Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Når man går fra hesten i traileren.
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 19:32

Hej.

Jeg kom engang en del på et ridecenter, hvor der både blev holdt stævner og almindelig undervisning.

Folk kom fra forskellige steder og havde derfor deres heste med i trailere.

Der var en hyggelig rytterstue på stedet, pejs, bar og det hele, så rytterne hyggede sig ofte med hinanden der før eller efter endt ridt.

Det var derfor kotume at komme derud, lade hesten vente i traileren og derefter gå op og hygge sig med sine ryttervenner. Nogle gange modtog de undervisning først og satte så hestene ned i trailerne bagefter. Andre gange var der stævner, så lod de hestene stå i traileren både før og efter klasserne, så de lige kunne se deres venner ride i de andre klasser. Det foregik både i frostvejr på vinteraftener og i den bagende sommersol.

Da jeg bare var hestepasser til en af hestene i trailer, måtte jeg følge med rytterne, mens jeg vidste, at hesten bare stod i traileren og ventede på os. Jeg var helt dårlig på kræets vegne, forladt og alene i mørket, jeg kunne slet ikke hygge med mig den varme kakeo. Jeg ville bare hjem og sætte hesten på stald. Selvfølgelig kan man godt lade en hest vente i et kvarters tid, mens man lige henter startnummer eller får ordnet ridehusbunden efter endt ridt - men over en halv time? En time? Flere timer?

Jeg forstår ikke, hvordan man kan gøre det. Er jeg sart?
Hvordan kan man bare sidde og hygge sig, mens man ved at ens hest står og venter på en, bundet fuldstændig stramt op i en trailer?

Mvh Heidi

~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~

2
3
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 19:39

nu er alle ikke bundet stramt op, men bortset fra det, er du sikker på at alle heste hader at stå i en trailer ? De elsker det måske ikke, men ved min elsker heller ikke at blive skyllet af efter ridning, men det er noget hun har vendet sig til fordi jeg mener det er nødvendig at hun bliver skyllet, lige som jeg mener at det er ok at hun står med hendes hø i hendes trailer end jeg tager hende ud og hun bliver helt stresset over alle de indtryk før det er nødvendig.

Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

4
0
Svar på denne tråd

Ventetid
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 20:00

Jeg synes heller ikke, det er optimalt, og forsøger altid at minimere den tid jeg bruger, når jeg er ude med hesten.

Som regel har min hest et godt fyldt hønet at muntre sig med, og jeg åbner frontudgangen, så den kan stå og følge med i det hele.

Hvis der er en plet med græs i nærheden af banerne, har jeg også nogle gange taget hesten med, så kunne den spise græs, mens jeg gloede på de andre ekvipager eller sludrede med mine medryttere.

Nogle gange (efter en jagt, o.l.) har min hest bare stået og sovet, og der har det vist været kærkomment, at den ikke skulle ud at køre med det samme

Men der er jo rigtigt mange heste, der bare er vant til det, og som tilsyneladende ikke lider nød ved det.

Alt er gedeben.

2
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 20:20

Ja du sart ;)

Min hest kan godt lide at stå i traileren. Hvis hesten stresser helt vildt af at stå i traileren - ja, så synes jeg det er synd og skal man træne med hesten at den skal lære at stå derinde. Men nogle heste slapper faktisk af i traileren (som bl.a min) Hun vader direkte op og går igang med sit hø. Det står hun og spiser. Hvis der er langt mellem mine to klasser bliver hun sadlet af imellemtiden og kommer derop en times tid indtil hun skal på banen igen :) Det er hun total ligeglad med.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

4
0
Svar på denne tråd

Mine ungheste....
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 20:43

Mine ungheste er blevet trænet til at stå og vente i traileren, trænet i af det er et sted man slapper af i.

Det kræver at man starter i det små, lader dem stå 5 min første, og så længere og længere tid.

Det er for en del af træning, som forhåbentlig kommende stævneheste, at det SKAL kunne stå i traileren mellem klasserne. Så når jeg rider skovtur med min veninde, så afslutter vi altid turen med en kop kaffe i køkkenet, hvor jeg kan tjekke at hesten er afslappet og veltilpas.

Sådan her kan det fx se ud, når jeg kommer hjem og lader dem stå i traileren mens jeg ordner stald - så tager man sig en skraber :-)

Billede

Da jeg om sommeren har hestene hjemme, ja så kører jeg med dem dagligt, og der skal de altså kunne stå i traileren både før og efter træning.

Der hvor jeg har set det gå galt er, hvis man ikke har trænet det - og de går i panik første gng på en stævneplads, fordi de skal stå i 1 tome mellem klasserne.

Så det eneste hensyn er, at hvis det er stiv frost så kører vi hjem hurtigst muligt - men ellers får de bare deres alm vinter eller tykt ulddækken på, så er der lige så varmt i min trailer som i min stald.

mvh charlotte

6
0
Svar på denne tråd

Ophold i traileren
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 20:49

Vores heste lærer at være i traileren under alle omstændigheder, de har været med i supermarkedet, på grillen, til forældremøde i skolen. De har stået i traileren til følskuer, kåringer og mens vi har drukket kaffe.

Og det generer dem på ingen måde, de jokker lige ind dagen efter, selvom de har stået der i flere timer.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

Let brugt Wintec Pro Jumping sælges

7
2
Svar på denne tråd

Trailer
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 23:43

Jeg kan nu heller ikke se hvorfor det skulle være synd for hesten at stå i traileren, min vallak står og spiser hø når han er i traileren, både under kørsel og når han venter, det opfatter jeg som et tegn på han er godt tilpas og afstresset, da en stresset og anspændt hest ikke vil/kan spise, desuden går han altid villigt op i traileren.

Jeg oplever han opfatter traileren som et kendt og trykt sted at være, når vi er rundt til stævne og deter bestemt en stor fordel med de opstaldningspriser der er til stævne.

MVH. Lene

3
0
Svar på denne tråd

Det...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 07:08

...er så bare en af de mange ting, mine heste tåler.

Synes så, at man skylder dem en trailer, som passer i størrelsen. Store heste i en smal og lavtloftet trailer er ikke et match i min verden - men man kan selvfølgelig vænne dem til det meste.

Ellers er det et spørgsmål om træning, mine er vant til at blive forladt i traileren - både sammen og enkeltvis. Eftersom jeg skal ride to, er det en nødvendighed. Jeg tvivler på, at de synes, at det er særligt fedt at stå i traileren, men de er så vant til det, at det ikke ser ud til at røre dem særligt.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Mine er nu også ligeglade
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 07:16

Alle mine heste har nu også altid være ligeglade med at stå i traileren.

De har det ligesom Charlotte og Sandras.

De vader lige op og står ofte imellem to klasser.

Har kun haft en lille bandit som er min nuværende hingstebasse på 5. :) Han har ikke helt tålmodigheden til at stå i traileren når vi ankommer, men så snart første klasse er redet så kan han godt spise og stå til næste klasse.

Mine har altid deres hø/wrap med og mellem klasserne (til træning = efter) får de ofte en gang mash eller alfa i en krybbe i traileren.

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

0
0
Svar på denne tråd

Det er nok bare
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 09:24

Jamen, så er det nok bare mig, som er sart.

De ovennævnte heste, som jeg passede, slappede skam også af i traileren, så det var ikke fordi de stod og panikkede, at jeg synes, det var synd.

Jeg kan bare ikke lide tanken om, at min hest bare er bundet op i et lille rum måske i kulde/varme, uden at kunne røre sig og bare står og venter på, at jeg er færdig med at hygge mig med mine venner, så jeg kan køre dem hjem. Selvfølgelig kan hesten da gumle lidt hø og man kan åbne foran, så de kan få frisk luft. Det har jeg dog set at mange fravælger, hvis de ikke er i nærheden af traileren selv.

Det er nok noget, jeg skal arbejde med, hvis jeg en dag selv får brug for at køre i trailer og efterlade min hest, mens jeg ser klasserne mellem vores. ;) Uha, det bliver hårdt.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 09:27

Jeg glemte lige, at selvfølgelig kan man også binde dem lidt løsere, når man ikke skal køre og derfor behøver de ikke at være bundet heeelt stramt om, når man efterlader dem.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Tænk på hesten
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 10:17

Jeg er ikke tilhænger af at lade heste stå på trailer længere end nødvendigt. Uanset om de har hø at hygge sig med, har de ikke særlig meget plads i den "kasse" vi fragter dem rundt i. Der opstår situationer hvor det er praktisk for rytteren at hesten står i traileren, her kan man så diskutere hvilket tidsrum der må anses for værende rimeligt.

Stresser hesten over at stå i traileren, sætter jeg ligeledes spørgsmålstegn ved hvor fair det er overfor hesten. Der kan sikkert gøres meget ved at træne hesten stille og roligt i stå i traileren - også i vinterkulde eller bagende sol - men er det fair?

Man siger at mennesker kan vænne sig til alt - man skal bare give dem tid nok - det gælder måske også for heste?

0
1
Svar på denne tråd

Opbinding...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 14:03

Hovsa - glemte lige, mine heste står aldrig bundet i traileren. De bliver sendt op fra rampen af, hvor jeg har smidt tovet over halsen på dem, så de kan stå med hovedet hvordan de vil.

Mht trailer skal man selvfølgelig tænke over størrelse hest/trailer - min gamle trailer som jeg viser billed af længere oppe, syntes jeg var for lille til mine store heste. Så der er blevet indkøbt en ny humbauer - og taddaaaa den ville kræene ikke op i, så det krævede lige noget træning, før de nu står lige så pænt igen.

Hvis man ikke bryder sig om at lade hesten stå i traileren, så kan man som distancefolk gør, tage et transportabelt hegn med, og lave en lille "fold" ved traileren, som hesten kan gå på - meget hyggeligt, men kræver en rolig og erfaren hest til dette. Det har jegorov til et sommerdistrektsstævne til stor morskab for hovedparten af dressurrytterene, da min gamle vallak stod lige så pænt på hans 10x5 m fold og græssede mellem klasserne. Det turde jeg ikke med mine ungheste !

Men hvis man nu er "sart" "pyller" og hvad man nu ellers vil kalde det, lige som nogle synes at jeg er "hård" og "unfair", så kan man ofte til stævner og nogle gange til træning leje en boks på stedet.

Dog synes jeg virkelig at man skal vurderer, hvorvidt hesten SÅ bliver stresset af at "møde nye naboheste", og derfor for "hvis skyld" gør man det - en selv eller for hestens skyld.

Heste vænner sig til meget, bla at være rideheste ! Om det er fair at lade en græsædende flokdyr agerer transportredskab/sportsrekvisit - tjaaaa fair Bob Bob men ellers spiste jeg nok bare slagtehest, fremfor at træne dem til at være rideheste for mig....

Mvh charlotte

5
0
Svar på denne tråd

2 hingste
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 14:40

Charlotte: Helt rigtigt.

Hvad stresser hesten mest ved.

Mine to rideheste er hingste, og det vil være synd for både dem og de andre i en anden stald at de skal stå ved siden af nye heste i ca. 2 timer for at vi kan ride 2 klasser. Og de er ligeglade med at stå i traileren - om vinteren har de tykke dækner på og om sommeren har de deres fluedækken på og alt udluftning er åben.

Og ja .. Mennesker kan vænne sig til meget .. Det kan heste også.

De er jo heller ikke bygget til at bo i en boks og få kraftfoder.

Og når vi har diskutionen - hvad så med vores hunde??

De er jo heller ikke "vilde" mere, men "spærret inde" i et hus eller en hundegård det meste af dagen.

Jeg tror man bliver nødt til at tænke på at vi har valgt at vores heste skal være ridedyr, og så "på et eller andet plan" følger det andet med.

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

2
0
Svar på denne tråd

Heste kan lære meget...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 14:55

... og er meget forskellige.

I vores stald er der en pony der kommer meget ud til stævne. Han kan tydeligvis godt lide traileren, og er der ventetid, er han veltilfreds og afslappet når han kan stå i sin trailer og vente.

Baloo har ikke kørt så meget - jeg fik først trailerkort sidste år. Han er IKKE vild med traileren - selv om læsningen da går bedre og bedre. Ventetid i traileren har vi prøvet en gang - og han kan kun slappe af hvis han ikke er alene. Så den 1½ time der var mellem vi var på orienteringsridt og på ridebanen, brugte jeg på at sidde i traileren med ham...

Ved andre stævner har jeg valgt at gå med ham i snor så han kan græsse lidt - og se hvad der foregår.

På længere igt kan det være han vænner sig til det - men egentlig tror jeg det ikke - så foreløbig får han bare lov at græsse i snor...

£isbeth & Baloo

The truth is rarely pure and never simple

Oscar Wilde

1
0
Svar på denne tråd

Mette..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 14:58

man kan nu nok ikke helt sammeligne hest i trailer = 2-3 m2 også en hund i et hus = 160 m2 (i vores tilfælde i hvert fald).!

Jeg syntes personligt det er synd at lade heste stå flere timer i en trailer især vinter og sommer.. På dage med milde temperature kan det gå an.. Hvis hestene er vant til det.. Jeg har da selv gjort det et par gange, men jeg har ligeså tit stået og græsset med hesten..

Kender til flere der har redet en klasse mellem 8-10 om formiddagen, så stod hestene ellers i traileren i 25 graders varme indtil klokken 15-17 stykker for så at ride en klasse mere! Undskyld, men det er altså i mine øjne synd for hestene (at de så ikke forstod at hestene var flade, kan man jo så undre sig over)..

0
0
Svar på denne tråd

Dejlig læsning
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 15:12

Det gør mig glad at læse, at der er mange af jer, der træner jeres heste systematisk i at være trygge ved at stå og vente i traileren.

Også dejligt at læse at andre, som Lisbeth med Baloo, vurderer på om deres hest kan klare det uden at stresse.

SÅDAN SKAL DET GØRES.

Selv hører jeg nok til dem, der altid synes at det er lidt synd, at hesten skal stå under så begrænsede forhold (den kan jo ikke komme til at klø sig på låret, hvis det klør), men jeg er heller ikke stævneaktiv og har kun en hest med til undervisning en gang om ugen, så det er jo ret let for mig, at undgå ventetid for hesten i traileren.

Ja, jeg synes endda at det er lidt synd, at hesten skal stå i traileren i ½ time under kørslen hver vej. Men han står nu pænt, spiser af sit hø, og tisser oven i købet jævnligt i traileren, så mon ikke han klarer det uden at lide alt for meget?

Og ja, jeg kender nogen, som synes at jeg er ret pylret

Kh NinaSt

1
0
Svar på denne tråd

mine stresser mere uden for traileren
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 15:27

når vi rider military er de små stævner ofte en-dagsstævner. der rider vi tit dressur kl 8 og terræn kl 16. Jeg ved med mine at hvis de kan se alle de andre heste fare rundt omkring så bruger de enormt meget energi på at holde øje og stresse op. Så snart de er plantet på traileren så står de der og slapper af, de tisser, hviler på bagbenene, spiser hø, drikker vand etc.

JEg har aldrig problemer med at de er flade til sidst på dagen. I hvert tilfælde ikke de rutinerede. det er klart at de unge ikke helt forstår konceptet og de bliver derfor naturligt mere trætte. Men de bliver nu også tit trætte bare man tager dem til en klasse i dressur på naboklubben hvor man kan skridte hen.

Mine heste kører i trailer 2-4 gange om ugen. Det er deres andet hjem og de læsses ved at slippe dem for foden af rampen.

2
0
Svar på denne tråd

Heste på bil
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 21:49

Vores heste står som regel også på bilen - eller bundet ved siden af bilen, når vi er til stævne. Det er der ingen problemer i.

Hvis det er meget varmt, så finder vi et sted at parkere med skygge, og ellers vender vi bilen, så de står i skygge udenfor.

Hvis vi kun har én hest med, så fjerner vi ofte et skillerum, så hesten får en "boks" at stå i - så kan den vende og dreje sig, og kan reeelt set også overnatte.

Vore heste står ikke på bilen ret længe, hvis der er frostgrader - men i alt andet vejr kan de snildt stå der en halvdag. De skal bare have noget at gnaske i :)

De kan i øvrigt også godt stå i en trailer uden at den nødvendigvis behøver at bevæge sig ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 22:38

Kan din bil virkelig godt holde til at dine heste står oven på den Sif :-@

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

1
0
Svar på denne tråd

Hest i trailer
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 00:14

Jeg kan ikke rigtigt se problemet. Når vi er til kørestævne (eller tidl når vi var til military stævne) køres der 3 discipliner.

Dvs vi ankommer ced 8-tiden. hesten står i trailer (med hø), mens vi går keglebane, får startnumre, måske tjekker forhindringer osv.

Så øres der dressur + kegler, hvorefter hesten igen kommer i traileren (får frokost og fortsat adgang til hø). Vi får spist frokost, gået forhindringer, og typisk ved 14-15-tiden køres der så marathon.

Herefter skylles hesten, trækkes nogen tid, og kommer så igen i traileren, venter på vi har været til præmieoverrækkelse og så går tuen hjemad igen.

Dvs at hesten har står fra ca kl 8-9 til ca kl 16 + transporttid til stævnet i traileren -naturligvis med hø og vand, og så self afbrudt af kørslen både formiddag og eftermiddag.

Jeg kan da binde den udenfor traileren men faktisk oplever jeg at vores heste er mere afslappede når de står i traileren fremfor udenfor den.

Hestene bliver self tilset med jævne mellemrum, men bortset fra de første par stævner med min holstener som ikke syntes trailere skulle holde stille, har vi ikke haft problemer med at have dem med på den måde.

Og jeg oplever nu heller ikke at de andre kørefolk har pro blemer, hvadend de så efterlader hesten i eller udenfor traileren/lastbilen.

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

Sandra....
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 10:21

... min bil er en 8 tons MAN - så ja, den kan holde til alle mine heste og alle mine hestevogne på én gang ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd

Synes det er okay
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 10:28

Jeg rider jagtridning med manden og efter en jagt, så varter vi dem og stiller dem i traileren, mens vi får en bid brød og en sludder med de andre. Nogle gange, er vi nød til at gå fra traileren for at spise et andet sted.

Der er ingen problemer og vi oplever hestene står og hænger og sover. Vi har en gang prøvet at give hø, det gik ikke, de kom op og skændes og boksede løs på hinanden og det endte med at den ene hest havde hønettet på hovedet... :-P

Så hø venter vi med til vi kommer hjem. tit og ofte har vi ca. 2-3 timers transport efter en jagt og hestene står bare og slapper af.

0
0
Svar på denne tråd

Opbinding
Forfatter: 
Dato:  31-05-2013 13:25

Som nævnt synes jeg ikke, det er et problem, når hesten er vant til det, og det er de fleste heste jo.

Men det er da lidt pudsigt, at heste i følge loven max. må stå opbundet i 2 timer - undtagen når det gælder til stævner, dyrskuer, osv.

Alt er gedeben.

1
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2013 10:58

Når vi køre til militarystævne på sjælland eller Sverige Fra nord for Aalborg), så er det for det første en tur på ca. 6 timer.

Og når der er ca. 4-6 timer mellem ridtene og vi rider to forskellige klasser (altså rytterne), så bliver det til ca. 24 timer i en trailer % den tid der rides eller trækkes for hånd.

Vi sørger altid for vand og hø i traileren og hestene vader glædeligt op og står altid pænt :)

www.dphorses.com

D.S.P

Dansk Sports Pony Avl

***Ridning/salg/kommison***

OPSTALDNING TILBYDES

0
0
Svar på denne tråd

Sådan er livet
Forfatter: 
Dato:  02-06-2013 17:03

Og har dyret lidt at gumle på er ðet vel ik så ringe endda.

mine kan sagtens vente - også i timer.

nå jeg kører langt 12-18 timer prøver jeg dog at begrænse evt svinkeærinder så turen ikke tar længere end nødvendigt.

men er det bare på smuttur i DK kan de sagtens komme med på McD eller andre ting. Et alm distriktsstævne med to heste i hver deres klasser tager jo nemt 8 timer selvom selve kørslen dertil kun er en time

Vicky Mathiesen & fantastiske Dejó

Sponsored by

Kopenhagen Fur - Sadelmager B. K. Rützou - HERI

Ll. Haspeholm hestefoder - Kronborggaard.dk . ...

0
0
Svar på denne tråd

trailer
Forfatter: 
Dato:  03-06-2013 09:20

Forstår godt trådstarters bekymringer..

Men jeg er selv indehaver af en hest, der er helt overbevist om at står hun først i traileren, er hun beskytte mod alt.. Hun er så også en hest som kan sove hvor end det skal være næsten (Var til stævne i tyskland, hvor hun efter ½ time i en boks i en åben stald, lagde sig ned, og sov, og det var vel og mærket inden hun havde redet)

Så jeg har ingen bekymringer ved at hun står og venter i traileren, mens jeg tjekker starttid osv, og venter på det er tid til vi skal ride.. Samtidig med at hun også bliver sat i traileren, hvis der er tid til en power nap imellem klasserne.. Men jeg er så heller ikke typen der sætter mig og kigger flere timers spring, efter jeg selv har redet, der kører jeg hjem.. Men kan da godt lige vente lidt pga. jeg skal se en jeg kender skal ride, og så går jeg altid lige om i traileren inden jeg kører, og siger vi kører, for så står hun med garanti og sover, så hun ikke bliver forskrækket over vi kører.:)

Mvh. Trine

Det er ikke modig at gøre noget man ikke er bange for... Men det er virkelig modigt at gøre noget man virkelig frygter..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider