|
|
| Lavfrekvent støj. Er kvinder mere sarte? |
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at høre andre herinde om jeres erfaring med lavfrekvent støj. Da vi åbenbart nu skal have udvidet antalle af vindmøller i området fra 30 til 58 og søger oplysninger om sådanne projekter for at blive klogere på OM der er noget at frygte eller ej.. Vi har fulgt flere naboer både lokalt og i dagspressen, hvori det især fanger min opmærksomhed at, det ofte er KVINDEN i huset som drives til vandvid pga. lavfrekvent støj. Eks.: politiken.dk/indland/ECE2255323/ aegtepar-faar-ekstra-erstatning-for- vindmoellestoej/ Så, ér kvinder mere sarte eller hvorfor er der overvægt af kvinder som generes af støjen end mænd? ALLE andre bidrag modtages med kyshånd!
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! . INGEN er rig nok til at miste en ven! . Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kom nu :) |
|
|
Er der virkelig ingen herinde som har erfaring med lavfrekvent støj? Evnt. hvor man kan finde nogle valide informationer om emnet?
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! . INGEN er rig nok til at miste en ven! .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lavfrekvent støj |
|
|
Jeg har ikke forstand på, om kvinder er mere følsomme ift. lavfrekvent støj end mænd er. Det, jeg derimod er optaget er, om man er højsensitiv. Altså at hvis man er højsensitiv, så vil lavfrekvent støj stresse en og give uro. Jeg er selv højsensitiv og ville ikke kunne bo et sted med lavfrekvent støj. Har brug for RO! 
KH Esma Healing hest og rytter Afbalancering og harmoni Psykoterapi Certificeret individuel, par og gruppeterapeut NYHED! Praksis på fuld tid pr. 1. maj Hjemmeside på vej: www.life-in-balance.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mænd, kvinder, sensitivitet, lyde |
|
|
KH Esma Healing hest og rytter Afbalancering og harmoni Psykoterapi Certificeret individuel, par og gruppeterapeut NYHED! Praksis på fuld tid pr. 1. maj Hjemmeside på vej: www.life-in-balance.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lavfrekvent støj |
|
|
Hvis du vil have et videnskabeligt svar, skulle du prøve at kontakte: www.npl.co.uk/about/what-is-npl/ De studerer støj, og de kan helt sikkert give dig et mere kvalificeret svar end vi her på HN.  Lene
Courage is being scared to death but saddling up anyway.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støj på linien |
|
|
Esma/ Tak for linket. Har ikke læst det hele, men det jeg har læst er noget jeg kan nikke genkendende til. . Også tak for dit link Lene/ det skal jeg have lidt mere overskud for at finde hovede og hale i, men det må jeg se om jeg kan samle mig om og til. Det føles som ren tortur aldrig at få sovet ORDENTLIGT igennem. . Jeg har kendt min mand igennem 27-28 år og for første gang er vi dybt uenige om, om der overhovedet ER "støj". Jeg hører det så snart der er 'ro' i huset og han kan intet hører... . De vindmøller jeg mener at jeg hører, står mellem 3 og 4 km væk så han siger det er at tro at de kan høres hvor vi bor. . Sidste år fik jeg lavet en "måling" på min nattesøvn og den viste at jeg ikke havde søvnabnø, men nu jeg tænker over det så viste den jo også det "normale" søvnmønster = meget lidt god og dyb søvn. Ikke noget at sige til, at jeg har det sådan her x mange, 24/7/365! Nu har jeg over flere år gjort ALT hvad mine læger har sagt jeg skulle, men er begyndt at tro på at "fejlen" ikke ligger hos mig! Desværre er jeg så bare strandet her og kan ikke rigtig finde ud af, hvordan jeg kommer videre uden at forlade manden, tage "springet" eller andet drastisk. . Jeg vil ikke selv betale for en støj måling, fordi hvis det kommer til en form for bevisførelse så vil den næppe blive taget som valid info. Desuden er det hammer dyrt har jeg hørt og så er det jeg tænker at der MÅ være andre der døjer med lavfrekvent støj, som feks. fra vindmøller. Sorry det negative og sure opstød! (Har sq heller ikke rigtig sovet i nat.. )
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! . INGEN er rig nok til at miste en ven! .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Wow LivsKilde, det du linker til beskriver mig i en nøddeskal! Hvor er det vildt! Jeg kan blive helt dårlig af lyde, kan ikke slappe af og bliver utilpas og nærmest vred. Sidder nogle gange med fingrene i ørerne i pausen til forelæsning, fordi der er så meget larm at jeg ikke kan holde det ud Og alle de andre ting passer bare. Har altid troet jeg var super introvert fordi jeg har brug for ro og alenetid, også selvom jeg nyder andres selskab. Men jeg bliver overvældet af for mange indtryk på én gang og har brug for pause til mit hoved hver dag. Og det med at gennemtænke alle beslutninger ned til mindste detalje, det kan gøre min kæreste sindssyg nogle gange  Hvad kan man "gøre"? Er det bare at lære at leve med det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højsensitiv og lyde |
|
|
Shagya, Selv tak.  Paradise, Dejligt at du kunne bruge det, jeg skriver og linker til.  For mig virker det som om, at du er højsensitiv. Man bliver hurtigere end andre "overloaded" eller overstimuleret af indtryk og oplevleser. Nervesystemet er mere følsomt, og derfor går indtryk dybere ind, og man har brug for mange små pauser for at kunne bearbejde indtryk og finde indre ro igen! Det er et KARAKTERTRÆK, ikke en sygdom! Det er altså ikke noget, der kan fikses. Men du kan gøre noget for at berolige dig, når du er blevet overstimuleret. Jeg har selv i årevis arbejdet med at finde balancen i at være højsensitiv samtidig med at jeg også er en interesseret, udadvendt og nysgerrig sjæl!! Det er sq ikke nemt, men jeg er blevet meget bedre til det. Det, som gør godt for mig for ift. afbalancere mig, når jeg er overstimuleret, er f.eks. at holde en lille pause og gå væk fra de mennesker jeg er sammen med, meditere, løbe- og gåture i naturen, at give mig god tid til at lave ingenting, skrive dagbog, bage osv. Og den vigtigste; dybe vejrtrækninger!!!!! Ift. at du gennemtænker alle detaljer til mindste detalje så er det naturligt, at du gør det som højsensitiv. Netop fordi du fanger detaljerne, så vil du have brug for at reflektere over alle disse detaljer, inden du tager en beslutning. Der er ikke noget i vejen med dig.  Ifm. at jeg skulle finde mit nye firmanavn blev jeg mega overstimuleret!! Det skulle rumme det og det som jeg tilbyder, det skulle vise hvad det er mennesker og dyr får ud af det, det skulle mærkes rigtigt for mig, det skulle være nemt at stave, det skulle være ok om et år også. Arrghh det gav tankemylder og uro!! Så ja jeg kender det med at vende og dreje, inden man tager en beslutning. Der er skrevet bøger om emnet, bl.a. har Elaine Aron, Ilse Sand og Susanne Møberg skrevet rigtig gode bøger, som du måske skulle læse.  www.bog-mystik.dk/saerligt- sensitive-mennesker-elaine-n- aron.html?gclid=CO_-g- TGmb4CFeHPcgod7A4A8g PS. Husk at den gode side ved at være højsensitiv er at f.eks. glæde og berørthed også mærkes dybere og mere inderligt. Jeg kan f.eks. blive rørt til tårer "bare" ved at klappe en sød hund, jeg møder på gaden. Det er en af de gaver, som jeg elsker ved min sensitivitet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passer på mig |
|
|
Det der står i dit link Livskilde, passer også fuldstændigt på mig. Det er godt nok utroligt... Tak for linket 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højsensitiv |
|
|
Selv tak, Gumse.  Ja vi er 15-20 % af befolkningen, der er højsensitive. Det er vigtigt at passe ekstra godt på ift. stress, når man er højsensitiv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Esma, tusind tak for din forklaring. Jeg tror jeg skal prøve at tænke på det som et karaktertræk, som du selv er inde på. Jeg er nødt til at springe til det med hunden med det samme - al den tid har jeg gået og troet jeg var skør! Jeg kan få tårer i øjnene bare ved at TÆNKE på noget godt, eller gå tur med min kæreste i vores yndlingsskov og finde vores yndlingssted og se ud over skovsøen, så er det også så tårerne presser. Det "værste" er når det sker i toget, hvor jeg hører musik der rører mig dybt, jeg kobler så mange følelser og tanker til musik, at jeg kan blive følelsesladet, hvis jeg lader mig selv glide lidt ind i en anden verden. Folk kigger nogle gange sjovt  Ej jeg troede simpelthen det var mig der var noget galt med.. Men jeg er glad for at du nævner det med, at nyde ting ekstra meget, for det ved jeg at jeg gør, og det er noget jeg elsker. Jeg elsker at min dag kan blive reddet af at træerne uden foran vinduet er helt lysegrønne og der dufter af blomster. Jeg elsker at lægge mærke til alting i naturen, lyde, dufte, tekstur i bladene, osv. Jeg har altid set det som en af de gode ting ved mig, jeg vidste så bare ikke, at det skyldtes at jeg var højsensitiv. Hvor er det interessant. Jeg tror jeg vil dykke mere ned i det, det er da lidt spændende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Jeg skal ikke kunne sige om kvinder som sådan fra naturen er mere følsomme overfor lavfrekvent støj, men jeg ved at der er langt flere mæd der er smådøve overfor meget støj pga. en hørenedsættelse.
Dels så er der langt flere mænd der naturligt får en hørenedsættelse inden de fylder 60 end kvinder og dels så er der rigtigt mange der har en hørenedsættelse pga. arbejdsrelateret støj. Typisk så er det bestemte frekvenser man bliver døv på i forhold til arbejdsrelateret støj så når din mand siger at det er så kan det meget vel være fordi han simpelthen ikke kan høre det.
Så det er mit bud - kvinder har generelt en bedre hørelse end mænd 
Hvis du vil have en ide om hvor meget støj du egentligt har så må du måle det med en dB-måler. Det er relativt enkelt at både måle og forudsige hvor meget støj i vil få fra en ny mølle så det burde også være til at vride konkrete data ud af de rette vedkommende.
Ud over det så kan jeg sagtens forstå dig. Støj kan være enormt stressende.
Hilsen Jens "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har hørt noget |
|
|
om dette med kvinder og lavfrekvente lyde i en radioudsendelse for nogle år tilbage. Jeg ved ikke hvilken. Der blev fortalt at kvinder er mere påvirket af den slags støj end mænd.(kan selv blive "vanvittig og dødtræt i hovedet" af at køre volvobus i 8 timer) Har også læst et sted at støjen fra store vindmøller kan høres op til 3 km væk.
Whatever you say or do - it always returns to you!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Testen. |
|
|
Jeg fik også taget testen. Der er 23 spørgsmål. Ét kan jeg ikke svare på, da jeg ikke drikker kaffe. Af resten dem kunne jeg skrive 'sandt' til de 19. Til sammenligning så tog manden også testen og havde hele 3 i 'sandt'! ............... .. . 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Hvad er det for en test Anette?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Denne her |
|
|
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! You are the architect of your life.. INGEN er rig nok til at miste en ven! Man skal ikke gå ned på former. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ud over at jeg også er særligt sensitiv (dog kun i lav grad -kan f.eks. sætte SANDT ud for 16 af spørgsmålene i listen), så hører jeg også meget højere toner end resten af min familie. Når jeg er hos mine forældre, er jeg ved at blive bims over 2 af deres lamper, der summer, men hverken mine forældre, søskende eller kæreste kan høre det. Nu er det heldigvis kun hos dem, jeg har oplevet problemet, men hvis jeg selv en dag, får en lampe, der summer på den måde, så ryger den altså ud, uanset om min kæreste så synes jeg er tosset eller ej  Jeg kunne forestille mig, at jeg ville have det på samme måde, hvis det var støj ude fra, som f.eks. vindmøller. Dem kan man jo ikke bare slukke for på samme måde som en lampe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg fik 20 "rigtige" i den der test, så det må siges at jeg vidst er højsensitiv  Eller måske 19 rigtige - den med kaffe ved jeg ikke, jeg hader stadset, men kan godt mærke virkningen af koffein-holdige drikke (energidrikke fx), så gik lidt ud fra at det var det samme. Det jeg dog svarede nej til, var fx det med at have en lav smertetærskel. Smerte gør mig ikke specielt meget, men jeg er måske også hærdet af at tage til metal koncerter  I øvrigt en slags "støj" som jeg har intet imod. Larm gør mig ingenting, hvis jeg er OK med at den er der, og selv kan bestemme over den. Fx slukke fjernsyn eller slukke musik. Men støj jeg ikke kan bestemme over, gør mig fuldstændig bims og mega stresset, nærmest arrig, og kan ikke koncentrere mig. Nå men jeg synes faktisk det er super fedt at få sat navn på, det gør allerede at det føles lidt bedre  Og det er interessant det med mænds/kvinders hørelse. Jeg kan brokke over mærkelige summe-lyde eller rumlen, som min kæreste overhovedet ikke kan høre, selvom han sidder stille og lytter efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Støj - møg |
|
|
Jamen så er vi da to som forstår hinanden her Sophie... . Mit problem ligger i at jeg ikke har, og tilsyneladende heller ikke kan få, en diagnose... det tætteste er en som mener jeg er stresset, men jeg har sq da ikke stress! . Tror det er svært, at få 'anerkendt' at man 'bare' er sensitiv. (Godt ord forøvrigt! . ) Jeg håber der viser sig et brugbart 'svar' når jeg skal på søvnklinik senere på året. . Indtil da vil jeg prøve at finde et andet sted at sove. Er der nogen der har et bud på hvordan man "lige finder et roligt sted at sove ALENE og inden for en 'rimelig' afstand" så kom endelig med ideer. .
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! You are the architect of your life.. INGEN er rig nok til at miste en ven! Man skal ikke gå ned på former. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Har i kælder? Det plejer at være et roligt sted at sove 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Shagya: argh jeg håber du finder et godt sted at sove! Det er ulideligt ikke at få søvn  Jeg ved ikke hvordan du har det med ørepropper, men de har reddet mig mange gange, når jeg ikke kunne sove over diverse ting. Hvid støj har jeg læst en del om, men synes det er en irriterende lyd. Til gengæld har jeg haft held med at overdøve irriterende lyd med mine egne lyde. Fx have en vind-blæser til at køre (hvad i alverden hedder det? Det er en fan på engelsk, de der store blade der roterer og blæser luft ud i rummet). Jeg har også haft sat min iPhone til en højtaler, og så sat den til at spille lyde fra havet eller sådan noget. Det er støj som ikke generer mig, så hvis det overdøver de dårlige lyde, så er det dejligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddd |
|
|
Jeg er glad for at dette emne er taget op. Jeg har altid gået og følt mig lidt forkert på den fordi jeg altid har været en der kunne høre mærkelige lyde  Summe lyde, bip-lyde, folk der trækker vejret for kraftigt, folk der bare det mindste snorker, børn der larmer meget, græsslåmaskiner, maskiner der siger den samme lyd hele tiden, bilalarmer, klikken fra kuglepenne, krøllet papir, fugle der kvidre på den samme måde hele tiden - jamen jeg kunne jo blive ved. Sådan nogle lyde som folk i hverdagen faktisk slet ikke tænker over, det kan få mig helt op i det røde felt. Jeg kan blive så hidsig over at lydene ikke stopper og at de fortsætter og fortsætter at jeg til sidst bare må ud af huset (hvis det er der lydene er) Jeg har også købt ørepropper, de hjælper lidt synes jeg. Men hold nu op, bare brummelyden fra min computer når den er tændt, eller en smule kniteren fra højtaleren kan få mig ud over kanten. :S
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kælder mm. |
|
|
Jens/ Vi har ikke kælder. Tror ikke der er nogle huse her i "kæret" overhovedet der har kælder, da det er gammel havbund og derfor 'vådt' om vinteren = upraktisk at have kælder. Sophie/ Ørepropper har desværre ingen effekt, mod lavfrekvent støj. Når nærmeste gylletank har gang i omrøren så føles det som om, dén brummen går direkte i jorden og hen til huset, igennem soklen og op i min sengestolpe.. . Manden hører intet! Det med en lyd til at "overdøve" anden lyd var måske værd at prøve. Tak for tippet! . Sandra/ Ja der er støj og der er lyde. Jeg har det vist som dig, men nogle lyde holder op af sig selv som fuglen der 'larmer' udenfor (på et tidspunkt holder den mund! og det varer så til hønsene eller selvsamme fugle begynder igen... ), færgen sejler ikke om natten, der er stortset aldrig trafik om natten (og faktisk sjældent om dagen) osv. Jeg slukker ikke for pc, tv osv for at spare strøm men for at få RO! . Har du det så også sådan mht. lugte? En tur i morgen bussen kan virkelig give mig kvalme eller når ungerne har fået noget snolder der lugter afskyeligt (der er altid nogen som syntes rollingerne skal have snolder.. ) eller lugten af våd hund osv. Kom også til at tænke på at hvis det ikke er vindmøllerne, hvad er det så? og kan man overhovedet finde ud af hvad det er? Er det den nærliggende svinestald som har ventilatorer der drøner rundt her i varmen.. Er sq ved at blive skør af det her liv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Jeg synes faktisk ikke at jeg er meget lugte følsom, det er mest lydende der påvirker min dag helt enormt meget. Især når jeg bare trænger til at trække gardinerne for at låse mig selv inde på mit værelse og være MIG selv. For det er sådan jeg lader mine batterier op. Så bliver man hidsig, virkelig hidsig - når man høre alle disse lyde igennem vinduet Øv. Det kan ødelægge hele dagen.
Gad vide om man kan "træne" sig selv mentalt i at lade vær med at fokusere på lydende, andre mennesker kan? Hvorfor kan jeg ikke :S
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Tænk, jeg har følt mig som den eneste der havde det sådan  Nogle ting går lige forbi mig uden at genere - jeg bor på en sidegade til en større vej, og jeg hører slet ikke bilerne. Fugle hører jeg heller ikke. Men maskiner der laver den samme lyd, eller overboens fjernsyn, eller en flue, eller børn der skriger, eller min kærestes MEGA larmende computer, argh kan blive skør i hovedet! Jeg holder stadig på at lukke det af med andre lyde. Jeg elsker min app kaldet Relax Music. Du kan sætte den til at spille alt muligt. Regn på taget, havbølger, en stille skovsø, et tog der kører roligt afsted, et vandhul, kraftig blæst, en sommeraften. Alle mulige dejlige lyde, der kører i loop. Sætter tit regnvejr til at afspille når jeg læser, det lukker ting ude og gør at jeg slapper af. Så det kan altså anbefales. App'en har også hvid støj og lyserød støj, som man kan slå til (alt efter hvad man foretrækker). Jeg har generelt ikke et problem med lugte, kun nogle bestemte. Cigaretrøg kan jeg godt få det dårligt af, men jeg tror en stor del af det er psykisk, at jeg har bildt mig selv ind at jeg ikke kan lide det. Altså jeg KAN ikke lide det, men jeg tror min psyke gør det værre end det er  Jeg gider ikke havr røg i hovedet, og bliver derfor sur når jeg får det. Og så lugter det jo straks endnu værre, fordi jeg kobler følelser på. Nå. Og jo Sandra, der findes øvelser for den slags. Tro mig, jeg har Googlet. Først og fremmest læste jeg en masse hjemmesider, hvor folk delte deres oplevelser med forfærdelig støj, ofte i lejlighedskomplekser. Det var rigtig dejligt at læse, at andre også døjede med støjproblemer! Og mange havde fundet ro ved hjælp af hypnose. Det havde simpelthen gjort, at de lærte at lukke af for lydene, og det havde forbedret deres livskvalitet markant. Folk havde både prøvet rigtig hypnose, og hypnose derhjemme via forskellige apps. Jeg er ikke nået længere end det, men synes det lyder som en udemærket løsning. Det er jo psykisk at vi skal ind og omstille os, så tror ikke hypnose er noget skidt bud.
Mvh. Sophie (: The Mad Hatter: Have I gone mad? Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers. But I'll tell you a secret. All the best people are.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|