Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Opklasse en fjord til hest
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 19:06

Hej alle sammen,

Hvad er Jeres erfaring med at opklasse fjordheste til hest, altså her mener jeg hvordan de små gule klarer sig på stævnebanerne i dressur?

For den sags skyld tænker jeg det samme med Welsh.

Jeg er 1.62 høj, så hvilken højde på hesten tror I at jeg skal kigge efter? Jeg synes engang at have hørt en tommelfinger regel med at det passer meget godt hvis hestens stang-mål er det samme som ens egen højde - altså i mit tilfælde 160-ish.

Hvad siger I?

Mvh. Natasha

0
0
Svar på denne tråd

Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 20:24

Jeg har selv lige købt en fjordhest på 152 (ca), og jeg er 160 høj.

Der findes en del over ponymål, men om hesten er 147 eller 151 gør nok ikke den store forskel, bortset fra at de jo skal opklasses, som du siger.

Jeg har haft en Welsh i samme størrelse, og for begges vedkommende gælder det, at de har virket større at sidde på end DSP i samme stangmål.

Fordelen ved en Welsh er nok, at der er færre fordomme knyttet til dem. Der er stadig mange, der rynker på næsen af fjordheste (men de ved jo nok ikke, hvad de går glip af ).

Fordelen ved fjordheste er, at de ikke er så opreklamerede og dermed også billigere i indkøb, og at der afholdes fjordhestestævner mange steder i landet + DM

Vi ser sådan her ud:

Billede

Der er vist mange fjordhesteekvipager, der klarer sig OK-fint mod heste, men det kan jeg ikke tale med om - endnu... . Min hest har dog gået op til LA og han kan altså godt flytte fusserne.

Alt er gedeben.

3
0
Svar på denne tråd

Tommelfinger regel
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 20:40

Siger rytter ikke skal være mere en 10 cm højre end stg mål..

Dette er så ret ligegyldigt hvis det er en fjord eller en islænder.

Min fjord var 148 og jeg er 158 så det passer jo.
Men min islænder var kun 134 og det så nu også udemærket ud..

0
0
Svar på denne tråd

Fjordheste
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 20:43

Så længe du starter D- og E-stævner, så skal du ikke tænke på højden, du starter den bare som hest.

Når og hvis du skal starte C-stævner, så er det smart at den IKKE er målt. I det tilfælde kan du nemlig bare konkurrenceregistrere den som hest ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd

ggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  18-08-2013 21:26

Kan man aldrig præcist sige. Det handler jo også om hvordan selve uddannelsen af hesten har været/er. Men en lille øvelsesstabil lille hest/stor pony kan SAGTENS være med på stævnebanerne. Men man skal ride præcist og den skal være øvelsesstærk.

Der skal også kæmpes lidt mere for det, men har man drivet - så kan man godt :)

Siger jeg - jeg har uddannet Welsh Cob Sec D hoppe (153 cm i stg, dvs lille hest med korte ben haha) og rider stævner ca. hveranden weekend. Både D og C stævner.

Hun går MB.

Vi har lige været ude og debuttere i MB0 i går til 63.08% og der var nogle ret store fejl fx. Så meget fair bedømmelse og uden de fejl og lidt mere rutine i dét program så skal vi nok komme op og få nogle højere procenter :)

Så go for it!!!!

Billede

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Fjordhest
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 20:32

Du skal bare gøre dig selv den tjeneste at købe en god fjordhest med bevægelsen iorden, så kan de, med rette træning, sagtens begå sig på C- plan. Men som regel er det rytterens evner der sætter begrænsningen.

Stine

-nu med 4-længet bondeidyl, Enghavegaard!

www.mose-gaarden.dk

avl af 1.klasses Fjordheste

3
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider