Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bland selv slik - hygiejne
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 11:07

Hej!

Dette indlæg kommer sig af, at jeg igår som så mange andre ville have lidt fredagsslik.

Tog i den lokale kvickly, som kører fredags tilbud.

Her er nogle engangs plastikhandsker til at tage på, så man ikke får hele grabben i slikken som andre mennesker også skal have.

Nogle andre kunder og jeg selv stod så med vores handsker på, og fik fyldt lidt slik i poserne - hvor denne "dame" kommer.

Hun tager en pose, og tager med BARE HÆNDER slik i div. bøtter! Heldigvis var jeg færdig med de bøtter hun tog i, og kunne se de andre trak sig fra slikket.

Ikke nok med hun tog slikket med bare hænder, hun nåede også lige at pudse næse med sin papir klud fra lommen under vejs!

Sagde til en personale at der stod en dame og blandede med bare hænder, og personalen gik hen og konfronterede damen, og fortalte hende om hygiejnen, og det slik damen havde taget af blev fjernet (bøtterne).

Men hvordan er JERES holdning til hygiejnen omkring bland selv?

Selv er jeg lidt blandet, for vil jo egentligt gerne have bland selv en sjælden gang, men tanken om en eller anden har stået med bare grabber i, får mig til at overveje om det simpelthen skal være slut med bland selv?

Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk

- Fjordhesten kan og vil!

1
0
Svar på denne tråd

Tja - Lidt med forskel
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 11:29

Hvordan jeg har det Nogen dage kan jeg være meget hysterisk og andre dage har jeg det sådan la la...

Når jeg kigger mig omkring og ser hvor mange gange hygiejne forskrifterne brydes, så tænker jeg tit: Nå ja, jeg har jo overlevet før så mon ikke jeg gør det igen

Andre dage så boycutter jeg simpelhent at købe og det gælder ikke kun slik. Det er hvor der laves mad, slagter, bager, tankstation o.s.v.

Jeg køber stort set aldrig bland selv slik og slet ikke i supermarkeder, hvor personalet ikke holder øje med kunderne. Det kan godt være at personalet fjernede bøtterne som damen lige havde stukket hænderne ned i, men hvem siger at der ikke har været andre kunder og stukket hænderne ned i andre bøtter uden at det blev opdaget??

Jeg kan simpelhent ikke blive enig med mig selv om vi er blevet for hysteriske med hygiejnen og bakterieforskrækket, så det er lidt mit humør den pågældende dag, der gør sig gældende

Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.

Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.

2
0
Svar på denne tråd

Skovle
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 11:29

Ad, hvor klamt - men godt at personalet tog sig af det.

Jeg har ikke oplevet steder med handsker, kun små skovle eller hvad man nu skal kalde dem.

Så det har jeg ikke set som et problem, idet alle har brugt skovlene.

Ryggen op, måsen med og så rider vi af sted !

- hvorfor ride med bid, hvis man kan ride uden?

"Det' dejligt, bedstefar !"

0
0
Svar på denne tråd

jeg køber det ikke
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 11:30

af samme årsag.....gider ikke være syg på den konto.

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 11:41

Har ikke oplevet det så meget med slik, men er dog en anelse hysterisk omkring det (selvom Kvickly køre et godt tilbud der om fredagen ;))

Tilgengæld har jeg set det med bland selv salat - det køre de med mange steder her i Aalborg. Der sættes en salatbar op også købes der efter vægt. Jeg er blevet voldsomt syg af at spise det en gang og da jeg så efter lang tid overvejede at prøve igen mistede jeg straks appetitten. Der stod simpelthen små børn og roede rund med lapperne nede i salaten, AD AD AD!! Mor og far havde travlt med at vælge sandwich imens.

Så jeg holder mig forholdvis langt fra disse ting, buffet er heller ikke min favorit ;)

2
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 11:56

Jeg er absolut ikke hysterisk, hvad angår hygiejne. Overhovedet.

Men det være sagt, så kan jeg sagtens synes noget er klamt. Jeg finder det en anelse frastødende, at hun sådan stikker sine just næsepudsende lapper i slikspanden, og jeg ville aldrig selv gøre det

Nu køber jeg ikke rigtig bland-selv-slik, men jeg har kun set steder med skovle, som som regel også har været benyttet. Bruger man hænderne, så kan man i det mindste nøjes med kun at gramse på de stykker man putter i sin egen pose.

Du burde så afgjort se hvad jeg laver i Japan!
Blog: Moar Ninja Plz!

0
0
Svar på denne tråd

bland selv slik
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 12:06

Jeg køber aldrig bland selv slik, sikke en "god" slankekur ..

....Jeg visualiserer altid en 137 kg slasket tung langhåret mandeperson i joggingbukser(der lige har holdt ind i rabatten 15 min før besøget i Føtex for at lade vandet og dermed haft berøring med sin "anakonda") foran mig i mine tanker. Det er nok for mig til at holde mig fra slikket - lige meget hvor sliksyg jeg er ...

Nyd Jeres slik

8
0
Svar på denne tråd

Jeg køber...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 12:18

... ikke bland selv slik.

Jeg har arbejdet i en kiosk, og observeret hvor mange børn der stod med fingrene i slikket - gerne efter at have lavet udgravinger i næsen først. Og selv om jeg kasserede kilovis af slik - så har jeg HELT sikkert ikke fået fat i alt det de har rørt ved.

Det er efter min mening ALT for klamt.

Selv hvis det står uden for børnehøjde er det klamt - for som du observerede er voksne heller ikke for gode til at overholde almindelige hygiejneregler.

I en Netto jeg kommer forbi på vej på arbejde, har de nu også fået "tag selv" brød. Der står at man SKAL tage handsker på - men jeg ser dagligt folk lige snuppe et stykke uden. "jeg tager jo kun det jeg selv skal have"... men nej - de KOMMER til at røre ved det andet. Og selv hvis de ikke gør, kan deres arme/ærmer hurtigt snitte 2-3 stykker brød på vejen. Så det skal jeg heller ikke have noget af.

Hysterisk - ja sikkert. Men efter et par år i en kiosk KAN jeg ikke få bland selv slik ned...

£isbeth & Baloo

The truth is rarely pure and never simple

Oscar Wilde

2
0
Svar på denne tråd

overskriften
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 12:28

Jeg har aldrig tænkt over det, men har heller ikke set folk stå med fingre is likket.

Til gengæld styrter jeg ud og vasker hænder, når jeg er færdig med at gå rundt og give hånd til fester, undrer mig altid over at jeg ikke ser andre gå ud og vaske hænder

1
0
Svar på denne tråd

Bland selv bakterier
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 13:35

Jeg ved ikke om samfundet generelt er blevet mere bakterieforskrækkede over de senere år, men jeg er ihvertfald blevet mere sart, eller jeg tænker mere over hvor uhygiejnisk håndteringen af fødevarer er.

Jeg køber (købte) ofte salat hos Super Best i Karlslunde, det er hvor personalet hos slagteren blander, fint nok, men damen der blander bruger tang til salaten, men piller konstant "uvedkommende" ting op af de andre skåle med fingrene.

Og hos bageren har jeg oplevet at min flødekage lige fik en pegefinger oveni jordbærret fordi det skulle kunne være i æsken, jeg fortalte hende at jeg synes det var ulækkert, og hun sagde så at hun havde helt rene fingre, ok hvorfor så bruge handsker til alle de andre kager.

Jeg arbejder selv med hygiejne og er meget obs på hvor mine egne hænder har været, og jeg er flink med sæbe og sprit, men jeg tror at der er mange der slet ikke tænker over det, og jeg tror heller ikke det er alle der har et (obligatorisk??) hygiejnekursus når de håndterer madvarer.

Og når vi så ikke kigger med hos slagteren og bageren så er jeg klar over at de står med klør 5 og roder, men jeg vil helst ikke se det

;-)

Venlig hilsen Gitte

1
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 14:02

Tommel op for personalet at de gør noget ved dem der stikker grabberne i slikket.

Da jeg var lille og skulle købe "snoller", var det altid i en bestemt kiosk, hvor personalet havde slikket bag ved en rude, og man så pegede på det man ville have!

Jeg er nok en kende sippet, men jeg HADER når folk tager grabberne i slikket andre skal have af! Så brug dog skovlen menneske, det er derfor de er der! Og så kan de sige nok så mange gange jeg ikke dør af det og at de har vasket hænder - jeg er ligeglad - det er også mig der skal spise slikket og jeg gider ikke have deres grabber i slikket før jeg skal æde det!

Og jeg ved alle rører ved skovlene, de er lige så beskidte, men der kan man vaske fingre INDEN man rører ved sit slik.

Jeg bruger ALTID skovlen, så hellere tage to gange fra samme bøtte, end at stikke fingrene derned for at få nok første gang.

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

Mangler du bilen til stævner?
Så er der her en mulighed:

Nissan Terrano II 2.7 Diesel
Skriv for info ;)

2
0
Svar på denne tråd

Et tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 14:05

Når nu der er købt slik og/eller chips, hælder i det så op i skåle og deler skålen med gæster

Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.

Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.

2
0
Svar på denne tråd

Hygiejne...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 14:18

Ja, jeg synes også det er dybt klamt, at folk har haft deres næsepillende fingre i mad, jeg skal spise. Jeg har dog spist af buffeter og salatbarer masser af gange, uden at blive syg af det. Eneste "omgang" jeg har haft, var af en burger fra en vogn på et marked. Og dér burde personalet jo have hygiejnekursus...

Jeg spiser sjældent tag-selv-slik, nok mest fordi jeg bedre kan lide chokolade. MEN smittefaren er LANGT mindre end ved buffeter og salatbarer, da tørret sukker er umuligt for bakterierne at formere sig i.

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 15:46

Andre menneskers hånd-bakterier kan man desværre ikke undgå, men dét faktum at damen lige pudsede næse først... Det er lige så nakkehårene rejser sig :P

Puha, det synes jeg godt nok ikke om. Der burde man faktisk tænke sig så meget om, at man ikke rører ved mad som andre skal spise, hvis man lige har pudset næse!

I biffen elsker jeg en pose bland-selv slik, her ser jeg heldigvis at folk altid bruger skovlene eller handsker. Ved godt at skovlehåndtagene også har bakterier på, men så kan man tage en handske på, og så er alt slikket nede i selve bøtten i det mindste ikke forurenet.

Jeg kan mærke jeg er blevet lidt mere sart, efter at have haft fødevaresikkerhed som fag på studie :P mad skal ikke stå længe uden for køleskabet før jeg synes det er nok. Især min kæreste er slem - lader bare kødsovs stå ude i laaang tid og køle af, inden det kommer på køl! Så får han en tale om Clostridium perfringens-bakterier

Ej, man kan ikke undgå andres bakterier. Jeg har egentlig ikke et problem med det sådan rent biologisk, eftersom det er sundt at få stimuleret sit immunforsvar og hvad ved jeg. Men sådan den æstetiske tanke om, at der er så mange mennesker (selv i år 2013) der ikke vasker hænder fx efter toiletbesøg (jeg kender selv nogen!), ja det kan give mig en anelse noia fx i busser :P kan godt holde fast i de der stænger, men der vaskes fingre når jeh kommer hjem.

Skammer mig lidt over at være så sart :D

I øvrigt godt at personalet tog affære! Og endda fjernede slikket, det havde jeg ikke forventet.

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

at tænke sig...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 21:19

Gad vide hvad personalet gjorde ved slikket, spiste de det selv eller solgte de det igen

Venlig hilsen Hanne

4
0
Svar på denne tråd

7898789
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 21:38

Rigtig god tråd.

I og med jeg lider af OCD er jeg meget obs på bakterier i alle sammenhæng.

Jeg tog også en dame i at gribe fat i bland-selv-slikket ved min lokale købmand for kort tid siden. Ejeren af butikken stod rent faktisk og talte med damen mens hun blandede med de bare hænder, og han sagde intet til det.

Det er genialt med de engangshandsker, og jeg synes at skovlende er lige så uhygiejniske som de bare næver. Skovlende havner sjovt nok i slik kassen efter brug. Det betyder naturligvis at selve håndtaget på skovlen der bliver berøt af rigtig mange ulækre hænder dagligt,kommer i berøring med slikket.

Hvis hvaler kunne skrige, havde hvalfangsten være stoppet for meget længe siden.

1
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 22:31

Jeg arbejder på en skole - hvis jeg skulle være bange for bakterier, så ville jeg være død af skræk for længe siden

Jeg ved ikke hvem der er værst? Børnene eller deres forældre og andre voksne, men på den ene side så guffer jeg bland selv slik med stor fornøjelse og på den anden side så vasker jeg altid hænder når jeg kommer hjem. Både fra arbejde og købmand??? Lidt CDO har man vel altid ;-)

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
0
Svar på denne tråd

sørgeligt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 22:45

Jeg arbejdede engang i et større supermarked. Ja der genbrugt de alm. lukkede poser med slik som var overskredet dato... det er svineri! Måske skulle jeg havde sat noget... men ja... jeg synes bare det er sørgeligt!

(og ja, jeg blander nu stadig gerne alligevel en pose i ny og næ)

Jeg kan så berolige jer med at butikken er lukket.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 22:59

Det der med udløbsdatoen er jeg nu helt afslappet med. Jeg er sikker på at der er så mange tilsætningsstoffer i at det kan holde i årtier efter udløbsdatoen er overskredet.

Tænk bare på Danmarks ældste Citronmåne - jeg mere at den havde levet i 7 år ude i et kolonihavehus og både ved smagstest og test ved levnedsmiddelstyrelsen gik det igennem med flyvende faner :-)

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

2
0
Svar på denne tråd

Jens rigtigt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2013 23:40

Jens: Ang. slik og datoen så er det som end heller ikke noget jeg tager så tungt. Det er mere princippet i det, og nu tråden omhandlede opservationer for blandselv kulturen

Som skrevet går jeg ikke i vejen for en god pose blandet med lige det jeg vil have

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 21:38

Jeg køber sjældent slik, men synes at bland-selv er en dejlig mulighed - dog også en "klam" mulighed. Når man tænker på, hvor mange, der er i det, så er det næsten uundgåeligt, at nogle har haft grabberne i eller andet.

Synes dog at børn er de værste - specielt mindre børn selvfølelig. Har set mange bøn bare gå ovr og tage noget for at vise til mor, at det vil de have. Har også set børn, der mens de tager af det, nyser eller hoster ned i det - eller tørrer næsen MED handskerne på. :P Det burde næsten være forbudt for børn selv at tage det. :D

Og ja, ændre mennesker. Det er vist ret generelt at en del af dem ikke har samme hygiejnestandarder. Ser jeg også til tag-selv-buffeter. Ældre folk hoster bare ud over det hele, mens jeg ville vende mig helt væk og hoste ind mod skulderærmet. :)

Jeg kan godt tage af det, men skal skubbe tankerne om de mulige klamheder godt væk inden. xD

~ Sandra & Tess.

Undskylder mulig møgirriterenhed.

What a massive responsibility, being a moral creature.

1
0
Svar på denne tråd

Min holdning
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 23:04

hvad jeg ikke ser har jeg ikke ondt af.

Jeg er aldrig blevet syg af at spise skidtet selvom jeg muligvis både har fået vingummi med bussemænd og snot og andet godt :)

Jeg bruger altid skeen og har aldrig set folk gøre andet i den lokale slik-biks.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd

Clostridium perfringens-bakterier
Forfatter: 
Dato:  30-06-2013 23:07

Kan man jo lugte, der er skam værre ting :D

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2013 12:30

altså nu har vi jo alle et immunforsvar.. og har ikke lyst til at forrestille mig hvad folk kunne finde på at gøre ved det slik der og deres hænder der kunne inficere en med en omgang et-eller-andet. men på den anden side er det en kendsgerning at folk er nogle grissere.. har fx engang lånt et wc akut i en sandwich butik i vejle (det ENESTE i hele butikken, altså også det personalet benyttede) hvor der hverken var noget at tørre hænder i eller sæbe. jeg spurgte så "har i noget håndsæbe et sted, i er vist løbet tør" hvortil manden der arbejdede der svarer at nej, det havde de ikke.... jeg skulle ikke have nogen sandwich alligevel.

jeg blander selv. og det bliver jeg nok ved med, og så vælger jeg bare ikke at tænke over det. man kan nok ikke afrette alle til at forstå hvad man gør og hvad man ikke gør alligevel.. og er det ikke 11 pund skidt man skal have om året?

Somewhere in time's own space
There must be some sweet pastured place
Where creeks sing on and tall trees grow
Some paradise where horses go,
For by the love that guides my pen
I know great horses live again.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde
Forfatter: 
Dato:  01-07-2013 16:06

Engang et studiejob på en tankstation.

her var der også bland selv slik og oftest stod der en skål personalet frit kunne spise af.

en varm sommerdag hvor der var lidt stille i butikken kom ejeren og dennes hund på besøg. Jeg var mildest talt chokeret da jeg så at hunden selv åbnede de nederste slikbøtter for herefter at tage en ordentlig mundfuld.

ejeren af butikken trak blot på smilebåndet og kørte igen..

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

En rigtg hest er en fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd

EUwwww..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2013 17:11

... hvor klamt med hunden!

Men jeg kommer til at tænke på at mange jo har det med deres hund som nogen har det med deres børn - de mister simpelthen fornemmelsen for at noget er klamt.

Jeg glemmer aldrig en kollega jeg havde, der hver dag havde sin lille gravhund med på arbejde. En dag havde kollegaen været ude og købe is. Den delte hun med hunden (som i: hun slikkede på isen - hundel slikkede på isen - hun slikkede på isen - hunden slikkede på isen). Det alene var nok til at min mave var ved at vende sig. Men hun kunne (heldigvis) ikke se min afsky - men spurgte bare venligt om jeg også ville have noget af isen, mens hun pænt rakte den frem mod mig.... lige efter at hunden havde slikket på den

£isbeth & Baloo

The truth is rarely pure and never simple

Oscar Wilde

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  02-07-2013 09:47

Spændende at se hvordan I har det med det :)

Selv er jeg ikke total bakterie forskrækket, og har som barn også spist gulerødder frisk trukket op af jorden, hvor jorden bare lige er blevet børstet af, nedfaldsfrugt osv :)
Derudover arbejder jeg i sundhedssektoren, og har set hvor syge nogle folk er blevet af eks. clostridium dificile.

Har b.la. også oplevet en der havde en pose til at lave grønhakkere i i løbet af en hel dag - og havde så en forventning om personalet satte bare fingre i den hvis eks. der var havnet briller el. andet i den, og som, hvis ikk der blev skiftet vaskeklud brugte den hele vejen rundt, gerne flere dage i træk. - der var jeg harm over de kollegaer der "sparede på vasketøjet".

Egentligt brude der jo sættes en håndsprits dispenser op, hvor man kan spritte hænder inden man tager eks. frugt og bland selv slik - på den måde er håndhygiejnen faktisk ofte bedre, end hvis man "blot" vasker hænder :)

Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk

- Fjordhesten kan og vil!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 22:03

Jeg er veganer og der er animalske produkter i så godt som alt slik i bland-selv-boden, så det skal jeg heldigvis ikke tænke på :-)

Og før jeg blev veganer, så blandede jeg kun slik i biografen - ellers vil jeg hellere købe en hel pose slik, der er blandet i forvejen.

sagde Katrine S. Hermansen

Med hestene:

Faralae II

og

Farolero KSH

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider