|
|
| Moderne skrive/stave lærdom |
|
|
Hvordan lærer man i nutiden at skrive og stave? Har lige været til gymnastik med min datter (på 5 år) og snakkede lidt med hendes venindes mor. Dennes storesøster går i 1. klasse og hun sad og tegnede og skrev lidt imens de små lavede gymnastik. Jeg sidder og kigger lidt på hendes skrivning og ser til min forbløfelse at hun for det første skrive bogstaverne spejlvendt...? Hun starter også fra højre side mod venstre...? Og så skriver hun nogen af ordene rigtig meget forkert kravle blev til Rabio ol. Snakkede så med moderen og "sådan gør man jo" man må ikke rette børnene når de skriver/staver, de skal skrive det de tror/ser/hører. At det så kan være totalt ulæseligt for "almindelige mennesker" og også for barnet sidenhen, er bare ærgerligt fordi "det er børneskrift og det kan voksne ikke læse" siger lærerne... Må indrømme jeg faktisk er en smule forarget...?? I min optik er der altså intet forkert i at "rette" på et barn, selvfølgelig med måde og lærdom og alt det der pædagogiske. Men syntes virkelig at den der metode virker alt for moderne og ud alt er lyserødt og fantastisk og vi skal vokse, sidde i rundkreds og og og... så tænker jeg så hvordan læres det nutildags??? Nu er jeg endda "kun" 30 år så føler ikke selv jeg er "gammel dansk" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
|
|
altså på min skole begyndte vi først sådan rigtig at skrive i 1. klasse. selvfølgelig havde vi arbejdet lidt med det i 0.
så at det er spejlvendt og stavet forkert virker ikke ualmindeligt. men at det er så forkert virker godt nok som sløset undervisning. undervisning går ud på at rette fejl. ellers burde det da ihvertfald hedde observation i stedet for. jeg syntes ikke det lyder som ordentlig undervisning!
..... .............LOUISE. Hále Bob & Perle de Phantomic
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
|
|
Det er der skrevet tykke bøger om og jeg kan ikke gå ind i en lang forklaring her. Men det hedder børnestavning og går i alt sin grundlæggende enkelthed ud på at børn skal skrive ord, som de tror staves - typisk efter de lyde, som børnene mener de kan høre. Når de små skolestartere ikke hæmmes af retstavning i starten, så vil de ofte være langt mere produktive og sprøjte selvskrevne tekster ud af ærmerne. Er retstavning så helt yt?? Nej, man vil ofte arbejde med stavning ved siden af, fx gennem lærebøger, bogstavbøger, diktater/staveord mm. Nu arbejder jeg med mellemtrinsbørn og har ikke undervist i børnestavning, men jeg overtager børn, som ELSKER at skrive og som fint kan skelne mellem hvornår det er ok at børnestave og hvornår vi tager retskrivningsbrillerne på. Det tekniske i selve skrivevejen på bogstaver er da heller ikke altid på plads i 1. klasse og det er ganske almindeligt. Tænk på at børn opfatter bogstaver som små selvstændige tegninger og de kan vende på alle mulige måder og i barnets verden stadig betyde det samme. Det er faktisk en generaliseringsfærdighed det helt lille barn lærer om alle mulige ting i hverdagen. En kop er en kop - uanset om barnet ser en kop med hank til venstre, hvor den i går sad til venstre. Denne evne til at generalisere skal så "aflæres" igen i forhold til bogstaver. Det kommer med tiden. Nogle børn bliver ved med at spejlvende nogle bogstaver. Det kan være en lille med-indikator for ordblindhed senere. Det er muligt at egentlig skrive-undervisning er YT nogen steder med den stigende digitalisering. Selv praktiserer jeg gammeldaws skriveundervisning med skrivebøger osv til indøvelse af fx sammenbunden skrift. Det bruger jeg 45 minutter på om ugen og børnene elsker det. Nå, det bliver en længere afhandling alligevel. Men slå koldt vand i blodet, de damer. En lærer der underviser børn i børnestavning ved netop hvad han/hun gør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyha, Tina |
|
|
så slap jeg for at skrive en længere udredning. Tina har helt ret. At børnestave giver de små elever lyst til at skrive, for deres små tekster drukner ikke i røde streger og rettelser. Og jo, en lærer, der giver eleverne i de mindste klasser lov til at børnestave, ved hvad h*n gør (og derfor skal vi ikke have ikke-uddannede til at undervise i skolerne, men det er en helt anden snak).
Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem... Mor til 3 vidunderlige børn Frederik født 280908 Kristian født 030811 Anna født 030811 Og med en prinsesse i maven Søger pasning til mine heste . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har 1 dreng i 2 kl. og en datter i 7 kl. Begge er startet med børnestavning - og staver ganske fortrinligt - og skriver meget selvstændigt. Og jeg oplever, som forældre, lige nøjagtig det der er formålet, med hele processen: Mine børn elsker, at skrive  De skal nok lære det - på den her måde lærer de det bare på den "sjove" måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| venstre |
|
|
- uanset om barnet ser en kop med hank til venstre, hvor den i går sad til venstre. Æææh, altså! "venstre" nr 2 skal selvfølgelig erstattes af et "højre".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Melder mig i koret! |
|
|
Ja, de skal nok lære at skrive rigtigt! Kig i dine egne gamle skolebøger fra (starten af) 1. klasse. Kunne du skrive historier dér??? Børnestavning vægter børnenes mulighed for og lyst til at udtrykke sig i skrift. Sideløbende arbejdes der (formentlig) med sproglig opmærksomhed (F.eks. bogstavlyde, rim og remser), og begyndende læsning - herunder gennemgang af læseretningen. Og så udvikler børnestavningen sig efterhånden til almindelig stavning. "Nej farfar, vi børnestaver!" tror jeg, der er en bog, der hedder, hvis du vil læse mere om principperne bag.
Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tumle tum |
|
|
ligefrem forarget? jeg blev lidt .. hrmn nå gør man sådan nu, men kan se på mine børn at det fungere sq, ja min søn bytter rundt på b og d og h og n, og min datter spejlvendte nogle tal og bogstaver, men min søn læser bedre end jeg gjorde, og jeg var nu ret ferm til det, lærene siger til os at vi skal ikke rette alle ord de siger forkert så længe de har meningen i det de læser så at det bliver til den. er bedre end jeg sidder og rette ham igen og igen og igen, og jeg kan se det fungere, han har lysten til at læse og skrive, og hold da op hvor er det fedt at se. At jeg ikke skal kæmpe som jeg nogle gange skal med den store ( diagnosebarn så kan ikke sammenlignes)
Kold Mosen´s Victor 1. April 1992 - 10. Juli 2012 Elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med |
|
|
jer i, at børnestavning er godt. Vores ældste lærte at læse og skrive på den 'gamle' måde og han blokerede netop. Han er så siden blevet godt til begge dele, men der var en masse kampe, som vi godt kunne ha undværet  Den yngste var på første årgang med børnestavning og hun kunne lave laaaange historier og læste dem flydende op - hver gang. Så det fungerer. Og børnene lærer stille og roligt hvordan man gør på den 'rigtige' måde, bl.a. hvis de læseren masse. Som vi siger herhjemme: man lærer at cykle ved at cykle. så man lærer at læse (og dermed også stave) ved at læse. Selv ridning passer det på he he he
Mvh. Sanne Crosstræner sælges eller byttes til kondicykel, se præs. Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet. Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det lyder til der er ændret nogle ting i undervisningsformen - det synes jeg lyder postitivt  Derudover tror jeg måske der er nogen der har glemt hvordan det er at være barn? Altså jeg ved da at jeg skrev mange bogstaver spejlvendt i starten.. Dengang jeg kun kunne stave til mit navn, skrev jeg det konsekvent helt spejlvendt. Da var jeg selvfølgelig ikke ret gammel, men eftersom 0.klasse gik ud på at lege (jeg tror det vildeste vi lærte var alfabetet, og vist lidt med stavelser og sådan), så kan jeg da snildt forestille mig at jeg har skrevet med skriftevis store og små bogstaver, spejlvendte bogstaver mm da jeg gik i 1. Jeg synes det er dejligt hvis der bliver rettet lidt mindre - man tager jo heldigvis heller ikke blyanten fra de venstrehåndede og smider den over i højre.. Længere  Selvfølgelig skal børn rettes med tiden, men som med så meget andet, er det vigtigste da at de beholder GEJSTEN, og det lyder det til der er fokus på 
- Cat - Nu som BBH Basisinstruktør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Jeg synes det er et spændende projekt og helt ærligt...de kan da umuligt komme til at stave dårligere end de fleste andre....se bare trådene her på HN. De er så fyldt med stavefejl, at det gør noget....og mig, jeg kan stadig ikke sætte kommaer Det er det der er så smart på uni. Man må gerne aflevere på engelsk og deres kommaregler er nemmere....de sætter (nærmest) ingen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
og hvor er det bare typisk dansk at starte med at blive forarget, når der er noget, man ikke forstår  Ungdommen nu til dags tsk tsk..da JEG var barn..........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| børnestavning |
|
|
Jeg kan kun tilsluttet mig koret der anbefaler børnestavning. Jeg er pædagog og arbejder i en børnehave. Her arbejder vi også med børnestavning i et samarbejde med skolens læsevejleder og jeg synes det er en fantastisk måde for børnene at lære det på. Jeg bruger det selv med min 5 årige datter og hun skriver på livet løs. Der findes rigtig god litteratur om børneskrivning og jeg kan kun anbefale at man læser dem. Jeg oplever faktisk at børnene er hurtigere til at lære at skrive på denne måde. Hvis man så oveni bruger fonemer til bogstaverne, så går det rigtig stærkt. Vi er heldigvis blevet meget klogere siden vi selv gik i skole...
Hilsen Tenna Mor til Sarah 01.08.07 og Mikkel 30.05.10
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Børnestavning? Som udviklingen dog skrider frem! Jeg er "kun" 20 år, og jeg mener derfor selvfølgelig, at min tid i folkeskolen da må være den mest opdaterede  Men næ, jeg mindes intet af dette børnestavning, har aldrig hørt begrebet før. Der havde vi staveord, diktat og en masse skriveøvelser, formskrivning osv. Og man blev rettet! Jeg kan høre jeg har været lidt af et vidunderbarn, for på trods af at vi ikke havde børneskrivning, ELSKEDE jeg at læse og skrive, og skrev selv lange historier i min fritid :p Men jeg kan da også huske, at vi allesammen skrev nogle af bogstaverne spejlvendte i starten, du skal tænke på at 0. klasse jo mest bare er leg. Så et barn på 5 år, der ikke vender bogstaverne rigtigt, lyder nu ikke helt usandsynligt. Jeg synes det lyder spændende, og så længe det giver børnene skriveglæde - og at de lærer at stave til sidst! - så synes jeg skam ikke det lyder så farligt endda  Som en anden skriver, så se da bare på HN.. Det er et glimrende eksempel på, hvor elendigt selv mange voksne staver. Det kan da ikke blive meget værre, så at de nu afprøver nye metoder, synes jeg lyder helt fint  Jeg har i rigtig mange år taget mig selv i at sætte bindestreg i ord, som egentlig blot er sammensatte, når jeg skriver på offentlige fora. Ja, jeg har selv lige rettet i denne tekst, hvor jeg længere oppe faktisk havde startet med at skrive "skrive-øvelser". Jeg har en eller anden frygt for, at min mening går tabt til dem der ikke staver så godt, så jeg ligefrem stopper bindestreger ind i ordene  Jeg tror det kommer af, at min folkeskoleklasse simpelthen var bunden af bunden mht. det faglige (jeg var den glimrende undtagelse). Så når vi skrev sammen på sms, over Arto eller på MSN, så måtte jeg faktisk tit sætte disse bindestreger, eller helt dele ordene op. Ellers fattede de ikke hvad der stod, og jeg tror det er en vane jeg har taget med mig videre, fx til HN, hvis der er nogle, der staver virkelig dårligt. Ikke fordi jeg ikke tror de kan læse hvad jeg skriver, men simpelthen bare af dårlig, gammel vane. Så hvis denne nye metode kan få næste generation til at stave bedre, så byder jeg det velkommen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rolig nu |
|
|
Forarget er nok er stærkt ord, men lige det eneste jeg kom på da jeg skulle skrive indlægget, beklager MEGET Pigen gik i samme børnehave som min datter og her har de lært såvel alfabetet som at skrive deres eget navn og andre mindre ord. Hvorfor hun så pludselig skal begynde at vende bogstaverne forkert (og det var SAMTLIGE bogstaver) samt skrive fra højre side, er mig uforståeligt... Jeg går 100% ind for at barnet selv skal lytte ordene og prøve at skrive det de tror. Men at de nærmest opfordres til at skrive forkerte bogstaver og retninger forstår jeg altså ikke, og især ikke når de har lært noget andet i/fra børnehaven? Jeg selv skrev (selvfølgelig??) også forkerte bogstaver dengang jeg var lille og naiv  Men det var kun "R" og "S" som blev spejlvendte, ikke de andre. Og det med at man ikke må korrigere dem på fejlene har jeg også svært ved at forstå. SELVFØLGELIG skal der ikke terpes og irettesættes og kritiseres, men lige frem acceptere forkerte bogstaver når de før skrev korrekt forstår jeg ikke. Jeg er IKKE imod alle de nye tiltag, slet ikke - men lige det her forstår jeg ikke... Så kan heller ikke forstå jeg ikke må have min undren/mening 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Christina |
|
|
SELVFØLGELIG må du undre dig. Men undren er vel også at søge svar? Og jeg kan se, at der både er andre dansklærere og forældre, der er kommet med forklaringer.
Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er problemet ikke |
|
|
at du formoder en masse, men ikke ved noget om det? "Men at de nærmest opfordres til at skrive forkerte bogstaver og retninger forstår jeg altså ikke" Jeg læser det som om du allerede har en forudfattet mening om teknikken baseret på en anden mors korte udtalelse, det er måske det der gør tingene så forargelige :) Jeg er sikker på at hvis et barn skriver et ord korrekt, så er også det helt ok 
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Det der undrer mig, er at du stadig undrer dig. Flere har forklaret teorien bag og henvist til diverse bøger, som kan forklare det nærmere. Hvis du nu lånte en af dem, kan det jo være forståelsen kom helt af sig selv. Du kan selvfølgelig også fortsætte med at undre sig...så har i også noget at tale om til gymnastik....ej nu er jeg vist for grov. Det er ikke sådan ment 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forstår |
|
|
Jeg kan ikke forstå hvorfor I ikke undrer jer over at et barn som skrev korrekt med korrekte bogstaver og fra venstre retning - lige pludselig skal skrive forkert... Jeg VED godt der er noget som hedder børneskrift osv. det er også ok, MEN hvorforman skal "pille børn ned" som allerede HAR lært at skrive (noget) korrekt, det er mig uforståeligt. Men det må jeg åbenbart ikke undre mig over - tak fordi i bliver flabede til sidst - jeg har intetsteds sagt at jeg ikke har læst hvad der beskrives, og noget af det lyder "logisk" men IKKE hvorfor man lærer børn som allerede kan skrive korrekt, at skrive forkert...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
vil så sige at min drengs 0.klasse var bestemt ikke leg, de har læst, og skrevet og regnet, fordi de har haft lysten til det. som jeg opfatter 0.kl så er det slet ikke som da jeg selv gik i skole, eller bare da min store pige gik i 0.kl. det er noget helt helt andet idag. Og ikke alle kører træt i at læse og skrive, men jeg tror på at på den her måde, gør at flere ikke bliver trætte af det. Kan se det på ham af min, som er stærk fagligt, læser bøger med et forholdsvis højt lixtal af sin alder men han er også et barn og kan han slippe så gør han det. Og sidde og skrive det samme ord igen og igen det gider han heller ikke. Jeg er glad for den udvikling, ser meget positivt på det
Kold Mosen´s Victor 1. April 1992 - 10. Juli 2012 Elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Er det ikke helt normalt med sådanne perioder? Jeg kan da huske fra min egen folkeskoletid, at mange elever havde perioder, hvor de lige pludseligt ikke kunne finde hoved og hale i det mere. Mine lærere ignorerede det og problemerne forsvandt af sig selv. Undskyld jeg er så flabet. Det må være mangel på opdragelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal og skal |
|
|
Hvem siger hun SKAL skrive forkert....?? Jeg tror ikke det er noget hun bliver bedt om. Nu prøver hun det så af, fordi det er en mulighed.. Hvad er problemet..? Ja, barnet har vendt bogstaverne rigtigt. Nu vender hun dem om.. Jeg er sikker på de nok skal blive vendt rigtigt igen Jeg tror altså ikke der sidder nogen og "banker" hende i hovedet hvis hun skriver korrekt, og "piller hende ned". Det tror jeg alligevel er at overfortolke. Hvad er det du er bekymret for?
- Cat - Nu som BBH Basisinstruktør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Børnestavning |
|
|
Jeg kender så to undtagelser, der bekræfter reglen. Desværre går de i 9. klasse nu - de staver forkert, vender stadig bogstaver (og nogle tal) forkert, i øvrigt uden noget mønster, og NEJ ingen af dem nyder da at skrive noget som helst - selvom det kunne blive det gode resultat af børnestavning, efter hvad jeg kan læse i alt ovenfor:-) De er dog to skønne knægte, og jeg er sikker på, de nok skal klare sig uanset - bare ikke i kontorjobs;-) Det er så ikke den store hjælp med stavekontrol, for den godkender ofte ord, der måske nok er stavet korrekt, men ikke passer i netop dén sammenhæng. Dejligt at læse, at børnestavning fungerer så godt for så mange:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange gode svar |
|
|
Der er kommet mange gode svar, så kan ikke bidrage med andet end, at når et barn pludselig igen begynder at bytte rundt på bogstaver og tal, så må det være fordi hjernen siger pause. Som tidligere nævnt er det noget, der sker periodevis gennem hele skolegangen.....og vel egentlig også bagefter men de skal nok vende tilbage til det rigtige, hjernen skal bare lige kunne følge med  Mange hilsner fra Maria
Nu med føl efter furstenball til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumbumbum |
|
|
Det er lige før jeg finder popcornene frem  Men jeg giver gerne mit besyv med, da det kribler i men små fede fingere. William går i 2 klasse nu, han kunne næsten skrive sit eget navn da han startede i skole. Det var W der gav flest udfordringer. Han GAD ikke besvære sig med at lære det. Vi var ret spændte på hvordan han ville tackle skoleelever, da han kommer fra en skov børnehave. William startede også ud med børnestavning. Forældrene fik en grundigt kursus i hvordan det han sammen, til intro. Ikke rette, blot lyt osv. Om mandagen skulle de skrive dagbog, og tro mig han kunne genfortælle HVERT et "ord" han havde skrevet. pludselig syntes han det var sjovt!! I første klasse kunne han læse!!! Og i dag læser han store tykke bøger for hans lillebror. Til læsetesten i slut 1 klasse, var han den bedste til at læse. Alexander er startet i 0 klasse, og han bestod sin test fra bh afslutning som den bedste. Han er meget mere boglig end William. Men han er også begyndt at vende bogstaver osv. Og bare roligt det er helt normalt. De får lov at lege med bogstaverne, og lyde, så alexander er også begyndt at skrive volapyk, når han skriver dagbog. Men selvom der ikke står noget rigtigt, eller rigtige bogstaver, så husker han alt hvad der står. Jeg tager det HElT roligt, for det skal nok komme igen;-)
50% på famillieoplevelser, wellness, mad? se mere på www.MyDeal.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|