|
|
| næsebånd... |
|
|
Har altid undret mig, hvorfor rider ryttere deres heste med næsebånd ? Jeg oplever større positiv tilfredsstillese hos min hest, som har undladt næsebånd de sidste mange år, at hun har "frihed" til at trække vejret, åbne munden hvis dette er et behov, forstår gangske enkelt ikke dette behov fra rytterens side, dvs. at hesten skal rides med næsebånd, (og i mange tilfælde spændens ind, så hesten ikke kan trække vejret ?) Hvad er formålet ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Min blev også redet uden næsebånd i starten. Nu går han med et alm tyndt engelsk næsebånd. Grunden til det er KUN fordi det skal man have på til dressurstævner og det vil jeg gerne starte når det byder sig  I spring rider jeg med bidløs, så ja - der er jo et "næsebånd" på hvori hesten jo styres 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa!! |
|
|
Hvis du vil starte stævner - ihvertfald dressur (aner ikke regler for springning) skal hesten have næsebånd på. Så derfor rider jeg med næsebånd!!! Hvis næsebåndet sidder som det skal, mener jeg at hesten sagtens kan trække vejret ubesværet. Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For mig.... |
|
|
For mig og mine heste går næsebåndet, at biddet ligger roligere i munden. Især er det tydeligt på mine ungheste, hvor jeg har forsøgt med både bidløst, hannoveransk og nu helt alm. næsebånd ( engelsk ?) Det har aldrig været ideen, at man skal snøre sin hest's mund sammen, så har man lært det som TS, så har man jo været i hænderne på nogle undervisere, som jeg personligt ikke ville bruge. Mine tre heste har tydeligt vist mig, hvad de foretrækker - at JEG så nogle gange vælger at de alligevel skal rides bidløst med sidepull eller hackamore er så et valg fra min side, når jeg bla rider distance og ønsker at de kan drikke og spise undervejs i løbet. Eller i forbindelse med tandskifte hos unghestene. Men mine heste foretrækker alm næsebånd. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Glemte lige i farten at skrive at jeg altid spænder mine næsebånd så der kan være to fingre på højkant under næsebåndene Både min bidløse og mit engelske på min dressur trense  Kunne aldrig finde på at stramme et næsebånd mere end det og det er lige meget hvilken hest jeg rider på. Dem jeg underviser får også afvide at jeg ikke vil se stramme næsebånd.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er glad for de engelske næsebånd (ikke at forveksle med kombineret der har den nederste rem) - og altid løst. Så det er til pynt  Jeg forstår at nogen bruger næsebånd, så hesten ikke gaber og/undviger biddets virkning fx i skoven - men grundridning gør underværker - og nogle spænder næsebåndene så stramt uden at ænse hestens udtryk (læs: ubehag!!) - jeg får helt ondt i maven af at se på det og det er det unødvendigt. Så næsebånd er til konkurrencer, pynt, styre hesten bedre, - det er ganske fint, bare man tager hensyn til hesten. Iøvrigt rides der uden i western - så hvorfor ride med næsebånd - hvis man med god grundridning, kan undvære eller nøjes med et løst?
Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden. Citat: Bent Branderup
Bellapigen 1979-2005 elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| morgan... |
|
|
Undrer mig, Morgan, hvor skriver jeg så lige, at jeg har lært af undrevisere, at næsebåndet skal snøres sammen ? Og af hvilke underviserne er det ? Ja, stiller mig total uforstående ? Hvilke underviserne er det, som du ikke vil bruge ? Ikke noget som jeg kender til ? For det har jeg så aldrig lært....! Fra TS: Det har aldrig været ideen, at man skal snøre sin hest's mund sammen, så har man lært det som TS, så har man jo været i hænderne på nogle undervisere, som jeg personligt ikke ville bruge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| XXXXXXX |
|
|
Nej, har aldrig forstået hvorfor, at der til dressur-stævner skal et næse-bånd til, til hvilket formål ??? Slet dog det "gammel-dags" udtryk. Moderne heste går ikke med næsebånd....  (kan så absolut slet ikke se hvorfor de går med dette ???)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest hest hest ... |
|
|
Kan du definere en moderne hest ? bare så jeg ved hvad jeg har
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxx |
|
|
En moderne hest er en hest anno 2012, men dem er der sørme ikke mange af??? (ærgeligt)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskriften |
|
|
Jeg er blevet fortalt og forklaret engang, at jeg som nybegynder skulle stramme næsebåndet, (for mig) rigtigt meget ind på min hest. Dette skulle jeg gøre, da det var farligt for mig at have løst næsebånd, da hesten så måske ville tage tungen over bidet, eller bidet mellem tænderne og løbe af med mig uden jeg kunne gøre det fjerneste. Jeg kunne så jo mere rutine jeg fik løsne næsebåndet i takt med dette.. Om der er noget i det ved jeg ikke? - om jeg er for god ved min hest vdr trense og risikere min egen sikkerhed, ved jeg heller ikke? Jeg lever endnu, selvom jeg stadig er nybegyndet i dresurens kunst og har fortsat et ret løst næsebånd 
Mvh Elisabeth Med de to dejlige drenge Ichiro og Glenfiddich Cacharel, mit hjertebarn, elsket aldrig glemt Røde, min sjæleven, foraltid elsket foraltid savnet Kun med hjertet kan man rigtig se
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sølle.... |
|
|
Det vil sige en hest der er født i 2012, dem ser du nok ikke mange af på dressurbanerne. det var en sølle defination ... jeg vil gerne vide det da vi har mange grene og måder hvorpå at vi rider vores hest. Jeg føler at min underviser ved at være med, og læse og selv stadig modtage undervisning VED hvad der rører sig, hvad der er godt og så videre . Men det føler støvsuger rytternes nok også. Of de akademiske og så videre. Så hvad er den moderne hest ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iwanna Humbalot... |
|
|
Jeg har aldrig udtalt mig mht. heste født i år 2012, hvor ser du det ? For at udtrykke mig bedre, så udtaler jeg mig om rideheste anno 2012...  Der er sørme en forskel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ggggggggggg |
|
|
Men er det ikke også lige meget om folk bruger næsebånd til deres heste og det skal bruges til dressurstævner. Konflikten opstår i og med at folk SPÆNDER deres næsebånd for stramt og ikke at folk behøver at ride helt uden næsebånd. Hvis nu bare alle mennesker ikke strammede næsebåndet mere end der kunne være 2 fingre på højkant ind under. Det gør nogen mennesker deværre ikke fordi de har fået afvide på et tidpsunkt i deres ridekarrier at de skal spænde l'rtet til fordi hestene ikke må gå at åbne munden. Jeg er dog mere "glad" når min hest åbner munden, fordi så ved jeg at det er MIN fejl og det er mig som har haft for meget kontakt eller taget for hårdt fat. Hvor imod folk med stramme næsebånd jo overser disse signaler  Jeg rider pt en hest som går med engelsk næsebånd nu fordi det har jeg lagt på den da jeg startede med den. Den har gået med X kombi næsebånd (aldrig total stramt) Men hvis man ligger et X næsebånd på den hest igen så går den i total spåner. Nu er den vant til friheden i at kunne åbne sin mund hvis rytteren der rider hesten laver fejl. Og hvis man tager friheden fra denne hest nu, så kan jeg love jer for den bliver virkelig hidsig fortil  Men folk spænder den stramt fordi "det har de lært" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirring |
|
|
Anno betyder året på Latin og bliver brugt i sammenhæng med et årstal for oprindelses året af en bog, hus eller som i dette tilfælde en hest, altså er en hest Anno 2012, en hest født i 2012. Jeg tror det Iwanna genre vil have defineret er hvad er en moderne hest for dig Piano? Hvilken race, ridestil, udstyr går den med. er det enste der definere en moderne hest at den går uden næserem? for så er Western heste vel også moderne eller? Og sidst men ikke midst hvem deffienre at ligepræcis den hest der går uden næserem er moderne?
Man skal ikke kaset med Sten, hvis man selv bor i glashus, eller hvis Sten er rocker og ved hvor du bor.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det værste er næsten at dem der spænder næsebåndet meget stramt, ikke tillader sin hest at kunne placere underkæben korrekt i forhold til korrekt holdning/løsgjorthed.. Har set en video på et tidspunkt, hvor det fint vises at underkæben ikke kan falde ned på plads, pga stramt næsebånd.. Og så at hesten ikke kan vise smerten i munden ved for hård tøjleføring  Jeg rider uden næsebånd pt, men det kommer på når vi skal i gang med stævner, da det er påkrævet i dressur, også derfor jeg rider med bid pt.. Men stramt kommer det aldrig til at sidde! Det kommer til at sidde løst, uden at være generende, for det kan også være tilfældet at folk har det meget løst på, så det dingler rundt og det er jo heller ikke behageligt... Jeg ser mange det spænder næsebåndet MEGET stramt, og hvis den så alligevel åbner munden? "Så spænder vi det et hul mere"  Av av....
Syntes livet er herligt, nyt arbejde til mig og nyt hjem til mine drenge!  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt udstyr... |
|
|
.... kan misbruges og misforstås så det er ubehageligt for hesten. Det med at bare stramme næsebåndet ind ER misbrug af det - og imod hvad alle "teoribøger" siger. Der SKAL være plads til to fingre under næsebåndet. På oversiden! Jeg rider mest med hanoveransk næsebånd, da det var hvad Baloo reagerede bedst på da jeg startede med at ride ham. Kombi kunne han ikke lide og uden næsebånd fik ham til at gå og være meget urolig i munden. Hannoveransk der var spændt MILDT støttede lige op under bidet og fik det til at ligge mere stabilt - og det kunne han åbenbart bedst lide. Jeg har for nylig forsøgt mig lidt med et engelsk, som han NU går lige så godt med - så jeg planlægger at min næste trense skal være med engelsk - simpelthen fordi det er pænere og hesten er ligeglad. Der er også mange der hyler op over næsebånd med tilbagetræk - og igen ser jeg ikke problemet. Næsebåndet er ikke hårdere end den hånd der spænder det. (præcis som biddet ikke er hårdere end hånden, og hverken pisk eller sporer SELV generer hesten.) Jeg tvivler på at HESTE interesserer sig for at være moderne. Men efter MIN mening er en "moderne" (= nutidig) rytter en, der kender sit udstyr og ikke misbruger det.
£isbeth & Baloo Politicians are like diapers. They need to be changed often - and for the same reason.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skriver.... |
|
|
Du skriver, at din hest efter den går uden næsebånd i flere år, at du oplever den har større frihed, mulighed for at trække vejret osv. Det kan du jo kun udtale dig om, hvis du har oplevet hende med et forkert brug af næserem. Og da du jo udtaler dig om, hvordan forkert brug af næsebånd virker på hesten, ja så må du jo have hørt nogle snakke om det med det, vist dig hvordan det "skal gøres" o.l. Disse nogle er enten rideveninder eller undervisere, og oftest er det undervisere der "lærer fra sig" på godt og ondt. Du har vel næppe en dag bare vågnet op med tanken om, at min heste går veltilpas rundt uden næsebånd - det har jeg så drømt mig til må betyde, at de andre heste med næsebånd ikke kan trække vejret osv. Mht undervisere så kan jeg næppe forestille os have samme slags - jeg oplever ikke så fordomsfulde elever ved min berider - tværtimod. Her ser man på den enkelte ekvipage, og oftest trænes dressur med/uden næsebånd alt efter hvad hesten går bedst med, andre gange trænes i køretømmer eller med rytteren i longe. så nej vi har næppe samme smag af underviser . Mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det man gør |
|
|
Det er vel bare normen, at have næsebånd på hesten. For nogle, for at holde munden lukket på hesten, for andre, fordi det ser pænt ud. Længere er den vidst ikke  jeg plejer selv at ride med løst engelsk næsebånd, da jeg synes det er pænere med næsebånd end uden, dog red jeg helt uden på den sidste hest jeg var med til at tilride.
Mvh Sandra Den stolte ejer af Prior's Capina <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det.... |
|
|
Altså HVIS jeg havde en rolig hest, som aldrig blev bange, eller hidsede sig op (hoppe...), så havde jeg smidt både næsebånd, bid, og endda sadel, pisk og sporer. Og tøjet. Ej gas. Bare for at forklare, at jeg gør det, fordi det er nødvendigt på min. Jeg har redet heste, hvor det ikke var nødvendigt, og hvor er det skønt ikke at få så mange nær-dødsoplevelser hver dag:). Men indtil jeg igen skal op på en utrolig fredsommelig hest, så beholder jeg også sikkerhedsvesten på. Jeg spænder det dog enormt løst. De må ikke kunne få det nederste udover hagen, men hun kan spise græs og en gulerod uden det overhovedet generer hende. Men det har naturligvis en effekt alligevel (i nødstilfælde såsom de diverse spring til siden/flugt for en løve osv..). Det forøger effekten af bid og tryk på nakken, også forklaret i magasinet Hest på et tidspunkt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På og af og på og af |
|
|
Først red vi med alm. næsebånd, løst spændt. Så var der en der 'klogede sig' og spændte det meget stramt fordi ellers fik vi hende aldrig! til at lystre. Og jeg tænkte, OK, hun er dygtigere end os, så det prøver vi også. Hvorpå hesten i den grad spændte imod og sparkede ud. Hvorpå det blev løsnet, men så havde hesten jo lært, at man kan protestere ved at sparke ud. Så tog vi næsebåndet helt af (chokerende), senere røg det på - meget løst - så slap vi for bemærkninger. Nu er det røget helt af og kommentarerne går nu på, at det jo også er fordi vi vil 'det der western'. Tja .... men hesten går mere afslappet uden næsebånd/løst.
Mvh. Sanne Skal lige udtænke en ny signatur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kotumen |
|
|
Det er desværre meget normalt blandt den ældre generation at et næsebånd sørger for at holde biddet på plads. At et næsebånd sørger for hesten ikke kan tage tunden over biddet, ikke kan åbne munden, kan stikke af os.v.osv. Selv dommerne under DRF tror på dette- Heldigvis er vi efterhånden rigtig mange der har afprøvet det og optaget at det er pure opspind. Næsebåndet har ikke nogen af de effekter .. overhovedet.. Kun hvis man rider sin hest med or megen vægt i tøjlen/ unødvendig brug af tøjle, vil det være nødvendigt at have et næsebånd på. Løst eller stramt. Så alle dem der har næsebånd på hvor der kan komme 2 fingre på højkant, de kunne jo lige så godt tage det af  Her har vi valgt på vores ridecenter at anbefale at ride uden. Alle elevhestene har ikke nogen næsebånd overhovedet. Taler naturligvis kun om det øverste næsebånd i et engelsk. De nederste næsebånd fra det kombinerede er skrottet for år siden.. Så denne får vi af vores heste for at fjerne næsebånd og ride med lidt mindre tøjle træk.. arh eller måske er det vores heste vil give istedet 
De siger: at man løsgør når man krøller hesten sammen som en søndagskringle ..at man samler når man hiver nakken op med kandaren ..at man vil sin hest det godt men man spænder næsebåndet til øjnene ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Vi kan jo ikke baaare tage det af - for når man starter dressurstævner skal det på hvis du læser hvad folk har skrevet StaldShamrock. Og lige for lige at folk ikke misforstår - et engelsk næsebånd er sådan et (uden nderst næserem)  Og et kombineret næsebånd (X) er sådan et som de fleste rider med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Indspark som dette fra trådstarter irriterer mig i den grad!!! Hvorfor gå så meget op om hesten har næsebånd på eller ej, du rider den da, gør du ikke? Hvor meget tryk tror du ikke gjorden skaber under fuld bevægelse? Har man målt trykket på nakkestykket, hver gang man tager i tøjlen? Tror du at det er fedt på musse, at du "bare lige skal have den der øvelse på plads" eller at gamacherne sidder og strammer (nej, selvfølgelig strammer dine gamacher ikke )? Synes det er en dobbeltmoralsk tendens, at alting skal være "på hestens præmisser". Hvis i ville tage 100% hensyn til jeres heste, så fik de lov til at gå ude på en mark at nyde livet. Så er forsvaret: "Jamen når nu vi rider dem, kan vi lige så godt gøre det så behageligt som muligt". Jaehh... Når nu vi skal tvinge hesten til noget, kan vi i det mindste bruge så lidt tvang som muligt, eller hvad  Jeg rider selv - hvordan er ligegyldigt - men jeg har allieret mig med tanken om at jeg af og til lægger et pres på mine heste, som de aldrig selv ville vælge, hvis de havde chancen. Jeg er et dårligt menneske, i know  Det er muligt, at det er et surt opstød det her, men hvor er det skidt, at nogle ser sig selv som så hellige, at de kan tillade sig at være fordomsfulde over for alle der ikke er og gør som de!!! Man skal være med at prøve at retfærdiggør noget med de blå briller på, når verden i virkeligheden er nuanceret.
/Patricia - I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næsebånd |
|
|
Begge mine heste går med kombineret næsebånd, der ikke er spændt stramt. Det gør de, fordi det er det mest almindelige og de begge fungerer ganske glimrende med det. De kan sagtens trække vejret, tak og lider bestemt ingen nød! Vallakken er en halvvågen sag og jeg ville aldrig byde hverken ham eller hans rytter at de skulle smide næsebåndet. Det kunne dælme ende galt, hvis han blev ræd for noget og rytteren måtte lave en "nødvending/opbremsning). Hoppen beholder også sit næsebånd på. Hun er ganske vist en rimelig rolig hest, men jeg foretrækker ærlig talt at have en kende kontrol over hende, hvis hun skulle blive en tand for begejstret under en god galop i skoven. Og inden nogen begynder på noget med grundridning/tillidstræning/vifte med en orange plasticpind osv: begge heste er ganske velfungerende og veltilpassede og har grundridningen rimelig på plads (lille LA-plan. De har blot hver deres personlighed og den, skal de have lov til at udtrykke uden at det bliver farligt for nogen parter. Mine heste er ikke maskiner! (Og de går iøvrigt med sadler, der passer, får ordnet tænder, bliver skoet af en registreret smed, kommer på fold, får strå ad libitum, redet biomekanisk korrekt og hvad man ellers kan blive beskyldt for at gøre forkert herinde) 
Nu med Painters Aleks! RIP Another Decor 15/5-91 - 12/1-10 Elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
Det kan godt være mange kunne tage deres næsebånd af, MEN hvorfor .. hvis de synes det er pænt og det ellers ikke genere hesten ? mange rider rundt med så meget andre junk på hesten fordi de synes det er pænt ... og mangler altså stadig svar på hvad en moderne hest er ... MIn hest er en ridehest i året 2012, så må den jo være en moderne hest. Eller ... er det en bestemt måde at ride på vi snakker om ... som. BBH heste. eller akademisk, eller biomekanisk .. eller islændre har ofte ingen næsebånd på, er det dem der snakkes om ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Patricia, du kunne ikke beskrive det bedre, hvad jeg mener om den slags, men nu prøver jeg at tillægge min version. Min hest er mit redskab til at opnå en glæde og tilfredshed. Jeg rider med næsebånd og det er også spændt rimelig til. Jeg har fundet et niveau hvor hesten går bedst, har både prøvet løsere og strammere versioner af næsebåndet, men har nu fundet hvad der fungerer bedst. Hvis jeg skulle være hestefrom, så ville jeg lade den stå på marken - en kæmpe en, lade den leve hestelivet og droppe alt om ridning (som jeg mener er et af de største overgreb på hesten af alle dem vi laver - et næsebånd fra eller til gør ingen forskel) Jeg prøver at skabe frie rammer for min hest når den har fri for mig. Den skal ikke stå i stalden og glo, spise afmålte mængder af wrap, fyldes med fuldfoder for at gøre det op for manglende wrap eller holdes inde fordi det er synd for den at det regner, sner, fryser minus 20 eller fordi dyrlægen/smed kommer om en time eller 2. Når han har fri, har han fri. Han kan lege med de andre gutter på folden, lægge an på damerne i brunst, sove, spise, løbe og stå når det passer ham. Men når han er sammen med mig, så skal han lystre, han skal gøre sit når jeg presser ham i træningen, han skal stå ordentligt når han får sadel, trense og rytter på og han skal gå forbi ting han er bange for, uden først at løbe væk fra det. Jeg rider som sagt med næsebånd, og man kan altså ikke få to fingre ind på højkant over næseryggen. Synes i blev lidt for enige om at ride med løse eller uden næsebånd, så tænkte at jeg måtte skrive, så i fik lidt kommentarer fra en af synderne. /Heidi
God 17" Stübben springsadel til salg. Se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næsebånd |
|
|
Min hest går med engelsk næsebånd, dvs. egentlig er det kombineret, men jeg har pillet den nederste rem af, da der ikke er behov for den, og så er der et spænde mindre at rode med. Jeg bruger det af samme grund, som jeg rider med martingal, når jeg springer, rider jagt eller lignende: for at give den lille ekstra kontrol, som er nødvendig, når tingene begynder at blive spændende. Men ligesom med martingalen er næsebåndet i min verden kun til for at virke i MARGINALERNE - derfor er det spændt løst. Min hest elsker at tygge (og jeg mener tygge) på bidet. Det ser frygteligt ud, og jeg får tit det 'gode' råd, at jeg skal spænde næsebåndet stramt for at vænne hesten af med den dårlige vane. Men jeg ved, at når hesten slapper af og suger på bidet med lukket mund, som den skal, så fungerer ridningen, som den skal. Selvfølgelig er det naivt at tro, at man kan ride uden at tilføre hesten nogen form for ubehag, men man bør kontinuerligt tilstræbe at minimere dette så meget som muligt. Og ikke om jeg ville drømme om at snøre min hests følsomme mule ind!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Det var dog utroligt hvor mange der er gode til at kloge sig og spille hellige, når det kommer til udstyret. Jeg må melde mig under "de ondes" faner i denne debat. Jeg rider med kombineret næsebånd - hackamore og engelsk bliver/har været anvendt, afhængig af hsten. Hackamore er jeg glad or at bruge på ture i skoven, det engelske blev brugt i en periode hvor vi havde problemer med bid til hesten (efter at have været igennm 5 bid og 3 typer næsebånd fndt vi endelig den rette kombi) Mit næsebånd spænde ind så det ikke slasker. Jeg har plads til to fingre ved siden af hinanden - dvs hesten kan sagtens få luft, men det slakser ikke. Hvis næsebåndet slakser, så smid det dog af - det er da til mere gene for hesten på den måde. Vi rider vores heste - som en tidligere har skrevet, det må da være det største overgreb af dem alle? Neturligvi gør jeg mit bedste for at de heste jeg rider får den bedst mulige oplvelse, men det er altså med komineret næsebånd - bum basta! Jo, det ER med til at sørge for at biddet sidder helt korrekt i munden - det samme er et engelsk, men jeg foretrækker nu engang de kombinerede. Hvad andre vælger af optømring er jeg fløjtende ligeglad med, så længe det er tilpasset hesten og ikke umiddelbart er til gene. Jeg er typen der sagtens kan gå hen til en rytter med et smil for at sige, at flappen ved næsebåndet sidder løst og slår mod hesten for hvert skridt den tager. Det er i min verden bedre at hjælpe på den måde, end at være så skide fordømmende herinde eller i det virkelige liv. Men så må man jo nogen gange også acceptere at andre IKKE er enige med ens eget syn på tingene; og det er der vidst et par stykker herinde der ville have svært ved at håndtere...! Til sidst - det var dog utroligt hvor mange af jer der har set heste med sammensnørede munde! Og åbebart helt uden at have sagt noget? Ikke et sted jeg havde lyst til at opholde mig. Men okay, hvis en hests mule er sammensnøret såfremt man ikke kan have eks. 2 fingre på højkant ved næseryggen når næsebåndet er strammet ind - jamen, så har vi vidst MEGET forskellige opfattelser af hvad et stramt næsebånd er 
*Anne*
~ Hestens fejl er rytterens fejl ~ Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn for uglen i hulen... |
|
|
***Begge mine heste går med kombineret næsebånd, der ikke er spændt stramt. Det gør de, fordi det er det mest almindelige...*** ...  Jeg sidder her og hønser for mig selv over at der nok ikke findes nogle mennesker i verden der er bedre til at skyde på alt det 'de andre gør' end hestemennesker. -Og så tager jeg mig selv i at skyde på denne kommentar.. for det er da det værste argument jeg til dato har hørt.  Jeg tror bare jeg endnu en gang konstaterer, at heste-nettets diskussioner og MOI er to inkompatible størrelser. Jeg får KNOPPER! 
Klipning af heste tilbydes - Se på HN under 'serviceydelser tilbydes' ------------------------- Med Venlig Hilsen Linda
"Life is what happens to you while you're busy making other plans ..." -John Lennon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
det er bliver aldrig enige om - næsebånd og alt det andet udstyr vi sætter på. Iøvrigt har jeg kommenteret for stramt næsebånd, hvis jeg lige skal pudse glorien , ikke altid - men hvis hesten ser generet ud og ejeren gør det af uvidenhed, så ok. Dem der har taget en beslutning om at snøre hesten ind på alle leder og kanter er lidt sværere at diskutere med. HN er et godt eksempel. Men når man ikke engang kan like 1 finger ind under næsebåndet, som nogle spænder det - heste er så følsomme i hovedet for filan og snakker vi hannnoveransk klemmer det på næsefløjene oveni. Man kan til trods for at vi sidder på hesten, roder og regerer og byder den en masse - vel ligeså godt sørge for at den har så behageligt som overhovedet muligt  Hvis man ser at hesten trives med stramt næsebånd (under 2 fingre), fint - men det bare fordi at - det har man lært dengang på rideskolen - så er det jo tilladt at tænke selv - inspiret af ovenståendee indlæg.
Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden. Citat: Bent Branderup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændt til |
|
|
Mine går med kombineret næstebånd og de er spændt til .. ikke voldstrammet og ikke løse. Det kan være lige så farlige at have det løs f.eks. i skoven eller sådan noget. Jeg rider nogle gange uden nederste rem og har mange gange redet helt uden næstebånd, men de to hingstebasser jeg har nu har det altid på, da jeg føler at biddet ligger mere roligt i munden på dem. Derudover som Sandra siger, så skal de have det på når man rider dressur ..  Men næsebåndet er jo ligesom meget til pynt som alt andet .. og det skal bruges med omtanke .. som alt andet udstyr ..
Mette Stelmach med de skønne pletter Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow *** RIP *** Cappucino 01.06.03 - 17.06.10 RIP Quinar's Lovespot 22.04.00 - 30.05.11 *** Mine Engle ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
"Dem der har taget en beslutning om at snøre hesten ind på alle leder og kanter er lidt sværere at diskutere med."... Jeg føler mig egentlig ikke svær at diskutere med, men dermed er det ikke sikkert at vi nogen sinde bliver enige om, om det er synd for min hest eller ej. Min hest ser ikke ud til at lide nød. Og hvordan kan jeg så se det??? Ja, på samme måde som du kan se, at din hest helst vil have løst eller intet næsebånd på. Som tidligere skrevet af en anden, så forstår jeg ikke at HN og sikkert også resten af verden, ikke er bedre til at acceptere den forskellige tilgang folk har til håndtering af heste. Bevars, jeg har jo også ting jeg synes er "mishandling" eller at gå over stregen eller hvad i vil kalde det. F.eks. at holde en hest i en boks mere end et par timer. Men nogle har bedst mulighed for at have hesten i boks, da der ikke er nok foldplads, den bruger for meget energi, den skal holdes i ro eller hva pokker der nu må være af grund til, at man vælger at have sin hest i boks. Men jeg blander mig altså ikke i, om folk har deres heste i boks eller ej, så længe hesten ikke ser ud til direkte at mistrives.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
En ret interessant tråd. Jeg har egentligt aldrig spekuleret ret meget i det med næsebånd. Men en ting jeg hæfter mig ved er dem her i tråden der bliver ved med at påpege at næsebåndet er en sikkerhedsforanstaltning. Hvordan det?
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Patricia |
| Forfatter:  |
Højgård |
| Dato:  |
09-04-2012 20:07 |
|
Søger ponyrytter til Mastermind (2er pony) de næste 2-3 år. Ved interesse, skriv PB. For verden er heste bare heste. For mig er heste verden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Hvor er det dejligt, at jeg ikke er den eneste på HN med den holdning  Jens - Hesten kan som regel kun få tungen over biddet, hvis den kan få lidt afstand mellem kæberne, altså åbne munden. Hvis tungen ryger over biddet, er tanken at hesten ikke kan styres. Derfor sætter man næsebånd på for at forhindre det sker.
/Patricia - I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Ja undskyld, men det var skam seriøst ment, for selvom jeg oftest har redet med næsebånd har jeg egentligt aldrig tænkt over virkningen af det. Hvis jeg har stået med et hovedtøj hvor næsebåndet ikke har været langt nok har jeg bare pillet det af. Det giver jo unægteligt en bedre føling med hesten, men åbner også mulighed for at man risikere at trække biddet igennem munden på hesten hvis den flipper og kaster hovedet op for at stikke af. Derfor sætter jeg en skumkæde på istedet for, så bidet ikke kan trækkes igennem. Skumkæden giver også biddet en lille ekstra tyngde. Så er der styr på det hele igen uden næsebånd. Den forklaring med tungen over biddet skal jeg ikke kloges i. Men det virker lidt søgt i mine øre. Hvis man rider med et af de modbydelige todelte bid kan tungen ikke komme i klemme under biddet, men bliver jo nærmest spiddet hvis man rider med for stramt næsebånd og den alligevel kommer over. Rider man med et godt buet tredelt bid, vil biddet ikke kunne virke på andet end kæberne uanset hvad. Ret mig hvis jeg tager fejl, det er meget spændende det her.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffff |
|
|
Hvis hesten har så meget brug for at åbne munden til at ville have lysten til at tage tungen og biddet og løbe afsted - så bør man SERIØST overveje sin ridning!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Sandra, jeg ved ikke helt om den kommentar var møntet på mig. Men grunden til at jeg skriver som jeg gør er for at forklare hvordan man opnår sikkerhed i sit hovedtøj. Ikke at de heste jeg rider normalt finder på den det. Men hvis de har lært at gøre det af en tidligere rytter, som det f.eks ofte ses på rideskoleheste, eller i panik gør det. Så er grunden ligegyldig, dygtig rytter eller ej. Løsningen er selvfølgeligt at få rettet op på det gennem sin ridning og træning af hesten. Skumkæden eller rem er stadig en sikkerheds foranstaltning der er der til den dag det går galt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Sandra - Tillykke, du er lige blevet indbegrebet af HN når det er værst Det var det der med blå briller igen... Ud fra din kommentar at dømme, tvivler jeg på at nogensinde har redet, evt sprunget i terrænet på en lidt glad hest... Tillykke igen for, at din hest aldrig bliver forskrækket og vil løbe sin vej. Du må være umådelig stolt over, at have sådan en rolig og veltrænet hest, der aldrig åbner mundet under ridning. Ja, jeg er nedlandende, men jeg håber alligevel at du kan se hvor jeg vil hen. Tråde som denne, er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke kommer inde under Træning mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddddd |
|
|
Jens: Den var ikke møntet på dig  Men på alle dem som skriver at de har næsebånd på fordi så kan hesten ikke løbe, åbne munden. Og ja, måske jeg er begrebet af Hn, det må jeg så finde mig i. Og jo, min hest bliver både forstrækket og kan finde på at sætte tempoet lidt højere end jeg har haft lyst til i skoven, men har altid kunne stoppe ham - også uden næsebånd. Min hest åbner nogen gange munden under ridning og så ved jeg at JEG har taget for meget fat. God indikator. Men folk ignoerer det jo når hesten åbner munden og snørre i stedet munden mere sammen eller siger at godt de har næsebånd på for ellers ville hesten da løbe med dem. Og hvis de VIRKELIG har det sådan, hvad så for fanden med at træne deres heste til lette signaler og til at TRÆNE dem. Heste skal trænes og det tror jeg der er mange der glemmer. Så nej, jeg ser ikke hvor du vil hen - for du ser tydeligvis heller ikke meningen med dét jeg skriver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Patricia |
Højgård |
10-04-2012 08:47 |
|
igen igen... For nogen er verden bare lyseblå, de har ikke helt sluppet Barbiehestene....
Søger ponyrytter til Mastermind (2er pony) de næste 2-3 år. Ved interesse, skriv PB. For verden er heste bare heste. For mig er heste verden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| patricia |
heste (x2) |
10-04-2012 09:45 |
|
 du skriver lige pærcis det jeg tænker  og så tænker jeg om sandra og en del andre herinde, har siddet på en hest der uden varsel bliver forskrækket, elle man pludselig møder en cykel en scotter eller andet farligt der kan få hesten i panik og til at vende om, siden alt bare er et trænings spørgsmål, har i nogensinde tænkt på hesten er et bytte/flugt dyr og bliver den bange og jeg mener rigtig forskrækket og vil rende sin vej så kan du altså proppe din træning og finde tekninkker langt op (pift, pift) for nu sidder du på 600-700 kilo der er bange! og inden jeg bliver stablet ned for den kommentar så vil jeg godt lidt sige min hest både følger mig rundt i ridehuset og på folden kan alle mulige tricks og generelt er en pålidlig hest, men nu er han også 4 år, hingst og trakehner/fuldblod og der er bare dage sådan en fyr er mere på mærkerne, men det lyder ikke til i har prøvet det, for det bør jeg jo bare kunne træne væk med green energi 
lad vær at dømme andre og deres hestehold når du ikke kender dem. men opfør dig voksent og spørg ind, så skal du få svar..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada.... |
|
|
Hmm spænende emne, men jeg har et tillægsspørgsmål!?! Hvorfor bruger vi kæberem? Jeg har endnu ikke mødt en rytter som idag kan give mig en go forklaring på hvorfor den er der nu? Vi skal jo spænde den læst, og hvilken virkning har den så!?! Det samme med pandebåndet, hvorfor? Det holder sammen på hovedtøjet, ja, men ellers? Bare en pyntegenstand som efterhånden kan koste rigtig mange penge!?!  For ser da mange islændere som ikke rider med kæberem og pandebånd! Så håber det er okay jeg lige laver dette tillægsspørgsmål  Ang. næseremmen er det jo som man nu syntes!
Det at leve, er livet... Livet er det, at leve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg har så ikke næsebånd på, da jeg ikke lige har fundet næsebånd i str xx full. Men ellers har jeg kun næsebånd på fordi jeg synes det pynter og det sidder altid løst  Men en anden ting der tit irretere mig, det er når næsebåndet sider alt for højt oppe, og skarver på kindbenet eller hvad det nu hedder. Har jo lært at der skal være 2 fingre mellem kindben og næsebånd.
Caroline Hvis du ønsker at dine drømme går i opfyldelse, må du ikke sove for længe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada.... |
|
|
Hmm spænende emne, men jeg har et tillægsspørgsmål!?! Hvorfor bruger vi kæberem? Jeg har endnu ikke mødt en rytter som idag kan give mig en go forklaring på hvorfor den er der nu? Vi skal jo spænde den læst, og hvilken virkning har den så!?! Det samme med pandebåndet, hvorfor? Det holder sammen på hovedtøjet, ja, men ellers? Bare en pyntegenstand som efterhånden kan koste rigtig mange penge!?!  For ser da mange islændere som ikke rider med kæberem og pandebånd! Så håber det er okay jeg lige laver dette tillægsspørgsmål  Ang. næseremmen er det jo som man nu syntes!
Det at leve, er livet... Livet er det, at leve...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomli bom |
heste (x2) |
10-04-2012 11:53 |
|
kæberemmen er en sikkerhed så hovedtøjet ikke ryger af, har jeg lært. pandebånd er pynt.
lad vær at dømme andre og deres hestehold når du ikke kender dem. men opfør dig voksent og spørg ind, så skal du få svar..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kæberem? |
|
|
Laisee: Kæberemmen er et levn fra hestens tid i militæret. Når kavalleriet var på langfart og soldaterne var tvunget til at trække hestene fra tid til anden, spændte man kæberemmen ind, for ikke at trække hovedtøjet af. Grunden til at kæberemme ikke findes på islandske trenser er, at islandske heste ikke har været i militær brug...
Jeg hader når folk sammenligner Clint Eastwood med Gud. Forstå mig ret, jeg synes da at han er fuldstændigt fantastisk - men han er altså ingen Clint Eastwood!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
heste (x2): hvis noget af det der var møntet på mig - så har jeg redet alle typer heste og rigtig, rigtig mange gennem årene, især de livlige  Lige nu rider jeg 2, en medium frisk - og en ekstremt frisk - med løst næsebånd, uden problemer. Eneste sikkerhedsforanstaltning der, er at jeg er begyndt at ride med hjelm igen, just in case  Jeg er heller ikke modstander af næsebånd, som sagt - men jeg er opmærksom på hvad der virker mest behageligt for hesten og har aldrig strammet et næsebånd. Det er ikke det samme som blødsødenhed, - stort hensyn til hesten og ligeså konsekvent i træningen, kan godt forenes. Derudover har jeg fået westernundervisning for længe siden og der hænger stadig en del fast, så et stramt næsebånd er bare ikke en mulighed. Som Sandra skriver, så synes jeg også at det "godt" når hesten gaber op - så ved jeg skal være obs på min tøjleføring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sandra cashew |
|
|
Sandra Cashew. HØRT Her har ingen af mine egne eller mine elev heste ( ialt 18 stk) næsebånd. Og der er da ikke nogen af dem der er i risiko gruppen for at blive panik og løbe uanfægtet væk. Men HVIS man nu havde sådan en hest som man var bange for ville gå i panik, hvad får jer så til at tro at et næsebånd ville gavne? Altså når jeres hest løber afsted i panik, så gør et næsebånd da ikke nogen forskel? Eller er der nogen der mener de f.eks kan stoppe hesten hurtigere fordi de har næsebånd? Arh guys.. Det er altså bare en vanesag... I bund og grund har den kun en psykisk betydning. Men det hjælper jo ikke at skrive sådan noget. Det skal I opleve, hvis I har lyst en dag.. Og jeg krummer tæer over de ( heldigvis kun få) der indrømmer i denne tråd at deres hest får strammet sit næsebånd godt. Så de kan ride hesten på energi fra dens smerte. Jøsses!. Kommer altid til at tænke på om det er samme personer som synes det er okay at man slår sine børn engangimellem.. Eller at man skal blive ved sin kæreste selvom han banker en i ny og næ... For resten af tiden har de det jo godt nok ?? 
De siger: at man løsgør når man krøller hesten sammen som en søndagskringle ..at man samler når man hiver nakken op med kandaren ..at man vil sin hest det godt men man spænder næsebåndet til øjnene ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider....... |
|
|
uden næsebånd men dog af og til med ridekapsun, hackamore el. Myler`s combi. Udover sidstnævnte er Topreiter Stange mit foretrukne bid- men altså brugt uden bånd om. Jeg er også een af dem, der foretrækker frihed til at gabe op overfor en hård hånd. Snart 50 år gammel er min balance ikke så perfekt som tidligere. Min ridehest er en ung, særdeles fremadgående islænder- han blev importeret fra Island kun lige ryttervant. Alt var i hans øjne nærmest livsfarligt- cykler UUHA = livsfarlige dræbere og aldrig set før, specielle postkasser tæt på vejen og drageflyvning på stranden gav også turboeffekt. Vi måtte gå maange ture i starten for at se på det hele, jeg arbejdede i det hele taget længe fra jorden af. Først da stopsignalet var fuldt installeret, satte jeg mig op igen med kapsun. Han er ikke løbet med mig endnu(snart 3 år)- der har kun været nogle tigerspring sidelæns ved pludselige overraskelser Hvis man slækker helt på tøjlen i naturen, sætter han dog farten op og op indtil fuld galop.... stadig ung og meget arbejdsivrig. Men det går altså fint UDEN næsebånd. Hvis jeg kan træne anholdninger for sædet, kan alle!
Venlig hilsen Charlotte, Krafur og Engill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomli bom |
heste (x2) |
10-04-2012 14:52 |
|
nej katrine den var ikke lige møntet på dig, men rart du svarer  det var ikke så meget næsebånd mit indlæg kørte på, men mere det med "alt kan trænes væk" jeg svarede på og når du nu har reddet livlige heste må du give mig ret i at nogen gange kan man ikke forudse hvad der sker (ikke at man kan det med nogen heste, men med livlige heste er der større "risiko") og nej det gør et næsebånd hverken fra eller til i min optik..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Mit næsebånd skal strammes godt stramt hvis det skal virke, når hesten fx. stikker af og jeg tager fat. Men det bliver det ikke. Desværre så har min part fået den idé at han på tur kan smutte, ud af det blå, bare sådan lige når han syntes. Han går fra at være komplet lydhør over for stemme, sæde og tøjle til at stikke af for fulde hammer med en komplet stiv hals. Har ingen mulighed for at stoppe ham. Derfor er der også kommet et stærkere bid på. HVIS jeg nu vidste hvorfor han gjorde det, hvornår han han gjorde det osv. så kunne jeg træne mig ud af det. Men det kan jeg ikke, så det blev et stærkere bid så han ikke er til fare for mig, ham selv og andre. Jeg kunne også have spændt munden sammen på ham, men det skal som sagt spændes godt til før det har nogen virkning, mere end jeg syntes jeg vil. Og det stærke bid reagere han på alligevel, så det går nok. Så det der med at spænde næsebåndet for at hesten ikke kan stikke af, det forstår jeg ikke helt, da min erfaring som sagt er at man virkelig skal stramme til før hesten ikke kan åbne munden nok til at komme af med presset.
We are at war with terrorism, racism, but most of all we at war with ourselves. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
StaldShamrock:  Jeg kan ikke lade være med at tænke på westernhestene - de stikker ikke mere af end alle andre, måske tværtimod. og nej, vi snakker ikke stangbid , når de når til det, er de super grundredne eller burde være det. - men det alm. snafflebid/trensebid, og ikke noget næsebånd, eller bidløst i forskellige varianter. Jeg brugte engang et wienerbid (trensebid med parérstænger i siderne) - det hjalp på hest der keglede rundt med hovedet i starten, så biddet ikke blev trukket skævt. Så ikke engang der behøvede jeg snøre mulen ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Katrine ?Røsten? Jeg var lige ved at skrive til dit forrige indlæg, men med den holdning der altså  Lever vi i den samme verden StaldShamrock Sikke fordomsfuld du er (nu kunne jeg fristes til at sige, hvor typisk sådan en kommentar er fra sådan nogle som dig, men det ville ikke gøre mig et hak bedre). Jeg er ikke professor, men jeg går ind for læringsteori og ridning på hestens præmisser, ikke blindt, men jeg gør det Jeg skammer mig simpelthen sådan over, at have noget til fælles med folk som dig og Sandra m.fl., der farer ud gang på gang med beskyldninger om det ene og det andet: Hvis du strammer dit næsebånd, så river du også din hest i munden, og pisker den, og spore den til blods, og skamrider den, og sætter den svedt ind i stalden de næste 23 timer, uden (med?) dækken så den fryser (sveder?), og bliver syg, og den får ikke dyrlæge, og så... I skræmmer sgu potentielle nysgerrige væk med den der tilgang til jeres omverden! (Hvis man har været på HN lang tid nok, ved man vel dem der er mest fremme i skoene, er også dem der falder igennem i deres skinhellighed.) Som heste (x2) skriver kan man kun delvist træne naturlige instinker af sin hest. Jeg vil vove at sige en ting er, at ride en stærk islænder. De tvivlende må gerne komme ud at få en tur på marken på min friske, og meget store oldenborg, når makkeren hjemme på folden begynder at kalde Han er nu ellers både utrolig rolig og velredet!!! Jeg synes i øvrigt, at man begynder at snakke etik igen, ved fuldstændigt, at fjerne hestens naturlige instinkter. Det kan godt være, at vi lige shaper adfærd til den ønskede eller fjerner en uønsket, men det hedder vel tillært hjælpeløshed uanset om hesten er påvirket af smerte eller mærker et ubehag, som den ikke kan/må flygte fra, eller hvad? Det er dobbeltmoralsk at sige, man arbejder fuldt ud på hestens præmisser, og så man i virkeligheden fjerner dens naturlige instinkter!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
heste (x2): Helt enig, - jeg er evigt positivt mht træning, men også realistisk, som du skriver, er det ikke alt der kan kureres og trænes væk. Uanset hvor meget grundridning man kører den igennem. Der er nogle heste, jeg aldrig ville ride bidløst på tx., eller uden sadel for den sags skyld. Hvis der sker et par eller mange eksplosioner undervejs er det godt at have sikret sig lidt  - og især en lille overfølsom hoppe, jeg red igennem flere år, lærte mig, at det ikke er alt der kan udbedres helt. Men iøvrigt alt hvad der strammede og generede hende, gjorde hende mere hidsig - og forvirret virkede det til, så der var endnu en grund til kun at lægge pres, og slippe igen ved signaler, intet andet. og vil hesten virkelig gerne løbe, af en grund som den ikke kan modstå - så er der virkelig ikke meget der hjælper. De kan gøre sig fuldstændig ufølsomme mens det står på, jeg har redet mange islændere der skred sådan væk under én, det er ikke så festligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Patricia: hvad for en holdning? Hvis det virker lidt rodet, sært, helligt - så beklager jeg formuleringen, jeg har gråvejrshjerne idag  Det er ikke min mening at jokke nogen over tæerne, og læser med for at lære nyt og finde flere vinkler, men jeg er gammmel westernrytter, så det smitter af på min holdning omkring næsebånd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Det var vist også lidt hurtigt formuleret... Synes du skrev et rigtig konstruktivt indlæg for, det må jo så være 4 af dine, siden. Men hvis du er enig i StaldShamrock, vil jeg ikke være enig med dig alligevel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomli bom |
heste (x2) |
10-04-2012 16:34 |
|
katrine så kan jeg hører vi i bund og grund har samme holdning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider |
|
|
med næsebånd som er spændt ret løst, primært fordi det pynter. Før red jeg ikke med næsebånd, men da jeg skulle stille op i dressur og fandt et næsebånd der kunne passe er det blevet der. Til gengæld har vi smidt pandebåndet, da det var for lille. Jeg har nu også svært ved at se effekten i at spænde næsebåndet helt til. Som en anden skriver vil hesten ikke kunne gå helt løsgjort da den ikke kan få lavet mellemrum nok til at kæben kan synke det den skal. Desuden synes jeg da at skrækscenariet med at hesten får tungen over biddet må være endnu værre hvis den er snørret sammen. For så vil det også være sværere for den at få tungen på plads igen. Og jo, jeg har redet en hest der ud af den blå luft ræser afsted som galdt det livet. Men nej, jeg har da ikke spændt næsebåndet til. I stedet har jeg skiftet fra todelt bid til tredelt. Og så bliver der trænet noget mere. Ikke for at fjerne hans instinkter, men for at øve de lette signaler, så de kommer til at ligge på rygraden og som en selvfølgelig respons fra hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| patricia |
|
|
Hej patricia NOPE vi lever helt sikkert ikke i samme verden. Jeg har nu GENLÆST mit eget indlæg, og jeg kan INGEN steder se, at jeg skriver noget der er fordomsfuldt, eller andet? Det kan jeg til gengæld finde flere eksempler på i dit indlæg. Så vil tro du skal læse dit eget indlæg igen.. Det er helt sikkert nemt at sige at andre er fordomsfulde.. Meeeeen det giver sjældent mening selv at være det og "skabe" sig over at andre vil træne på heste venlige metoder og ikke vil bruge unødvendig smerte og irritation. .. og så kalde dem der vil det " fordomsfulde".. Det svarer til at jeg kalder folk racister og så går jeg ud på gaden og slår de næste mørk hudede ned... - men næææh det er da ikke mig der er racist?? Meget underlig tilgangs vinkel til verden , så Nej, vi lever helt sikkert ikke i samme verden, for sådan opfører man sig nemlig ikke i MIN verden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Så er det vist fordi du trænger til briller (eller bare andre end de blå )... Og jeg krummer tæer over de ( heldigvis kun få) der indrømmer i denne tråd at deres hest får strammet sit næsebånd godt. Så de kan ride hesten på energi fra dens smerte. Jøsses!. Kommer altid til at tænke på om det er samme personer som synes det er okay at man slår sine børn engangimellem.. Eller at man skal blive ved sin kæreste selvom han banker en i ny og næ... For resten af tiden har de det jo godt nok ?? ![]() Jeg kan virkelig ikke se, at dit sidste indlæg giver nogen mening, da det vel er dig, der har skrevet ovenstående  Det er muligt du gerne vil tale en god sag, men din fremtoning er yderst uheldig, og du bliver dermed egentlig en ret dårlig "sælger".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SÅ meget HN |
|
|
Patricia  Jeg spænder også næsebåndet, men strammer ikke. Gætter på at jeg skal hjem og tæve nogle børn nu og kan måske også lige nå at få nogle bank af manden, inden jeg skal voldride hesten. StaldShamrock, kan du ikke selv se det? for din bræksmiley og dine fordomme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mgpsog |
|
|
Pandebånd er ikke bare til pynt. Det er for at nakkeremmen ikke skal rutche ned ad nakken på hesten. Det problem har man ikke med islænder og heste med meget hår, for man/pandelok sørger for at holde det på plads. Jeg har selv problemer med min westerntrense, hvor jeg er NØDT til at have etørebånd på, ellers hænger nakkeremmen 10 cm nede ad nakken, hvilket ikke er rart for min hest. Så jeg var nødsaget til selv at strikke et etørebånd sammen. Og nu fungerer det. Halsremmen/Kæberemmen er til for at hesten ikke kan trække sit hovedetøj af. Det har jeg prøvet mange gange som barn, når hesten bremsede, mens jeg fortsatte og landede foran hesten og wupti trak hesten tilbage og af gled trensen og der sad jeg så med en trense i hånden og en kåd pony der fes afsted på marken, glad for at være fri for trense.  Så lærte man at stramme den et hul ekstra til næste gang.
Hilsen LisA Det man har, er man ikke nær så glad for, som det man mister.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Linda V: jeg kunne have udvidet argumentet med, at de begge fungerer udmærket med det kombinerede næsebånd, og jeg derfor ikke har set anledning til at prøve andre typer næsebånd. Eftersom at det kombinerede er det mest almindelige, er det det, som først er afprøvet..... Havde de ikke fungeret på det, ville jeg have forsøgt med andre typer næsebånd, eller for hoppens vedkommende helt uden... Kan godt se, at argumentet var noget ufuldendt... 
Nu med Painters Aleks! RIP Another Decor 15/5-91 - 12/1-10 Elsket og savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Så passioneret en debat.  En ting jeg hæfter mig ved er at diskutionen som den ofte gør ender i de mere ekstreme situationer, og dem som argument... og de findes jo helt klart, men det er trods alt ikke hverdag for de fleste af os. Og Sandras udtalelse om at hvis man har en hest der vil åbne munden, have tungen over bidet og spæne bør man se på sin ridning er faktisk efter min mening slet ikke så provokerende som folk har taget den. For HELT ærligt, hvis hesten har for vane at gøre dette ved alm ridning ER der sg* da noget galt med ridningen eller udstyret. Jeg tror faktisk ikke hun hentyder til specielle situationer med vild rædsel og panisk flugt. At disse ubehagelige situationer opstår er også sandt, men fordi det ser i ny og næ er nu efter min mening ikke grund til at spænde næseremme ind sådan just in case. Der hvor filmen knækker for mig er når man bare spænder remmene og øger tvangen i stedet for at bruge tiden på at træne træne træne. Har man en hest, der har panisk flugt som typisk reaktion mener jeg jo at det til dels kan trænes omend ikke væk så mindre, men det kan da ikke undertrykkes med et stramt næsebånd. Jeg synes heller ikke at disse alvorlige extreme situationer kan gælde som argument på ridebanen. Der kan jeg endnu mindre se en grund til et stramt næsebånd.... Nu rider jeg bidløst for tiden, men når jeg rider med bid foretrækker jeg især på tur et engelsk næsebånd, simpelthen fordi jeg har bor i København hvor man kan møde mange meget mærkelige ting, og har oplevet at der kan opstå situationer hvor jeg må af og holde, eller trække og så er det rart at have næsebåndet som en slags grime at holde i. Det er ikke fordi jeg har oplevet det mange gange, men for mig føles det altså bedst. Men løst er det altid.
Venligst Maluna *** Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg rider ikke med bid på min egen hoppe, derimod med kapsun eller sidepull hvor næsebåndet er nødt til at blive spændt for ikke at dreje rundt. Dog bliver det absolut ikke spændt strammere end at der kan være minimum 2 fingre imellem næsebånd og hest. På andres heste rider jeg for det meste med næsebånd, da det er det ejerne foretrækker. Jeg gør det ALDRIG for at kunne "styre" hesten, da det ikke skal være grundlaget for at styre hesten. Den dag jeg sætter mig op på en hest, og er bevidst om at jeg rider med næsebånd for bedre at kunne styre den, dér stopper jeg med at ride. Det er simpelthen ikke dét jeg vil med min ridning, og så kan det godt være at jeg må undvære at ride military på "tændte" heste, men ved i hvad? Det har jeg absolut intet imod, hvis det kun kan gøres ved hjælp af et stramt næsebånd. I øvrigt vil jeg lige påpege at min egen hoppe har været en værre hystade, men sine egne meninger, som ikke har været bleg for at være strid og løbe afsted med mig - men dette er noget vi sammen har løst, UDEN brug at stramme næsebånd.
Sagde Katrine, 16 år. Med PRE-hoppen Faralae II og lille Farolero født d. 21-3-2012.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Undrer mig over de få i tråden der står frem og siger de gerne strammer næsebåndet til på deres heste, undlader at kommentere på det faktum, at de dermed fratager hesten mulighed for afslappet at lade underkæben falde på plads? Hvordan kan man se bort fra dette med god samvittighed?? Er det fordi man alligevel ved man ikke rider sin hest korrekt, så den opnår den afslappede form igennem hele kroppen, og derved ud i kæbepartiet, så det egentlig ikke har noget at sige?
Easyboot Trail str 8 sælges, brugt ca 15 gange, send pb for pris!  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeanette ?Mufasa?: Jeg vil gerne svare, og har vist også skrevet tidligere i tråden, men pyt nu med det. Jeg rider med stramt næsebånd, det kan godt tage et hul mere, men så tror jeg ikke hesten kan trække vejret - så jeg gætter på at det er hvad i vil kalde for meget stramt. Min helt ærlige mening er at alle jer der snakker næsebånd fordi det er synd, stresser eller gør andre ubehagelige ting ved hesten, jeg synes i er ovenud hysteriske. Det er muligt at man kan uden og det giver helt sikkert mange af jer en bedre tur, og så er der andre af os som har fokus et andet sted end lige på næsebåndet. Jeg er ingen grand prix rytter, som jeg gætter på mange af jer andre heller ikke er. Men jeg har taget et valg om at tingene skal være som jeg gør dem. Der er også nogle ting jeg ikke rigtig har taget stilling til, såsom næsebåndet, men efter at have læst mange debatter her på HN har jeg efterhånden besluttet mig for hvad jeg vil og ikke vil. Og ikke mindst efter at have set billeder af hvordan jeres heste går til ridning, af jer der rider uden næsebånd, så har jeg besluttet at det ikke rigtig er sådan jeg synes ridning skal se ud og jeg er derfor fortsat med mit næsebånd og min ridestil, da det fungerer rigtig godt for mig. Det er muligt at min hest sså ikke kan slappe korrekt af i kæben, men igen, når jeg ser billeder, så kan jeg se at der er 100 andre ting jeg synes ikke er korrekte på den givne hest og rytter, at jeg godt kan tåle min hest har spændt kæbe. For mig er hele den snak om anatomisk korrekt ridning gået hen og er blevet et helligt kort som bliver trukket, ligesom når miljødebatten raser og man kan sige: jeg spiser altid økologisk, tager toget, bruger ingen sprøjtemidler osv. Det er helt fint, alle jer som vælger at ride uden næsebånd, og som rider en bestemt ridestil, men lad være med at pådutte mig hvad jeg skal gøre, og peje fingre som om i er bedre stillet. Der er sikkert andre ting i gør, hvor jeg tænker at det er tosset og ikke særlig hestevenligt. Men hvis jeres heste har gnist i øjnene og nyder at træne, og min hest har det samme, så synes jeg bare at vi skal nyde at vi har en fælles interesse og nyde vores dejlige heste. Jeg håber at det var et svar der kunne bruges 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Sofie - Jeg er ikke fan af et stramt næsebånd, men det var sgu et godt indlæg. Jeg bruger en møg-dygtig tandplejer, der selv rider ARR. Vedkommende har fortalt (Nu er det her andenhåndsviden fortalt imens behandling, så i må ikke hænge mig 100% op på detaljerne) om en amerikansk forsker, der netop har lavet undersøgelser omkring næsebånd, og hvad dets funktion er. Hans forskning har vist, at selv et løst næsebånd, har en hæmmende funktion for hestens naturlige funktioner, som f.eks. gaben, gumlen m.m. Det er tankevækkende, hvad det udstyr vi putter på hesten, ellers forhindre den i at gøre, og til hvilken gene det er for hesten. Det er ikke kritik Jeanette, men tænker bare at hvis selv et løst næsebånd hæmmer en automatisk reaktion som gaben, hvordan kan man så undersøge om kæben falder ned ved ridning? Hvis du ikke kan svare på det, håber jeg at der er nogle andre anatomi-nørder der kan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Sofie 8 - dit indlæg er velskrevet, let og forstå, rammer gode pointer, og jeg har stor respekt for modet i dine ord. Det jeg bare sidder tilbage og undrer mig over er HVORFOR du vælger et stramt næsebånd? Du skriver: Der er også nogle ting jeg ikke rigtig har taget stilling til, såsom næsebåndet... Betyder det, at du ikke har tænkt så meget over det, eller? Eller mener du, at et stramt næsebånd hjælper dig på en eller anden måde i dine ridemæssige mål? Og så undrer jeg mig over at du sætter alle der rider uden næsebånd i samme bås vdr ridestil - det tror jeg altså langt fra er tilfældet...
Venligst Maluna *** Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Tak for jeres pæne ord om mit indlæg trods vores uenighed. Maluna: Jeg havde ikke tidligere taget stilling til hvor stramt næsebåndet skulle være, andet end på måden, at jeg havde set meget stramme næsebånd (altså strammere end det jeg rider med) og mere løse. Og jeg har fundet, at en mellemting passer mig bedst. - Ligesom jeg gætter på at rigtig mange ikke har taget stilling til om hesten skal stå i boks eller ej, fordi det gør heste jo normalt i det miljø man kommer fra (Hvis de altså gør det)- Efter så at have fået ejen hest, har jeg kunne prøve både det løsere og strammere næsebånd, og har fundet det niveau hvor det fungerer bedst for mig og min hest - en mellemting mellem det løse og det helt stramme. Her går min hest bedst og er på tøjlen som jeg ønsker ham. Er det løsere er han mere urolig fortil og åbner munden og det samme gør sig gældende hvis det er strammere (han prøver at åbne munden og er meget hysterisk fortil). På samme måde har jeg fundet det bid vi rider med. Først prøvede jeg et tykkere todelt, det virkede han ikke meget tilfreds med, så købte jeg et tyndere tredelt, det gik han helt baglens over, og nu rider vi med lidt tykkere tredelt. At jeg så kunne have valgt at træne det væk, at hesten gik og åbnede munden under ridningen, er det mange af jer gør, så vidt jeg har forstået. Men når løsningen var nem og ligetil og hesten ikke virker utilfreds, så vil jeg hellere træne så meget andet end lige det. Igen må jeg sige, at jeg ikke har set et eneste billede af en hest som jeg synes går som det jeg arbejder efter, vel og mærke, uden næsebånd. Jeg mener ikke at et stramt næsebånd er skadeligt i den grad, at det er nødvendigt at tage det af eller lade det være løst. Det er for mig klart at hesten hellere vil gå uden næsebånd, men den vil også helst undgå at gå med rytter og sadel, og nok også holde sig fra boksen, hvis den havde en stor dejlig mark og et lunt stort læsted hvor den blev fodret oh klappet som den ellers gør i boksen. Hvis jeg skal vælge at påføre min hest så lidt smerte og ubehag som muligt, så lod jeg være med at dyrke min sport. Men så længe jeg ikke har i sinde at opgive den, så må jeg og hesten indfinde os med, at ikke alt er rart og stressfrit hele tiden. Som skrevet i tidligere indlæg, viser min hest samme glæde som jeres for at komme ud og arbejde, han vil gerne have trense på, og har glimt i øjet når han render rundt på banen og gør sig til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg syntes det er lidt trist at der drages paraleller mellem dét at ride med stramt næsebånd og i det hele taget bruge hesten som ridehest... Jeg er ikke hellig og gør ikke alting perfekt, langt fra, men jeg prøver sq! Jeg sætter en ære i at efterstræbe viden omkring hesten som ridedyr, hvordan jeg kan bruge den til dét jeg gerne vil, med mindst muligt ubehag og stress.. Jeg er ikke en del af nogen gruppe/lejr, men jeg er bestemt en af dem, der ikke forstår hvordan folk kan påføre deres heste smerte/ubehag/stress velvidende at der findes andre metoder/alternativer? Hvorfor vælger man at overse det åbenlyse? Hvordan kan man dog se sig selv i øjnene, mens ens hest ikke engang kan åbne munden for at gabe osv? Jeg har fuld respekt for at man bruger hestene som ridedyr, på alle planer, men jeg har ikke respekt for dem der vælger den nemme løsning og bare strammer til/sparker til/hiver til indtil dyret går mest muligt pacificeret.... Stræb dog efter samspil, samarbejde og samhørighed, dette bør kunne opnåes på alle planer og kræver ikke man smider alt der hedder bid, sadel og pres ud til højre, men overvej hvad dit udstyr har af effekt på din hest... En hest kan godt droppe underkæben på plads med et løst næsebånd, da det ikke kræver mange cm for den at lade den synke og falde frem på plads.... Søs: Tak for link... Tankevækkende...
Easyboot Trail str 8 sælges, brugt ca 15 gange, send pb for pris!  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Men jeg synes nu så det er bemærkelsesværdigt, at der i samme sætning som stramt næsebånd også er sparke og hive inkluderet? Måske jeg ikke helt forstår om jeg er anklaget for også at sparke og hive i min hest. Det er helt i orden og fair at vi ikke er enige. Det synes jeg kun debatten bliver mere interessant af, men jeg bryder mig ikke om at blive talt ned til, nu jeg endelig som en af de få, har forklaret mig, som i ønskede. Jeg kommer jo ikke og pådutter jeres ridemuler at gå med næsebånd eller nogen andres, lige så vel, som jeg forventer, at jeg heller ikke skal håndes for min metode. I må meget gerne stille spørgsmål, men hvis i skriver for at få mig over på holdet uden næsebånd, så spilder i jeres krafter. Hvis næsebåndet og hvor stramt det er, er vores største kamp og udfordring, så synes jeg det tegner godt i rideverdenen. Men der er mange andre ting, jeg synes er langt mere alarmerende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Sofie 8 |
|
|
Kunne du ikke vælge at forstå de "/" som Jeanette ?Mufasa? skriver for "eller" istedet for "og"...? Så føler du dig måske mindre angrebet. Syntes forresten det er en mærkelig holdning, at bare fordi man allerede vælger at påføre sin hest ubehag ved fx ah have sadel på - så kan man lige så godt lukke øjnene for evt. mere ubehag. Hvorfor ikke gøre det så behageligt som muligt, under de forudsætninger som man nu engang har? Jeg kan ikke se logikken i din tankerække. Skal det være alt eller intet??? Det er super fint at du har eksperimenteret dig lidt frem Det er sikkert mere end hvad mange andre har. Men det at gå med løst næsebånd kan jo også være hesten lige skulle vende sig til. Eller hvad hvis grunden til at den gik uroligt er fordi den nu har mulighed for at udtrykke ubehag over bid eller tøjleføring? Et næsebånd kan godt være nødvendigt for at støtte biddet, så det ligger mere stabilt. Men en ande bidtype i sig selv kan også virke mere stabil. Så er et stramt næsebånt ikke længere nødvendigt... = et stks. ubehag elemineret, og så har man da gjort det man kunne?
Iser ~ Kun havet frygter ikke tåber ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ren rokokoposten |
|
|
Jeg rider nu også med næsebånd (engelsk), men jeg kan finde ud af at løsne det (mere end 2 fingre på højkant på forsiden af næseremmen), da stramme næsebånd påviseligt giver hesten så mange gener og dårlig velfærd. Hvordan man kan vælge at lade være med at se på disse fakta - det forbliver mig en gåde? Jeg har i øvrigt redet med stramme næsebånd førhen - hvorfor jeg gjorde det, anede jeg ikke - for der var INGEN viden om, hverken hvorfor man gjorde eller hvorfor man ikke gjorde - man gjode det bare !!!!! Samme tanke får jeg når jeg ser den fraværende argumentation for hvorfor man stadig vælger at stramme næsebåndet. Har kun set argumentet: fordi jeg ikke vil have min heste går som jeres - hvilket udover det er en argumentation der er Rokoko-Posten værdig - også ufrivilligt viser, at ens viden om rideteori må være stærkt begrænset, når man kan udtale sådan noget. Hesten bliver ikke bedre til at 'gå i holdning', den får ikke smukkere bevægelser, den bliver ikke bliver dygtigere til at lave øvelser end heste med løse eller ingen næsebånd - men man lukker kæften på hesten og egne øjne for, hvor meget man egenligt har fat i tøjlen - og så undgår man fradrag til stævner. Det er vel reelt den eneste grund til at bruge de stramme næsebånd? Jeg kan i hverfald ikke få øje på andre. Åh jo så er jeg også stødt på den sjove argumentation at løse næsebånd generer hestene når man rider OK - dertil må jeg sige, at det kunne tyde på at man ikke selv har efterprøvet denne hypoteste - for det er hvad det er - en hypotese uden hold i virkeligheden - ligesom de løse næsebånd heller ikke hænger fast i buske og træer. Men opfindsomheden for 'lamme undskyldninger' vil jeg give et 12-tal.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Sofie: Jeg taler ikke ned til dig? Jeg stiller mig bare aldeles uforstående overfor dit valg med at stramme næsebåndet, trods de fakta omkring bivirkningen ved dette på hesten? Jeg syntes det er fint du har prøvet dig frem, istedet for bare at snøre mulen sammen fordi det har du alligevel altid gjort.. Men jeg efterlyser måske en forklaring på hvordan du kan se bort fra de fakta der er omkring næsebånd og deres påvirkning på hesten? Hvad tænker du når du læser sådanne?? Jeg har alle dage været meget nysgerrig, især omkring HVORFOR folk vælger som de gør, og kan der komme en logisk, valid forklaring kan jeg acceptere manges valg, ikke at forveksle med respektere, ligesom jeg ofte spørger folk HVORFOR de hiver hestens mule ind på bringen, eller HVORFOR de vælger at fodre med dit og dat osv osv.. Jeg ER bare nysgerrig af natur, i alle aspekter af folks meninger og holdninger, derfor er jeg nysgerrig omkring hvad der går gennem dit hovede når du f.eks ser en artikel som Søs linker til? Trækker du på skuldrene? Overvejer du om du kan ændre noget?  Jeg skriver ingen steder DU sparker eller hiver i hesten, men det er mentaliteten jeg sammenligner ved folk der bare gør, fordi det gør man bare og altid har gjort, ligesom du strammer næsebåndet fordi- Jeg vil ikke have dig eller nogen andre til at smide næsebåndet ad H til, men jeg ønsker folk overvejer hvor meget og hvorfor, de strammer næsebåndet... Der må virkelig være en gylden mellemvej med mindst mulig gene som målet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget enig |
|
|
Med Søs og Jeanette. Jeg undres også over argumentationen i forhold til det bevidste valg at ride med stramt næsebånd og har svært ved se logikken i at man vælger at gøre "noget", fordi man ikke bryder sig om det resultat man har set, uden at man samtidigt har overvejet hvorfor folk gør som de gør. Jeg er absolut ikke fanatisk omkring næsebånd, tror jeg har redet med de fleste typer og kombinationer, men rider pt. uden, både på trense og kandar (s-stang)og har gjort det det sidste års tid. Da jeg for mange år siden gik på rideskole, havde jeg en ret fornuftig ung military-gut som underviser. Han viste hvordan der skulle sadles korrekt op, herunder vigtigheden af at der minimum var plads til 2 fingre (3 stk. barnefingre) under næsebåndet på ponyen. Det red jeg efter i årevis og har altid følt at det var det mest optimale. Senere hen, da jeg fik min egen hest og havde en anelse svært ved altid at få en reaktion på biddet fra ham (især når vi sprang),fandt jeg egenhændigt ud af at desto strammere næsebånd, desto bedre reaktion fra hesten. Sjovt nok samme konklusion, som det der fornyligt kom frem i en undersøgelse af emnet. Det var et bevidst valg fra min side at stramme næsebåndet, udelukkede af praktiske årsager og selvom jeg dengang ikke havde den store viden om noget som helst, så vidste jeg inderst inde godt at det nok ikke var den mest optimale løsing på problemet. Jeg var bare ikke en dygtig nok rytter til at se andre løsninger og mine undervisere på dette tidspunkt, var heller ikke dygtige nok til at få øje på problemet. I dag ved jeg heldigvis bedre. Det betyder uendeligt lidt for mig hvordan andre opfatter min måde at ride på, hvorvidt jeg mest ligner den ene eller anden type rytter når jeg rider rundt og om den "form" min hest går i er en form jeg kan "lide". Det er alt sammen ren overflade. Det der betyder noget for mig, er at jeg træner min hest på nogle forudsætinger hvor han ikke påføres unødigt ubehag, for at "dække" over mine egne manglende evner som rytter. Kan jeg ikke få min hest til at gå sådan som jeg ønsker, uden diverse besynderlige hjælpemidler eller små smarte tricks, så må jeg gå et trin baglæns i forhold til det jeg træner. Det lyder muligvis helligt, men det skal ikke være min hest der betaler prisen for mine manglede evner og forfængelighed. Det har han gjort så rigeligt .
It's all for nothing if you don't have freedom...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum... |
|
|
Tak for linket Søs. Din kommentar om, at næsebåndet ikke generer, når det er for løst er jeg nu ikke enig i. Jeg har afprøvet det på en del heste efterhånden. Både mine og elevers, og et løst næsebånd der sidder og slasker, er den direkte vej til headshaking eller anden konflikt, hvis hesten er følsom nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næsehorn |
|
|
Patricia: det kan jeg ikke se logikken i. Så skulle det vel også være generende for hesten at have grime på? Tror du ikke snarere, at konflikten opstår pga af tøjleføringen, som hesten kan protestere imod med løst næsebånd? og hvis du ikke tror det er tilfældet, hvorfor da?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undren |
|
|
Jeg undrer mig også - jeg har en dv som er så berøringsfølsom, at hun kun kan strigles med de bløde strigler - hende jeg kan både longere i grime og ride i meget løst næsebånd. Jeg har aldrig set den mindste gene hos hende. Jeg tænker også der ligger andet til grund. Mine har jo aldrig gået med stramme næsebånd, men jeg ved, at stramme næsebånd kan give headshaking-tendenser (men der er også også ting der kan det) jf. link jeg satte ind tidligere, så der kan være noget der, altså forudgående stramemnæsebånd der er skyld i det. En af mine andre heste har engang headshaket, da hun skulle have et nyt bid og jeg forsøget mig frem. Det var så et myler-bid som udløste det og det gik væk, da hun fik et andet bid i munden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|