Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Blister på tungen - råd søges!
Forfatter: 
Dato:  01-04-2014 17:41

Hej alle,

Er der nogle der ligger inde med gode råd, for at slippe af med blister på tungen?

Den sidste uge har jeg haft 3(!) blister på tungen og jeg er ved at blive sindssyg af det.

Er der noget man kan gøre for at få dem til at gå hurtigt væk? Og nogle der evt. har et bud på hvad det kan skyldes?

0
0
Svar på denne tråd

blister
Forfatter: 
Dato:  01-04-2014 21:17

Du kan bruge mundskyllevand evt klorhexidin. Husk at børste tungen.
Drikker du meget sodavand? Jeg kender flere eksempler hvor især Cola kan give blister.
Blister kommer b la af stress og kan også forekomme hvis man eks har tarmsygdom!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-04-2014 21:48

Jeg har lidt meget af det siden jeg var barn, jeg kan snildt have op til 10 af gangen, når det går helt grasat. Jeg har fundet et mønster i det jeg spiser, hvis jeg spiser kiwi, grapefrugter, citroner, tomater, appelsiner osv, så er det stensikkert at jeg 1-2 dage efter har munden fuld af dem, det er desværre nogle af mine yndlingsfrugter, så jeg har perioder, hvor jeg spiser dem og så må tage straffen for det senere- prøv at læg mærke til, hvad du spiser op til du får dem. Min tandlæge har haft udlevere, noget der vidst nok hedder Nelex/Nolex, som kunne bedøve det lidt når det var værst, men nogen decideret "kur" mod dem eksisterer desværre ikke :(

Hilsen

Louise

Luna og Snippe <3

1
0
Svar på denne tråd

Sakset fra nettet...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 06:43

Blister
Eksperterne ved ikke helt præcist hvorfor vi får blister, men der er flere teorier om, hvorfor de opstår. Der en arvelig faktor, idet risikoen for at udvikle blister er væsentlig større hvis også ens forældre lider af blister.

Årsagen kan også være alvorligt psykisk stress, der giver en hyppigere forekomst af blister, fordi immunforsvaret er svækket. Simple ting som, at du har ramt slimhinden i din mund med et tandbørstehår eller, at en brødkrumme har irriteret slimhinden kan også fremkalde en blist.

Det er vigtigt at skelne mellem de forskellige typer blister. Udbrud af små blister er det mest almindelige og kræver sjældent anden behandling end for eksempel mundskylning med Klorhexidin for at lindre og forhindre infektion, sørge for at få en varieret kost og eventuelt supplere med en vitaminpille eller LongoVital, som kan forebygge udbrud af blister hos nogle.

Hvis du derimod er plaget af hyppige udbrud af blister, er det vigtigt at du taler med din tandlæge eller læge om det, da der kan være grund til at du bliver undersøgt nærmere for det.

Det er vigtigt at du bliver undersøgt for om du mangler vitaminer eller mineraler. Dine udbrud kan ofte afhjælpes væsentligt med tilskud af jern eller B-vitaminer, hvis du mangler disse.

Er blisterne meget store og er udbruddene så alvorlige, at du taber dig, fordi du ikke kan spise, så er det ofte nødvendigt, at du bliver behandlet med binyrebarkhormon, og ikke mindst undersøgt for om blisterne kan skyldes en almen sygdom. Blister ses ofte ved sygdomme med betændelsestilstande i tarmen for eksempel Crohn's sygdom eller glutenallergi.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

klip dem af
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 08:12

Ja det lyder måske sjovt - men det har jeg gjort. Det gør ondt kortvarigt - men så er man fri for dem hurtigt. Jeg tager lige min lille saks - holder den i ilden, så den er desinficeret og så bare et lille klip.

Ja jeg er måske lidt alternativ - men det virker.

0
0
Svar på denne tråd

Julemand
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 08:20

Jeg bruger Myrradråber til blister. Det kan enten blandes op med vand og bruges som mundskyld, ellers hældes ufortyndet på en vatpind og så direkte på blisten. Det svier som bare pokker når man sætter vatpinden på, men det bedøver blisten i flere timer bagefter og får dem til at forsvinde hurtigere :-)

Hilsen Rikke

Med Misty Høstemark

MISTY ER TIL SALG

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/334394/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var for
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 09:40

15 år siden meget plaget af blister, men en veninde rådede mig til at skifte tandpastaen med natriumlaurylsulfat til Zendium, som ikke indeholder stoffet. Det hjalp! Jeg kan tælle antal blister på en hånd, som jeg har haft de sidste 15 år. Nu kommer de primært, hvis jeg har spist meget krædse ting, som fx meget sure tomater (og jeg spiser ellers normalt 1-2 tomater om dagen, så de skal altså være meget mere sure end normalt).

Hvis jeg var TS, ville jeg lige tjekke tandpastaen, før man begynder ligefrem at klippe i sig selv Måske kan et enkelt tandpastaskift klare det (giv det en chance på i hvert fald en månedstid), og hvis ikke, så synes jeg der er mange andre gode råd i tråden.

Du kan læse om natriumlaurylsulfat her, hvor der direkte står, at stoffet er mistænkt for at give blister. Hvis man tjekker risikosætningerne (ja, de skriver stadig R-sætninger og ikke H-sætninger :P ), så kan man se, at det ikke er et helt harmløst stof.

....

3
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 10:22

Jeg bruger også Zendium. Det tager klart de værste angreb.

Når jeg først har fået blisterne, anvender jeg klorhexidin som mundskyld eller Aftamed på spray fra apoteket. Især aftamed er god til hurtig lindring, og det smager ikke grimt lige som klorhexidin.

Mine blister er oftest en slags "krater", der går ned i huden, så jeg ville godt nok aldrig forsøge at klippe dem af :-O

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

Besøg min blog: http://a-teaholic.blogspot.dk

0
0
Svar på denne tråd

Min datter..
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 10:31

Har fundet ud af at spiser hun ananas og tomat får hun blister..

Giver ret i det bla. er arveligt og en egentlig grund til blister ikke vides.
Vi har alle i min famillie, haft blister, jeg og min største bror, min datter og nevøer døjer også..

Min datter har prøvet alle midler, foreslået, det som virker bedst er at huske at spise uden tomat og ananas... For hendes vedkommed, jeg selv skal bare smage på en skive kiwi, og bam jeg har blister...

0
0
Svar på denne tråd

Som min mor...
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 10:42

... får jeg også nemt blister hvis jeg spiser blommer :)

Da jeg var barn og ung, havde jeg stort set altid blister, men et skift til Zendium for mange år siden har dog reduceret blisterne til nærmest ingenting.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 10:59

Jeg har ikke tidligere prøvet blister på tungen og har ikke spist noget jeg ikke plejer at spise - drikker derudover ikke andet sodavand, end den tonic jeg blander i min gin i weekenden. ;)

Har skiftet tandpasta for et par uger siden, så tror jeg vil købe noget Zendium i dag og så droppe den anden jeg havde købt.

Tænker årsagen må ligge i enten tandpastaen eller stress.

Har på ingen måde mod på at klippe i min tunge! Heldigvis er de ikke så ømme i dag, så satser på de er på vej retur.

Tusinde tak for alle jeres råd - føler virkelig med jer der lider af det her helvede jævnligt!

1
0
Svar på denne tråd

12345678910
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 11:09

kemifri.wordpress.com/2012/05/14/ sls-fri-shampoo-og-saeber/

SLS fri shampoo og sæber

14maj

SLS fri?hvad er nu det? Endu et "gråt" område der ikke er blevet færdig undersøgt af myndighederne og derfor stadig er tilladt i Danmark. Jeg har tidligere blogget om SLS og hvorfor jeg forsøger at undgå det. Men nu har jeg sat mig for komme med en test af markedets SLS fri shampoo og sæber. Derfor ridser jeg endnu engang op hvorfor jeg undgår SLS.

SLS findes i 90 procent af shampoo, vaskepulver, tandpasta og den slags ting du bruger meget nært på din krop - derfor er der også grund til at holde lidt øje med det. Heldigvis er der mange firmaer der allerede har taget SLS ud af deres produkter (så mon ikke der er noget om snakken - hvorfor skulle de ellers gøre det, SLS er en meget billig ingrediens?).

Heldigvis findes der flere slags sulfater (skummemidler) - også sulfater der ikke irriterer huden så meget. De mest almindeligt brugte er som sagt Sodium Lauryl Sulfat og Sodium Laureth Sulfat. De kan også kaldes med Natrium, TEA eller noget andet i stedet for Sodium, men indholdet er det samme. Den sulfat der hedder sodium coco sulfate er der ingen problemer med, det er lavet af kokosnød.

Hvad er Sodium Lauryl Sulfat og Sodium Laureth Sulfat

SLS er et skummemiddel, der fjerner de naturlige olier fra hår og hovedbund og får shampooen til at trænge bedre ind. De mest kendte og anvendte sulfater i shampoo og sæbe er Sodium Lauryl Sulfat og Sodium Laureth Sulfa eller Natrium Lauryl Sulfate og Natrium Laureth Sulfate. Disse stoffer kaldes 'anioniske detergenter', og deres funktion er at opløse fedt og snavs. Dette

kan lade sig gøre, da de som molekyler binder sig til fedt i den ene ende og vand i den anden ende. Herved
dannes en kemisk emulsion, som skylles ud med vandet. Det er et kommercielt affedtningsmiddel og industrielt rengøringsmiddel, der findes i en lang række kommercielle produkter såsom shampooer, sæber og lignende.

Langt fra at give "sundt skinnende hår" og "smuk hud", kan sæbe og shampoo indeholdende natrium laureth sulfat føre til direkte skade på hårsækken, hudskader, permanente øjenskader hos børn og endda levertoksicitet. Endnu mere uheldigt er det, at det er i mange produkter både i Europa og USA, endda naturlige og økologiske produkter indeholder dem. Natrium Lauryl Sulfat molekylet består af 12 kulstofatomer og netop dette antal kulstofatomer har vist sig

at være mest hudirriterende. For at undgå denne effekt, skal man altså lede efter detergenter med andre
kædelængder.

Selv natrium laureth sulfat er noget mindre irriterende end SLS, kan det ikke metaboliseres af leveren og dens virkninger er derfor meget længerevarende. Dette betyder, at det forbliver i kroppens væv i længere tid, men også at det er sværer at komme af med det.

Hvis du har hørt rådet om at undgå Colgate og gængs tandpasta og i stedet bruge Zendium? Det er fordi Zendium er den eneste tandpasta, der IKKE bruger Sodium Lauryl Sulfat, som netop er kendt for at irritere mundhulen og fremprovokere blister. I bladet Tænk skriver de også at vi skal undgå det i tandpasta; Undgå tandpasta med SLS. Skum under tandbørstning har intet at gøre med effekten mod karies.

Skummer og er billigt
Hvorfor bruger stort set alle så Sodium Laureth Sulfat? Fordi det er meget billigt og det skummer godt. Alternativerne til de to SLS'er er temmelig dyre, og de skummer ikke på samme måder. Og vi som forbrugere er blevet vænnet til, at vores shampooer skal skumme - også selvom vores hår og hud i længden ikke har godt af det.

Hormonforstyrrelser: SLS kan opføre sig som et hormon i kroppen og skabe ubalance i hormonsystemet. Stoffet kan bl.a. opføre sig som østrogen og have betydning for menneskets forplantningsevne.

Hud og Øjenskader: SLS optages særligt nemt af cellerne i øjnene (også selvom man ikke får shampooen i øjnene, SLS går som sagt i blodbanen hvorfra øjnene optager det). SLS skader øjnenes udvikling og funktion - især hos børn. SLS viser hudirritation hos forsøgsdyr og på humane forsøgspersoner. [2]

Hårtab: SLS dræber på længere sigt hårrødderne og hårene vil et efter et falde af - det er bare ikke alle, der bemærker det, fordi der som regel vokser nye hår ud andre steder på hovedet.

Sart hud og svækket forsvar: Huden udgør en stor del af kroppens naturlige forsvarsværk, men SLS fjerner de naturlige olier hvormed huden efterlades udtørret, svækket og lettilgængelig for diverse mikroorganismer som svampe og bakterier. Dette øger desuden din risiko for allergiske reaktioner.

Det forurener vores grundvand. Det er giftigt for fisk og andre vandlevende dyr og har potentiale for bioakkumulering (hvilket betyder at det ophobes i organer fisk.) Det er også uopdaget i mange kommunale vandfiltre, at komme i vandet fra hanen, du drikker.

Det er faktisk et pesticid og herbicid. Det er almindeligt anvendt til at dræbe planterne og insekter. Producenter af SLS for nylig bønfaldt at have SLS opført som et godkendt pesticid til økologisk landbrug i USA. Ansøgningen blev afvist på grund af dets forurenende egenskaber og mulige miljøskader.

Det udsender giftige dampe, når det opvarmes. Toksiske natrium og svovloxider frigives, når SLS opvarmes. Så et dejligt varmt brusebad med en SLS shampoo kan i længden være skidt.

Det har ætsende egenskaber. Ifølge American College of Toksicitet omfatter dette korrosion af fedtstofferne og protiener der udgør hud og muskler. SLS kan findes i rengøringsmidler til værksteder, motor affedtningsmidler og bilvask sæber.

Langsigtet gennemtrængning af kroppens væv. En undersøgelse fra University of Georgia Medicine viste, at SLS kan trænge ind i øjnene, hjerne, hjerte og lever.

Nitrat og opløsningsmiddel forurening. Toksiske opløsningsmidler, herunder kræftfremkaldende nitrater anvendes i fremstillingen af SLS, og spor af det forbliver i produktet.

Fremstillingsprocessen er meget forurenende, udsender kræftfremkaldende flygtige organiske forbindelser, svovlforbindelser og luft partikler.

Cocktail effekten, det hjælper andre kemikalier komme ind i din krop. SLS er en penetrationsfremmer, hvilket betyder, at dets molekyler er så små, de er i stand til at krydse membraner af kroppens celler. Når cellerne er kompromitteret, bliver de mere sårbare over for andre giftige kemikalier, her er altså tale om cocktail effekten.

Kan det forårsage kræft?

Som sådan er beviserne stadig svage for kræft forbundet med SLS, men derfor bør det undgås alligevel, da det irriterer huden, og kan forårsage allergi. Eller en af de andre ovenfor anførte grunde.

Hvad siger Svanemærket om SLS?

I Svanemærket arbejder vi efter forsigtighedsprincippet og det betyder, at vi forbyder stoffer - eller stofgrupper - hvis uvildige eksperter vurderer, at stoffet er et problem. Sodium Lauryl Sulfate vurderes ikke til at være et sundhedsproblem. De uvildige eksperter er fx EU´s videnskabelige Komité eller andre eksperter med validerede og troværdige kilder og god laboratoriepraksis.

SLS (og SLES) er såkaldte vaskeaktive stoffer, også kaldet tensider. Alle tensider har den funktion, at de fjerner hudfedt, og derfor potentielt kan virke hudirriterende. Vær opmærksom på, at hudirritation kan skyldes uendeligt mange andre faktorer end SLS.

Svanemærkede plejeprodukter som fx bodyshampoo og shampoo til håret må gerne indeholde SLS. Svanemærket tandpasta ikke må. Denne skelnen har at gøre med, hvordan produktet bliver brugt og dermed hvordan stoffet kommer i berøring med hhv. hud og slimhinder. Shampoo og bodyshampoo er på huden i meget kort tid og skylles af uden at kroppen optager indholdsstofferne. Tandpasta kommer derimod i munden og de sarte slimhinder i mundhulen har fået eksperterne bag Svanemærket til at udelukke SLS i tandpasta, da det her kan hæmme helingen af blister og små sår inde i munden.

Altså anerkender Svanemærket at SLS er noget skidt når det kommer i slimhinderne, så de er klar over at det ikke er 100% iorden. Så om ikke andet, så mener jeg man bør undgå det til gravid, baby og børn der jo om noget er sarte.

Glæd dig til min test af SLS fri produkter følger når jeg har testet dem i løbet af den næste måned - jeg har allerede nogle klare favoritter.

Giv mig styrke til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting jeg kan og visdom til at se forskellen.

0
2
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2014 22:44

Forskellige fødevarer kan nogle gange trigge blister.

Men stress er også kendt som en faktor, ligesom sygdom, svækket immunforsvar og andre ting mistænkes

Jeg ved at banan, chokolade og tomat nogle gange kan tricke dem.

Jeg har ofte blister af en eller anden type, større eller mindre.

Smerten skyldes, at der dannes betændte åbne sår.

Den største jeg har haft var næsten på størrelse med en 2-krone.

Klorhexidin kan lindre.

Men jeg har altså gode erfaringer med produktet Aftamed.

Det kan fås som spray og det lindrer helt vildt er min erfaring, hvis først de er kommet.

Brug det før du spiser eller børste tænder.

Aftamed kan desuden gøre at udbrudene varer kortere.

Jeg har prøvet alle almene råd; Zendium, Longo Vital og hvad man ellers anbefaler.

Vi har brugt at tage planten rød solhat som dråber, hvis vi har perioder med mange udbrud.

Da det styrker immunforsvaret og dermed kan hjælpe.

Så at styrke immunforsvaret gennem kosten generelt kan være yderst hjælpsomt.

0
0
Svar på denne tråd

blister
Forfatter: 
Dato:  03-04-2014 11:41

Øv, din stakkel!

Jeg har selv haft utrolig mange blister gennem årene. Værst var det dengang jeg blev student og vi levede af ananas, jordbær og rekorderlig i nogle dage! Reaktionen var meget voldsom, så jeg havde nok 20-30 blister i munden et par dage efter. :(

Efterfølgende har jeg fundet ud af at ananas, ekstreme mængder friske jordbær og diverse alkoholiske-frugt-drikke giver kontant afbetaling, så det holder jeg mig fra.

Mit bedste tip er; bid smerten i dig og børst blisten alt hvad du kan med tandbørsten. Det hjælper hos mig på max 1-2 dage, hvorimod den nemt kan sidde meget længere, hvis jeg ikke gør det - og det gælder bare dem som danner "krater" og dem som stikker ud.

Salg af avls- og sportsheste med holsteinerafstamning!

Heste skal på fold - hver eneste dag!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider