Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Løbet sur i hestehold
Forfatter: 
Dato:  23-06-2013 16:17

Uh jeg er ved, at køre sur i mit hestehold.
Bøvl, besvær og udgifter, men ikke meget glæde, er hvad jeg har ud af det lige for tiden.
Måske er det størrelse af hesteholdet, der trækker tænder ud.

Jeg har pt. tre heste. En ridehoppe på 6, en kørepony på 12 og så min plag på et år.
Tiden i mit liv er nok kun til en hest, der skal arbejdes med, men jeg har svært ved at vælge den ene fra. Ponyen skal ikke sælges nogensinde, så hvis han skal noget, er det en aflivning. Han har været min datters, og har været solgt. Her rakkede han rundt mellem en masse familier, som kastebold, og er nu kommet tilbage til mig. Han har været forfangen, så han skal have særhensyn.

Hoppen er sød og rimelig uproblematisk, men jeg synes hun er for tung en type, så derfor har jeg købt plagen, der skal være hendes afløser.

Lige nu er plagen dog urentgående, og er i behandling for det.

Normalt ville jeg have lukket mine heste på døgnfold for en mdr. Siden, men mine heste er simpelthen så besværlige.
En må ikke få for meget græs. En må kun gå på hel jævn fold.

Mine hestedage går med at slæbe hø og lave hegn, stald, vinduer, slå med buskrydder og meget andet. Men overskudet til ridning og kørsel, kan ligge på et meget lille sted.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. En dag som i dag, har jeg lyst til bare at lade dem blive på folden og så se om de ikke klarer den.
Plagen har fået grønt lys, for at gå på døgnfold, hvis det bare foregår roligt.
Han går sammen med min hoppe, og hun er stille og rolig. Pony har mundkurv på, så måske det går, og ellers har jeg jo en god grund til at aflive.
Pyh hvor lyder det hårdt, men for pokker, hvad skal jeg stille op?

Nogen der har et godt råd eller en kommentar?

Jeg tror at løsning på sigt, ville være færre heste, men er det nu, jeg skal tynde ud i bestanden, og hvem skal jeg vælge?

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

kender det for godt
Forfatter: 
Dato:  23-06-2013 16:50

kender det bare for godt.

Jeg har dog "kun" to basser. Men alligevel... Der er bare dage hvor alt ting bare ser træls, og hvor man bare overvejer at skilde sig af med dem. Men så lige pludselig ja så ser ting bare meget lysere ud igen.

Mine to er end ikke tilredet, så jeg har to 12 års heste gående, som intet laver. Men de får mad 3 gange om dagen, er inde om natten, da jeg ikke har mulighed for at have dem gående ude om natten. Har pt bare 3000 m2 fold. Så der bliver foderet rigtig mange gange om dagen. For ud over foder får de så wrap/hø 2 gange ude også. Så skal der tjekkes vand, og hegn, muggers ud. Findes hø/halm/wrap. Når man så samtidigt er syg af fibomylagi, ja så kører tingene bare ikke helt som man gerne ville have

Jeg overvejer tit om man bare skulle have dem opstaldet ude. Det har jeg haft før. Men min hoppe er en hisig dame, og holder overhovedet ikke af andre heste, så hun er en problemhest med stor P. Min vallak kan ikke gå sammen med andre vallakker - han har nemlig stadig ikke fundet ud af at han er dreng. Så han befinder sig bedst i en hoppeflok.

MEN jeg kan simpelhen ikke undvære det at man bare kan gå ud og hygge sammen med dem på folden. også bare det at man kan se dem indefra, gør det hele meget lysere.Også bare det at man kan gøre som man har lyst til uden at skulle tage hensyn til andre. Man kan tage sine dyr ind når man syntes. Er det hammer regnvejr, ja så tager man dem bare ind

Og så skal vi da heldigvis også snart flytte.... Så skal der være meget mere fold.

men jeg kan ikke give dig noget svar. For det er nogen man skal finde inde i sig selv.

1
0
Svar på denne tråd

Valg....
Forfatter: 
Dato:  23-06-2013 17:40

Det er nemt at kører surt i sit hesteholde, hvis alt bliver tredobbelt arbejde, syge heste og bekymringer, og følelsen af at det man gerne vil, ikke rigtig finder sted.

Jeg har også heste hjemme på gården, men har fundet ud ad med tiden, at det jeg gerne vil - nemlige ride og træne mine heste, især om vinteren går op i slæbe vand, ordne stald, bekymre sig om regn og sne m.m.

Jeg har ændret mit hesteholde, fra at have dem hjemme hele året, til kun at have dem hjemme april-oktober. I de sure måneder står de opstaldet ude på fuldpas, og jeg kan nyde ridningen og træningen.

I april kommer de hjem, her er dagene allerede blevet lysere og længere, så her er det hyggeligt at tage dem hjem på stald, og græsse dem stille ind. Og så ryger de på sommergræs ind til september, vænnes til boks/halm i september, og flytter væk i oktober.

Jo det er dyrere, men det som det reelt drejer sig om, er billigt i forhold til vores "arbejdsløn".

Og da jeg har et arbejde hvor jeg har en del rejsedage, ja så nyder min kæreste at slippe for at passe heste.

Hvad man skal vælge og gøre, tjaaa find ud af hvad man brænder for, og hvad det er som gør en glade for at have heste. I perioder af ens liv er det utroligt sjovt og givende at have ungheste/plage hjemme, i andre perioder er det at have en ridehest.

mvh charlotte

4
0
Svar på denne tråd

Det er jo lige netop det
Forfatter: 
Dato:  23-06-2013 19:27

Det med plagens problemer er helt klart noget der slår hovedet på sømmet. Efter han er kommet til flokken, har der været meget uro. De andre havde svært ved at acceptere ham i starten, da han var hingst og ung. Så katraktionen, der forløb planmæssigt, men krævede en masse særhensyn. Så kan vi pludselig ikke ride/køre tur sammen, da plagen ikke kan være alene hjemme.

Jeg er helt vildt glad for ham. Han er bare så dejlig, men der har været meget bøvl.

Slid og slæb om vinteren er også med til at trække tænder ud. Jeg har haft opstaldet hestene ud om vinteren før, og det er bare så dejligt.

Der hvor jeg stort set altid, har en god tur, er med min pony. Der er ikke så meget pjat med ham. Han har også slidt unghestenykkerne af sig, selvom han bestemt ikke er kedelig.

Overvejer om jeg skulle sælge min ridehest, og så vente med ridning til om 2 år, når plagen forhåbentligt bliver ridehest, men det er godt nok en svær beslutning.

jeg kunne så købe halvpart i den mellemliggende tid.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Det må være tiden.
Forfatter: 
Dato:  24-06-2013 13:50

Jeg har ikke de vise sten. Men jeg kan fortælle dig at jeg har det på samme måde som dig.

Jeg har fået skrabet 5 heste sammen. Mine 2 køre ponyer som også er mine ungers rideponyer (til en træktur en gang hver uge eller hver 14. dag.)

Min 15 år gamle Sofus som kan det hele, er sød dejlig speciel osv.

Min 2 år gamle Lykke som bare er en ulv i fårklæder. Ser så sød ud, men er en djævel når man forsøger at lave noget med hende. Jeg er skide træt af hende, men når det er sagt, så er hun lige det jeg drømmer om med min fremtidige ridning, så får jeg styr på hende, er hun min drømmehest.

Sidste skud på stammen er en hest som jeg fik foræret af en veninde for 3 måneder siden. Dog sagde jeg ja til at tage hende sidste efterår. Hun er her bare. Nem og sød. Hun er kåret og jeg har før fået et pragtfuldt føl fra hende.

Jeg har haft dem hjemme, men da vores stald er nedlagt, da den skal bygges om til hus, har jeg flyttet dem hjem til mine forældre. De bor kun 6 km fra mig og jeg har det som blommen i et æg derhjemme, og de gør hvad de kan for at hjælpe.

Men jeg har mistet glæden ved det hele for tiden. Jeg savner det at kunne kigge på dem på folden. Nu skal alt arbejde planlægges så det kan laves på en gang, da jeg pludselig skal til at køre efter at passe dem.

Da jeg selv lige er kommet gennem et kræftforløb (hvor hestene var min uundværelig støtte, frirum og glæde) har jeg ikke så meget energi. Jeg kan ligesom ikke rigtigt finde glæden ved, kun at ride engang imellem, da jeg er stævne rytter og gerne vil ride military. Men jeg har ikke selv energien til at få både jeg selv og hest i kondi. Jeg har 2 små børn som tager tid. Så pt er hestene noget jeg har, selv om det faktisk hænger mig ud af halsen.

Så¨tænker jeg : jeg sælger sku hele molevitten. Så får jeg også en lille ekstra skilling i lommen, og jeg kan sætte 3-4000 kr mere ind på opsparingen hver måned. Det er det jeg gør.

Men hvor skal jeg starte.... Skal jeg sælge mine ungers 2 ponyer som er så nemme, de kan køres med, rides, er aldrig syge, vilde, bange osv. Nej jeg kan ikke sælge de 2. De er heller ikke de dyreste i drift.

Skal jeg så sælge store dejlige sofus, som er så forsigtig, altid yder sit bedste, hånden på hjertet, den bedste hest jeg nognensinde har haft. Og han er 15 år, 190 cm i stg, hvor mange vil have sådan en hest?? Nej jeg KAN IKKE sælge store sofus.

Så sælger jeg Lykke. Hun er alligevel en møgkugle. Hun er fuldblod og det er vist steget hende til hovedet. Hun er vild, møver en hvis det passer hende, og mangler i den grad noget opdragelse.

Men hun er mit hjemmeavlede føl. Jeg ønskede mig en brun hoppe, med 4 hvide sokker og stjerne og snip, og så skulle hun få en god højde. På nær 2 sokker er hun blevet alt det jeg drømte om. Da jeg har været meget syg da hun var føl, har hun ikke været meget i hånd. Så det er ikke hendes skyld hun er er strid.

Jeg kan ikke sælge hende, før jeg har givet hende chancen for at vise at hun er god nok. Det som hun har lært, gør hun jo godt.

Så er der kun foræringshesten tilbage. Hende kunne jeg følelses mæssigt godt skille mig af med. Men der er en grund til at jeg har fået hende. Hun har også sine særheder. Hvem vil købe sådan en hoppe. Bliver kun kastebold.???? Jeg har netop fået hende fordi min veninde helst ville have hende til et kendt sted. Min veninde har sagt at jeg bare skal sælge hende, hvis jeg vil, men det ved jeg ikke om jeg vil.

Så ja det er rigtigt svært. Havde det bare været fodbolde man havde for mange af, eller badedragter. Det er så svært fordi det er personligheder man skal tage stilling til.

Jeg har fortalt min mor hvordan jeg har det. Lige nu går hestene på døgnfold, så min mor har opsynet og giver vand. Så lige nu kommer jeg ikke mere en ca 2 gange om ugen.

Hvad der sker på sigt ved jeg ikke. Men jeg kan sige at jeg ved hvordan du har det.

Håber du finder den rette vej.

Hilsen Ane

1
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-06-2013 13:56

Jeg kan sagtens følge dig! Sommetider kører jeg sgu også sur i mine 5 dyr! Og især den sidste måned op til sommerfold-tiden. Til gengæld savner jeg så at få dem ind i de sidste 14 dage-3 uger af udesæsonen.

Så jeg ville klart gøre, som du er inde på, og lade dem være ude på døgn, så du kan trække lidt luft!!

Løsningen med at gå af med hoppen, giver dig lidt mindre arbejde men løser jo ikke problemet med at kunne efterlade plagen, hvis du vil ud at køre.....

Maria

Super sød welsh-blanding udlånes. Vallak, 6 år, 122 cm i stg. Kan rides i alle tre gangarter men er utrænet. Super nem at håndtere, helt trafiksikker, og rigtig samarbejdsvillig.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  24-06-2013 20:47

kan godt følge dig, jeg har også alt for mange heste. men har bestemt jeg kun vil have 4 heste på stald til vinter, og har udvalgt de 4 stk, det er svært, men nu skal det være, og der ryger 3 stk til slagt, de er ikke til og sælge, og hvis jeg ikke selv kan bruge dem så kan andre nu nok heller ikke

så tag et valg, og kom af med den af dem du ikke kan bruge, og som ikke giver dig den glæde ved og holde heste om vinteren.

det er hårdt. håber du får glæden igen ved og holde hest når du får antallet ned.

Anja.

Heste sælges eller evt lånes ud.

0
0
Svar på denne tråd

åhh hvor er
Forfatter: 
Dato:  25-06-2013 22:53

et rart at læse er er andre der har det som mig!! Jeg er ved at blive sindsyg af alle de tanker omkring hest/ikke hest.. og hvilken en skulle jeg så ikke have? jeg har hjemme 2 hopper, en pony og min gamle hoppe. Ponyen er tromletyk men frisk(7-9-13) hoppen har været forfangen tidligere og lige stået med hovbyld der skulle i vand 3 x dgl+ hoven skulle pakkes ind.. ! Derudover 1 hingst som er okay og en hingsteplag på 2 som trænger til mere opmærksomhed. Jeg har lånt en 3 års pony hoppe ud til en pige sommeren over... arghh.. en masse heste der skal passes (selvom de går på døgnfold skal de jo stadig passes og tilses og have vitaminer mm)

For at det ikke skal være løgn har jeg lige idag fået tilbudt 2 udmærkede ponyer (en 1 og en 2'er) som jeg kan få til slagtepris for ellers bliver de slagtet....Det gibber i mit hestehjerte over, at der skal aflives 2 sunde ponyer der er ridbare og kærlige og jeg så har 2 gamle (halvsørgelige rester) hopper gående... OG jeg har RIGELIGT arbejde med dem jeg allerede har!! Jeg har lyst til at prøve noget andet i mit liv. Jeg har haft mindst 2 heste/ponyer hjemme siden jeg var 8 år.. måske er det på tide at prøve noget nyt??

MEN som en nævner så det jo ikke fodbolde vi har med at gøre.. vi elsker jo de skøre dyr med deres fejl og mangler... Jeg har haft alle mine siden de alle var føl og den ældste er nu 20! De kyniske af mine venner siger at så ved jeg jo de har haft et godt liv og så er det igen skam at aflive dem... hvor ville jeg ønske jeg kunne tænke sådan også.. så ville meget være meget nemmere... ! what to do? HVer dag siger jeg til mig selv... sommeren over SÅ skal jeg af med 2 heste!... Det sagde jeg også til mig selv sidste sommer! Og intet skete... Gruer allerede for vinterens slæb og slid for ikke at nævne udgifterne... Jeg har ikke råd til at få 4-5 heste opstaldet ude desværre, og de færreste steder tager de hingste ind alligevel!

Vi burde lave en klub for os!!

En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd

FORSLAG
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 01:30

sælger den lidt tungere hoppe og plagen, afliver ponyen eller beholder som selskab og køber en ridehest der passer

0
0
Svar på denne tråd

Hestehold
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 08:15

Nogen gange tror jeg også at man skal kigge på HVORDAN man har sine heste istedte.

Jeg har pt. 3 heste og måske et føl i foråret 2014. Vi fik hestene hjem i februar 2011 og har fra start af lagt stor vægt på at gøre det så nemt som muligt. Dette indebærer bla.

- Hestene lever hovedsageligt af wrap og fodres kun 1 gang dagligt

- De går på døgngræs fra midt april til slut oktober

- I vinterhalvåret er de på fold med wrap fra morgenstunden til vi kommer hjem. Det vil sige at hvis vi er til familie arrangement kommer de først ind når vi kommer hjem ved midnat - andre dage kommer de ind kl. 20

Der er ingen tvivl om at vi skal passe godt på vores dyr MEN man skal også passe på sig selv. Mine heste er glade og tilfredse trods ovenstående. Jeg har endnu ikke oplevet at køre sur i det trods halt hest, hest der gentagne gange har haft voldsom muk og for nyligt en der skulle have opereret tænder ud

Så kig på om du kan forenkle dit hestehold - kan de evt. komme i løsdrift? Eller på Døgnfold uden særlig meget græs?

Trine Bach

Med de 3 skønne Madammer:

Safians Gomilla - OL 1998

Dana Crusador - DV 2007

Rockness - DV 2005

4
0
Svar på denne tråd

Svar ...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2013 14:16

Ride Tanten: Den tanke har strejfet mig, men ponyen vil nu ikke blive aflivet. Han er den jeg har mest glæde af.

Trine(Godset)problemet er jo netop, at der har været så meget uro i flokken, at jeg har måtte tage en masse særhensyn. Jeg har mulighed for løsdrift, men tror jeg vil få skader, da de bl.a. Er ret hårde ved min plag.

Hvis jeg bare fodrede på folden ville plagen, der skal have meget mad, ikke få særligt meget at spise, og min pony, der skal have lidt mad, ville blive alt for tyk.

Lige pt. Ligger jeg som jeg har redt, og må nok bare bide tænderne sammen.

Faktisk har det været en lettelse,mat tage dem hjem fra sommergræs, da de så er tættere på, så det er lettere med alle hensynene.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider