|
|
| Helt umulig? |
|
|
Hej HN Er det helt umuligt i dag at sælge en traver, unghest, med knæskalshæftning i det ene bagknæ? Hun kan sagtens bruges som ridehest når tiden kommer, men for at få hende symptomfri, skal hun holdes meget igang! Eller vil en hoppe som hende, ende som kastebold? Jeg ved godt, jeg ikke kan forlange det helt store beløb for hende, og er faktisk også indstillet på, at forære hende væk hvis "køber" kan garantere et godt hestevelfærd. Nogen som har erfaringer med salg af hest med "skønhedsfejl"?
nothing ventured, nothing gained
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg tænker at som markedet er idag - og du står med en utilredet plag/unghest med en fejl (og det er ikke "bare" en skønhedsfejl) og som om det ikke var nok er det en traver. Undskyld, men travere er aldrig i særlig høj kurs og man kan nemt købe en plag (ikke traver) med papirer og uden fejl for under 5000,- kr. eller en skovturshest for under 10.000,- kr. Ingen købere kan "garantere" noget - uanset god vilje kan alle blive syge eller miste deres job. Jeg ville aldrig sælge sådan en hest videre - en død hest kan ikke blive kastebold eller blive vanrøgtet. Det er nok lidt hårdt, men jeg slagter selv en dejlig vallak på 15 år, både redet og kørt, men med tendens til lidt hoste og da vi skal sælge ejendommen pga. sygdom, så bliver han slagtet inden vinter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vend den om, ville DU købe en hest med sådan en fejl, når man også kan få en masse andre travere med mindre fejl til foræringspris?
Jeg synes det er synd, travere er i forvejen en slags 'underhest' som kan fås til små penge, og stadig bliver kastet i armene på folk, så en med sådan en fejl, den står ringere end en standard traver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Beklager..... |
|
|
I min verden er det sådan en man enten selv beholder, tilrider, rider i et års tid, og så sælger. Og ellers slår man den ned, hvis man ikke selv har tid og lyst. Der er rigeligt med billige heste på markedet, som er sunde og raske samt tilredet. og travere har aldrig været i høj kurs som rideheste. Men som overordnet holdning har jeg det sådan, at man kun sælger sunde og raske heste, helst som minimum tilredet, så man på den måde i det mindste har sørget for at de har alle odds i livet for at få en god tilværelse, som ridehest. Syge heste beholder man, eller afliver man selv. Mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Helt enig med Morgan. Behold eller afliv.
Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Tak til alle, som har svaret. Jeg har selv tænkt tanken, at hun ikke vil være nem at sælge, samt markedet jo pt. bugner med billige heste. Desuden har vi herhjemme også snakket om, at det bedste nok ville være at sende hende til de evige græsmarker fremfor at sælge hende videre. Som I også skriver, at mulige købere jo ikke kan garantere noget. Grunden til mit indlæg var, at jeg selv kom i tvivl da dyrlægen sagde, at hun sagtens kunne fungere som ridehest trods hendes fejl i benet. Hun kunne endda kureres hvis hun dagligt blev motioneret. Da tænkte jeg jo lidt, at der måske var håb forude, men at jeg nok derfor måtte finde et nyt hjem til hende, for jeg selv har desværre ikke tiden til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det tror jeg godt |
|
|
Den tror jeg sagtens du kan finde et godt hjem til. Selvfølgelig er det ikke helt let at sælge plage. Men knæskalshæftning ved plage skyldes næsten altid vokseværk. Og forsvinder igen af sig selv. Man kan hjælpe det lidt på vej med lidt bakketræning. Det skal være rigtig rigtig slemt før det kræver en mindre operation. Men man kan næppe kalde det for en rigtig sygdom. Og rigtig mange ungheste får det på et tidspunkt i mere eller mindre grad.
Det er ikke den stærkeste der overlever. Det er den, der er bedst til at tilpasse sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Travhoppe |
|
|
Hvad hedder din travhoppe? Tænkte på, om der evt. kunne være noget avlsmateriale i hende, hvis hun er godt afstammet. Selv om det desværre heller ikke er nemt at komme af med følhopper nutildags - de fleste traveravlere skærer ned på opdrættet, fordi det er svært at få ordentlige priser for føllene.  Travheste (til løb) handles i dag på auktion som 1-års helt ned til 2.000 kr. (det er ikke engang i nærheden af at dække hingstepengene!), så en unghest med fejl får du nok ikke mange penge for, hvis du overhovedet kan sælge hende. Hvis dyrlægen kan vurdere, at hun kan vokse fra det, så kan jeg ikke se, at der skulle være noget i vejen for, at du prøver at sælge/forære hende væk som ridehest, men ellers er jeg enig med de andre: så er det bedre at aflive. Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan se... |
|
|
Kan se at den er sat til salg for 3000 kr på HG. Held og lykke med salget - jeg krydser fingre for at den stakkels hest ikke ender som kastebold. Mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
morgan: Jeg har en annonce stående, for der kunne jo dukke den rigtige køber op! I annoncen er der oplyst om knæskalshæftningen. Jeg går heller ud fra, at jeg får hende solgt, men det skader jo ikke at have en annonce stående  Desuden, så er hun altså ikke en "stakkel". Hun har det rigtig godt og fungerer fint trods hendes skavank. honeylady: Jeg mener, at knæskalshæftning er arveligt - det går forskener i hvert fald ud fra, så det har jeg også opgivet. Min dyrlæge (og kiropraktor) var meget positiv indstillet omkring knæskalshæftningen, og synes det var lige groft nok at slå hende ned nu her før hun overhoved et blevet tilredet. Jeg har dog selv haft samme tanke som mange af jer andre herinde, at det måske ER bedst for hende at få fred, men så igen, knæskalshæftning kan mange jo vokse fra, og med den rette træning er der gode chancer. Desværre HAR jeg bare ikke tiden til at holde hende i gang hver dag (personlige årsager), så derfor håber jeg, at der er nogen derude som har tiden til hende. Vil jo egentlig gerne give hende en chance til  Selvom hun er traver, så fortjener hun altså også en chance her i livet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke umuligt |
|
|
Nej, det er måske ikke umuligt, men har du nerver til det? Én ting er, at du måske får kræet solgt - men næste gang du ser den er det måske på et hestemarked? Hvorfor er det så svært at tage livet af hesten med det samme, så du VED hvor den er, og dermed har "fred i sjælen"? Handler det om pengene? Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Sif: Fordi et eller andet sted syes jeg ikke, at hun har fået chancen endnu. Nej, det handler ikke om penge, men tid tid og atter tid! Jeg støder da af og til på folk, som har købt en hest med spat eller OCD - fordi trives fint og fungerer fint til netop dét, som de vil bruge den til. Derimod synes jeg ikke, man kan sammenligne knæskalshæftning med spat/OCD, men bare princippet. Skal hesten have dødsstødet når de fejler det mindste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det mindste? |
|
|
Nej, ikke nødvendigvis - men når "det mindste" gør at du ikke selv orker/ønsker/vil/kan beholde hesten, hvad er det så lige der skulle være årsag til at andre orker/ønsker/vil/kan? Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Sif: Vi er jo alle forskellige. Der kan der godt være nogen derude, som har tiden til det. Synes det er et underligt argument, du kommer med. Ellers forstår jeg det ikke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| salg af travhest |
|
|
hej Anne Jeg har gennem mange år solgt travheste til private, som ikke skulle bruges til trav, men til rideheste. Det har været meget op og ned hvad vi tænkte om familien der købte dem. Bliver de nu flinke ved dem? Ved de hvordan de skal behandles? osv. Det gjorde vi med god samvittighed, lige indtil den dag vi blev ringet op af en person der havde købt den hest vi havde solgt ca. ½ år tidligere, og som var meget vanrøgtet. Siden den dag har vi ikke solgt flere travere til ridebrug. Vi har slagtet dem vi SKULLE af med. PS. nu lyder det som om vi skal af med travere hver uge Kan oplyse at hvis vi ser over en periode på 25 år, har det været omkring 6-10 heste. Held og lykke med din beslutning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville ikke være bekymret, som køber, når dyrlægen har sagt god for det, også sætte hesten i jævn og god motion. Det kræver bare lige en køber der har tiden til det. - men en tilredet hest er nemmere at sælge og markedet er ikke til at sælge heste, medmindre de kan noget - eller er noget. Kender og har kendt masser af (billige) travheste der har et skønt hesteliv og er højt elskede og værdsat af deres ejere. Se eventuelle købere godt an og lad være med at sælge til den første eller eneste der kommer forbi, hvis ikke mavefornemmelsen er iorden! Skulle det komme til aflivning, så ved du bedst - hvad der er rigtigt. Men jeg ville ikke have ikke have kvaler med at købe en travhest, de har mange kvaliteter, også som skovtursheste.
Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden. Citat: Bent Branderup - gør livet til en fest - rid fjordhest ! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cxczxczxc |
|
|
Nu har jeg ikke læst alle svar, Men vil har 3 plage til salg uden fejl, med god afstamning, og vi kan ikke sælge. Hvordan kan du så tro at nogen vil købe en med fejl, jeg vil mene at du skal aflive eller beholde selv.
Mange hilsner Fru Bach Stald Nickolos.dk Dansk Svensk Gårhund tilbydes til parring 4281 Gørlev
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Tak for svar, alle sammen Jeg kan stadig læse mig frem til, at størstedelen af jer ville aflive. Jeg forstår udemærket ordene "en død hest lider ikke", men synes dog staig, at min kære hest ikke er "syg" nok til at få dødsstødet. Det er jo ikke spat, ocd eller lignende, men en TILSTAND hun enten kan vokse sig fra med lidt god vilje, eller bedre, trænes fra. Derfor er vi herhjemme kommet frem til, at vi vil undersøge, om der evt. er en sød pige/dame i området, som har lyst til at være sammen med hesten og træne lidt med hende i de dage, hvor jeg ikke har tid. (det er ikke altid nemt når børn, hest og uddannelse skal gå op i en højere enhed). Jeg håber, at denne idé kan være løsningen. Under alle omstændigheder, vil jeg sende hende i tilridning når hun er klar! Så er jeg sikker på, at det bliver gjort ordentligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar..... |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
19-09-2012 11:02 |
|
Det er altså ikke alle heste med små-fejl der nødvendigvis får en kummerlig skæbne. Jeg har da haft flere heste med den ene eller anden fejl som jeg har behandlet lige så godt som mine andre heste og som ikke har lidt en grum skæbne. Personligt synes jeg det er synd at aflive den hvis den kan blive ridehest og synes det er en god ide at du prøver at finde et hjem til den. Jeg synes den her "smid væk" mentalitet der er omkring heste er skrækkelig, jeg er enig i at man i mange tilfælde ikke skal videre sælge en syg hest det ville jeg heller ikke selv gøre langt hen af vejen, men jeg synes også der er skavanker der sagtens kan forsvares at man sælger hesten med, og jeg mener ikke nødvendigvis det er = med et dårligt liv. Selv heste uden fejl kan ende i de forkerte hænder, så i princippet skal man vel aldrig sælge sin hest men altid aflive den når man selv er færdig med den 
Do not complain about growing old. It is a privilege denied to many!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville ikke selv købe hende, men det er ene og alene fordi hun er traver. (Jeg har dog set en traver, der aldrig er brugt til løb, starte dressur og faktisk så det ret godt ud). Den skavank du omtaler, er slet ikke så slem. Mange heste i voksealderen har dette i mere eller mindre grad. Det forsvinder formentlig. Og som du selv skriver, så kræver det bare at hesten bliver holdt i gang (og det kan man jo godt, selvom den ikke er tilredet). Jeg ville dog under ingen omstændigheder sælge hesten, før skavanken var ovre. (Der ville heller ikke være nogle købere). Få hende tilredet og se hvordan det går. Så er der større chance for, at hun får en godt liv som ridehest.
*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen *** Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
NB! Det er ALTID bedre at aflive (alle dyr) end at de ender som kastebolde. Det er simpelhen ikke et liv.
*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen *** Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TS.... |
|
|
Derfor er vi herhjemme kommet frem til, at vi vil undersøge, om der evt. er en sød pige/dame i området, som har lyst til at være sammen med hesten og træne lidt med hende i de dage, hvor jeg ikke har tid. Det lyder som en super god idé, håber at det lykkedes. Hesten skal have en chance og der må være en pige/dame/dreng, som har lyst/tid til, at hjælpe hesten/dig...(naturligvis uden beregning) At sælge den, tror jeg ikke er nogen god idé. Aflivning må absolut være sidste udvej. Pøj pøj...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anne, det |
|
|
lyder som en rigtig god idé - både mht. en person der ville tage sig af hende på dine "fri"dage og senere tilridning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|