Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvorfor kiropraktor?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2017 11:40

 

Jeg er med på at nogle heste har ondt i ryggen af den ene eller anden grund, men hvorfor har I kiropraktor til jeres hest/pony?

 

Hvad kan h*n udrette af "mirakler"?

 

Vi har en hest som er lidt "stram" bagbord, sådan altid lidt spændt-agtig når man rører ved den, nærmest altid. Den rides ikke så det er hverken sadel eller rytterfejl.

 

Ville i bestille kiro til den? eller hvad ville i gøre?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Top lækker fjordHEST sælges.

Pb, for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-04-2017 17:57

I sådan et tilfælde, ville jeg ikke gå efter en kiropraktor, men istedet en massør/kranio sakral terapeut/fysiurgisk hesteterapeut :)

 

Alle 3 af ovennævnte (pånær enkelte massører) arbejder også i skelettet, og du får derved hesten gennemgået i både muskler og knogler/led.

 

Det som fysiurger og massører laver med skelettet hedder "mobilisering" hvorimod det en kiropraktor gør hedder "manipulation".

 

Mobilisering er super super effektivt, og ikke nær så hårdt som manipulationer. Mobilisering er meget meget kort fortalt, at bruge hestens egne bevægeevner til at "lirke" knoglerne ind på plads igen, således at ledbånd og ligamenter ikke bliver overbelastet. Manipulationer derimod er hvor man med korte hårde ryk, "rykker" leddene ud af deres egne evner. Dette er selvfølgelig mere effektivt ved skævheder og/eller låsninger som sidder super super fast - til gengæld er det heller ikke særlig sundt for musklerne som får et ordentligt ryk, samt ledbånd og ligamenter som jo holder leddene på plads, og sørger for at de netop ikke kommer ud i de yderpositioner, som manipulationerne tvinger dem ud i :)

 

Derfor anbefaler jeg altid på det kraftigste at få lavet mobiliseringer.

Jeg har meget sjældent oplevet at mobiliseringer ikke var kraftige nok til at løse det pågældende problem :)

 

Derudover så kan mobiliseringer aldrig gøre skade, da knoglerne ikke kommer ud af yderpositionen, modsat manipulationerne, som kan gøre skade, hvis man får ramt forkert.

 

Kiropraktik er KUN (i mit hovede) noget man skal bruge, hvis man er blevet henvist til dette af en fagperson som laver ledmobiliseringer :)

 


M-Hesteterapi

Massage og Ledmobilisering

http://m-hesteterapi.dk

www.facebook.com/mhesteterapi/ ?fref=ts

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 1000 tak
Forfatter: 
Dato:  14-04-2017 19:56

 

for et super brugbart svar som giver god mening.

 

Kan du også fortælle hvordan det foregår? om en hest kan være "for ung" til det og om den skal bedøves?

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Top lækker fjordHEST sælges.

Pb, for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velbekomme:-)
Forfatter: 
Dato:  14-04-2017 20:10

Selv tak :)

 

En hest kan som sådan ikke være for ung til massage og ledmobilisering - men man håndterer selvfølgelig hestens krop efter dens alder og tilstand. Dvs, man går ikke ligeså hårdt til den på et 6 mdr gammelt føl, som man gør med en sund og stærk hest i dens bedste alder :) Den yngste hest jeg har "pillet ved" var lige over 1 år, og jeg synes personligt ikke at man skal gå alt for meget i dybden hvis de er yngre end det, så skal det da i hvertfald være fordi de står med et akut opstået problem, fx. et bækken der er rykket skævt efter fald på folden, eller noget lignende :)

 

Hesten må ikke være bedøvet, eller på anden medicin under afbalanceringen, og en fornuftig fagperson sørger selvfølgelig for ikke at være voldsommere end den pågældende hest kan håndtere, således at oplevelsen bliver rar for både hest, ejer og behandler :) Hvis hesten trækker sig væk eller viser tydeligt ubehag, så bruger man selvfølgelig et mildere tryk, eller nogle blidere metoder, således at hesten ikke ender med at stå og spænde op, da dette blot vil gøre arbejdet mere besværligt, samt hesten fremadrettet vil forbinde massøren med "sikke noget møg" istedet for "nej hvor dejligt" :)

 

Hvis du er interesseret i hvordan helt præcis mine afbalanceringer foregår, så har jeg beskrevet det lidt på min hjemmeside under ydelser -> fuld afbalancering, og ellers kan yderligere info omkring selve afbalanceringen også findes rundt omkring på siden :)

 

Ellers skal du være mere end velkommen til at skrive hvis der er andet jeg skulle kunne hjælpe med at besvare :D

 


M-Hesteterapi

Massage og Ledmobilisering

http://m-hesteterapi.dk

www.facebook.com/mhesteterapi/ ?fref=ts

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  16-04-2017 11:47

Er der en forening eller hvordan finder man en behandler?


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Top lækker fjordHEST sælges.

Pb, for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-04-2017 15:29

Der er jo dansk hestemassør forening, hvor man kan betale for at være medlem og derved komme ind på deres hjemmeside - men det er langt de færreste der er medlem derinde, jeg er ikke selv, og ingen af dem jeg tog min uddannelse med er til at finde derinde heller :) Jeg tror bare du må google, der er rigtig mange derude, men de har det jo desværre med at forsvinde lidt i mængden :) Søg evt på hestemassage/hestemassør/ ledmobilisering/kst/kranio sakral terapi/fysiugisk hesteterapeut eller lignende, efterfulgt af din landsdel :)


M-Hesteterapi

Massage og Ledmobilisering

http://m-hesteterapi.dk

www.facebook.com/mhesteterapi/ ?fref=ts

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger fysioterapeut til min hest...
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 17:12

Jeg bruger en fysioterapeut til min hest mindst en gang hvert halve år for at forebygge skævheder. Enkelte gange har der også været konkrete skader/mærkbare låsninger, som akut skulle rettes. Disse skader har ikke været relateret til ridningen, men simpelthen fordi min hest har leget/tumlet eller gledet på folden, sidst mistænker jeg, at en vallak har sprunget på hende - det vil hun desværre ret gerne være med til, når hun er i brunst, suk... De skævheder som min hest har haft, har hovedsagligt siddet i korsled/hofte/lænd samt i skulder og hals, og som sagt har det aldrig været træningsrelateret. Så at hesten har skævheder og låsninger behøver ikke betyde, den har ondt i ryggen, har en dårligt tilpasset sadel eller er blevet redet forkert.

 

Men i hvert fald har jeg altid kunnet mærke en særdeles positiv forskel efter behandling. Min hest føles bare mere fri, afslappet, svinger bedre i bevægelsen og især nu her efter sidste behandling oplever jeg, at hun er meget mere lige i sin krop. Så udover god samvittighed og vished om, at min hest er fit og sund, så giver det mig også så meget mere kvalitet i min ridning.

 

Jeg bruger uddannede fysioterapeuter netop af de årsager, som M-Hesteterapi skriver om. Indtil nu har jeg brugt en tysk uddannet dyrefysioterapeut, men er nu skiftet til en ny, som er menneske-fysioterapeut med en overbygning som hestefysioterapeut. Begge arbejder også med osteotapi, kraniosakral terapi med mere.

 

Min hest går dressur (placeret til og med LA4, debuterer snart i LA5+6), og hun er behandlet helt siden jeg fik hende for snart tre år siden og jeg gik i gang med tilridning. Jeg har det sådan, at forlanger jeg, at hun skal arbejde for mig og bære rundt på mig, så må jeg også som det mindste sørge for, hun er 100% sund og rask og ikke har ondt, er øm eller andet. Hun kan ikke selv fortælle mig, hvis noget ikke føles godt, i hvert fald ikke med tydelige ord, og hvis jeg forventer, hun skal blive stærkere, mere smidig, og at hun skal kunne udføre øvelserne med lethed, så nytter det ikke, hvis hun går og holder sig selv tilbage, fordi noget strammer.

 

Min hest skal have det bedste hesteliv. Hun går i Active Horse løsdrift i en blandet flok, og hun har det godt i hierakiet, men det betyder også, at de af og til tager sig nogle løbeture eller hun måske får lavet et dumt vrid, hvis hun enten vil væk fra en konflikt eller hvis hun selv lige skal fortælle en dum vallak, at han skal flytte sig. Måske ville jeg opleve færre skævheder, hvis jeg holdt hende som "burhest", som kom på fold 2 timer på en frimærkefold, men jeg er nu overbevist om, at det frie liv bidrager positivt på så mange andre områder. Og så må jeg jo bare have hende behandlet eller tjekket igennem engang imellem.

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Erfaring
Forfatter: 
Dato:  17-04-2017 21:42

 

Ditte/ Tak for at du deler din erfaring.

Hvad giver du for een behandling?

Kører du en form for abonnement?

 

Jeg bliver vist nød til at prøve det, til hesten jo, men kan ikke lige se om der er en troværdig behandler ml. Randers og Hadsund..


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

 

Top lækker fjordHEST sælges.

Pb, for info.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestefys
Forfatter: 
Dato:  18-04-2017 11:51

Altså hende, som jeg har brugt indtil nu, har været ret billig, men meget velrenomeret og rost til skyerne på nettet - ca. 600 kr. for en behandling på en times tid, jeg har vist aldrig betalt for kørsel, da jeg som regel har kunnet samle en god flok til behandling - sidst var vi 7 heste på en dag. Jeg har altid været yderst tilfreds!

 

Desværre er hun ved at trappe ud af rollen som behandler, og da hun af personlige årsager måtte aflyse vores sidste aftale, måtte jeg have fat i en ny. Der findes en liste over uddannede hestefysioterapeuter, prøv at google. Jeg fik fat i Pia Sieg, som holder til ved Silkeborgkanten, og det var SÅ positiv en oplevelse, så hende fortsætter jeg med. Hun brugte næsten 2½ time ved første behandling her i foråret, og jeg gav 650 kr for en behandling hos hende - skal hun køre ud er det 700 + kørsel. Meget fair pris, synes jeg, og klart klart klart pengene værd! Hun kan varmt anbefales.

 

Jeg har ikke haft abonnement, men har blot ringet eller sms'et for aftale når jeg sådan syntes, min hest kunne trænge til et servicetjek. Man skal lige regne med et par fridage til hesten bagefter og måske et par dage, hvor man må ride lidt let, så man skal ikke planlægge behandling lige inden stævne f.eks.

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 stort udvalg
Forfatter: 
Dato:  18-04-2017 12:14

Der er kæmpe udvalg af sådanne behandlere, tror det nemmeste er at google det, efterfulgt af dit område :)

 

Jeg ville meget gerne have hjulpet, men jeg bor desværre midt på djævleøen :D


M-Hesteterapi

Massage og Ledmobilisering

http://m-hesteterapi.dk

www.facebook.com/mhesteterapi/ ?fref=ts

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kiropraktik
Forfatter: 
Dato:  27-04-2017 11:16

Jeg er så en af dem, der er fortaler for kiropraktik Idet jeg har oplevet, hvor meget det har hjulpet min hest.

Han var i en periode i efteråret anspændt og "sur" i ridningen, især venstre rundt og når han blev bedt om at "sætte" sig og tage mere vægt på bagparten. Massøren kunne ikke finde noget mærkbart på ham, men kiropraktoren (som også er dyrlæge) fandt ham låst i SI-leddet (korsleddet) i venstre side. Hun fik rettet ham og han var efterfølgende fuldstændig forandret. Så glad og arbejdsvillig, og pludselig skete der en kæmpe udvikling i ridningen

Her i foråret begyndte han igen at "stive" sig lidt venstre rundt - kiropraktoren ud, og jep, han var begyndt at låse lidt i SI-leddet igen. Løsnet igen, træningsplan lagt (meget lang-og-dyb ridning, over bomme, longering), og han er tip top igen

Jeg vil fortsat bruge massage til forkælelse/afspænding af musklerne, men i mit tilfælde har kiropraktikken bare kunnet noget, som massagen ikke har kunnet, og jeg regner med at få kiropraktoren ud til et tjek ca. hvert halve år fremover


1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  29-04-2017 16:20

Jeg brugte kiropraktor til min hoppe 2 gange. Første gang fordi jeg havde besvær med at få hende til at runde sig til højre og følte at hun på ingen måde ville tage i mod hjælpen. Efter første behandling var alle de samme problemer bare rykket til venstre side i stedet ... Jeg endte med at give omkring 2200 for at måtte ende med de samme problemer som i starten . Og det var ellers med en kiropraktor som får rigtig mange gode anbefalinger ...

 

Efterfølgende skvattede kræet i et glat ridehus x 2 og endte med endten at gå med hovedet helt inde ved brystet eller op i vejret med ryggen slæbende efter sig. Hun to-tresporede og ville slet ikke gå lige i andet end skridt.

Havde hende til fysioterapeut (de skal være fysio til mennesker før de kan tage til heste - så de fleste kan tage rytteren i samme omgang), hvor de blev fundet låst brystben og bækken. Begge dele blev fikset i fineste stil - skulle ride lang og dyb, og så have opfølgende behandling 3 måneder efter. I de tre måneder fik jeg en hest der strakte sig frem til hånden, prøvede på at gøre alt hvad hun blev bedt om og rent faktisk var villig til at arbejde over ryggen. Hun havde stadig lidt svært med at gå lige, men det var stort set ingeting i forhold til hvordan hun var inden første behandling.

 

Efter anden behandling var der ingenting med hende overhovedet. Så lækker at ride på og var villig til at arbejde igennem hele kroppen uden at tøve. Super skønt!

Efterfølgende brugte jeg samme behandler hver 3-6 måneder, alt efter hvordan hesten føltes og lavede i mellemtiden. Gav omkring 750 inkl kørsel pr. behandling og det var alle pengene værd.

 

Så jeg vil til hver en tid anbefale at få en fysioterapeut eller noget i samme stil ud frem for kiropraktor. Hvis du er medlem af en hestegruppe i dit lokal område på facebook, kan du altid spørge hvem de kan anbefale. De plejer at vide hvem der er værd at bruge :)


Aless.
Nu boende i Manchester ?

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 fffffffff
Forfatter: 
Dato:  01-05-2017 11:11

Kort og godt; Jeg bruger kiropraktor til hestene fordi det virker.

 

De to nuværende heste har kiropraktor hver 3. måned. Det kommer dog til at blive ca. hvert år i sidste ende. Men pt døjer de med nogle små problemer som lige skal løses og det tager lidt tid :)

 

Jeg kan mærke når kiropraktoren har rettet dem.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider