Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Skal jeg melde ham? (børn og stoffer)
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 11:05

Kære HN

Jeg har brug for et råd fra jer.

Sagen er at jeg for et års tid siden så en fyr et par gange. Jeg fandt dog hurtigt ud af at han ikke var en jeg skulle indlede et forhold med, blandt andet fordi han tog coke. Han fortalte mig at han havde kontrol over sit forbrug, men det kunne jeg godt fornemme ikke var tilfældet.

Manden har to mindre børn som han har hver anden weekend. Han forsikrede mig om at han naturligvis ikke tog coke mens de var der, og det stolede jeg faktisk på fordi han virkede som en rigtig god far for sine børn på alle andre punkter.

Jeg tager lang afstand fra alle former for stoffer, og efter kort tid stoppede jeg med at se ham, både af denne og andre årsager.

Nu er jeg så blevet bekendt med at manden stadig tager coke, og også når børnene er der og de sover. Det gør mig rasende... Tænk hvis han f.eks. måtte akut til lægen med et barn eller andet... så ville han jo køre med dem i påvirket tilstand - og dette må han jo egentlig også gøre uanset hvad, for narko kan jo spores i kroppen flere dage efter indtag.

Jeg observerede dengang at han havde større mængder af coke i sin lejlighed - altså ikke flere kilo (langt fra), men et skål-fuld og en pose hvor der var en del i (vel ca. 50 gram). Jeg tænkte ikke videre over det, for aner ikke noget om hvad der er meget i den verden, men har senere ladet mig fortælle at det ER meget. Han havde på et tidspunkt også ca. 17000 kr. liggende i kontanter, så efterfølgende tænker jeg også om han kan have handlet med det.

 

Mit dilemma er om jeg skal gøre noget ved det. Jeg er sådan set fløjtende ligeglad med hvad han indtager og hvad han laver, men tanken om at hans børn er i hans varetægt imens han tager stoffer kan jeg næsten ikke holde ud. Og ligeledes tanken om at han kører bil med narko i blodet...

Jeg vil bare på ingen måde have at han finder ud af at jeg har meldt ham for noget, for jeg frygter om der kan komme en konsekvens af det.

HVIS jeg ringer til politiet og giver et anonymt tip (og hvis de overhovedet tager sig af det), kan jeg så være sikker på at de holder mig anonym uanset hvad der sker?

Hvad ville I gøre? Bør jeg bare blande mig udenom (som jeg på en måde har lyst til for ikke at blive rodet ind i noget), eller bør jeg reagere?

 

Hilsen en der både er gal, forvirret og frustreret...

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar ...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 12:07

 

Hmmm.. Generelt synes jeg jo at voksne må gøre med deres liv, som de lyster. Men når der er børn inde i billedet, så bliver det lidt anderledes. Vi har alle et ansvar, når vi kender til forhold, der kan være potentielt skadelige for børn. Men jeg kan sagtens forstå, at du ikke har lyst til at blive blandet mere ind i det end højst nødvendigt.

 

Jeg kan ikke lade vær med at tænke, at hvis du har kunne finde/opdage/se skålen med kokain - så er der ret stor sandsynlighed for, at det kan børnene også. Det er ikke en særlig rar tanke, at de har muligheden for at giver sig i kast med fars "flormelis".

Jeg tror din mistanke om, at han har solgt ud af det er rigtig. Og så mener jeg jo det er en endnu større glidebane han er på vej ud af.

 

Hvis du gerne vil pege politiet i hans retning, og gerne vil forblive anonym, så er det et anonymt tip du skal give dem. Hvis du anmelder ham, så er dit nødt til at give dem dit navn. Der vist nok en juridisk forskel i, at i en anmeldelse ligger der implicit en anklage om et kriminelt forhold, hvor et tip er en mistanke. Gav det mening?

Og eventuelle jurister, ret mig gerne!

 

Jeg tror jeg havde givet politiet et tip, hvis jeg vidste jeg ikke var den eneste der kom i hans hjem, så pilen ikke pegede direkte på mig hvis politiet tog fat i ham.

 

 

 

\\ Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 14:41

Men hvordan skulle han kunne regne ud, at det er dig?

Du siger selv i ikke har ses længe, og at du fik informationen fra andre. Dvs. der er op til flere personer, der kender til forholdene. Så intet peger jo direkte på dig.

Og ja, bare gør det klart for polititet at du vil holdes anonymt. Det gjorde jeg selv, da jeg tilføjede oplysninger til en kriminel episode, som jeg overværede.

Kendte ingen af de indblandede, men det var bare de typer som man IKKE vil have på nakken. Så jeg kontaktede politiet, sagde jeg var øjenvidne til det der var sket og at jeg gerne ville være anonym.

 

Jeg synes du skal gøre det. Det er fanme synd for de børn.


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 20:27

Selvfølgelig skal du da melde det.

 

Der er for det første børn indblandet - det er en KÆMPE stor og fed nok grund til at melde ham til politiet.

 

Anden grund er at han kører bil påvirket. Det er ikke kun ham der går udover i trafikken hvis han pludselig kører galt, men han kan risikere at slå både sig selv ihjel (og ingen respekt for det, jeg er ligeglad med), men også andre gå-gængere eller bilister :(

 

Så meld ham og det skal da gå hurtigt. ØV sikke en omgang :(


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

1
0
Svar på denne tråd
 
 ja det bør du
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 21:23

 

jeg mener du bør anmelde det til kommunen.

 

Så undersøger de sagen, er der problemer, kan de gribe ind og er der ingen ting, ja så er det jo godt.

 

 

 

Der skal handles når der er børn indblandet

 


Hilsner fra Joan

3
0
Svar på denne tråd
 
 underretningspligt
Forfatter: 
Dato:  10-09-2016 21:34

Vi har som borgere pligt til at foretage en underretning til kommunen, hvis vi har mistanke om at børn er udsat for omsorgspligt - det er faktisk sådan - at man kan risikere at få en bøde - hvis man har kendskab til forhold - og ikke underretter kommunen..

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad har man pligt til!
Forfatter: 
Dato:  11-09-2016 21:39

Det er jo fuldstændig til grin det som du skriver, uanst om det er rigtigt eller ej, for det har jo gang på gang vist sig at henvendelser har været syltet og ignoreret! Sådan er virkeligheden, desværre. Det vidner de mange sager om mishandlig /misbrug af børn jo om feks. Brønderslev sagen, Tøndersagen osv.!

 

Ts/ Du skal sætte dig ind i det der offentlighedsloven. Man kan ikke anmelde nogen annonymt længere. Hvis anmeldte vil have aktindsigt så fremgår anmelders navn af sagens akter, medmindre man er kongelig. Jeg fik sidste år en ubehagelig overraskelse da jeg foretog en forespørgsel som myndighederne omgående lavede om til en anmeldelse og det kom der nogle grelle ubehageligheder ud af. Jeg fik en fjende ingen tvivl om det, men jeg fik også en ny god ven i uniform som jeg kan kontakte ved behov!

Vil man anmelde nogle annonymt så skal man også gøre det annonymt dvs uden om sms, e-mail osv.

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest, vallak, 2 år,

utrolig velopdragen, håndteres af børn,

leder efter godt og kærligt hjem.

 

1
2
Svar på denne tråd
 
 shagya
Forfatter: 
Dato:  11-09-2016 23:08

 

Nedenstående er direkte copy/pastet fra Borger.dk
www.borger.dk/Sider/Boern-i- mistrivsel.aspx

 

 

**********************...**********

Alle har underretningspligt

Alle, der får kendskab til, at et barn udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling, har ifølge loven pligt til at underrette kommunen. Det samme gælder hvis barnet lever under forhold, der kan bringe dets sundhed eller udvikling i fare.

Når du underretter kommunen om et konkret barn eller en ung, skal kommunen inden for seks hverdage sende en kvittering på underretningen.

Som underretter bliver du ikke part i sagen. Du får derfor ikke efterfølgende oplysninger om, hvilken hjælp eller støtte, kommunen vælger at give barnet.

Offentligt ansatte og personer, der udøver offentligt hverv, har en skærpet pligt til at underrette de sociale myndigheder, hvis de får kendskab til bekymrende forhold. Fagpersonen får som udgangspunkt en orientering om, hvorvidt underretningen har ført til opfølgende undersøgelser eller foranstaltninger.

Fold artikel ind

Underretningens form

Du kan kontakte kommunen på den måde du vil.

Du kan:

  • gøre det digitalt
  • udfylde en blanket
  • skrive et brev eller en e-mail
  • ringe
  • møde frem osv.

Underretningen kan også ske anonymt, hvis du ønsker det.
**********************...**********

2
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for råd....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2016 19:12

Tusind tak for alle jeres gode råd. Jeg har ikke prøvet sådan noget før, så er helt blank. Jeg tænker dog at løsningen må blive et anonymt brev til kommunen - altså et brev, ikke mail - og uden afsender. Så må de tage ansvar for at det kommer videre. Jeg ved godt at der desværre findes mange tilfælde hvor kommunen ikke griber ind, men det skal ikek være årsag til ikke at anmelde det. Så har jeg da i det mindste gjort et eller andet.

Jeg tænker måske det samme kunne være en mulighed hos politiet - altså give dem et anonymt tip omkring personen og dermed ikke en direkte anmeldelse. Min svogers onkel arbejder i den politikreds hvor manden bor, og han ville lige høre ham omkring proceduren også, og ligeledes hvorvidt det overhovedet er noget de tager sig af.

Et eller andet skal ihvertfald gøres, men jeg er fast besluttet på at jeg ikke vil have mit navn ud i forbindelse hermed :-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 anonymt
Forfatter: 
Dato:  13-09-2016 08:43

jeg kan godt forstå at man til tider ønsker at være anonym, og jeg synes også det er øv at man ikke kan opgiv sin identitet og ønske at være anonym.

Desværre er holdninge den at anonyme henvendelser kommer altså sidst i bunken, og det er lettere at forholde sig til hvis man tilkendegiver sig.

Den offentlighedslov er både godt og skidt, det burde være lettere at være "anonym" ved aktindsigtsager end det er nu.. man skal nærmest være truet på livet..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Shagya
Forfatter: 
Dato:  13-09-2016 18:26

Man nu sagtens lave et anonymt tip til politiet..

 



Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-10-2016 19:29

Som udgangspunkt er det overhovedet ikke en sag for politiet eller noget politiet går ind i. Det er en sag for de sociale myndigheder, og som Solari siger det så ganske korrekt - så har du underretningspligt i en sag som denne her.

Der kan laves en underretning eller en såkaldt "bekymring" til de sociale myndigheder i kommunen, også skal de tage sig af det videre forløb.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

2
0
Svar på denne tråd
 
 Det er din pligt
Forfatter: 
Dato:  06-10-2016 21:12
Med den viden du har, har du en stærkt begrundet mistanke om at det går ud over nogle børn, misbrug påvirker børn og når han er aktiv misbruger er det faktisk ikk et valg man har, men en pligt.
Nu er jeg så underlagt en skærpet underretningspligt pga min profession, og jeg ser desværre også børn hvor der ikke blev gjort noget.

Jeg havde personligt gjort noget den gang.

Et er det han laver er ulovligt - det kan jeg i princippet godt se gennem fingrene med, men som andre skriver er det din pligt som borger at lave en underretning om en bekymring omkring børnene.

At du så i samme ombæring kunne lave en anmeldelse til politiet for besiddelse af Coke er en anden sag.

Mvh Kathrine

Med tre smukke stjerner på himlen og tre dejlige i stalden

 

Sov godt

Dinna 1983 - 12/12/13

Rainbow 28/01/01 - 17/03/14

Pandora Á Fenris 20/05/09 - 14/04/16

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider