Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Tyskland (vest) og hesteflyt
Forfatter: 
Dato:  21-02-2018 10:12

Hej med jer

 

Jeg står lidt med en tanke om at flytte min hest med mig til Tyskland, nærmere betegent NRW, Dusseldorf området.

Er der nogen herinde der ved noget om, hvor anderledes det er at have privat hest i Tyskland ift (gennemsnittet) herhjemme?


Jeg har fundet et opstaldningssted, foldtiden er væsentlig mindre og de får ikke ret meget strå - det er vist en generel ting i det tyske (af havd jeg kan google mig til, når jeg sammenligner steder). Prisen er høj, ligeså høj som herhjemme og da indkomsten generelt er mindre kan jeg set det bestemt er en dyr ting at have hest i tyskland. Jeg overvejer om jeg kan arbejde lidt af opstaldningen af.

Men jeg tænker også lidt mere på de daglige ting; Er der nogen der ved om der er en anden holdning til generel hestehold i Tyskland (vesttyskland) end herjemme? Om der evt. kan være en kulturkonflikt el.l. man bør være ekstra opmærksom på?

 

Er der nogen der selv har prøvet at flytte en hest til Tyskland, i private øjemed, så hører jeg meget gerne jeres erfaringer.

 

Og så en anden ting jeg tænkte I kunne hjælpe med eller give en mening om:

Jeg ved intet om flyt af hest, først og fremmest, men kan se på fødevarestyrelsens hjemmeside man skal søge om eksport og have kredsdyrlæge ud, nogen der kan af/bekræfte? Og evt. fortælle om det er en vanskelig proces, der virkelig skal times, eller om det er let nok at gå til? Jeg skal have en vognmand ind over, da jeg ikke selv kan transportere hesten. Det er en distance på 750 km.

 

Håber i har tid til at give lidt respons, og på forhånd mange tak :-D

0
0
Svar på denne tråd
 
 Periode
Forfatter: 
Dato:  21-02-2018 11:27

Hvor længe skal du være der?

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestetransport
Forfatter: 
Dato:  21-02-2018 19:39

Jeg har fået to heste fra UK, og der sørgede vognmanden for dyrlægepapirerne. Hestene blev hentet lokalt og bragt til et samlingssted, hvor de blev dyrlægetjekket inden afgang.

Tænker de fleste vognmænd også ud af Danmark gør det, da det jo også betyder, at de så er næsten helt sikre på, at hesten kommer af sted på de rette tidspunkt.

Det eneste 'afsenderen' skulle sørge for, at hesten havde sit pas med.

 

De andre spørgsmål om heste/ridning i Tyskland, kan jeg desværre ikke hjælpe med....

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar 12
Forfatter: 
Dato:  21-02-2018 20:45

Jeg synes ikke, at der er en general kulturkonflikt ift. hestehold mellem Tyskland og Danmark. Det kommer som altid an på regionen. Düsseldorf ligger nu midt i Ruhrgebiet. Hele området er præget af de store byer, der ligger så tæt på hinanden, at man nogle gange ikke en gang bemærker at man passerer bygrænsen fra den ene til den anden storby. Muligheden til landlivet er nok ikke så stor der, som fx i Nordtyskland, som har en helt anden infrastruktur. Det afspejler sig sikkert i prisen og mulighedderne ang. foldtider osv. Indstillingen til hestesport er sikkert også forskelligt i Ruhrgebiet vs. Nordtyskland. Men det samme gælder jo for Danmark, hvor der sikkert også er en forskel mellem den jyske rideverden og det københavnske.

Jeg flyttede (en del år siden) fra Hamborg til København, og gik som resultat en del op i omkostningerne, mens jeg samtidig gik ned i standarden ift. faciliteterne (dog ikke foldtid).

Ang. transport, så har jeg gode erfaringer med Potijk hestetransport. www.facebook.com/potijkholland/ De kører hver uge mellem Danmark og Tyskland.

Du skal bare have en aktuel attest fra kredsdyrlæge. Det kan være lidt nervepirrende at få det afstemt, så at det passer med transportttiden efterfølgende.

En exportangivelse behøves du ikke, når turen går til Tyskland. Det er jo indenfor EU ;-)

Vh Meike

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hest i Tyskland
Forfatter: 
Dato:  21-02-2018 21:27

Tyskland og Danmark er ikke så forskellige, når det kommer til hestehold. Ligesom herhjemme, vil du i de store byer ofte have svært ved at finde adgang til masser af foldtid, til gengæld er der langt flere steder at vælge imellem med fremragende ridefasciliteter.

 

Jeg har familie i NRW og har for en del år siden arbejdet i stald i Hamborg (samme sted som Meike har haft hest er jeg ret sikker på ) - der er lige så store forskelle fra sted til sted, som der er herhjemme.

Der hvor jeg arbejdede, var det noget af en omvæltning at se, at hestene stort set kun kom på fold om sommeren (hvis man da ikke tæller lidt tid på en mindre paddock som foldtid). Men ikke voldsomt langt derfra havde min veninde sine islændere gående i løsdrift på kæmpe græsfolde. Min veninde havde til gengæld kun adgang til udendørsfasciliteter og hvis ikke ligefrem selvpas, så i hvert fald med en noget begrænset sevice, hvor vi på min arbejdsplads havde to haller, skridtmaskine, udendørsbaner mm. og naturligvis fuldpas med adskillige ansatte til at klare arbejdet.

 

Det er ikke så forkelligt i NRW, omend jeg jo ikke kender situation præcist der hvor du overvejer at flytte hesten til. Men meget kort fra min onkels hjem er der en kørestald hvor hestene da har hø med fold kan man se, og hesten har også været ude, når jeg har været der forbi om vinteren (og i øvrigt ganske gode og flotte turmuligheder, hvis man da ikke har noget imod bakker ).

- jeg gætter på, at helt som herhjemme, handler det bare om at søge til man finder det rette sted.

 


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hamborg
Forfatter: 
Dato:  22-02-2018 21:16

Yes, det var jo mig, du prøvede at undervise i Dansk den gang, Michelle! :-) :-) :-) Kan godt huske os 2 i rytterstuen: OOOOOO og ÅÅÅÅÅÅ. Det var meget svært. Jeg er stadig dårlig til det.

Håber det går godt med dig!

Jeg mener, at der er blevet lavet en del om med foldtid i 'vores' gamle sted i Hamborg. Men jo, den gang var der ikke meget lejlighed til at lufte hestens ben om vinteren. Jeg kan også huske, at der var en stald i Hamborg, der havde komplet 'staldro' hver mandag. Så var der simpelthen lukket og slukket en gang om ugen, med boksro og det hele. Godt at vi er kommet videre med hestevelfærd. Både, i Danmark og i Tyskland.

Men er ellers lige lidt vemodig, når jeg tænker tilbage til den tid i Hamborg Rehagen. Jeg kan godt savne den.

@Skovbo, held og lykke med flytningen til Tyskland! Det skal nok blive godt, både for din hest og for dig.

Hilsen Meike

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hamborg
Forfatter: 
Dato:  23-02-2018 19:20
Hej.
I den stald arbejdede jeg i for mangeår siden. Synes det var mærkeligt med den lukke dag. Så var der kun en på arbejde og vi andre havde fri

MVH

BRITTA
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider