Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vaccinations regler - Igen igen...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 11:25

Nu har jeg ikke startet stævner i 12 år og har lige haft min debut som voksen på min skønne hest.

Dertil skal hans part også ud og starte en del springstævner.

MEN, jeg har jo så opdaget at der er kommet nogle yderst særlige vaccination regler.

Og dem kan jeg da bare overhovedet ikke finde hoved og hale i!

Jeg har i de 4 år jeg har haft ham fået ham vaccineret 1 gang om året mod influenza. I 2008 fik han også en anden vaccine. Jeg kan ikke huske hvad og hvorfor. Det var i forbindelse med handelsundersøgelsen at jeg fik ham vaccineret lige da jeg købte ham. Han var 4 år dengang (Han er født i 2004).

Hvilke og hvor ofte skal min hest vaccineres hvis han skal opfylde de krav som er stilles?

Der er pt planer om et par klubstævner, samt stævner i Fjordhesten Øst, og en tur til Store Hestedag inkl mønstring og springklasser.

Hvad behøver jeg? Sidste vaccination var 8. maj i år. Mod influenza.

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

vaccinationsregler
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 11:33

De nye vaccinationsregler er trukket tilbage, så dem behøver du ikke følge :-)

Men iføkge dem, skulle heste der var starter vaccination efter 2005 (dvs din), have sin normale vaccination, en re-vaccination omkring et halvt år efter og derefter en booster lidt senere. (jeps, en dyr fornøjelse for os som nåede at gøre det )

Men som sagt er de regler trukket tilbage, og nu skal din hest være vaccineret efter de "gamle". Dvs at din hest det første år den vaccineres skal have to med et bestemt interval (også omkring 6 måneder mener jeg), og de efterfølgende år skal hesten så have en basisvacine. Dvs at hvis hesten har fået sin revacine (altså nummer 2 det første år) d. 28. oktober, skal den vaccineres senest d. 28. oktober igen næste år osv :-)

De nye vaccinationsregler som er trukket tilbage er dog stadig dem som gælder hvis man skal til udlandet, da det er dem som gælder under FEI, men nåri bliver i DK, er der kun de gamle i skal følge :)

Nynne med Grumse

- RIP Celeste Liva

0
0
Svar på denne tråd

Vacciner
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 11:34

Hvis han er basisvaccineret korrekt og efterfølgende vaccineret hvert år, skal du ikke gøre noget :-)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør

0
0
Svar på denne tråd

tralalalalala
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 11:43

Tak for hurtigt svar.

Jeg synes bare der stod noget med 72 dage osv. på DRF.

Hvis dyret da er så heldig at blive placeret til DM fjordhest næste år kan det da godt være vi kunne finde på at tage til NM eller EM. Men det er jo bare drømme. Der bliver i hvert falde trænet hårdt mod DM.

Men det med re-vaccinationer gælder kun for føl/unge heste som ikke er vaccineret før?

0
0
Svar på denne tråd

vaccination
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 11:59

Nej det gælder for alle heste som starter vaccination :-) Hvis ikke du har givet din hest to vaccinationer det første år han blev vaccineret (eller et af de efterfølgende år) skal du have det gjort i år for at han er gyldigt vaccineret :)

Nynne med Grumse

- RIP Celeste Liva

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 12:11

Tak, han har fået 2 vaccinationer i 2004 med 1 måneds mellemrum.

Indtil 2008 har han fået en anden vaccination ud over influenza. Jeg kan desværre ikke læse hvad det er for en. Der står Equip FT, tror jeg. Det er ikke helt nemt at se. Der er bare gentagelses tegn i resten af beskrivelserne.

Kan det være stivkrampe?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 12:51

Equip FT er "almindelig" vaccine (influenza + tetanus)

se her, sakset fra hyperdrug.co.uk : Equip FT for the vaccination of healthy horses against equine influenza and tetanus. An aqueous ISCOM (Immune Stimulating Complex) influenza vaccine plus concentrated immunopurified tetanus toxoid vaccine, for intramuscular injection. Each 2ml dose of the vaccine contains the inactivated antigens: Influenza A/Equi 1/Newmarket 77 - 10 micrograms Influenza A/Equi 2/Kentucky 98 - 1.4 micrograms Influenza A/Equi 2/Borlange 91 - 20 micrograms Immunopurified tetanus toxoid adsorbed on to aluminium phosphate - 100 Lf units

mvh. Gitte

..og yh-yh'erne Bine og Milkshake

0
0
Svar på denne tråd

traalalla
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 13:12

Så min hest har ikke fået stivkrampe vaccination siden 2008?

Hvorfår kører man med 2 vacciner mod influena? Han har nemlig fået alimdelig vaccine mod influenza også denne Equip FT ud over fra 2004- 2008. Derefter skiftede jeg dyrlæge og han har ikke vaccineret med andet ud over influenza...

Men jeg er glad for jeres hjælp og at jeg ikke skal ud i og vaccinere min hest helt uhæmmet. Jeg kan slet ikke se at det på nogen måde at gavnligt. Heller ikke for heste i andre rideforbund under FEI eller som starter internationalt. Det virker vildt overdrevet!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 14:52

kunne godt tænke mig at vide hvor henne af i har set det med at de nye vacc regler er trukket tilbage??

nogen der kan komme med et link evt??

på forhånd mange tak

god weekende knus loui

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 16:10

Reglerne er trukket tilbage, det står her: www.heste-nettet.dk/nyheder/8744/

Hedevang

Nu med en guldklump på skødet, født den 18.12.11

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 20:00

tak for svar men nu blev jeg jo lidt nysgerrig og det er ikke heelt korrekt at det bare er de gamle regler der er gældende det er de pt, men begynder man med basis vacciner fra 2013 ser det lidt anderledes ud.

indsat fra dansk rideforbund

Stævneåret 1. januar - 31. december 2012:

Hidtidige regler er gældende. Hesten/ponyen skal være basisvaccineret mod influenza, hvilket vil sige, at den skal være basisvaccineret med 2 vaccinationer mod influenza med mindst 21 og højst 92 dages mellemrum. Herefter skal hesten/ponyen være revaccineret 1 gang årligt, dvs. senest 365 dage efter foregående vaccination.

Stævneåret fra 1. januar 2013 og fremefter:

For heste/ponyer, der har påbegyndt deres basisvaccinationsprogram inden 31. december 2012, gælder ovenstående regler.

For heste/ponyer, der påbegynder deres basisvaccinationsprogram efter 31. december 2012, gælder følgende regler:

Hesten/ponyen skal være basisvaccineret mod influenza, hvilket vil sige, at den skal være basisvaccineret med 2 vaccinationer mod influenza med mindst 21 og højst 92 dages mellemrum. Herefter skal hesten/ponyen have en Booster-vaccination, der skal gives tidligst 5 måneder og senest 6 måneder og 21 dage efter den anden basisvaccination i henhold til vaccinens godkendelse. Hesten skal herefter vaccineres årligt - dvs. senest på årsdagen efter sidste vaccination.

Vaccination skal i ethvert tilfælde være foretaget i henhold til vaccinens godkendelse.

indsat fra :

www.rideforbund.dk/da/Hestevelfaerd/ Vaccination.aspx

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 20:02

hehe ja og helt det samme der står på forgående link

god weekend

knus loui

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider