Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Transportsgamacher eller ej?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2018 23:20

Jeg står i den situation at jeg skal hente min nye hest hjem, og køreturen kan blive op til 6 timer lang hvis trafikken er langsom. Hun har fra hvad jeg ved fra tidligere ejer, aldrig været på så lang en køretur før, men står normalt pænt under turen.

 

Mit spørgsmål er, om jeg burde give hende transportsgamacher på eller ej? Jeg har nogle i hendes størrelse, men ved ikke om hun har prøvet at have sådanne nogle på før. Hun er en ældre dame på 15 år, men meget rolig, og ifølge tidligere ejer vænner hun sig hurtigt til nye omgivelser og ting.

 

Jeg har fået at vide af tidligere ejer at hun godt kan have lidt problemer med balancen når der drejes, osv. Derfor er jeg nervøs for hendes ben.

 

Nogle tanker på dette?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum..
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 08:47

personligt er jeg ikke til de lange stive transportgamacher.

Hvis jeg ligger noget på når jeg kører så er det et par staldgamacher/bot staldgamacher eller helt alm dressur/allround gamacher og klokker. Men jeg kører lige så tit uden noget (kun klokker).

Hvis ikke den er vand til de høje transportgamacher ville jeg ikke give dem sådan nogen på. Men evt bare et par alm gamacher og klokker hvis du er bekymret for der skulle ske noget.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 12:27

Jeg synes helt sikkert, hun skal have noget på benene - det er da SÅ øv endeligt at komme hjem med ny hest, og så har den trådt på sig selv i forsøget på at holde balancen :)

 

 

Jeg kører sjældent - men ville ALDRIG køre uden beskyttelse på benene.

 

Synes dog mange af dem godt kan reagere negativt på de lange stive transportgamacher, især de første par gange.

 

Jeg plejer at bruge store oversize-stald-bandageunderlag, (evt. BOT), godt tykke, og så en blød bandage udenpå. Alle 4 ben, og så klokker på minimum forbenene :)

 

Så er den pakket godt ind - men uden, det er helt så øv, som de stive gamacher :) Samtidigt er staldbandager/staldgamacher væsentligt rarere at stå med end dem, som kører med alm. ridegamacher... de er ikke beregnet til brug i 6 timer :)

 

God tur!


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nøgenhed
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 17:26

Jeg ville helt klart ikke lægge transportgamacher på, hvis ikke hesten er vant til dem - og/eller hvis ikke vedkommende, der lægger dem på, er rutineret i den kunst.

Jeg har fået to heste transporteret hele vejen fra England; den ene havde klokker på (mest pga skoene) og den anden ingenting. Ingen af dem havde nævneværdige skader på benene.

 

I dit tilfælde ville jeg vælge alm gamacher og klokker eller evt staldgamacher, hvis hesten er vant til det, ellers ingenting.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg ville
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 20:10

Jeg ville finde nogle store bandageunderlag og nogle staldbandager (hedder det stadig det?). Gerne et par neoprenklokker på for også.

 

Min hest kører ofte i trailer uden den store beskyttelse. Det er korte køreture på max 10 minutter til ridehallen, så hun står med klokker og ride-gamascher på alle 4. Skal hun længere, er det med store underlag og bandager.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er hun vant til?
Forfatter: 
Dato:  28-03-2018 20:19

Hvis hesten er vant til transportgamacher, så kan du komme dem på. Er den ikke, så ville jeg bestemt ikke komme sådan nogen på - langt fra alle heste synes første møde med sådan nogen stive dimser er fantastisk.

 

Min egen har ikke været vandt til transportgamacher, så da vi hentede hende (i Odense, jeg bor i Vestylland) var det uden noget på benen.

Nu hvor hun har fået sko på, får hun klokken på under transport, så hun ikke får trådt sig/trådt skoene af. Jeg har prøvet at give transportgamacher på en enkelt gang med det resultat, at hun stod og sparkede mod bagvæggen, så det er droppet.

 

VIL man have noget på, selvom hesten ikke er vant til det, ville jeg give enten bandager + klokker (som jo ikke hindrer hestens bevægelse hvis lagt korrekt) eller staldgamacher, som heller ikke er så stive.

 


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg håber, du fik
Forfatter: 
Dato:  02-04-2018 14:24

Hesten hjem i uskadt tilstand. (Y)

 

Men for den da, hvor har jeg siddet og moret mig lidt over, hvordan folk ikke kan bruge sproget korrekt:

 

"Vand til"

"Vandt til"

 

At vænne sig til noget, kan blive en vane, som man bliver vant til.

 

Det er nyt, normalt plejer folk at stave vænne, som vende, og det lyder det også som. Dansk er helt forfærdeligt sprog, hvor intet siges, som det staves.

 

Jeg håber, I havde en god påske! :-D

Min man spurte mig lige før, hvordan man staver til strækning (som i en afstand).


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mand vs man
Forfatter: 
Dato:  02-04-2018 19:54

Hvad spurgte din man dig om Tine A ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sjov staveretning
Forfatter: 
Dato:  02-04-2018 20:24

Og hvor spurtede din man(d) hen Tine A

 


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider