Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Valg af Stigbøjler til Spring
Forfatter: 
Dato:  25-10-2015 20:30

Kære hestefolk!

Min datter var for nylig ude for en voldsom og alvorlig ulykke. Hun blev kastet af en løbsk hest og blev efterfølgende slæbt 8-10 meter efter hesten fordi foden sad fast i stigbøjlen (som vistnok var af typen med gummi i begge sider - altså ikke den type med elastikken)! Hun har det godt igen, men det var meget tæt på at gå helt galt. Jeg så det selv og var også indlagt på sygehuset med hende efterpå! Hvordan undgår man at dette gentager sig?

Hvilken type stigbøjle ved du med SIKKERHED fungerer?

1) Dem med elastik i den yderste side?

2) Kwik-Out?

3) Free Jump Soft Up Lite?

4) Dem med fleksibelt gummi i begge sider?

HVILKE skal vi vælge og HVORFOR?

Mange gode hilsner

Astrid + FAR

4
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 09:51

Jeg har selv været ude for det samme. Jeg red i sko uden hæl, så derfor er mit første spørgsmål; hvilke sko/støvler red hun i?

1
0
Svar på denne tråd

Støvler
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 12:15

Hej Schweizerost! (Emmental eller Gryere?)

Forstår dit spørgsmål. Hun red i rigtige ridestøvler med hæl. Oplevelsen sidder dybt i mig og pris er ikke en relevant parameter. Sikkerheden er vigtigst - men hvad er mon det sikreste?

Mange gode hilsner

Astrid + Ivan

0
0
Svar på denne tråd

Free jump
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 13:31

Puh ha, en grim oplevelse for jer.

Hvis uheldet er ude, kan man ikke gadere sig 100% mod at det ikke kan ske igen.

Men min datter har haft et par med elastik i siden og bruger nu Free Jump, rent sikkerhedsmæssig med tanke på at sidde fast i stigbøjlen, mener jeg at disse er lige sikre.

Men jeg vil alligevel anbefale Free Jump, hvor der er et virkeligt godt greb/skridsikkerhed.

1
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 15:04

Det kan jeg godt forstå sidder dybt. Det er virkelig ikke sjovt for nogen af parterne.

Mht. til stigbøjler - jeg var ude for at blive mast op i en almindelig havetrailer, hvor min stigbøjle satte sig fast, men heldigvis var der elastik og den sprang som den skulle. Har også prøvet Kwik out og dem synes jeg personligt ikke om. Jeg synes der skulle virkelig meget til før de gjorde det de er lavet til.

Men igen, det er nok forskelligt fra person til person, så find enstigbøjle, af ovenstående stigbøjler, der sidder ordentligt på din datters fod - og med et ordentligt greb i.

1
0
Svar på denne tråd

Stigbøjler
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 19:00

Puha en træls oplevelse.

Jeg ved ikke lige hvad der er sikrest af bøjler. Men kom til at tænke på om låsemaknismen/ krogen på sadlen hvor selve stigremmen hænger fast. De kan godt være noget stramme hvis de ikke bliver smurt ( med mindre det er en krog).

Kan huske engang jeg faldt af, hvor jeg havde de helt almindelige stigbøjler på, der sad min fod fast, men heldigvis røg hele remmen ef sadlen i stedet for.

1
0
Svar på denne tråd

Kwick out
Forfatter: 
Dato:  26-10-2015 21:53

Jeg rider med Kwick-out bøjler i dressur.

Flere gange, før i tiden, har jeg haft ufrivillige afstigninger, hvor bøjlen har åbnet sig. Så hvad det angår, føler jeg mig tryg.

Men skulle jeg have nye bøjler eller begynde at springe, ville jeg ikke vælge dem.

Når bøjlen åbner sig, er der en ret spids stykke jern, som stikker lige ud i luften. Ved et uheldig styrt over et spring, tænker jeg, hesten eller rytteren kunne lande ovenpå den.

Det er jo kendt lov - " kan hesten komme til skade, så kommer den tilskade! "

Er tilfreds med dem, så længe jeg bare rider dressur på en hest, som ikke har til vane at sætte af og vælte i samme situration.

Men til spring og military mm. ville jeg vælge nogen andre.

Smuk, avlshoppe DSP sælges ifolet med Lucky Gold.

Opstaldning tilbydes i rolige omgivelser

8620 Kjellerup

Se mere på

www.staldlauenborg.dk

1
0
Svar på denne tråd

størrelsen på bøjlerne
Forfatter: 
Dato:  27-10-2015 08:52

Når vi snakker sikkerhed så er det vigtigt at bøjlerne passer. En for stor bøjle får meget lettere foden til at glide alt for langt ind i bøjlen. Man kan eventuelt sætte tåstoppere på for at undgå den del.

Med det sagt så har jeg aldrig prøvet at hænge i en bøjle, så den del har jeg ingen erfaring med. Jeg har redet med både soft up og dem med elastik i siden. Begge dele ligger pt på bunden af skabet og bliver ikke brugt, jeg kan simpelt hen ikke lide at ride med dem. Der er man garanteret mere fleksibel og knap så indgroet i sine vaner som barn, så der er det nok lettere at vende sig til forandringer.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

http://militaryhesten.dk

1
0
Svar på denne tråd

Safestyle bøjler
Forfatter: 
Dato:  27-10-2015 11:38

Først og fremmest: føj for en oplevelse! Fedt at I søger en løsning fremfor for forbud - stærtk gået (y)

Jeg rider med Safestyle stigbøjler - uden gummiet på. De er kun sjældent "smuttet" for mig, fordi den åbne side skal vende indad. Det vinklede øje gør, at bøjlen i så fald er ret let at fange igen (y) Og så er de faktisk vildt flotte ;-)

1
0
Svar på denne tråd

rrrrrrrrr
Forfatter: 
Dato:  27-10-2015 12:19

vores datters pony havde det med at tabe hende his og pist, da hun købte ham. Men hun er aldrig kommet rigtig til skade. Og nu rider hun terræn spring og millitary på hest, og hun har aldrig redet med andet end "gammeldags" sikkerhedsbøjler med elastik. og de har aldrig svigtet. og hun føler sig tryg ved dem.

Men da hun også rider ponygames på ponyen ved siden af, kræver det at hun har et par ekstra elastikker i lommen, da det godt kan gå lidt hård ud over stigebøjle elastikken. men det har ikke ændret at hun har ønsket at ride med anden type bøjle.

Den "gammeldags" sikkerheds stigebøjle kan fås i mange faver nu, så de også er med på moden ;o)

Det er min/vores erfaring, med sikkerhedsbøjler.....

:O)

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2015 19:15

Som en anden skriver, synes jeg I skal være OBS på sikkerhedsforanstaltningen i sadlen - virker den som den skal? Hvis man hænger fast, burde hele stigremmen falde af. (såfremt man ikke falder "foran" hesten).

Jeg rider selv med fleksible stigbøjler i spring (ala Bow Balance modellen). Jeg synes simpelthen alle andre sikkerhedsstigbøjler er grimme. :-P Kwick Out kan jeg lige leve med, men jeg har erfaringer med at de knirker utrolig meget tiltrods for de bliver smurt. Synes Freejump er alt for ponyrytter at se på, men jeg tror de er det bedste alternativ. :-)

- Sascha & Heimdals Golden Champ <3

Pegasus Rideudstyr - når kun det bedste er godt nok!

Klipning tilbydes i Nordsjælland - klik her

1
0
Svar på denne tråd

FreeJump...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2015 20:21

Jeg rider med Freejump og synes de er SÅ behagelige at ride i. Jeg har dog ikke prøvet at udløse dem - men jeg synes de virker som om de hurtigt udløser.

saddlefittershop.dk har dem - de har butik på Amager og sender til hele landet :)

I

1
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  27-10-2015 21:08

Hvad med de der net-dimser man sætter foran? Så foden ikke kan ryge i gennem. Kan det passer jeg har set dem på islænderne?

Besøg min blog http://www.worthredoing.com

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

1
0
Svar på denne tråd

Safestyle
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 09:49

Halløj,

saftestyle typen var jeg ikke bekendt med. Ser spændende ud, men jeg forstår ikke helt hvorfor åbningen er indad? På alle andre typer, jeg har set er åbningen udaf - eksempelvis på KwikOut, Free JUmp Soft Up Lite og også dem med elastikkerne. Hvad er tankegangen/mekanismen her?

Mange gode hilsner

Astrid + FAR

0
0
Svar på denne tråd

Safestyle bøjler
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 19:43

Som regel "skubber" man til ydersiden af bøjlen med foden, hvis man er ved at tabe bøjlen/falde af. Helt personligt kan jeg ikke fordrage de bøjler, der har elastik på ydersiden, fordi man netop får skubbet dem af i tide og særligt i utide (en gren i skoven kan også hive dem af)...

Safestyle er også højere i hele bøjlen, så jeg kan simpelthen ikke tro, at man på nogen mulig måde kan hænge fast i dem - og så er det jo lige meget, om åbningen er indad eller udad. De er bare meget lettere at smutte på foden igen, hvis man lige taber en bøjle kortvarigt.

Desuden er det jo en helstøbt bøjle. Ingen mekanismer, der skal smøres/vedligeholdes/renses/der potentielt kan fejle. De er dog ret tunge, men igen - jeg ser det som en fordel, da bøjlen er mere i ro pga. tyngden.

0
0
Svar på denne tråd

Stigbøjle
Forfatter: 
Dato:  29-10-2015 21:13

Fordelen ved dem med elastikken er jo netop, at den springer ret nemt. Enhver, der har haft en hest, der gik i panik, fordi bøjlen hang fast i en springstøtte, vil kunne påskønne den egenskab.

Det er klart min favoritbøjle - og elastikken kan erstattes med en strip, hvis man ikke lige kan nå i rideudstyrsforretningen, inden man skal i sadlen

Nu med skovtursquarter

0
0
Svar på denne tråd

Safestyle vs. elastik
Forfatter: 
Dato:  30-10-2015 08:12

Safestyle fås også med en "elastik" (gummikant/bøjle) på indersiden. Fidusen - synes jeg - ved at det er en lukket yderside er netop, at man ikke får skubbet elastikken af eller taber bøjlen i utide.

Foden vil jo som oftest bevæge sig væk fra hesten, hvis rytteren kommer ud af balance og så er det at elastikken kan gå op for ofte uden at det var hensigten.

Safestyle er desuden noget højere og dermed mere åben end elastikbøjlen, så der er blot endnu mere plads til, at foden kan komme fri (y)

Jeg har Safestyle på her:

Billede

0
0
Svar på denne tråd

min datter
Forfatter: 
Dato:  02-11-2015 21:18

rider med disse, for netop at undgå og skulle hænge efter en hest. De fungere super godt. www.rideudstyr.com/mountain-horse- quick-release-stigbojler-scs3system- 1996

(> ''' <)
( ='o'= )
~(,,)~(,,)~

Vega´s Surprice Mom

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider