Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Slip kaninen fri
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 09:28

Har tænkt en del over, at der ofte skrives om, at der fanges kaniner, der nok er sat frie.

SÅ er det jeg tænker er det dyremishandlig at sætte den fri??

 

Jeg synes jo, det er totur og dyremishandling i høj grad, at sætte en kanin ind i et lillebitte bur - helt alene og at den aldrig kommer ud, fordi ungerne ikke gider dem. Og det ser jeg desværre ofte.... kommmer de endelig ud,- er det måske en times tid et par gange om ugen...

Tænker at de må blive sindsyge, at ensomhed og kedsomhed. Fatter ikke hvorfor det ikke er en lov, at have 2 kaniner sammen.

Vi har 2 søskende der går sammen (hannen er kasteret)de nusser, leger og ligger tæt sammen - kan slet ikke forestille mig en have en der skulle leve et sølle liv alene.

 

Derfor tænker jeg, at det må være bedre for en kanin at blive sat fri i en skov fremfor at leve indespæret i et lillebitte bur. Så får den da chancen for at overleve... på Bornholm lever der vilde kaniner fordi folk har sat dem fri, så de kan jo overleve.

 

Ikke særligt mange kaniner lever i store lækre bure - selv dem i i diverese klubber, lever da et sølle liv i et lille bur. Når det så er ferie er den tvangsindlagt til at sidder der 24/7 indtil der kommer et barn og hiver den ud.

 

Derfor ville jeg hvis jeg var kanin - sige ja tak til at få chancen for at ovelever i det fri, fremfor at blive spærret inde - helt alene.

Hvad synes du?

0
10
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 09:39

Du har ret, det er synd når de skal leve i et alt for lille bur, uden kontakt - og det er her ejeren/forældrene kommer ind i billedet. Men det er en helt anden snak der omhandler børneopdragelse, forståelsen for dyr osv, og den snak tror jeg vi holder ude i denne omgang .

 

Men det er altså lige så synd når de bliver lukket ud i naturen, hvor de slet ikke er vant til at leve, og med stor sandsynlighed ikke aner hvordan de skal klare sig. Jeg er meget imod at sætte dyr i naturen, som har været afhængige af mennesker og været i kontakt med disse.

 

Du sætter da heller ikke Tarzan, eller lille Lotte, ud til de vilde heste, og satser på at den klare sig? Vel?


 

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

4
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 09:43

Jeg synes, at der er flere aspekter i det. Ja, kaninen selv vil nok hellere bo frit end i et lille bur, og ja, den kan overleve - men man skal også tænke over, at den bliver sat ud i natur, hvor den ikke er hjemmehørende. Slippes de fri i eksempelvis sommerhusområder kan de med deres huler underminere sommerhusenes fundamenter. De kan ødelægge rigtig mange afgrøder og koste landmænd rigtig mange penge. Og slippes de fri i skovområder kan de totalt ødelægge nytilplantet skov, fordi de er vilde med de nye skud og ung bark på træer.

 

Så selvom du nok har ret i, at kaninen ville sige ja tak til at blive sluppet fri, så er det en rigtig dårlig idé at gøre det. Man må hellere give sin kælekanin et godt liv, hvor den har masser af frihed i huset. Har kaninen plads og lever frit i huset kan den faktisk trænes til at bruge en kattebakke og kun gå på toilettet dér.

1
0
Svar på denne tråd
 
 kaniner.
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 11:25

Jeg vil til dels give dig ret i at mange kaniner sidder i et lille bur, og mange af dem uden kontakt til mennesker eller artsfæller.

 

Dog vil jeg gerne lige give en kommentar med på kaninerne der lever vildt på Bornholm.

 

Jeg ved da jeg kender nogle mennesker derovre, at kaninerne efterhånden er så udbredt i det vilde liv der, at de anses som skadedyr. Og en af grundene til at de har overlevet og levet fedt derovre er, de formere sig som rotter ;) og så er Bornholm fri for ræve, så kaninen har reelt ikke mange vildtlevende fjender.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 13:23

TS: Jeg forstår slet ikek hvad du mener. Eller Jo..... det med at der sidder mange ensomme kaniner i små burer osv. Men hvorfor opfordre til at sætte alel de kaniner fri?? Hvad med at stoppe med at avle på alle de kaniner??

 

Og inden vi sætter kaninerne fri, så spørg lige Australien hvad de mener om det!!! Og som andre skriver: Spørg Bornholm.

Og så lige et spørgsmål til: Hvorfor i alverden skulle de kaniner sættes ud i en skov?? Kaniners naturlige habitat er ihvertfald ikke skove.

 

Og så længe vi ikke har dræberulve, dræbersjakaler og dræberpumaer nok i Danmark, så kan rævene ikke holde en evt bestand nede.


VH Pernille

 

"There's never enough time to do all the nothing you want."? -Calvin

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

4
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 13:24

Tastefejl og stavefejl er gratis


VH Pernille

 

"There's never enough time to do all the nothing you want."? -Calvin

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 
 Kolonidyr
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 13:33

Husk lige på, at kaniner er kolonidyr. Det vil sige, at de i naturen lever alene, og kun bruger hinanden, når de skal bygge gange under jorden.

 

Det er faktisk mere synd, at have to sammen end de går alene. Medmindre man har et rigtig stort areal til dem.

De kan faktisk ende med at slå hinanden ihjel. Hvis det går "fint" mellem to kaniner, så er det oftest fordi den ene er meget undertrykt af den anden. Så for os se det måske rigtig godt ud, men det er det i virkeligheden ikke :)



- Camilla

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 15:40

Spændende debat, omend jeg er uenig i at slippe kaninerne fri. Det vil være dybt uansvarligt, og vi har i forvejen et kæmpe problem med intakte katte som får lov til at strejfe rundt og sætter internaterne under kæmpe pres med deres formering. Kaniner kan formere sig endnu hurtigere, og dén problematik synes jeg ærligt talt ikke man skal skabe endnu én af.

For ikke at tale om, at de kaniner som de fleste huser er domesticerede gennem mange traditioner og ikke har tilnærmelsesvis de samme forudsætninger for at klare sig alene i naturen.

 

Når det er sagt, så skal vi HELT væk fra den holdning der er til kaniner som bur-dyr. Kaniner er hamrende aktive, intelligente og har et stort aktiveringsbehov. Helt ærligt, så bør kaniner i dagens Danmark sidestilles med de forhold vi giver vores huskatte. Ingen kunne forhåbentligt drømme om at bure en kat inde.

Som minimum bør man have en stor løbegård til kaninerne på linje med en hundegård.

 

Kaniner foretrækker fra naturens side ét sted at besørge og kan forholdsvist nemt trænes til at benytte en kattebakke.

Kaniner har en række behov, bl.a. et meget udpræget graveinstinkt, og de vil elske at få en pude eller et håndklæde at gå amok i. En adfærd, som de færreste burkaniner har mulighed for at udføre.

 

De kaniner, der bures inde viser et apatisk adfærd præget af stereotypier som tremmebidning og væven med hovedet. Det er et tydeligt tegn på mistrivsel og understimulering.

 

Hilsen én som ejes af en fri stuekanin som kommer når man kalder, sidder klar kl. 21 når det er tid til aftensmad, som elsker at spurte rundt i lejligheden, op og ned i sofaen, og som selv kommer over og ligger hos én for at blive nusset.


Med venlig hilsen Cecilie :-)

5
0
Svar på denne tråd
 
 hovsa....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 15:42

generationer, ikke traditioner*


Med venlig hilsen Cecilie :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 17:49

Helt enig med Cecilie P :)

Kaniner kan sagtens holdes som vi gør med indekatte, jeg kender sågar en veterinærsygeplejerske, som holder marsvin på den måde.

De står også klar kl. xx om morgenen ved køleskabet, når de ved der er morgenmad.

 

At slippe dem ud i naturen er dyremishandling. De kan ikke klare sig selv. Det er også dyremishandling, når personer med gode intentioner bryder ind på minkfarme og slipper dyrene løs.

De dør af sult, men inden da når de at skade det omgivende økosystem da de dræber mange fugle mv. inden de dør.


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Kkkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  18-12-2015 21:29

Lady Pernille - det er ikke fordi jeg vil sætte kaniner fri,- det slog mig fordi dyreværnet åbenbart finder mange kaniner i det fri?

så det tænkte Jeg bare om det er synd at gøre det. Helt enig med dig - stop med at avle alle de kaniner, de fortjener et sjovt liv langt fra det lille bur de fleste desværre sidder i.

 

jeg har lært noget af denne tråd - ræve findes ikke på Bornholm .. Og super ide med håndklæde i buret.

 

God weekend.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kanin kanin
Forfatter: 
Dato:  26-12-2015 10:20

Jeg ser hellere en kanin sluppet fri, end at den rådner op i et bur.

Har selv en kanin, nu efterhånden på 5. år, og hold nu op det gør ondt i hjertet at vide hvordan nogen vælger at holde kanin.

 

Men magter man kun at give den et burliv, og vil af med den, kan den vil dorneres som slangefoder? det må da være et alternativ til at slippe den fri?:)

 

MEN MEN men, som jeg plejer at sige, vil man ikke have hund fordi det er for omstændigt med gå ture, men ellers har tid og lyst til at være hjemme med den, er kaninen det ideele kæledyr!


trafik sikker tur/handicap hest udlånes

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/266313/

0
2
Svar på denne tråd
 
 tag ansvar for dit dyr
Forfatter: 
Dato:  27-12-2015 13:09

vi har haft kaniner i mange år - ingen af dem har stået inde. de har alle haft et godt stort bur som er tæt og varmt

og sjovt nok har INGEN af vores syntes at det har været nødvendigt med andre kaniner som selvskab. det skal dog siges at vi altid har haft min to, men de har altid haft hvert sit bur. kun i græsburet kan de komme tæt på hinanden, og her ses tydeligt at de ikke ligefrem elsker hinaden.

nu skal det lige siges at vi har franskevædder - altså store slagtekaniner. ikke at vi spiser dem.

 

nu skal man passe på med at menneskeliggøre sine dyr. De har ikke samme behov som os.

 

 

og det med at sætte kæledyr ud i det fri. tjaa det er altså faktisk forbud. man må ikke sætte sin kat/hund/kanin mm ud i den vilde natur. det er så også mere dyremishandling end noget andet.

kan eller vil man ikke have dyr mere, så TAG ANSVAR og få dem aflivet!

 

på DB har de lige haft 8 kaninunger som var blevet sat af med en tot hø.

og katte finder man dageligt. har selv været på kv i mange år. og er virkelig modstander af den løsning. man tager et ansvar for det dyr man har anskaffet sig. Alt andet er dyremishandling.

 

for nogle år siden fandt vi en undulat som både havde for langt næb og for lange klør. den var der også nogen som havde smidt ud.

har flere katte som er dumpet.



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider