Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Lidt forskrækket: Væslemangel
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 19:55

Jeg er stærkt overvægtig og for 5½ år siden fik jeg en gastricBypass (Fedmeoperation) og senere en anden operation i Grækenland (Har lykkeligt glemt hvad den hed, men den var oxo mod fedme)

Ved siden af har jeg type 1 diabetes.

Jeg har før oplevet lidt af det jeg vil skrive om, men aldrig så slemt før.....

For 3 uger siden var jeg lidt småsløj. Sådan en "jeg ligger her på sofaen og har ondt af mig selv" virus. Jeg fik ikke rigtig spist eller drukket så meget den dag, men ellers gik det fint. Men dagen efter havde jeg kvalme og bøvsede-gylpede en del (Når man er mave-opereret på denne måde, kan man ikke kaste rigtigt op)

Jeg fik lidt kvalmestillende ved lægen, men om aften måtte jeg ringe til vagtlægen for jeg havde nada appetit og næsten alt flydende blev bøvset op igen, uden megen lyd.....

Vagtlægen og jeg blev enige om en tur forbi sygehuset for at få lidt væske i mig.

Dagen efter, lørdag, blev jeg udskrevet igen. Jeg havde det fint og var forbi dne lokale sushirestaurant efter lidt aftensmad. Jeg fik spist halvdelen, hyggede mig, og gik i seng og dagen efter havde jeg det endnu dårligere end om fredagen, så jeg ringede til sygehuset og blev indlagt igen.

De kunne se på mine blodprøver at jeg havde en ganske lille infektion. men jeg havde stadig kvalme, bøvsede og gylpede med mavekramper, så ejg fik mere væske. Lægen tog oxo en A-punktur (Blodprøve direkte fra aterie/ pulsåre) DEN gør nullernaller, men var selvfølgelig nødvendig.

Jeg var indlagt til om torsdagen og blev så lempet ud, med en henvisning til en gastroskopi (Kikkert i mavesækken) for at se om mit mavesår var brudt op igen.

Kvalme og bøvsen og lramper fortsatte og jeg kunne overhovedet ikke overtale mig selv til at spise det mindste og havde mere end svært ved at få noget at drikke.

Jeg begyndte oxo at bleve mat i koderne, og var svimmel. Søndag var jeg i bad om eftermiddagen og da jeg kom ud af badet blevet jeg så sløret i synet at jeg lige nåede ind til sengen før jeg dånede.

Jeg ringede til vagtlægen igen igen, og tog en taxe derud. Vagtlægen tryggede mig på maven, tog blodtryk osv. Hun kunne heller ikke finde noget galt, men da jeg både var svimmel, havde problemer med blodsukkeret og var dånet (Jeg bor alene) indlagde hun mig igen, men denne gang på Aabenraa sygehus ( De 2 andre gange var på Haderslev sygehus)

Lægerne i Aabenraa gjorde selvfølgelig det samme som i haderslev, og kunen heller intet finde, men jeg fik lagt drop igen igen.

Planen var så at mandag skulle jeg ha' lavet den gastroskopi, som jeg ellers var i ventekø for.

Mandag skulle jeg så faste fra morgenstunden indtil de havde tid til undersøgelsen. Jeg fik taget blodprøver og blodtryk. Blodtrykket var lidt lavt sagde de, men ellers ingenting. Jeg var dog ikke på wc for at morgentisse. Jeg følte ikke at jeg skulle. Tilgengæld skulle jeg ha' hjælp til lidt etage vaske, og måtte køres derud i en kørestol, så svimmel var jeg.

Ved 10-tiden kom portøren så og hentede mig. Oppe i undersøgelseslokalet fik jeg taget blodtryk igen og pludselig var tallet på 75/50 (Jeg har normalt et blodtryk på 135-140/80-85)

Lægen begyndte at snakke ret ophidset, og der blev tilkaldt andre læger, og pludselig røg jeg på intensiv med et blodtryk på 68/42. De viste ikke om jeg var begyndt at bløde indvendigt eller om det var væskemangel.

Jeg fik lagt endnu et drop (Wenflon eller sådan noget lign hedder det) Og så fik jeg ellers 5 poser saltvand a 1 liter på 3 timer. Og først der mærkede jeg en trang til at komme på wc.

Efter 7 timer kom jeg tilbage til undersøgelseslokalet og var så træt og udmattet at jeg knap opdagede at jeg fik lavet den der gastroskopi (Og frikendt for mavesår)

Derefter ned på KIR (Kirurgisk afdeling) De næste dage blev jeg fulgt tæt i blodtryk og nyretal (Mine nyrer havde været mega belastet under den væskemangel. Tallet skal være mellem 40 og 90, mener jeg. Men under den første tid havde tallet været helt oppe på 312)

I dag, torsdag, er jeg så blev udskrevet og har det helt fint. Tilgengæld skal jeg følges rimeligt tæt af egen læge de næste måneder for at være helt sikker på at der ikke er sket nogen skader.

Alt dette på grund af en mindre almindelig virus........ og på grund af diabetes og mine maveoperationer.

Jeg er lidt rystet over hvor galt, det kunne være gået, hvis jeg ikke var blevet indlagt søndag aften...... Ikke sikekrt jeg kunne ha' magtet selv at ringe alarm mandag, da det gik helt galt.....

VH Pernille

"Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)

I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures!

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Puha ....
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 19:58

Det var en grim omgang :(

Jeg håber du har plan B,C og D klar så det ikke sker igen.

Mvh. Sanne

Crosstræner sælges, se præs.

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 20:31

Det lyder godt nok voldsomt :(

Og det er SÅ SÅ vigtigt at huske at drikke nok! Jeg har selv været rigtig slem til det, men efter at være begyndt på dyrlægestudiet, fandt jeg ligesom ud af hvor vigtigt det rent faktisk er.

Før hadede jeg at drikke vand, nu gør jeg det hver dag.

Selvom man har det skidt er det meget vigtigt at få kørt væske ned! Og især hvis du ikke spiser pga kvalme, da du så også mangler den væske, som du får gennem din mad.

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 12:02

LP-mor: Tak og ja, der skal tages forbehold for at det kan ske igen...

Sophie »Whisper«: Normalt drikker jeg riiiiiiigeligt til hverdag. Nok ikke så meget vand, men PepsiMax ryger der en del af.

Jeg føler at jeg har behov for at få snakket forløbet igennem med min læge eller lignende. Er lidt forskrækket her bagefter......

VH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en omgang
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 13:54

Det lyder som en ond cirkel.

Dehydration vil sænke dit blodtryk, da der ikke er den samme volumen i dine blodåre. At du så har sku faste samt udrenses inden GAS, har bestemt ikk gjort det bedre. Man kan undre sig at læger-sygeplejerske ikk har været obs på det.

Du ved sikkert dette, men når du er diabetiker og får en infektion så ændre din krop's behov for insulin.

Hvis jeg var dig ville jeg sætte 2*1L flasker VAND i køleskabet, og holde øje med hvor meget du får indtaget på et døgn. Og så er det bare ikk særlig smart at drikke så meget sodavand, light eller ej. Ens krop har så meget bedre af vand. Light kan forvirre kroppen og den er fyldt med kunstige tilsætningssstoffer.

Håber du snart er på toppen igen

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 14:13

Bulldoggen: Tusind tak for dit svar. God ide med vand i køleskabet

VH Pernille

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  21-09-2012 19:25

Små-virusser kan nogle gange få større konsekvenser end man lige forestiller sig. Min mor fik sidste år ved denne tid en ganske alm. maveinfluensa - muligvis kan det have været en maveinfektion fra en ferie, men i hvert fald ikke noget alarmerende.

Ja, det vil sige, indtil hun gik i koma og fik hjertestop, altså. På trods af, at vagtlægen havde været med på råd samme morgen, lavede sygdommen rav i hendes sukkersyge, og så går det jo stærkt, som man af og til ser nogle tragiske eksempler på.

Så vi har rigtig fået en orskrækkelse med "almindelige influensaer" i min familie. Vi overvåger hende skrapt ved hvert eneste tegn på sygdom

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider