Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hænderne er stive?
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 23:46

Siger det jer noget måske?

Til tider (for det meste) føles mine fingre og hænder (som om det er min led) stive og de gør sådan en smule "ondt". Smerten er mærkelig og jeg kan ikke rigtig forklare smerten, for det er ikke en rigtig av-smerte :S

Nogle gange snurre det også i hånden.

Overvejer at gå til lægen, men ville lige høre jer først om i har prøvet noget som kunne ligne det?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 23:48

Mangler lige en ting som egentlig ikke genere så meget i dagligdagen. Men jeg har ikke særlig mange kræfter i min hånd/arme heller. Det føles lidt som om at jeg ikke er "stærk" nok.

Et eksempel kan være at jeg ikke kan flette rosenknopper på hesten for jeg kan slet ikke stramme fletningerne og bliver træt i hænderne efter kort tid.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Ja læge...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 06:17

Det er nok en god ide at tage til lægen. Der sendes du nok videre til en reumatolog, får taget nogle blodprøver og evt røntgen.

det kan tage lidt tid at blive udredt. Så find tålmodigheden frem

De symptomer, du beskriver, kan være rigtig mange ting. De fleste nok meget harmløse. Og her udtaler jeg mig ikke som læge eller anden "fagmand", men kun ud fra min egen tillærte viden efter en del år i kløerne hos div. læger.

De ting du beskriver, kender jeg udmærket til. Dog ikke lige at det snurrer. Har selv fået stillet en diagnose, SLE, som er en bindevævslidelse. Mine problemer er begrænset set i forhold til andre med samme sygdom. Men jo, jeg er ikke ubesværet af det heller.

dog ved jeg, at rigtig mange har symptomer, som du beskriver, uden det har nogen betydning. Altså der er mange som befinder sig i gråzonerne før en diagnose kan stilles. Og de forværres heller ikke. Så når det kommer til gigt og bindevævslidelse, så er det ikke altid skidt, hvis der ikke kan stilles en diagnose. Det kan bare betyde, at man ikke er syg nok.

Men ind til lægen en tur. Det kunne jo være noget meget simpelt, som hurtigt kan løses.

Venlig hilsen

Mia F.

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 11:03

Når noget snurrer, er det som regel fordi, der sidder en nerve i klemme. Der er noget, der hedder Carpal-tunnel-syndrom. Det er i håndleddet, der ligesom er for lidt plads, pga fx en hævelse indvendigt. Det kan være pga overanstrengelse....

Herved bliver nerven/nerverne ud til hånden klemt. Det kan gøre ret ondt, tit kun i nogle bestemte fingere/område af hånden.

Man kan blive undersøgt på specialafdeling for det, og det behandles med håndledsskinne for at aflaste håndleddet. Operation kan også komme på tale.

Har det selv , og det kan svinge i intensitet.

Ingen der siger, det er det, du har, men det kunne være.

Men jeg synes, da helt sikkert, du skal en tur til lægen

sagde Charlotte

med Malú og Musse

en oldenborg og en pippipony

0
0
Svar på denne tråd

gigt i hænder
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 11:53

Hej TS

Min far har gigt i hænderne, og jeg er så småt begyndt at få det. Har haft det i en 15-20 år, men med tiltagende sværhedsgrad.

Det gør ikke rigtig ondt og kan ikke ses. Men mine fingre er stive når de skal strækkes helt ud eller lukkes helt sammen, især hvis de er lidt kølige. Jeg er nu 38 og det er hvert år begyndt tidligere og tidligere i efteråret og det flytter sig længere og længere ned i leddene. for 15 år siden var det kun de yderste led nu er det ledddet helt nede i hånden. Det er ok når jeg holder hænderne varme og huske at få taget fiskeolie, ved egentlig ikke om der kan gøres noget men tror det ikke.

Min far er 66 år og arbejder stadig. Han er ude og arbejder med oprensning af søer og havne, så hans hænder bliver også kolde, han kan ikke længere strække sine fingre helt ud og han har rigtig ondt hvis de er blevet kolde, men han elsker stadig sit job og fortsætter så het galt er det vel ikke man lærer at leve med det. :)

Knus Heidi.

Ps Min erfaring er også at det drastisk nedsætter styrken i hænderne, min gamle mor er stærkere end mig i hendes hænder :/

I have CDO, its like OCD.

Only the letters are in alphabetical order.

like they should be.....

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 12:03

Det betyder ikke være noget slemt på nogle måder. Måske der bare sidder nogle spændinger et sted som skal løsnes. Men smut en tur til lægen og snak med ham/hende om det :)

0
0
Svar på denne tråd

Test?...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 21:04

Sådan har jeg haft det i ni år førnogenlæge gad høre på mig. Jeg har både det du omtaler i begge hænder OG karpal tunnel syndrom i højre hånd.

Mht karal tunnel syndrom er det for det meste en sovende fornemmelse, når det er værst en sovende hånd der ødelægger nattesøvnen. Stød i hånden ved mange former for berøring generede mig meget.det kan testes på et hospital ved en special test. Jeg var operations kandidat, men min reumatolog mente vi først prøvede noget andet og jeg fik derfor i løbet sf fire måneder tre binyrebarkhormon insprøjtninger. Dt har givet andre små gener men operation er udskudt for nu har jeg det acceptabelt i den hånd.

Mht til hvad jeg har begge hænder ogfødder er det staks sværere...gigt mm var det ikke, men efter ni år kunne en simpel blodprøve fortælle at jeg har ekstrem d- vitamin mangel....så bliv endelig testet, men vær forberedt på at det eren test de ikke gerne giver da den åbenbart koster flere penge end vores velbefindende ofte er værd!

Amonas

Min stald, min gård, min oase

Der kan være to ponyer mere i min løsdrift :-)

Samhørighed

Hest & menneske - Et partnerskab

Tjek lige min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 21:39

Tak for jeres svar hidtil. Tror jeg ringer til lægen mandag for en sikkerhedds skyld, de kan sikkert intet gøre og vil nok ikke sende mig videre.

Skal måske nævnes at jeg er 23 år gammel, har skoliose i ryggen og svage/dårlige ankler og knæ.

Men mine hænder er her til aften det samme, dog en smule bedre fordi de ikke er så kolde som igår. Men stadig føles de stive. Føles som om man har lyst til at trække i fingeren og så får det lov ti lat sige KNÆK og så er det på plads-agtigt. Har lyst til konstant at bøje dem sammen og strække ud i dem.

Idag smerter de er smuke op i begeg håndled også.

McLean

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 06:58

Hvad det er der kan være galt vil jeg ikke komme ind på for jeg aner det virkeligt ikke. Men jeg har rigtig gode erfaringer med fiskeolie som også andre nævner. Lige så snart det er led der er noget galt med så kan fiskeolie altså gøre en kæmpe forskel. Det hjælper på mit håndled som fejler noget ubestemt, men som kan gøre meget ondt til tider.

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd

Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 11:12

...og det kan være en nervelidelse pga. B12 mangel.

Til lægen med dig.......

0
0
Svar på denne tråd

trallalalal
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 12:51

Åh sandra din stakkel!

Nu ved jeg jo at du har symptomer på endometriose. HVIS du har det skal du være opmærksom på at nogle kvinder med denne sygdom udvikler fibromyalgi fordi smerte ganske enkelt smitter. Nervesystemet er en komplekssag.

Det du beskriver kan være et symptomer på opstart til fibromyalgi. I værste fald.

Jeg lider selv af det.

Jeg ved ikke om du er hypermobil. Men det kan også være årsagen.

Jeg ville tage det meget alvorligt. Af hvad du skriver herinde bliver du også ofte ret syg så noget kunne tyde på dit immunforsvar heller ikke er i top orden.

Det er i værste fald og jeg ved godt det også kan være gigt og alt muligt andet. Men ud fra det jeg ved om dig ser jeg mig selv og jeg ville tage det meget alvorligt. Bliv udredt grundigt hos de rigtige læger. Hvis du er obs nu kan du måske forhindre af sygdommen ikke bliver så slem (Hvis det er det altså )

Det lyder ikke rart og det er ikke normalt og det skal bestemt ikke være sådan. Mine hænder har det også sådan. De snurre og prikker og jeg ikke åbne en flaske eller trykke min medicin ud af blister pakningen, holde mine telefon eller andet. Det er nervesmerter. Koldt vand kan lindre. Men jeg kan ikke stå under den kolde hane hele tiden og de kan også forfrysninger. (Ja det skal være meget koldt)

Jeg håber du finder ud af hvad der er årsag til det.

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

mærkeligt.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 12:58

Nu skrev du også lige selv det med skoliose som jeg også har. Også det med knæ og ankler. Er du blevet undersøgt for HMS? Hypermobiltsyndrom? Mange med skoliose er også hypermobile. Igen med HMS kan det give kroniske smerter også udvikle sig videre.

Er det begge arme på samme tid? Det styker min mistanke om begyndene fibromyalgi. Det er altid i begge dele af kroppen.

Pas på dig selv! Og skulle du fejle noget af dette behøves det altså ike betyde enden på alting. Man kan sagtnes få et godt liv.

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

ja det kunne
Forfatter: 
Dato:  22-09-2012 14:48

det kunne godt lyde som karpal tunnel syndrom.

Min fys mener, jeg har gigt i hænderne. Kan tit hverken bøje dem den ene eller den anden vej.

Mister følelsen i hånden, hvis jeg vænner striglen forkert.

BoT handsker hjælper. :)

0
0
Svar på denne tråd

mine hænder
Forfatter: 
Dato:  23-09-2012 14:30

Jeg har det samme problem og det kommer af betændelse i senerne på håndryggen. Det gør mine fingre og håndled stive og ømme. Nogle gange er det værre end andre.

Det kan oftest klares med massage, creme og varmt omslag.

Altså hverken gigt, nervesygdomme eller noget... bare en betændelsestilstand. Så gå ikke i panik, men snak med din læge og få evt en henvisning til en fys.

Der er ikke den ting en haflinger ikke kan!

Når det altså lykkedes dig at få dens hoved op af foderspanden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider