Mundtlige eksaminer handler i stor stil om attitude og fremtræden. Jeg fik 12 i alle mine eksaminer i gymnasiet, vil du høre hemmeligheden? 
VIS at du ved hvad du taler om. Kom ind i lokalet, smil venligt, virk selvsikker, giv censor hånden, og DU styrer eksamen. Du skal ikke sidde og vente på at censor eller din lærer stiller dig spørgsmål (det er kun til sidst at de skal gøre det). Hvis du bare kører dit show, så skal det nok gå.
Hvis du siger noget forkert, så lad være med at gå i panik. Sig "nårh ja, det mente jeg også", eller "Gud ja det kan jeg da egentlig godt se"!. Og smil og ret fejlen, så glemmer de det lige så hurtigt som dig 
Få styr på de emner i har haft i undervisningen. Hvad kan du trække? Inden eksamen, så læs alle de tekster i har haft. En vigtig del af den mundtlige eksamen er nemlig at kunne sige ".. og de ting ser man også i den og den her tekst, som vi har læst i undervisningen", og så kom med et eksempel fra den tekst. Det er rent kræs for din lærer, og viser, at du har fulgt med 
Så få styr på pensum = hvilke emner du kan trække. Læs teksterne, så du kan perspektivere.
Og smiiiil! 
Du kan, du skal, du vil!