Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 SYGEPLEJERSKE
Forfatter: 
Dato:  27-02-2019 08:53

hej jeg har OSO jeg mangler svar på nogel spørgsmål, så jeg ville høre om der nogen af jer der har valgt at læse til sygeplejerske, som kan hjælpe med at svare på disse spørgmål

 

1. påvirker arbejdet som sygeplejerske en både fysisk og psykisk?

2. hvordan er løn under uddannelse? er der SU?

3. påvirker jobbet en som person eller familie livet?

4. hvordan er arbejdsmiljøet?

5. betyder samarbejdet meget? hvordan er samarbejdet?

6. har du fortrydt at læse/blive sygeplejerske?

7. hvor mange timer arbejder du ca om ugen?

8. hvorfor valgte du at blive sygeplejerske?

9. er det ligeså hård en uddannelse som man tror det er?

10. hvordan har du det med at fortælle dårlige nyheder til dine patienter?

11. hvad er det bedste/væreste ved dit arbejde?

 

kærlig hilsen en pige der meget gerne søger hjælp til disse spørgsmål

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2019 14:27

Nu er jeg ikke selv sygeplejerske, ej heller læser jeg til det, men min mor er sygeplejerske, og jeg har da hørt hende fortælle en del om sit arbejde. Hvis ikke, du finder mine svar relevate, når det ikke er mine egne erfaringer, kan du bare sortere dem fra :)

Jeg svarer på det, jeg mener, jeg kan svare på.

 

1) Ja, det påvirker bestemt både fysisk og psykisk.

Fysisk: Afhængigt af, hvilken afdeling du er på, vil du skulle foretage mange løft; det kan være meget opslidende, så husk motion!
Du kan også risikere voldsom adfærd hos patienter, hvis du fx. arbejder på en psykiatrisk afdeling (min mor har flere kollegaer, der har fået en hel del knubs, for ikke at sige tæsk).

Psykisk: Afhænger igen af afdeling; nogle er hårdere end andre. Min mor har det meste af tiden arbejdet på psykiatrisk modtagelse, og det går ikke altid stille for sig. For det første taler nogle patienter MEGET grimt til personalet og truer dem selv og deres familie på livet. Min mor har også oplevet selvskadende patienter, der spiser glas, hopper ud af vinduer og selvmord. Har man været udsat for vold, sætter det også sine spor.

Som sygeplejerske arbejder man med syge mennesker, og det betyder somme tider også død. Det er altid hårdt at miste en patient, voksne som børn.

 

2) Man får i hvert fald elevløn; der er muligvis SU under skoleophold, men det kan du læse mere om på uddannelsens hjemmeside eller Uddannelsesguiden.dk

 

3) Se svar til spg. 1.

Det kan også godt påvirke familielivet; har du aften- eller nattevagter, kan det betyde, du ikke ser så meget til børn, der går i skole. Nogle kører fast aften-/nattevagt, mens andre roterer mellem dag, aften og nat. Det er meget forskelligt. Da jeg var barn, kørte min mor fast aftenvagt; det passede vist nogenlunde med, at min far kom hjem til at overtage børnepasningen, når hun skulle på arbejde.

Senere blev hun fast nattevagt, sov mens vi var i skole og lidt til, var sammen med os om aftenen og puttede os indtil hun skulle på arbejde kl. 23.

Natarbejde er dog rigtig hårdt ved kroppen, og min mor kan fx ikke holde til det længere. Der er også forøget risiko for brystkræft (hvorfor man oftere får foretaget mammografi og får særlig forsikringdækning, som jeg husker det). Det kan du også læse mere om på nettet.

 

4) Arbejdsmiljøet skifter enormt meget. Min mor har både arbejdet på sygehus og institutioner. Hun var i mange år RIGTIG glad for sit arbejde og sine kolleger, men færre midler betød dårligere arbejdsvilkår, og de kunne risikere at have én enkelt sygeplejerne og x antal vikar-SOSU'er en nat, og det er IKKE optimalt.

Der er også forskel på, om du arbejder et sted med en god ledelse, eller du ender med en rådden én. Det er umuligt at svare på.

 

5) Samarbejde betyder alt. Tillid betyder alt, særligt på de mere hektiske afdelinger (som fx psyk). Samarbejdet varierer efter, hvor god en kollega du selv er, hvor god din ledelse er og hvor gode dine kolleger er.

 

6) Jeg tror ikke, min mor har fortrudt det - men hun er ked af, hvordan faget er blevet. Jeg har også snakket med hende om, at havde hun vidst, der eksisterede en uddannelse som farmaceut, dengang hun skulle læse, ville hun nok hellere have været det. (Men det er bare ud fra personlige interesser).

 

7) Min mor har vist arbejdet på deltid det meste af tiden (som fast nattevagt), men det ved jeg ikke helt. Det kommer også an på, hvor meget du gider arbejde/hvor meget, du vil tjene.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 sygeplejerske
Forfatter: 
Dato:  28-02-2019 19:35

Jeg er ikke sygeplejerske, men fys og har læst med sygeplejersker. Det eneste spørgsmål jeg kan svare på er omkring løn. Hele uddannelsen er su-berettiget, og man får su under både skoleophold og praktik. Uddannelsen er en professionsbachelor, og disse får ikke elevløn.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sygeplejerske
Forfatter: 
Dato:  28-02-2019 21:08

Hej fra en sygeplejerske!

 

1. Alle svar er jo afhængige af hvor du arbejder henne. Der vil være jobs, der slider mere på det fysiske og jobs, der slider mere på det psykiske.

Personligt har jeg arbejdet mest med ældre - både i eget hjem og på ældremedicinsk afdeling. Der er der stadig mange situationer, hvor man ender i belastende arbejdsstillinger, der slider på kroppen. Det kan samtidig være belastende psykisk af mange årsager; det er hårdt i sig selv at være nærværende i patientens krise, der kan være pårørende i krise, desperate patienter/pårørende siger/gør desperate ting. Det hårdeste er dog (igen personlig mening) at det arbejdspres der desværre ses mange steder i sundhedsvæsenet efterhånden gør, at man som sygeplejerske ikke føler man har tid til at gøre sit arbejde ordentligt. Man går simpelthen hjem fra arbejde med dårlig samvittighed overfor sine patienter, fordi man synes man kunne have gjort det bedre.

 

2. Der er SU under hele uddannelsen. Kan se der er kommenteret længere oppe, at man får elevløn. Det er skisme mange år siden man gjorde det. ;) Nu til dags får man 'kun' SU. Til gengæld indgår man ikke i dagsnormeringen, når man er ude i praktik - det vægtes at man er der for at lære og ikke for at lette arbejdet på afdelingen.

 

3. Ja, i dén grad. Det påvirker én meget som person, fordi man jo får det privilegie at komme helt tæt på andre mennesker, selvom de ofte er i en svær situation. Jeg synes man vokser helt ekstremt af at have de her uplanlagte samtaler med patienterne om hvordan de oplever deres liv og situation. Det kan være smukt og rørende - og igen hårdt og uretfærdigt. Men det hele er menneskeligt og gør én klogere på livet.

Det påvirker selvfølgelig også familielivet på mange måder. Som der også er nævnt før, kan sygeplejersker arbejde på skæve tidspunkter af døgnet. Helt personligt kan jeg mærke: at jeg har et mere naturligt forhold til alderdom og død - også i forhold til fx mine bedsteforældre. At jeg somme tider ikke orker at snakke mere om sygdom og svære ting, når jeg komme hjem fra arbejde. Og at jeg generelt er træt, når jeg har fri, fordi jeg bruger så meget energi på mit arbejde.

 

4. Arbejdsmiljøet afhænger meget af ledelsen. Sundhedsvæsenet er ret presset, men som medarbejder kan man klare meget, hvis bare man føler man har opbakning fra sin ledelse. Der har for nogle måneder tilbage kørt nyheder om sygeplejersker på Holbæk sygehus, der kunne underskrive en ansvarsfralæggelse, når de kunne se at de ikke kunne nå at yde et forsvarligt stykke arbejde pga. underbemanding. Det er grotesk at man skal så langt ud, men det gør at de sygeplejersker bedre kan tåle at stå i det, selvom de risikerer klagesager.

 

5. Jeg er ikke helt med på hvilket samarbejde du mener? Men umiddelbart at samarbejde med alle mine kolleger vigtigt - alt fra serviceassistenterne på sygehuset til vaskeridamerne på plejehjemmet, til lægerne og fys-ergoterapeuter, de andre sygeplejersker og SOSU'erne osv.

 

6. Alt i alt elsker jeg at være sygeplejerske. Men nogle gange fortryder jeg lidt. Jeg synes det er et fantastisk fag, men jeg er ofte ramt af dårlig samvittighed, fordi jeg føler jeg burde have hjulpet mine patienter mere/bedre/hurtigere - men jeg kun har to hænder til at vælge mellem at hjælpe med: at give medicin til tiden, at hjælpe en gammel dame på toilettet, at trøste en der græder, at informere bekymrede pårørende, at give mad og drikke osv. Ofte glemmer jeg selv at holde pause, og kan således godt gå 8 timer uden hverken vand, mad eller toiletbesøg.

 

7. Jeg arbejder fuld tid - 37 timer ugentligt.

 

8. Jeg ville rigtig gerne arbejde med mennesker, og det er åbentlyst meningsfuldt at hjælpe andre mennesker med at få det godt. I gymnasietiden var mine yndlingsfag biologi, psykologi og sprog/kommunikationsfag. Så jeg følte at sygeplejen kunne tilfredsstille de samme interesser.

 

9. Jeg synes ikke selve uddannelsen var slem. Den ér selvfølgelig krævende. Det skal den være - du skal ud og arbejde med menneskeliv. Men jeg tror ikke den er hårdere end så mange andre uddannelser. Den veksler jo mellem praktik og teori, så man får også lov at komme ud i virkeligheden og se nogle af de ting man læser om undervejs.

 

10. Jeg har det rimeligt okay med at fortælle dårlige nyheder. Man husker jo at tænke over hvordan man selv ville reagere ved at modtage sådan en nyhed, men så ligger kunsten i at hjælpe sin patient til at være i det. Det handler ikke altid om at blive rask, men om at det liv der er tilbage skal være værd at leve.

 

11. (Udover at redde liv og gøre en forskel)

Det bedste jeg ved er samtalerne med mine patienter. Og med det mener jeg både de rigtige dybe samtaler om liv og død, men også kommunikationen med dem, der ikke længere kan tale for sig. Jeg abejder jo meget med demente. Der finder jeg en evig motivation hos dem, der ikke længere ved hvem de er, hvor de er, hvem jeg er eller noget andet - men hvor der lykkes at få et smil eller et grin frem.

Det værste jeg ved er når mine arbejdsvilkår gør at jeg er nødt til at nedprioritere vigtige ting. Når jeg fx er nødt til at sætte mig ind på kontoret og dokumentere i journaler, selvom der bliver ved med at være opgaver hos patienterne jeg kunne løse. Men det er bare vigtigere at min næste kollega kan se hvad jeg faktisk har gjort og hvad jeg er nået til.

 

Håber du kan bruge svarene!


MUH. Diana

- DiBaNi - Donse -


Glade mennesker har det bare sjovere!

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider