Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

For stor til hesten?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 21:44

Jeg har en hest på ca 5 år, jeg vejer omkring de 57 kg og er nok 170 cm høj..

Jeg har nok en hest på en 152, er det en for lille hest til mig?

Da jeg syns vi passer fint i str. Men mange siger bare man skal have en stor hest når man er høj selv :S

0
0
Svar på denne tråd

heste størrelse
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 21:57

Jeg mener bestemt ikke at du er for stor :-)

Jeg rider selv mine heste på hhv. 151 og 154 cm. i stg.

Jeg er selv 169,5 cm. og vejer 65 kg. :-) Hestene lider ikke i hvert fald.

Jeg har så også korte ben, trods højden, så jeg ser ikke så lang-benet ud til dem, som nogen jo godt kan gøre, hvis de har lange ben ;-)

..Tanja-Victoria >>

[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä,

kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L]

¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS?

Så kig forbi Solhöj Horsemanship!

...

0
0
Svar på denne tråd

Nææ hvorfor skulle der det..
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 22:16
Kan ikke se der skulle være noget problem i det du skriver.. :)

Er selv 175 høj, og 58 kg, mine pruheste måler fra 151 til 157 i stg.. :) Men man ser jo også forskellig ud fra hva størrelse hest man sidder på.. Jeg har bare aldrig fundet mig til rette på en rigtig stor hest :)
0
0
Svar på denne tråd

Næ, det synes jeg ikke!
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 22:20

Det med størrelse er noget mærkelig noget.

Jeg er selv 164cm og min hest 172cm. Men vi passer fint sammen.

Jeg tror det er et spørgsmål om at se og føle om ekvipagen er harmonisk. Så når du føler at I passer fint sammen, så er det nok fordi I gør det!

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 23:33

Det er slet og ret noget fis med alt det der visuel harmoni efter min mening. Jeg ser alt alt for tit ryttere på alt for store heste, som de slet ikke kan magte i engesk dressur, netop fordi at der er en udbredt ide om at alt skal være "harmonisk".

Efter min opfattelse så bør en rytter med din vægt og højde ikke forsøge at tumle en hest på mere end højest 160, gerne lidt mindre.

Man kan jo argumenter for at hvis hesten er åbenlyst "for stor", så er rytteren tvunget til at bruge den indvendige side af hovedet når de rider, men det prøver vi jo alle sammen på ikke???

Der er mange fordele ved mindre heste, bla. spiser de mindre og man skal køre færre ture med trillebøren efter dem :-)

Slap du bare af og nyd din hest. Det er som skrevet i det gamle kinesiske ordsprog "ikke størrelsen det kommer an på"..

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

FÅ DIN EGEN KNABSTRUPPER - KLIK HER

0
0
Svar på denne tråd

Nej synes jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 08:20

Hvad så med folk der rider på ismuler og tinkere, mange af disse heste er heller ikke ret høje i forhold til deres ryttere.

Jeg er nok en af dem Jens vil sige er for lille til sin hest, min shire er 195-196 cm , jeg er 171 cm.

Men med den type hest/rytter kommer vi heller aldrig ud og starter stævner, og har selvfølgelig ikke valgt min hest for at vi skulle se harmoniske ud, men valgt ham med hjertet , så må folk jo tænke hvad de vil, jeg er ret sikker på han ikke lide under at jeg er så "lille" : )

Prøver bare at sige det kommer jo også an på hvad man vil med sin hest, for mig er det bare hygge og lidt show.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 08:52

He he - der er dælme meget hest i sådan en shire :-) Og jeg syntes faktisk at du ser imponerende ud på ham.

Det jeg mener med at jeg ofte ser, specielt piger, på alt for store heste er sådan noget underligt mentalt noget i virkeligheden tror jeg.

Der er mange der har den indbyggede tro at jo større hesten er jo farligere er den også. Det er vel i bund og grund også en meget naturlig og sund mekanisme. Men helt forkert!

Selv muskuløse (m/k) ryttere på over 100Kg kommer på latterlig vis til kort overfor hestens styrke om det så bare er en stor shetter. Der er kun en måde at kontrollere (i mangel af et bedre ord) en hest på og det er ved at bruge sin intelligens og erfaring.

Kernen i mit synspunkt er så den betragtning at de fleste ryttere føler sig overlegne i forhold til en mindre hest og derfor naturligt udviser lederskab og fasthed overfor dem, hvorimod de ofte allerede har tabt slaget så snart de se en meget stor hest.

Forbinder man prikkerne, så er det at resultatet bliver rollkur, og det der er værre...

(omvendt så har jeg så også tit set folk behandle deres miniatureheste og urtepottepisser hunde lige så slemt fordi de tror at de små dyr "ikke tæller")

Hestene ved jo ikke hvor store de er. Men det har oftest en effekt på menneskerne der skal håndtere dem. Og det er hovedargumentet for hvorfor jeg syntes at man skal vælge en hest man kan overskue.

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

Jens...!
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 14:05

Jeg har altid lært det helt helt omvendt; jo større, jo nemmere.

I mit hoved er en hest på 150 cm på ingen måde nemmere at "magte" end en på 180 cm.

Jeg er selv en lille pige(det er specielt os den er galt med?) på 164, som rider de der alt for store heste. Jeg føler harmomi når jeg sidder på ryggen af min, og mit argument til TS, er at hvis hun føler det samme, så er det nok fordi det er der.

Pointen er jo netop at arbejdet med og ridning på hesten ikke handler om hvem der er stærkest, MEN et harmonisk samarbejde(ved godt du synes det er noget fis). Er der harmoni i samarbejdet mellem hest og rytter.

I min verden handler det at "tumle" en hest, ingen steder om fysisk størrelse. Hvis man er nød til at føle sig fysisk overlegen, for at indtage lederrollen overfor et dyr, så skal man nok finde sig en anden fritids interesse.

Jeg synes Tine på hendes shire er meget harmoniske sammen. Men jeg er jo også en pige.

0
0
Svar på denne tråd

det...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 14:19

Det bestemmer man selv. Her 165 cm, 56 kg, og hesten er 157. Så ikke helt langt fra dig. Der er ingen, der har sagt til mig, min hest er for lille, men skulle jeg bruge præcis schenkelhjælp, skulle jeg have lange sporer på, for at kunne nå op.

Men ville ikke have en høj hest, har højdeskræk, og de små brede passer fint til mig. :) De kan bære mig. Det var værre, når jeg havde folk oppe på 100 kg, da sank hun helt sammen i knæene, og kunne ikke gå fremad! :)

Højden betyder mest for balancen, har man en uroligt kropsholdning, skal der mindre til for at forstyrre hestens balance og give forkerte signaler i vendinger.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  09-06-2012 15:39

Mette det var slet ikke det jeg mente. Men derimod den visuelle harmoni jeg talte om.

Harmonisk samarbejde er noget helt andet og også det jeg forsøger at opnå. Så i bund og grund er vi vist helt enige :-D

Der var en anden vis person herinde der sagde at; den rigtige hest aldrig har en forkert farve.. På samme måde kan man sige at den rigtige hest heller aldrig har den forkerte størrelse..

Men der er altså stadigvæk et aspekt af fysiske rammer og psykologi man bliver nødt til at have med i ligningen. Desværre er vi jo ikke alle sammen toptrænede, ultradygtige hesteviskere og ekvilibrister ud i rytterkunsten og så er det at jeg har lagt mærke til at man tit ser folk gøre nogen ting og med uheldige hjælpemidler, som måske kunne være undgået med en mere passende ganger?

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider