Æh jeg ved ikke helt hvad en dragegamer beskæftiger sig med. Men vi har en 30/30 Gb/s forbindelse som altså giver mulighed for at have et forbrug på 5,4 TB om dagen eller 162 TB (!) om måneden.. Så vi bruger altså noget det ligner 0,06% af den kapasitet der er i vores forbindelse - ikke meget.
Svarende til et gennemsnit på 0,3 Mb/s over månedens forbrug.
1 TB = 1000 GB
1 GB = 1000 MB
En BYTE = otte BITS
1 TB/s = 8 Tb/s
1 GB/s = 8 Gb/s
1 MB/s = 8 Mb/s
Så det er på sin vis frås med en 30/30 forbindelse, men det er den mindste man kan få her hvor vi bor.
På min arbejdsplads bruger vi ret intensivt internet på en 30/30 forbindelse og topper ved en hastighed på 10-14 Gb/s dagligt - der er 275 medarbejdere som hver i sær har PC og smartphone opkoblet hele tiden..
Der hvor vi har fornøjelse af den høje hastighed er når der surfes, så henter man jo en side af gangen og vil gerne have den frem så hurtigt som muligt på skærmen. Hvis vi kun havde en hastighed svarende til vores gennemsnitsforbrug ville vi måske skulle vente 1½ time på at få en hjemmeside op på skærmen.
Hvis man spiller over nettet er den væsentlig ting at se på hvor lange pingtider der er på ens forbindelse. Dvs. den tid det tager en transmission at lave en rundtur frem og tilbage til en modspiller på nettet. Hvor følsomt ens spil er overfor pingtiden afhænger meget af spiltypen. Det er jo ret ligegyldigt om man skal vente et par sekunder fra modspilleren laver et træk til man kan se det på ens skærm, hvis man spiller skak online mod en anden.
Men hvis man spiller et kampspil er tiendedele sekunder afgørende.
Pingtider over 100 milisekunder regnes som regel for dårlige i kampspil (dragegames?)
Der er også et begreb der kaldes jitter, der siger noget om hvor stabil ens hastighed er. Det kan være vældig trælst hvis der er "klumper" på linien så ens spil fryser i bevægelserne lejlighedsvis eller lyden hakker på skype og IP-telefonen.