ikke have meget fantasi for at slippe lidt let om det, så at sige.

 

Vi, min mand og jeg, er rigtig glade for fokus på dette.

 

Mvh

Mona


1
2
Svar på denne tråd
 
 Der er skam...
Forfatter: 
Dato:  29-02-2020 13:13

fokus på det, ikke mindst fra jægernes side - de har jo alt andet lige selv en stor interesse i, at bestanden opretholdes, så de fortsat kan dyrke deres hobby...

 

Der er flere teorier og faktorer i spil, her et link til en af artiklerne om emnet.

 

/Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  01-03-2020 01:42

 

Der er masser af dådyr hvor jeg bor på Syd/øst Fyn og har altid været. Jeg er jævnligt ved at kører dådyr ned når jeg skal hjem fra arbejde. Det også hare.

Rådyr har vi dog ikke rigtigt nogen af og har aldrig haft.


Nu med eget ponydyr

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah- her på Nordfyn
Forfatter: 
Dato:  01-03-2020 22:50

Har jeg ikke mere rådyr i haven, men mine naboer siger, de har masser. Derimod har jægerne i nogle år fredet dådyr, så dem er der mange af!

Desværre: Jeg synes ikke, det er så fedt at komme kørende, når en flok dådyr med dødsforagt (eller bare en hjort) kaster sig over vejen. Men det gør rådyrene også!

 

Jeg forstår dem ikke: Nu kommer jeg kørende, jeg kan se deres øjne- og så BRAGER de over vejen.

 

Nå, men fasankokke er ligeså tovlige.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 rå/dådyr
Forfatter: 
Dato:  08-03-2020 16:25

Hej Alle

Tak for alle indlæg.

Jeg mener at vide at då endnu er fredet i vores lokale naturområde, ligesom kronhjorten er. Dådyrene er sat ud ligesom fasaner. Langt de fleste fasaner opdrættes i fangenskab og slippes løs før jagt. Lige netop det med fasanerne, får min kæde til at hoppe af.

Hvorfor slippe man fasanerne løs bare for at kunne skyde dem. Hvorfor ikke bare slagte dem derhjemme, mens de stadig er i indhegning.Hvorfor bruge så mange kræfter på at fodre de udsatte fasaner i naturen. De udsatte fasaner aner ikke hvordan de skal opføre sig i naturen Og de er indført til dk.

Det kan være jeg tager fejl, så ret mig endelig :-)

Mvh

Mona


0
1
Svar på denne tråd
 
 Rådyr trives i bedste velgående her
Forfatter: 
Dato:  10-03-2020 12:55

Hos os i nordvestsjælland.

Vi har mange. Rigtig mange. Tror vi har 14 faste råer fordelt i 4 grupper, og nøj hvor er jeg træt af dem. Særligt de 2 grupper der hhv. kommer helt ind til huset og æder alt hvad der kan ædes, og dem der mener at min ridebane er en 3-sporet motorvej, også når jeg rider der.

 

Jeg er ikke helt sikker på at jægerne heromkring tager det etiske aspekt om at regulere i både hunner, hanner og afkom så nært.

 

Idag er det første gang siden bukkejagten sidste år, at jeg har set en buk her. Den gik og passede sig selv i læbæltet. Der må de meget gerne være for min skyld.

Og ja, jeg burde få pudset mine ruder , men kan man se bort fra det lidt slørede udsyn, så er det altså en buk

Billede

 


Hilsen Nana

3
0
Svar på denne tråd
 
 Mona- Fasaner
Forfatter: 
Dato:  11-03-2020 10:51

Mona: angående fasaner, så er det ganske rigtigt at mange opdrættes og sættes ud, med henblik på jagt.

 

Men der er meget strikse regler om hvor og hvordan dette må gøres, der arealbegrænsning på hvor mange fugle der må udsættes pr kvm.

Der skal laves biotopplan, laves vildtager, barmarksstripper. Alle disse ting er jo ikke kun til glæde for fasaner, men for alt dyrevildt, lige fra små bitte insekter, andre vilde fugle.

 

Der hvor vi passer fasaner, bliver der udsat ca. 1000 fugle og på en rigtig rigtig god sæson skyder vi 40%. og det er et meget flot resultat.

 

Men det er ikke bare lige at have nogle fasaner, så lukke dem ud og så skyde dem - Det er et kæmpe arbejde at "lave jagtfasaner".

 

Jeg spiser med glæde vores fasaner, som har levet et frit liv, ja, de er blevet skudt, i stedet for at komme i en transportkasse og sendt til slagteriet.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

1
2
Svar på denne tråd
 
 Heste og rå-/dådyr sammen..
Forfatter: 
Dato:  01-04-2020 10:53

Lidt pudsigt at jægere mener at vildtet ikke vil være hvor der er heste!

Jeg har boet næsten 20 år på Djursland. Der gik rådyrene gladeligt ind på folden til hestene, og græssede fredeligt sammen med dem.

For nogle år siden flyttede jeg til Midtsjælland, og her går dådyrene sammen med hestene.

Faktisk har jeg bemærket, at når der jages på de omkringliggende marker, søger dådyrene ind i nærheden af hestene, indtil lyden af hunde og skud er ophørt.

 

Jeg har hørt mange jægere sige, at ryttere og deres heste stresser vildtet, men sjovt nok takker de altid nej til at ta' med på en ridetur, for med egne øjne at se, hvor tæt man kan komme på alle former for vildt, når man sidder på ryggen af en hest.

Min konklusion: Der er skrøner alle vegne, også blandt jægere

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vildt...
Forfatter: 
Dato:  01-04-2020 22:58

Jeg færdes tit i Tisvilde hegn og omkringliggende områder.

Og her er der altså masser af vildt 😊😊 i alle størrelser 😁😁

jeg kan så ikke kende forskel på dem🤪🤪🙄 kun kronhjortene kan jeg kende

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider