Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

lave alm sikkerhedssele om til hoftesele
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 19:58

hej med jer

jeg ved ikke om mit indlæg er postet det rigtige sted.

jeg har en lægeerklæring på at jeg må køre uden sikkerhedssele pga nerveskader og ledbåndsbetændelse ved kravebenet.. MEN jeg vil føle mig mest sikker hvis jeg stadig har sele på.

Er der nogen der ved om jeg kan få en dims til at lave min sikkerhedssele om, sådan så jeg kun har det stykke på der sidder over maven? Jeg ved ikke om jeg forestiller mig, at man kan få en dims at sætte på, der hvor selen starter ved venstre hofte, hvor man kan fæstne den del af selen fast som skal over brystet?

jeg ved godt at jeg helt kan skifte selen ud, men det begrænser så at der er andre der kan køre min bil.

nogen forslag?

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 21:32

Hm, syntes det er underligt og virkelig langt ude at en læge kan give tilladelse til at man må køre uden sele, det kan jeg simpelthen ikke forstå er lovligt.

Der er også folk der får hovedpine eller klaustrofobi af at kører med hjelm, så må man jo bare undlade at køre motercyklen (eller i dit tilfælde, bil)

Nå, men kan du ikke bare lægge den del af selen der er over brystet, bag ryggen? Og så bare beholde den del om hoften?

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

Hoftesele
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 21:42

Hm.... Jeg tror ikke det er en god ide bare at tage skulderselen bag ryggen. Det er vel der selestrammeren sidder? På den anden side, uden skulderselen ryger du jo alligevel frem.....

Mit forslag er at kontakte FDM og spørge, de plejer at ha ret godt styr på alt med biler.

Mvh. Sanne

Golan - smuk, dejlig og blid oldenborger

Dolly - pensioneret meget RØD hoppe

0
0
Svar på denne tråd

Ikke lovligt
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 21:54

Det er - heldigvis - ikke lovligt at montere hoftesele på forsæderne i bilen, eller lave noget fiks-fakseri, i stedet for permanent montering af hoftesele.

www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/ Koretojer/Tekniske-krav-til- koeretoejer/Hoftelesers- sikkerhed.aspx

Salvia

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd

Klemme
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 22:02

Hey

Kender en der har en lignende lægeerklæring, og ligesom dig, vil hun også stadig køre med sikkerhedssele...

det hun gør er at hun har en klemme (vasketøjsklemme, ikke dem man spiser ;) ) på en god størrelse (tror den er 15-20 cm lang) som hun så sætter som stopper på selen helt oppe ved låsen. Håber du forstår...

Den skal ikke nødvendigvis være helt løs, et par centimeter kan gøre det??? det må du jo justere ;)

På den måde har hun sikkerheden hvis der skulle ske noget, uden at det genere i den daglige kørsel...

Håber at det hjælper...

-Kaalund

Af Hestens Røgt, Ses Menneskets Kløgt

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 22:07

selvom jeg synes at nielsons løsning er at jeg skal stoppe med at køre bil-virkelig dumt sagt. Jeg stopper da bare med at gå på arbejde og køre med hest osv. Det var jo ikke det mit spørgsmål gik på;-)

Vi er alle enige i at det bedste er den alm sele, men da jeg ikke kan have den på uden det udløser en masse smerter, så er jeg nødt til at undvære den. Ligeså vel som jeg heller ikke kan have en bh strop på.

Nå men anyway, så vil jeg mene at en hoftesele er bedre end ingen sele, da den vil forhindre mig i at ryge ud af forruden.

Jeg vil ikke sidde og forsvare hverken mig selv eller min læge-lægeerklæring er skrevet ud fra en paragraf i loven. Det var udelukkende for at høre om der er nogen, der vidste noget.

Det letteste er nok, at jeg ringer til politiet og forhøre mig. Jeg er nok ikke den første der ringer og spørger;-)

Go aften til jer :-)

0
0
Svar på denne tråd

Kaalund
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 22:09

det var da en god ide :-) Det vil jeg forsøge mig med i morgen :-)

tak :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 22:20

Dum ok. I det mindste ikke til fare for mig selv og andre ;)

Jeg syntes lægeerklæring om at man kan kører uden sele er farlig og langt ude. Nej ikke bare syntes, det er den, det er jo bare fakta.

kunne man jo få henvist nogle special seler eller ligende, som du jo selv søger efter frem for at lægen siger "bare drop selen". Det er uansvarlig gjordt af lægen.

(Og ja, mener 100% at hvis man ikke kan overholde sikkerhedsforanstaltninger i trafikken, så skal man ikke køre, kan man ikke komme på arbejde uden -too bad ;) Men det er jo, som du selv skriver, en anden debat...)

Nok den bedste ide at spørge politiet :)

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

rem og seler
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 23:11

Jeg ville for alt i verden finde en anden løsning end hoftesele! Som kan få alvorlig konsekvenser, skulle uheldet være ude... men mon ikke der er en anden løsning, og stadig køre med sele?

Hoppeføl efter De niro,Dancier,Sir Donnerhall 1 eller Quaterback på afprøvet hoppelinie købes

0
0
Svar på denne tråd

flytte selen
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 23:59

kan man ikke på en eller anden måde monter selen i den anden side, lige som en midtersele på bagsæde, der er jo heller ingen stolpe til at montere den på.

det vil nok nedsætte sikkerheden noget, men stadig hjælpe.

jeg ved intet om det kan lade sig gøre eller om du har smerte problemmer i begge sider, har du det er det jo ikke nogen god ide.

håber du finder en løsning.

Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 07:44

Jeg kendte en der satte en lille trækile der hvor selen kom op af oprulle-anordningen ved gulvet for ikke at få slidmærker på tøjet...

Når selen var på så hev hun den lidt længere ud og satte kilen i. Samme ide som med klemmen. Det kræver selvfølgelig at det kan lade sig gøre i forhold til hvordan selen er lavet.

En alm. trepunktssele er ret afhængig af at man har den korrekt på for at virke. Den rigtige måde er at spænde den og hive i tværstykket så den ligger tæt til om hoften. Er den løs risikere man at glide under selen i et uheld inden den virker.

Det siger sig selv at det er endnu vigtigere hvis man ønsker at lave lidt "slup" i tværstykket med en klemme eller kile.

Den ultimative multibrugerløsning er selvfølgelig at have en bil hvor det ikke er et krav at køre med sele ;-) Så kan alle køre den uden.

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

Nielson
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 07:46

Tænk der var faktisk en tid for ikke så mange år siden at man måtte køre uden sele.....og tænk vi har også haft biler uden ABS bremser, anti-spin og servostyring.

Grunden til at det er blevet et LOV-krav at køre med sele er at folk ikke køre med hovedet mere.

At ride uden ridehjelm er vel ikke anderledes end at køre uden sele...så fej lige for din egen dør Nielson inden du jagter andre.

Livniv ?Madonna og Kiko tror måske du har en mulighed for at få byttet om på sikkerhedsselen så den kan side over den gode skulder, så låsen sider ved døren fremfor ved midten.

0
0
Svar på denne tråd

Sikkerhedssele
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 07:55

Da vores datter var lille havde vi sådan en trekantet dims som man trak selen igennem, så den passede i højden til hende. Det gjorde at selen gik næsten lodret ned fra rullen og så hen over maven. Jeg ved ikke om de findes mere, de var beregnet til børn på selepuder.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

4-års hannoveranervallak

3-års hannoveranerhingst
2-års hannoveranerhoppe

2-års DV-hingst ...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 08:16

Øv, en træls situation. :(

Men nej, der er nok ikke andre muligheder end at køre uden selen, for ændrer man på "opbygningen" af den, så vil den alligevel ikke kunne fungere som den er beregnet til, og så kan man også komme i nogle problemer ved at have ændret på noget allerede godkendt sikkerhedsudstyr..

Man kan ihvertfald ikke "vende den om", så låsen sidder ude ved døren, for karosseriet er designet til at selerne skal sidde der, hvor de nu engang er sat fra fabrikken, og ændrer man noget der, skal man også have synet bilen med sine ændringer, fordi man ændrer på den oprindelige, typegodkendte opbygning, ganske som hvis man laver om på andre væsentligt ting ved sin bil..

Ja, tidligere tider var ikke så præget af sikkerheds-halløj, men der var heller ikke så mange biler som i dag, og folk havde heller ikke altid så skidetravlt som i dag, og "mig-mig-mig-tendensen" var nok heller ikke så udbredt.. ;)

Men, en løsning kunne være at få en bil, som den vi leger rundt med om sommeren, nemlig en Ford Mustang cabriolet fra 1967. Der er seler ekstraudstyr fra fabrikken, og selvom vores godt nok HAR seler, er den kun hofteseler. ;)

Alle de andre fjollede ting, der gør bilkørsel vildt kedelig, som feks. antispin og ABS har den heller ikke, og der er heller ikke alle mulige kedelige begrænsere og filtre på, der gør motoren mindre sjov. ;) Den HAR dig servostyring, men det er jo også en amerikaner. ;)

Nå, håber på en snarlig bedring i din situation, og at du enten finder en brugbar løsning, eller vænner dig til at køre uden sele. Det er forhåbentlig ikke en kronisk tilstand, du er i??.

Michael

GO FOR IT!!

0
0
Svar på denne tråd

hmm hmm.
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 15:43

Da jeg havde et brækket kraveben, kørte jeg ganske enkelt selen under armen, istedet for over skulderen.

Det giver selvfølgelig også nogle risici, som f.eks. brækkede ribben.

Men det er da bedre end, at blive revet midt over af hofteselen, eller hænge med hovedet ud gennem forruden.

Team Mo Chuisle

Det er mig, med det store brune monster og den lille røde djævel.

0
0
Svar på denne tråd

gozone
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 21:49

tak for grinet jeg tænker ikke at en amerikanerbil er løsningen for mig, selvom det må se blæret ud at køre i den

jeg har prøvet at køre med selen under armen, men det udløser også ekstra smerter:-/

Min tilstand er desværre kronisk så det er ikke kun en kort tids løsning jeg søger.

Jeg har de sidste par dage kørt helt uden selen om må erkende, at mine smerter så ikke er ligeså slemme når jeg kører bil, fordi der ikke sidder noget og provokerer.

Men ved ikke om jeg nogensinde ville føle mig helt tryg ved at køre uden, men når man har smerter konstant, så er det " befriende" når de kan holdes på et niveau, hvor de ikke er altoverskyggende.

Tak for alle jeres input.. Jeg må forsøge med klemmer og lignende og se om det kan være en løsning.

Charlotte jeg vil se om jeg kan finde en dims, som den du snakker om.

go weekend

0
0
Svar på denne tråd

højrestyret
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 22:05

Er det lige slemt i begge sider? for ellers kunne løsningen være at købe en højrestyret bil i England og få den indregistreret i DK, så sidder du selvfølgelig i "den forkerte" side og kører, men så vender selen også modsat.

Håber du finder en løsning

Merete

BBH basisinstruktør - undervisning tilbydes på Fyn

Se mere på min hjemmeside: www.stenner.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bil kun med hoftesele..
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 22:13

Billede

Den ser sådan her ud. ;)

Og ja, måske kunne en højrestyret bil da være en løsning? De er da ret nemme at finde. :)

Michael

GO FOR IT!!

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med
Forfatter: 
Dato:  20-04-2013 11:03

H seler? De trykker ikke på samme måde. Jeg mener de er noteret i racerbiler, men om de er lovlige i alm personbiler ved jeg ikke. Der kan altså ombygges MEGET i en bil, kommunerne bevilliger ofte ombygning for 100 tusindvis af kr til handicappede og ombygning af deres biler.

Mendacem memorem esse oportere. *

.oooO.........
(....)...Oooo.
.\..(...(....)
..\_)....)../.
.........(_/..

Lækker ejendom sælges i 9560 området

www.johnfrandsen.dk/ boligsiden.php?http:// johnfrandsen.husavis ...

0
0
Svar på denne tråd

H seler er ikke lovlige
Forfatter: 
Dato:  20-04-2013 20:49

til alm. brug/offentlig vej. Ellers kørte jeg rundt i en orange armbrøst :P

Jeg tror ikke der er så mange muligheder, sikkerhedsmæssige ombygninger er næsten umulige at teste, men jeg kan godt forstå dig. Måske er en bil med rigeligt med airbags og så køre uden sele det bedste bud. Du kan også være mere sikker -- men på andres bekostning -- ved at købe en tung solid bil (aka Landrøver Defender), men hvis den så bliver stoppet brutalt i et uheld, så slår man sig jo tilsvarende meget inde i kabinen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider