Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Nye regler for brug af ridehjelm.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 08:02

 

DRF vedtog på deres repræsentantskabsmøde igår, at ALLE medlemmer af en rideklub skal bære ridehjelm når de rider.

 

for det.


Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja, det er en...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 08:39

£isbeth & Baloo


Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Begrænsning
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 08:41

Denne regel gælder kun ved ridning på DRF-klubbernes område. Hvad medlemmerne gør andre steder kan DRF jo ikke blande sig i.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 08:51

 

Tak LisbetH.

 

Fjoranton - det fremgår ikke helt tydeligt, synes jeg.

 

Det er et rigtig godt tiltag. I den klub min datter rider i, rider alle med hjelm - skønt når det bare er en naturlig ting. Datterens uderviser underviser heller ikke ryttere uden hjelm.


Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gennemtænkt ?
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 13:53

jeg er jo af den mening at folk over 18 år selv kan stå for deres sikkerhed.

der er ikke engang regler for brug af cykelhjelm på offentlige veje.

 

bliver det næste så at folk også skal ride med sikkerhedsvest og havestålsnuder i støvlerne ?

 

fint der er regler for børn og rideskoler, men private voksne mennesker skal/bør/må da bestemme selv. det bliver kørt ned på noget der minder om børnehaveregi efterhånden.

 

nå men udover det.

 

hvad så når rideklubber afholder stævner ? med klasser fra MA og op, skal hatten så skiftes ud med hjelm ?

 

hvad med de klubber der har voltigering ? skal de så til at bruge hjelm også ?


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 15:05

Har i et link til denne regl fra forbundets hjemmeside?

 

Og også et link til hvornår det gælder fra?


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 rosalia
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 16:04

Det kunne da nemt tænkes at det bliver et krav at man skal cykle med hjelm, en dag.

 

Det er jo ikke kun rytteren det går ud over, som kommer til skade. Men det er også en traumatisk oplevelse for den person som finder vedkommende. Derudover koster det os skatteborgere, hver gang en person skal indlægges og evt skal på et hjem bagefter fordi de er blevet til en grøntsag.

 

Så jo, jeg synes godt man kan forsvare at det er noget som man må tage hånd om.

 

angående bowlerhatte, så må de enten lave en som er sikkerhedsmæssig forsvarlig, eller gå over til ridehjelm.

 

Og voltigeringspigerne, kan vel godt lave deres akrobatik iført en nydelig hjelm, som matcher dragten...


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 Laver skat....... :0)
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 18:01

Til keppi

 

Jeg går også ind for laver skat...

 

Så skal vi ikke også forbyde rygning - Det koster dyrt af hvors skatte kroner, at folk får lunge kraft....., også inda på hvors regning...., FYYYY ha da :0(

 

Og cykling på offentlig vej - tænk alle dem der er blevet kørt ned af biler på deres cykler, fordi de har vovet sig ud fra deres matrikel..., og nu ligger på hospitalet..... For MINE skatte penge

 

Bilerne kan vi også godt lige afskaffe når vi nu er igang...., for der køre en masse idioter rundt, som er til fare for både sig selv og andre..... skatte kroner - skatte kroner - skatte kroner......

 

Osv. osv osv.........

 

Så til keppi, lige endnu engang for dit klar syn på sagen

 

 

 

 

Mvh Signe (Der træt af, at andre bruger mine penge)

 

 

 

 





Highland Pony

Man er vel Skotte


I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE

(Sitat: En anden)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 18:40

Knaldgod ide at indføre den regel for folk under 18, men derefter synes jeg nu det burde være op til en selv.

 

Synes også det totalt plat at trække vores skattekroner ind i debatten, der er SÅ meget der burde laves regler om, før en hjelm-lov, og nu er ridningens ofre vidst ikke dem, der koster flest kroner

 

En M klasse er nu ikke det samme med en rytter med en knaldgrim hjelm i stedet for en bowler. Det jo ik alle der vil ligne Lone Jørgensen aka. ponyrytter til world cup (løs pandelok og hjerte på bagdelen, samt en plat kæmpe hjelm ) Hvad blev der lige af de klassiske look?

 

Nuvel.. Fedt jeg rider i privat stald heldigvis, der bestemmer vi selv. Og jeg er faktisk en af dem som rider med hjelm, selvom jeg måske ikke lyder sådan..

 

 




Mvh Julie


.: Liberty og Media Force xx :.

- Fordi det er bedre at være lille og (meget) vågen end stor og doven ;D


1.semesters bøger til sprogstuderende (fransk/engelsk) på ASB sælges billigt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 20:20

Synes altså også at folk over 18 selv må stå for deres egen sikkerhed, der sker trods alt flere cykel ulykker end ride ulykker så sku de ikke starte med hjelmen der istedet...

Nej må ærligt indrømme det forslag er jeg imod, det må være folks egen "hovedpine" om de vil beskytte sig eller ej, desuden synes jeg klubben døjer rigeligt med regler der skal overholdes og tror næppe de har brug for flere ting de skal være politi over...

 



Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

Ridning, salg, kommision!


DEJLIGE GOLDEN RETRIEVERE:

 

VI HAR HVALPE!!!

http://noahognaja.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjelme
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 20:53

Jeg synes det er et ganske fornuftigt tiltag, det kan sikkert redde nogle hoveder fra kraniebrud og hjernerystelser og det der er værre.

 

Engang var det heller ikke lovpligtigt at bruge sikkerhedssele i bil, men nogle gjorde det alligevel, og så blev det en lov, sandsynligvis fordi man opdagede at sikkerhedsselen gjorde en forskel.

 

Indenfor westernridning kan man få hatte med indbygget hjelm, de er faktisk ikke så værst at se på, man kan vel lave høje dressurhatte efter samme koncept?

 

Lene



- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gid folk ville lære det...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 20:54

Det ligger faktisk pænt mange ryttere på traume/neurokir intensiv skulle jeg hilse at sige og jeg kan godt love jer for at de fortryder bittert

 

Alligevel pænt usmart at ende som en ung pige/mand med ble og savlesmæk fordi man ikke ville ødelægge frisuren og stilen



Guldhår & Sigøjnerhestene

____________________________

 

 

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

 

...........Bedst til Bucas

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar.....
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 21:00

Hvordan kan man være imod brug af hjelm? Kæmpe store til DRF!

 

Og så synes jeg alle burde se denne video:

 

www.youtube.com/watch?v=awJDYBhBPzk

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralalal
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 21:40

Jeg synes det er et rigtigt godt tiltag!

 

Ja selvfølgelig vil mange selv bestemme. Men der er jo tilsyneladende en del voksne mennesker som ikke er ansvarlige nok til at tage var på deres egen sikkerhed og bruger derfor ikke hjelm. Det kan da godt være de er ligeglade med deres eget ve og vel. Det kan da godt være de ikke mener at de kommer til skade fordi de er SÅ dygtige ryttere og deres hest er så godt trænet.

 

Men virkeheden er jo bare en anden. Der findes ryttere som har redet uden hjelm og nej, de kunne da ikke forstille sig at der kunne ske dem noget. Men det kan der! Og det er også set at ryttere uden hjelm er kommet så slemt til skade at de er endt i kørestol.

 

Dertil er der den vinkel at vi voksne, ISÆR i rideklubberne bør være gode forbilleder for deres egne børn og ANDRES! vi voksne bærer et stort ansvar i vores adfærd. Ligesom at vi bør tale pænt, have reflekser på lygte på når vi rider ud i mørke. Så bør vi også sætte et godt eksempel over for børn og unge ved at ride med hjelm. For uanset hvordan vi vender og drejer det er det, det mest sikre.

 

Og jeg ville også være ked af at være vidne til en rytter som var kommet slemt til skade med sit hoved fordi denne havde reddet uden hjelm. Jeg tør slet ikke tænke på hvad sådan en oplevelse vil betyde for et barn.

 

Vi bør tage ansvar for os selv og vores med mennesker! Og så slem er den ridehjelm altså heller ikke! Der findes mange modeller og man kan godt få dem lette og luftige og med skrue i så man kan spænde den op når ens hoved hæver op i varmen, eller man kan gøre plads til fletninger og dreadloks.

 

Men kan man ikke lide lugten i rideklubben, må man jo finde et sted at ride som ikke er rideklub og som ikke har disse regler.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 skattekroner
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 21:50

Nu er det ikke skattekronerne det er det vigtigste argument for mig. Men helt ærligt, hvor sjovt er det at finde en kvæstet rideveninde? Jeg har flere år nu haft påbudt ridehjelm i min stald, og jeg som staldejer er der glad for at jeg gør mit til at minimere faren ved ridesport.

 

Men hvad er jeres argumenter for at ride uden?

 

Ridehjelme idag, fås i mange flotte modeller, med bling bling endda, og de er velventilerede og lette og i mange mulige pasformer, så det skulle være muligt at finde en der sidder godt.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 fornuftigt nok
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 22:05

men endnu en restriktion, som er skudt over målet, i mine øjne.

 

Et topstyret forbud, som det bliver meget svært at administrere for klubberne. Hvem skal være sheriffen ? Sikke en ballade, det formodentlig vil afstedkomme.

 

Ud over det, siger min mangeårige erfaring mig, med en masse styrt og afsidninger som belæg, -mine og andres-, at det sjældent er hovedet der bliver beskadiget, når man falder af på rideklubbens område. Det sker, rigtigt nok, men som regel, ville en sikkerhedsvest gøre betydeligt mere gavn, end en ridehjælm.

Brækkede arme, ben, bækken, håndled, ribben og kraveben er oftest forekommende.

 

Falder man af på en ridebane, eller i ridehuset, er det blødt at lande på hovedet, modsat asfalt eller græsbund, og man skal self heller ikke lande med hovedet først i barierren.

 

Og hvordan gik det i øvrigt med hestevelfærden ? Blev den skærpet ?

 

Det ville være rimeligt at DRF arbejdede med en plan, som på sigt forbød anvendelse af pisk i dressur, så vel på opvarmningsbanen som på opvisningsbanen læs grand prix klasser. Der er i mine øjne, alt for mange ryttere som bruger pisken som afstraffelsesmiddel. Og i mine øjne burde stangtøjen også fjernes, nu vi er i gang, i dressur.

 

mvh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjelme
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 22:17

Problemet er vel nok at en brækket arm ikke er ligeså alvorligt som et åbent kraniebrud. De skader som ikke involverer hovedet kan ofte repareres, men hovedskader er meget mere alvorlige.

 

Svanhorse, har du set det klip som CarolineR har lagt ind lidt længere oppe? Det giver stof til eftertanke.

 

I øvrigt burde sikkerhedsvest nok også være obligatorisk, for hvem har lyst til at ende lam pga. brud på rygsøjlen? Men et sted skal man jo starte, hvorfor så ikke med hovedet som trods alt er det vigtigste i hele kroppen, hjem for hjernen som får resten til at fungere?

 

Lene

 

P.S. Og så behøver hjelme jo ikke at være kedelige, se f.eks. her:

http://www.helmetcovers.com/

 

 



- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 22:57
for mig er det ikke et ? Om At finde argumenter imod hjelme. Men blot at det af princip må være folks eget valg, ligesom det at bruge cykelhjelm, kondom osv må være op til folk selv, hvis folk skal beskyttes kan vi jo diktere 100000 forbud og regler imod dit og dat, mit eneste (vigtige synes jeg) argumente imod denne regel er at jeg ikke synes det er noget def bør gå ind i! Det er en personlig sag når man er myndig og står til ansvar for sig selv... Det er da en menneske ret at bestemme om men vil beskytte sig eller ej!


Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

Ridning, salg, kommision!


DEJLIGE GOLDEN RETRIEVERE:

 

VI HAR HVALPE!!!

http://noahognaja.dk


0
0
Svar på denne tråd
 
 Man skal nu
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 07:32
Også altid Have cykelhjelm på når man cykler i cykelklub og stævner.
Så hvis cykling skal sammenlignes med ridning er de foran. Cyklister i almindelighed er der væsentlig flere af end ryttere så det kan ikke direkte sammenlignes.
Det kan desværre statestikkerne for rideulykker.

Jeg syntes det er et fint tiltag!

Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar.....
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 09:19

Lenuccia: Den dressurhat findes allerede

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridehjelm til dressurstævner
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 11:23

Alle sikkerhedsforanstaltninger skal jo ses i risikoen for at komme til skade uden, hvilket er en vurdering alle over 18 bør have lov til at tage ansvaret for selv ... Jeg bryder mig ikke om 'Jeg ved hvad der er godt for dig' mentaliteten ...

 

Men helt konkret: Hvor mange kan komme med eksempler på en der er kommet til skade i udførelsen af et dressurprogram til stævne, hvor hjelmen har været til nytte ... ?

 

Bare nysgerrig ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Her er reglen
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 11:55

Direkte sakset fra Rideforbundets hjemmeside:

 

Forslag om ændring af vedtægter
Forbundets bestyrelse havde et ændringsforslag til vedtægterne på dagsordenen, og forslaget blev fremlagt af næstformand Jørgen Mertz. Forslaget blev vedtaget med 271 ja-stemmer mod 21 nej-stemmer og en blank stemme. Ændringerne medfører bl.a., at alle forbundets klubber fremover er forpligtet til at have et sæt sikkerhedsregler, der er i overensstemmelse med betingelserne for optagelse af nye klubber. Heraf fremgår det, at alle klubbens medlemmer skal ride bære en sikkerhedsgodkendt ridehjelm ved ridning på klubbens faciliteter.

 

Jeg er absolut for at man bruger ridehjelm. Jeg kunne aldrig drømme om at ride uden. MEN jeg er imod at DRF og andre lignende organisationer skal bestemme hvad jeg må/skal i min fritid, når det ikke er i stævneøjemed.

 

Jeg ser det som et indgreb i den personlige frihed, og derfor argumenterer jeg imod.

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 12:36

På arbejdspladser er der også sikkerhedsregler for at minimere ulykker, så det er da en logisk forlængelse at der også er det for klubber med offentlig adgang.

 

Der var da også protester da der blev påbudt sikkerhedsseler i bilerne, men nu gider vi ikke diskutere det emne mere.

 

Beslutningen er jo taget og om kort tid vil vi have glemt det nogensinde har været anderledes.


Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro

Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager

0
0
Svar på denne tråd
 
 Keppi.......
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 12:46

Der er sikkerhedsregler på arbejdspladser, fordi det er arbejdsgiveren der skal forsikre dig, samt betale dig sygdagpenge.

 

I din fritid er det dig selv, der skal sørger for at være forsikret, og ikke klubberne.

 

Reglen for sikkerhed på arbejdspladser er lavet fordi man er tvunget til at gå på arbejde.

 

Så de to ting kan ikke rigtig samlignes

 

 

 

 

/Signe

 





Highland Pony

Man er vel Skotte


I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE

(Sitat: En anden)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hjelme
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 13:26

- men man er ikke tvunget til at køre i bil (-> sikkerhedsselen er alligevel obligatorisk)

 

Lene



- Home is where the heart is -

0
0
Svar på denne tråd
 
 valgfrit
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 15:42

Man er da heller ikke tvunget til at være medlem af en rideklub eller have sin hest et sted der er rideklub, ligesom man heller ikke er tvunget til at starte stævner.

 

Men når man er medlem af en klub om det så er fodbold, tennis eller rideklub så er der jo nogle regler. Ligesom der er det på en arbejdsplads. Og kan man ikke iordne sig under de regler må man jo finde et andet sted at være.

 

DRF har et stort ansvar overfor vores børn og unge og det har de i den grad også sikkerhedsmæssigt. Og hvis de ser voksne uden hjelm. For ja, dem er da altså ikke så få af. Så smitter det af på dem og det er bare på ingen måde hensigtmæssigt eller fornuftigt. Børn gør ikke hvad vi siger, men hvad vi gør.


Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 16:17

 

Tror ikke det er frivilligt om en ishockeyspiller må spille med eller uden hjelm.

 

Nogen ting høre bare med til en bestemt sport.

 


Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den.

0
0
Svar på denne tråd
 
 forstår det ikke ?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2012 18:29

Nu kan det godt være at det er mig der er dum?

 

Men forstår den ikke helt, det jeg forstår er at reglerne "kun" gælder ved nystartede klubber??

Så er der nogen der måske kan fortælle mig om jeg bare ikke forstår det eller??

Synes nemlig det er meget forvirrende?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hjelm.
Forfatter: 
Dato:  08-04-2012 21:40

Jeg er så en af de egoister som oftest rider uden hjelm. Ikke fordi jeg på nogen måde har et problem med hjelmen, men blot fordi jeg elsker at mærke vinden.

 

Aligevel kan jeg da kun hilse de nye regler velkommen. Jeg har altid syntes det var totalt latterligt, når klubberne kun stillede krav om hjelm til rytterne under 18, men ikke til dem over 18.

 

Det bør være ens for alle, uanset alder.

 

Nu står min opstaldet privat, hvor der ikke er krav om hjelm. Men skulle jeg flytte hende til en rideklub, ja så ville jeg da bare bruge hjelmen uden vrøvl.





Opdræt af Tibetansk Spaniel

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ridehjelm
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 13:36

ENDELIG kom påbudet inde fra DRF, dette har jeg ventet på i mange år.

Jeg er selv underviser, og har aldrig villet undervise elever der ikke brugte hjelm. Dette har da ogaå resulteret i mange sure miner og selvfølgelig også elever der ikke ønskede undervisning hvis de skulle have hjelm på.

Jeg har siddet i bestyrelsen på et ridecenter, hvor jeg fratrådte bla. fordi de ikke ville være med til at ryttere over 18 skulle bære hjelm. Nu har jeg min private ridebane hvor der kommer ryttere udefra, og her gælder reglen også med hjelm, der er kun en western rytter der har forladt banen pga. af reglen.

Jeg mener, at de ryttere der ikke bruger hjelm, ikke har meget at miste hvad forstand angår.

Og hvad cykelhjelmen angår, burde dette også være lovpligtigt!!!


Cony01

0
0
Svar på denne tråd
 
 sådan.........
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 15:08

Sådan..... godt tiltag. At ride uden er galmatias, mangel for respekt for sit liv og dem man holder af.



frederiksborger.dk


en linksamling til frederiksborghestesider på nettet


Destrier.dk


mit lille bestillings stutteri

0
0
Svar på denne tråd
 
 Karina90
Forfatter: 
Dato:  09-04-2012 18:31

DRF laver reglerne om for optagelse af nye klubber, således at deres medlemmer skal følge dette regelsæt som bla. indebærer at alle klubbens medlemmer der færdes til hest på klubbens område skal bære sikkerhedsgodkendt hjelm.

Eksisterende klubber skal fremover have et regelsæt som er svarende til det reglesæt som nye klubber skal følge, deri blandt andet reglen om at alle klubbens medlemmer der færdes til hest på klubbens område skal bære sikkerhedsgodkendt hjelm.

 

Så summa summarum er at alle klubber under DRF i deres regelsæt/regler/sikkerhedsregler/ ridehusregler, you name it, skal have reglen om at all der færdes til hest på klubbens område skal bære sikkerhedsgodkendt hjelm.


Mest vindende ekvipage dressur hest 2008 RHO

Mest vindende ekvipage dressur hest 2009 RHO

Mest vindende ekvipage samlet 2009 RHO


www.rideklubbenhammelev.dk




0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider