Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dilemma med kanin
Forfatter: 
Dato:  27-10-2019 16:02

Hej alle

Jeg er kommet i et problem med min hjemme-kanin. Det er sådan, at jeg har en skøn dværgvædder, og jeg vil adoptere en anden kanin, så min kanin kan få en veninde. Jeg kan give ham meget, men aldrig det samme som en anden kanin kan. Jeg har besluttet mig for at adoptere en, som hedder Ninus. Men hvad hvis de ikke kan sammen? Det er en meget kompliceret process og bonde kaniner, fordi de er meget terretoriale. Det kan ske, at de bare ikke kan sammen, og så er man nødt til at skille sig af med den ene - og ja det er vildt men rigtigt (læs selv her). OG hvad så? Det vil gøre så ondt i mit hjerte, hvis jeg skal give Ninus videre, fordi hun vil aldrig kunne få det ligeså godt som ved mig, og det kan jeg slet ikke have. Så er jeg nødt til at aflive hende, men kan man det? Hvad med dem jeg adoptere hende fra, skal de inddrages? Beklager den lange tekst, men jeg vil bare give så mange detaljer som muligt. Det er et utrolig følsomt emne for mig :(.

De bedste hilsner fra

0
2
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  27-10-2019 21:52
Hvorfor vil du have en kanin til??

Og hvad er dine forventninger til kaninernes forhold til hinanden??

Kaniner er ikke flokdyr men kolonidyr.
De kan sagtens leve nogle stykker sammen, og hygge sig.
Hvis der er rigeligt med plads og beskæftigelse.

Men, hvis kaniner slås, så gør de det for alvor.

...
Hvordan har du tænkt dig at holde kaninerne?
Hvis du har et bur til hver, og holder øje med dem, når de er ude af buret, så bør det vel gå?

...
Og bortset fra det.
Hvis du har en kanin, og bliver nødt til at sælge den - du er ikke den eneste, der kan passe en kanin godt.
Men, hvis du er bange for, at du ikke kan finde et værdigt sted, så er plan B vel en værdig aflivning??
1
1
Svar på denne tråd
 
 koloni dyr vs flokdyr
Forfatter: 
Dato:  28-10-2019 07:19

Ift. flokdyr vs. kolonidyr, så citere jeg lige en ekspert:

"Ofte tror folk, at kaniner i naturen kun mødes når de parrer sig, men dette er slet ikke korrekt! Kaniner bruger faktisk en hel del tid sammen og vil ofte have et nært knyttet forhold til hinanden. De spiser sammen, plejer hinandens pels, varmer sig ved hinanden i den kolde tid og finder tryghed hos hinanden."


Altså er de meget sociale og har brug for selskab fra egen art og dette bør vi også tilbyde dem i fangenskab."

Det er altså for min kanins skyld, at jeg får en ny kanin. Jeg vil have, at den skal have den særlige nærhed, og sociale tilknyttelse, som kun en anden kanin kan give ham.

Så målet er at de blive bedste venner! Jeg skal selvfølgelig bruge tid på at bonde dem (her har de hver deres bur, madskål, toilet etc.), og efter tid skal de så bringes sammen hvis de er klar - altså hvis de nogensinde bliver klar.

 

Tak for dine tanker Jeg er nemlig bange for at jeg ikke kan finde et værdigt sted, men jeg kan jo se, hvis det overhovedet bliver relevant. Prøve at finde et værdigt sted, og hvis jeg ikke synes at jeg kan det, så lade hende aflive :(.

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 kaniner
Forfatter: 
Dato:  01-11-2019 21:01

vi har altid haft min 2 kanin i de over 30 år vi har haft kaniner

men de andre aldrig gået sammen. mest fordi de faktisk ikke har kunne gå sammen uden at ville slås

 

så ud fra det kendskab jeg har til kaniner ville jeg nok vælge at vente med at få en mere, hvis det er fordi de skal kunne gå sammen

for så vil det bedste nok være at få to på samme alder så de vokser op sammen- Ikke at det så er ends betydning med at de bliver bedste venner, men det er en god start

 

vi skulle ikke have kaniner igen da vores den sidste døde i sommers. Men vi har valgt at få en ny kanin for 4 uger siden

hun bor i vores udestue. Og hendes bedste venner er mine 12 katte. Kaninen kommer ud to gange om dagen. Om morgen er hun helt oppe og kører bare for at komme ud og lege med hendes venner

Billede

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum ide
Forfatter: 
Dato:  05-11-2019 09:42

Kaniner er kolonidyr og nyder nødvendigvis ikke hinandens selskab.
Hvorfor vil du have en til kanin? Det er jo for din egen skyld og ikke din kanins - Sæt dig lidt mere ind i tingene.

 

Først og fremmest skal de begge neutraliseres og skal holdes adskilt indtil alle hormoner er ude af kroppen. Hver kanin skal minimum have 9kvm at løbe på. Det er fuldkommen misforstået at kaniner kan nøjes med at sidde i et bur dagen lang. Buret skal være en base til de 9kvm.

Se det lidt som at de skal være roomies og ikke et kærestepar. De skal have hver deres base, meget plads og du skal sådan set have to af hver ting. Det er ikke bare lige at sætte to kaniner sammen. Det kan godt være at det står på nettet og Dyrenes Beskyttelse anbefaler at have to sammen, men det er ikke sådan det hænger sammen. Kaniner lever super uden hinanden - Din egen kanin kan se dig som sin roomie, hvis du bare giver dig tid nok og væbner dig med tålmodighed. Din kanin kan være ellevild med dig, så hvorfor ikke gøre dig selv til dens bedste ven i stedet for at få en ny?

 

Ps. Ninus kan sagtens få et bedre hjem end hos dig, men hvorfor anskaffe en, hvis du er så bange for, at den ikke kan sammen med din nuværende?

2
0
Svar på denne tråd
 
 Sikke en pæn
Forfatter: 
Dato:  09-11-2019 02:44

Tortiekat!

Og dem ville jeg nu være lidt forsigtig med- for de er regelbrydere. Hvad der gælder for 12 andre katte- gælder ikke for tortier. De er, hvad de er.

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider