Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Spis de uønskede heste!
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 10:00
Indsat fra nyheden Spis de uønskede heste!:

Den hesteglade engelske Prinsesse Anne, siger hvad mange andre ikke tør tænke. Hun foreskriver en kontroversiel løsning på hestekrisen: lad dem ende i kødgryderne!

De engelske medier er mættet med triste historier om ringe hestevelfærd, utallige vanrøgtsager og diskussioner om de samfundsmæssige implikationer hestekrisen har. Der har derimod eksisteret en udbredt grad af berøringsangst overfor håndteringen af problemet. Velfærdsorganisationer og politikere får nu en uventet håndsrækning fra royal side.

Royal håndsrækning

I sin tale på den årlige kongres for World Horse Welfare (se BBC indslag her, og hele den båndede konference her) fremlagde den royale præsentant lødigt, velovervejet og nænsomt sin løsning på problemet med de mange uønskede og overflødige heste. Hendes forslag kan kort opsummeres som følger: Briter, lær at spise og påskønne hestekød!.

Som kommentar til hestekødsskandalen fremhævede Prinsessen, at skandalen ikke bestod i, at der var hestekød i maden, men at maden var forkert varedeklareret. Tilsvarende fremførte hun, at der intet er galt med heste som udgangspunkt. Det gælder nødvendigvis heller ikke, de heste der transporteres - altså før transporten. Det ville således ændre mange ting, såfremt briterne i højere grad kunne lære at spise hestekød, både for hestenes skyd, men også for samfundets som hele - og for så vidt også for CO2 kvoterne.

Prinsessen kastede følgende spørgsmål ud til det samlede publikum: "Skal vi overveje om der eksisterer et reelt marked for hestekød og kan det tænkes at det ville kunne reducere antallet af vanrøgtssager, hvis der var en reel værdi af heste med henblik på kødproduktion? Og hun fortsatte:"Jeg kaster dette spørgsmål op til debat, fordi jeg mener der er behov for debatten".

Hermed rejste Prinsessen spørgsmålet, om hesteejerne reelt kan forventes at værne mere om deres heste, såfremt hestene repræsenterer en større værdi som potentiel fødevare, end de ca. 20 pund - svarende til lidt under 200 kr., man kan købe en cob pony for, uden afstamningsopælysninger og papirer? Men Prinsessen rejser med sin udtalelse samtidigt spørgsmålet, om vi skal ændre vores holdning til hestekød og om vi kan gøre hesten en tjeneste, ved at værdsætte den som den kød- og proteinkilde den egentlig er og ikke kun et kæledyr og fritidssyssel?

Landbrug og fritid
Landbrug og kødproduktion er noget vi i den nordvestlige kultur generelt synes er acceptabelt. Så er der bare lige det med hesten. Vores nordlige kultur accepterer ikke heste som en del af vores landbrug og husdyrbrug, som det er tilfældet i andre kulturer. I Danmark betragtes heste også skattemæssigt som et kæledyr, derimod ikke et dyr der både kan være et erhverv og en fritidsbeskæftigelse og som også kan anvendes til kødproduktion. Med de sidste skridt, hvor det er blevet relativt besværligt at holde hest med den behørige dokumentation, uden at man er nød til at få den 'stemplet' ud af fødekæden, er der sat en endnu en barriere mellem den realitet, at hesten er en kød- og proteinkilde og det faktum at hesten anvendes som et underholdningsindslag. Behøver det være sådan?

Efterspørgslen på hestekød er ikke stor i Nordeuropa, derfor de mange rædselsberetninger om hestetransporter til syden. Det har man så søgt at sætte ind overfor med EU lovgivning, som blev udvandet efter mange politiske kompromiser. Det har dog primært medført, at det er blevet langt mere omstændigt for ryttere, at transportere deres heste rundt til stævner over landegrænser. Det har muligvis også dæmmet op for de berygtede kødtransporter, men de forekommer til stadighed. Det mest effektive våben imod disse, ville imidlertid være at vi alle begyndte at spise noget mere hestekød.

Efterspørgslen

Det er ikke særlig udtalt at spise hestekød i Danmark, selvom hestekødsskandalen faktisk gav et lille opsving. Danskere spiser hestekød i mængder der svarer til ca. 200 g pr dansker om året. Til sammenligning kan briternes andel, knapt måles i statistikken.

Billede

Danskerne spiser således kun marginalt mere hestekød end briterne, men briterne synes at være endnu mere kulturelt afskrækket fra at spise hestekød end os danskere, særligt når man tænker på den udfordring de står overfor med deres hestekrise og skjult hestekød i fødevarerne. Til trods herfor gik ca. 10.000 britiske heste til menneskelig konsum sidste år, bl.a. via de berygtede transporter. Kødet er der jo ikke noget i vejen med, vel at mærke, hvis de får styr på kontrollen.

Spis hestekød
Noget tyder derfor på, at Prinsesse Anne har fat i den lange ende, med hendes meget enkle men samtidig meget kontroversielle forslag. Det er spændende om hun kan nå gennem til briterne med sit forslag og bidrage til, at nedbryde en lang række fordomme hos de hesteelskende britter og få dem til at spise sig ud af krisen. Er det en overvejelse om vi danskere skulle følge trop?

Billede

Prinsesse Anne taler ved verdenskongressen for World Horse Welfare

20
1
Svar på denne tråd

Tanker omk. at spise hest.
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 13:46

I nogle lande er det meget op ad bakke at få folk til AKTIVT at vælge hestekød. (Det gik jo meget godt da de fik det uden at vide det... )

Jeg syntes det er en skam, at der ikke også lige var en graf der viste hvor mange heste der destrueres om året og hvor mange som ender i ZOO og dyreparker...

Er Danmark det eneste land blandt de nævnte som giver heste til rovdyr?

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

8
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 14:03

Ja en død hest lider ikke.

Jeg synes at hun faktisk har ret i at de bør spise eller i det mindste aflive de heste der render rundt for lud og koldt vand i england i disse tider.

Så længe slagtningen foregår hensynsfuldt over for dyret ser jeg ikke noget galt i at spise dem.

Det er godt nok trist det der foregår i england, og de skal gøre noget ved det.

Heste lyver aldrig

13
0
Svar på denne tråd

Hun er en dejlig dame.
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 17:24

Vi mødte hende da hun var i DK for nogle år tilbage og vi skulle ride opvisning.

Og hvor har hun ret.

Det er mig en gåde hvorfor ikke flere, også i DK, spiser hestekød. Vi får det herhjemme, og det smager jo dejligt

Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó

Don't let your dreams just be dreams.

Powered by

Mustang Trailers - Sadelmager B. K. Rützou

HERI - Ll. Haspeholm hestefoder

11
0
Svar på denne tråd

Den gåde er nemt løst
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 18:23

Vi ofrede heste i norden af religiøse årsager, inden de kristne kom hertil. Den tradition skulle udryddes for at vi kunne glemme fortiden og blive gode nykristne. Så heste blev kategoriseret som urene, og det holder stadig ved selv om årsagen er gået lidt i glemmebogen.

Hvorvidt praktiske forholdsregler fra et regimeskifte for over 1000 år siden stadig skal bestemme hvad der skal på bordet, må det enkelte individ så forholde sig til. Man kan vel godt være kristen selv om man spiser hest.

Men jeg skal nu bare have risengrød

3
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  14-12-2013 20:29

nu sidder jeg jo i England som Dansker der plejede at faa slagtet heste i DK, og jeg maa indroemme jeg ville aldrig faa slagtet en hest herovre, det er ikke ligsom i DK, eller jo ligsom Aalestrup tror jeg det hedder der skydes heste hver eneste dag i stribe ligsom kreaturer... Haarby hvor jeg fik slagtet heste i DK var rent paent og ligsom et blive trukket paa stald og bagn end off... paa potters staar de i pens og venter paa deres tur... mine hest her bliver skudt hjemme og taget med af jagten til hubnde mad.

hestekoed, ja Englaenderne tror jeg er sindsyg naar jeg vil koebe det, men jeg har fundet en online supplier der sender.

Englaenderne spiste mange heste foer WW1, her kaempede heste og hunde for nationen og det blev lidt tabu at spise hest, under WW2 og aarene efteer blev der igen spist hest pga mangel paa mad.

Englaenderne har et forfaerdeligt syn paa hestehold, eller i hvert fald naar det kommer til rescue... de tror ALT uanset tilstand skal forsoeges reddet, og de har alverdens kameler gaaende til de er 27+ og ligner noget der burde have vaere slaaet ned for et aarti siden.... der er ingen skam i at have en gammel hest gaaende der ligner skidt, for det er jo fantastisk den er saa gammel .....

Med hensyn til avl, er der generalt det syn at alle hopper burde have ret til at have foel, ogsaa hvis den er kasseret som ridehest fordi den havde arvelige problemer, for saa haar man jo rescued hoppen og den kan gaa og nyde sin alderdom med at lave skoenne ligsaa uridelige afkom.

England traenger i den graed til at faa sorteret skidtet fra... og spise hestekoed var en rigtig rigtig fin maade at faa tyndet ud fra den ringe ende.

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

11
0
Svar på denne tråd

Hestekød
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 07:30

Buhl/ Du har ret. . Det er også den historie jeg hører, men i vore dage, tror jeg også at årsagen er en anden.

Ligesom der er fritidsryttere, konkurrence ryttere og proffesionelle ryttere så vil der klart nok, også være forskelligt syn på hesten.

Er den en kær ven af familien eller er den en "rekvisisit" man bruger til at nå sine mål...?

De fleste betragter hesten som et familiemedlem på linie med hunden og katten og dém spiser vi jo heller ikke her i landet, normalt.

Jeg tror alle i min omgangskreds ville protestere, hvis jeg serverede min gode gamle ridehest på middagsbordet! (Kommer det nogensinde til at ske, så bliver det i et rovdyrbur.)

At hesten har status som kæledyr, ses også (kender desværre ikke statistikken) når man får kremeret sin elskede hest for at undgå nogle af de andre muligheder man står med, når den skal herfra. Personligt ville jeg overveje dén løsning, dersom jeg havde mulighed for det. Det er trods alt de færreset der ubemærket kan grave den ned i baghaven.

Og jo, i hjertet er jeg stadigvæk landmand og har som sådan avlet og slagtet mange grise og kreaturer, men en hest, aldrig!

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

1
2
Svar på denne tråd

Problemet eller
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 09:58

hvad vi nu skal kalde det, er vel bare at de heste der løber rundt upassede og uønskede i England formodentlig heller ingen papirer har og så er det vel ligesom i DK, at så kan hesten ikke slagtes. Efterhånden er det jo også temmelig besværligt at få slagtet selvom man har papirer; her tænker jeg på at man skal føre logbog og have medicin kursus.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg mener disse regler har været kraftigt medvirkende årsag til krisen på hesteområdet.

Jeg er meget spændt på hvordan hestemarkedet ser ud om , lad os sige 10 - 15 år. Paradoksalt nok er det ikke sikkert det interesserer mig til den tid da jeg med 110 % sikkerhed ikke selv har hest så.

Nå tilbage til England; jeg ser ikke anden løsning på problemet end at staten træder til med en form for "ophugnings støtte" ligesom man gjorde med udtjente fiskekuttere i 80´erne her i DK.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Personligt...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 10:15

...tror jeg ikke på, at vi vil opleve mere hestevelfærd ved at hesten i højere grad bliver betragtet som et konsumdyr.

Ikke, at der for hesten er den store forskel i at blive afleveret til Daka eller spist, når den først er død, men avl til konsum har et andet mål end avl til fx sportsbrug.

I så fald vil der da først være et marked for tvivlsom avl, og i det tilfælde vil man vel først begynde at avle på alt, hvad der overhovedet kan stå på 4 ben?

...men mindre de tvivlsomme hesteavlere allerede avler til konsum via eksport?

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

2
1
Svar på denne tråd

Mette - jeg tror
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 10:27

simplethen ikke på at der er nogen der avler ( heller ikke pirat ) med slagt for øje; det er alt for dårlig en forretning.

Men der vil nok være nogle seriøse avlere idag der kunne finde på at sende en plag/hest afsted til slagt feks med dårlig røntgen status. Dvs de har heste gående som ikke er udtaget af konsum, men hvorvidt de samtidigt er 100 % sikre på at opfylde fødevare styrelsens kontrol krav - det ved jeg ikke ? Ellers er der nok en lille angst i baghovedet af dem for bøder ?

Mvh Janni

2
0
Svar på denne tråd

I tilknytning..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 10:33

... til Little Arabians indlæg, hvor mange af jer ser på de programmer på Animal Planet med de forskellige 'rescue homes'?

Forstå mig ret, så synes jeg at det er FANTASTISK med dedikerede mennesker, der kan afhente forsømte hunde, katte, heste og osv. (y)

Men... vurderingen af, hvad der skal leve videre og hvad der skal i himlen er nogengange helt skæv... Jo, det er organisationer, der lever af frivillig arbejdskraft og i særdeleshed donationer. Disse givere vil naturligvis have "fuld valuta" og vil næppe se sig tilfredse med, at gamle Prins aflives selvom han er skind og ben og ikke har set i smed i fem år. Og uden "tudehistorierne" ryger mange af donationerne nok :-(

Eksempelvis var der en hest, der var gammel og alt for tynd og den kunne ikke sætte den ene baghov korrekt i jorden (den landede på forsiden af hoven/koden). Der blev brugt OCEANER af tid (og penge) på at rette det bagben nogenlunde op og fodre på dyret for at den var i stand til at gå på en fold. Min mening: hesten skulle være aflivet og smedens tid og fodersækkene kunne være blevet brugt på TI andre heste, der faktisk ville kunne leve et bedre liv.

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

9
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 11:45

Camilla, den slags har jeg set RIGTIG RIGTIG RIGTIG mange af herover, og kender en rescue der blev beroemt i Araber kredse for at tage sig af en gammel Russisk hoppe der var kommet i haarde tider, de skrev saa flot efter 14 mdr:

We have had 14 months of total joy and mended her mental and nutritional needs , gave her a friend in little Larry and gave her unconditional love. We sadly could not make her young again and yesterday she told us in no uncertain way she was ready to return to the warm southern wind from where she most definitely sprang from.

det ser ud jo romantisk ud, faktum er de har samme dyrlaege som mig, og han foreslog i de sidste 2 mdr at hoppen skulle aflives men de ville ikke for den var jo glad og havde livslyst.... det havde den ogsaa naar den var hjulpet op hver morgen af 3-4 personer, for den kunne ikke selv rejse sig mere, og den dag den blev aflivet laa den ned og kunne trods hjaelp ikke finde fodfaeste til at komme op at staa.... er det en vaerdig rescue, NEJ i mine oejne!!! ... vores avlsforening har doneret £500 til dem fordi de tog sig af hende, og private Araber folk har doneret over £2000... jeg er sikker paa den her stakkels hoppe fik de extra mdr for at rescue stedet kunne faa flere penge!

men hensyn til jer der sammenligner DK og England det kan man ikke rigtig, vi har sigoener der rejser rundt og avler ravl og skrat, vi har flere steder med vilde ponyer.... der er heste overalt i England... hvis man vil have de native racer = new forest, dartmoor, exmoor og welsh saa kan du faa dem smidt i nakken paa auktionerne saelger de for stort set ingen penge, RIGTIG mange gaar for £5-£20 og det er reg med stambog og chip!

folk her bliver helt foraget naar slagterne koeber heste ind paa auktionerne, men dte er altsaa bedst, faa sorteret ud fra den daarlige ende!

jeg spiser gerne hest, og vil meget gerne have det blev lettere tilgaengeligt herovre.

vh Jane

Little Arabians

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 11:54

glemte lige med hensyn til pas, det koster £21 at faa et farm pas til ens hest, og de 2 hesteslagterier vi har, har begge dyrlaeger = tilladelse til at udstede pas, saa hvis hesten bare venter et par ekstra dage i sin pen paa slagteriet saa kan de sagtens slagtes selv om den ikke er reg.

ang piratavl.... englaenderer har ikke den termalogi... for de fleste bunny huggers er en hest en hest og skal redes for enhver pris... og har man en pirat hoppe og oensker hun skal vaere avlshoppe saa er hun jo fantastisk til dette formaal

Little Arabians

0
0
Svar på denne tråd

Dybest set...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 12:03

... så er det jo det, som vi kalder for misforstået godhed.

Nej, man må ikke pine, plage og slå et dyr. Man må heller ikke sætte ild til det og man må heller ikke undlade at fodre det i månedsvis.

Det er vel logik for de fleste normalt tænkende mennesker.

Men det er lige så slemt, når det ryger over i den anden grøft, som Little Arabians, der fortæller om hoppen, der skulle have hjælp til at rejse sig op hver morgen

Men den er sværere at se sig ud over sit hjertes godhed og følelsernes magt og se hvornår nok er nok!

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

2
0
Svar på denne tråd

Det kræver
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 17:52

at folk stopper med at chippe deres dyr mod konsum og at reglerne for hvordan man passer et konsumdyr bliver mindre omstændigt.

Jeg spiser gerne hest, men det er efterhånden umuligt at opdrive en spisehest :)

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 18:38

golda showers

indslaget er jo om England og herovre chipper man ikke mod konsum, din dyrlaege kan skrivce din hest ud fra konsum i passet men du kan ikke som i dk indberette til et kontor at chip nr er udelukket fra konsum.

Little Arabians

0
0
Svar på denne tråd

Men budskabet
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 20:24

er vel universelt, ellers er det vel kun relevant at læse artiklen hvis man bor i UK ;)

Danmark har vel også sin del af uønskede heste.

Sorry
The lifestyle you orderd
1
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-12-2013 20:36

ja du har ret, men Danmark er langt bedre til at tage haand om det end England er

Little Arabians

1
0
Svar på denne tråd

Well England
Forfatter: 
Dato:  16-12-2013 10:41

tager jo ikke hånd om noget som helst uønsket... "Eat the poor" kunne være deres nye motto :)

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-12-2013 11:29

Golda,

der giver jeg dig nu ikke ret... England tager haand om mange ting, men der er ALT for mange bunny huggers som tror HELE verden SKAL reddes, og ikke ser paa hvad der rent faktisk er en god ide... en doed hest lider ikke

Little Arabians

0
0
Svar på denne tråd

Enig med Camilla
Forfatter: 
Dato:  17-12-2013 13:54

og vi har også hesteinternatter herhjemme og private, som har gamle, udslidte heste gående, som burde aflives og så give plads til dem der kan reddes.

vi skal ikke glemme med vores mere opdaterede viden om cushings og EMS, at rigtig mange gamle heste der går og "hygger" sig på en fold har disse issues.

Det er faktisk ret svært at få fat i hestekød, jeg spiser det også gerne, men kan ikke opdrive det

Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  17-12-2013 14:57

du kan koebe hestekoed ved Haarby slagtehus, om de vil sende hvis du ikke bor i naerheden ved jeg ikke.

jeg har fundet det ved keziefoods men de sender kun her i England

Little Arabians

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider