Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ømhed efter sko tages af?
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 08:44
Jeg har i et par måneder haft en ny partshest.

Han har gennem 2 år haft specialsko på efter en hornkløft. I fredags (10 dage siden) kom jeg ud til hesten, ejer fortæller at de har haft smed og forresten har man valgt at tage skoene af min part. Og han er nok forresten lidt øm, men det går over.

Han går nogenlunde lige så stivbenet som en gammel jagthund (der burde skydes pga gigt) ude på folden, men når man tager ham ind i ridehallen med sandbund går det noget bedre og hvis man lader ham varme op løst, kan han efterhånden som han bliver varm næsten bevæge sig normalt. Det et varierer lidt fra dag til dag, men...
Han er ikke hævet, ikke varm, ikke puls i benene. Der er antydning af asymmetri, måske skåner han et bagben lidt mere?
Jeg er bekymret, for jeg ved ikke nok til at kunne sige, om det er normalt efter at heste har fået sko af, eller om jeg skal frygte noget andet og værre?

Jeg ville ønske at jeg vidste mere,men er her en klog sjæl der kan forklare mig hvad der skal forventes efter man tager sko af?
Og hvilke tegn kræver at man tænker videre?
Og hvor længe varer det, før min firbenede læremester kan rides normalt igen?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg væmmes.
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 10:14

 

Tager man specialsko af efter flere år og lader den stakkels hest gå helt uden sko?

 

Når den går som en gammel gigtplaget hund, så er det fordi den har smerter i sålerne. Spørgsmålet er så om det er ok at ride på det stakkels dyr, når det fremkalder flere smerter?

 

Når man tager skoene af en hest, så vil den skulle bruge tid på at hærde sålerne så at sige. Det tager tid, men nogle heste kan bare ikke gå uden sko.

 

Det lyder lidt underligt at ejer tager sko af hesten uden at tale med dig om det først. Har den gået uden sko tidligere?

 

Men det slipper du jo helt for når du får din egen hest.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

3
0
Svar på denne tråd
 
 Bartået før sko
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 10:47
Han var bartået før han fik sko på.

Jeg havde ikke selv turde gå direkte fra specialsko til ingen sko.
Men når man ikke ejer hesten, er det ikke mig som bestemmer.

Hvis det kun er "normal ømtået efter sko er taget af", hvordan ser det så ud?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestens hove
Forfatter: 
Dato:  18-06-2017 12:47

Du vil nok kunne få flere svar i facebookgruppen hestens hove, der er en del fagfolk som gerne svarer på spørgsmål.

 

Men en hest skal ikke være stivbenet eller halt efter at have fået skoene af og da slet ikke arbejde hvis den har ondt. Som minimum må den da have boots til både fold og arbejde ind til den vender sig til livet uden sko. Hvis den da altså kan vende sig til at gå uden sko igen.

 

Min hest har også gået barfods, men fik ødelagt hovene grundet daværende opstaldningssteds folde og endte i specialbeslag for over et år siden. Han tabte for mange sko på forbenene og fik en pause fra sko i ca. 3-4 måneder, hvor han kun havde sko på bagbenene. Ingen ømhed på noget underlag på noget tidspunkt, ej heller grus og sten. Til gengæld begyndte hovene at blive slidt for meget, da foldene begyndte at tørre op efter vinteren. Det passede så heldigvis med at, hans hove var vokset ud til at være helt fri for gamle sømhuller og han har nu en anden slags specialbeslag på til, at afhjælpe den skade han fik på gamle opstaldningssted.

Altsammen besluttet i samråd med dyrlæge og beslagsmed, der ser hesten sammen til hver beskæring.

 

Boots er ikke fantastiske til fold, men kan nok gå an hvis foldene er tørre og plane. Hvis det er mudret bliver bootsne trukket af og hestene får seneskader, eller det er der i hvert fald meget stor sandsynlighed for.

 

Men ja prøv evt. at give staklen boots på og se om den går bedre, når sålerne ikke er i kontakt med underlaget. Såler i bootsne er nok nødvendigt, når den er så ømtået som du beskriver.

 

Mht. ømtåethed efter aftagning af sko, så mener jeg at tommelfingerreglen er at den skal kunne gå på folden (særligt på denne årstid med græs) uden smerter og så kan den beskyttes med boot ved ridning i måske en beslagperiode. Jeg har det sådan lidt, hvis den har ondt ved ridning, har den det nok også på folden og så er hesten bedre tjent med sko. Som læge ved du jo også alt om, hvad der kan ske af aflastningsskader og medfølgende smerte hvis kroppen bruges forkert, så man skal virkelig være varsom når hesten udviser smerter på den måde.

2
0
Svar på denne tråd
 
 ømhed.....
Forfatter: 
Dato:  07-07-2017 14:43

Først vil jeg sige at det er fandme sørgeligt at der er nogle der anbefaler at se på facebook gruppen,hvad det så end er.

Man skal ikke anbefale noget som har ødelagt så meget for HN,og hvis at du var med her i ( gamle dage ) vil du forstå hvad jeg mener.

Vi var flere dengang der gav råd om hovplejen,osv.

 

Nå men tilbage til dit problem.

Hvilken form for hornkløft er det hesten har lidt af,kan du sætte et billede på,der er flere forskellige måder at fixe det på.

Men en ting er sikkert en hest må ALDRIG være øm eller halt efter skoene er kommet af,det er en smede fejl.

 

Og der er en her der også skriver at hendes hests forsko røg af hele tiden,EN SMEDE FEJL så det batter.

En hov der er beslået korrekt taber ikke sko hele tiden,uheldet kan være ude,men det er ikke et problem,smeden skal let kunne klare det

 


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

3
0
Svar på denne tråd
 
 14 dage
Forfatter: 
Dato:  07-07-2017 22:17
Til opdatering.

Efter ca 14 dage var han ikke øm mere, ved mit nuværende brug.
Han går i løsdrift, jeg rider i hallen eller på ridebane. Jeg vil jo lige lære den nye form for ridning, og det gør da fremad!
Han har ømmet sig en smule en dag jeg skridtede af I kanten af en grusvej...
Hm... Men på sigt er det meningen at jeg vil ride meget på tur, med hunden ved siden, så jeg håber benene bliver mere hårdføre med tiden...

Jeg kan ikke vedhæfte billeder af hvilke type hornkløft, han har haft, da den er vokset ud nu, før jeg startede der.

... Jeg ved meget lidt om smedning, men jeg har en mistanke om, at køber jeg en dag partshesten, så vil jeg gerne have sadlen med, men ikke smeden...

Uhh, gid jeg vidste mere om heste og deres hove...

Gamle Smed, kan du anbefale noget, jeg skal alligevel bestille fagbøger hjem til jobbet.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad med
Forfatter: 
Dato:  08-07-2017 07:21

 

måske at få nogle boots på?

 

Måske 'Den Gamle Smed' har erfaring med dem og hvordan man finder den rigtige str.?

 

Selvom mange ting kan henvises til smedefejl, så er det dælme svært at finde en ordentlig smed som kommer til tiden, ikke lyver om egne evner og uddannelse og som også er sød både ved hesten og samtidig er dygtig!

 

 

Forresten så fik jeg lov til at kikke i nogle hestebøger da jeg var lille, som indeholdt en masse interessant omkring hestens helbred OG især hove, hovsygdomme og pleje. Den er ikke i handlen mere, men måske jeg kan komme på hvad de hed.

På Ridehesten har man også udgivet en bog om hestens hove som er interessant. Prøv Fætter Google. Der er både bogen om Hovpleje og Beslaglære som er interessante.

Nr. 1 vil dog altid være en kompetent smed som man kan læne sig op ad. Det ér jo ikke meningen at hestenejeren/rytteren skal have samme enorme viden om hove og netop derfor man "bare" ringer efter smeden. (men så er vi tilbage til ovenstående problem med at finde "den eneste ene"!)


 

 

~ Anette

 

Stor kat II / lille I, pony søges.

SKAL være ældre, fornuftig, klippestabil osv.

 

 

vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Link til
Forfatter: 
Dato:  08-07-2017 11:23

 

en relevant bog.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-07-2017 14:04

Godt at høre at hesten er i bedring.

 

Personligt ville jeg aldrig tage skoene af en hest uden at den kunne gå nogenlunde smertefrit på sin fold. Så kan man altid udsætte hovene for lidt mere i træningen med hesten og på den måde hærde hovene.

 

Det er jo begrænset, hvad man kan gøre, når man ikke ejer hesten, men hvis du skal ride meget på tur og gerne vil kunne det snart, så ville jeg investere i et par boots til hesten. På kortere ture ville jeg ride uden (hvis hesten gik fint) og på længere ture ville jeg bruge boots. Så kan man altid prøve at ride mindre og mindre med boots, i takt med at hovene styrkes.


 

 

Mvh. Julie

 

---

 

Nu som ponyejer af Frederiksminde Mickey.

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider