Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Statisk elektricitet AV!
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 20:34

Er der mon andre der har samme problem, og hvad gør i ved det?:

Datterens rabarberpony så ud til at fryse forleden, så vi gav ham dækken på, fleece inderst og så regndækken over. Mindre optimalt, ja, men synes ikke lige vi har råd til et vinterdækken, der måske skal bruges to uger om året. Jeg piller det så af om morgenen, når det ser ud til godt vejr, som idag. MEN jeg genererer åbenbart en hulens masse statisk elektricitet. Det knitrede helt vildt, da jeg løftede i fleecen, og den stakkels pony fik et ordentligt stød, så han hoppede og prustede. Det var bare så synd, jeg fik så dårlig samvittighed. Han er normalt hyperforsigtig med ikke at komme for tæt på hegnet, han KAN bare ikke lide at få stød!

Tips og tricks søges! :)

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 20:46

Man kan ikke gøre noget ved det her om vinteren ;)

Det er min erfaring, lige meget hvad man prøver.

Jeg synes det hjælper en smule at strigle dyrene med børster af rigtige hestehår. Men ellers intet. Min er også meget skeptisk når jeg skal have hans inderste dyne af.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Det er den tørre luft
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 20:48

Det er pga den tørre luft der er i dette frost vejr. Ved at statisk elektricitet som skabes når man fx stiger ud af bilen kan afhjælpes med skyllemiddel på sæderne, det samme gælder for syntetisk tøj. Hjælper når man putter skyllemiddel i maskinen. Så tænker at hvis du tager en forstøder og sprøjter skyllemiddel vand hen over dækkenet så kan du opnå afspænding. Ellers skal du tænke over dit brug af fodtøj. Men det andet plejer at virke godt.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 20:48

Man tager en sprayflaske og blander skyllemiddel/vand i forholdet 1 til 20. Så sprayer man de ting er er elektriske.

Det virker på biler, gulvtæpper, fleeces, hunde, heste osv.

Det er det skyllemiddel er designet til og intet andet. Det er også derfor man selvfølgeligt ikke bruger skyllemiddel i kogevasken til bommuld, da det ikke bliver elektrisk..

PS: Nej man bliver ikke syg af at slikke pelsen med skyllemiddel...

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 21:08

Brug aldrig fleece og slet ikke i frostvejr.

Uld og atter uld på Pony - så undgår I at sætte strøm til den

Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den. For ellers stopper al udvikling og selvstændig tænkning.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 21:20

Jens hvis du sprayer skyldemiddel på ponyen, så mister pelsen sin isolerende evne - så det er en rigtig dårlig ide.

Ponyen kommer til at fryse x 10 efterfølgende.

Søg altid sandheden, men hold dig langt væk fra dem, der siger de har fundet den. For ellers stopper al udvikling og selvstændig tænkning.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 00:56

Pony-mor...

Undskyld men det kræver ligesom en sarkastisk bemærkning.

Ja min granddanoair er da ved at dø hvar gang den fiser rundt ude i haven på tredje time og ikke vil ind selvom det fryder 15 grader. Men den er jo også kun vant til at ligge og stege på gulvvarmen når den er inde.

Hele familien er da også ved at være godt forkomne da vi bruger skyllemiddel i vaskemaskinen og alt vore tøj derfor er gennem impregneret af stadset.

Jeg bruger altid ekstra skyllemiddel når det er hedebølge - så virker mine underbukser nemlig så dejligt kolde.

Nej vel?

Det er ikke hårene der isolere. Det er fordi hårene er der og "laver læ" så luften står stille rundt om kroppen at håret "virker isolerende" ikke "er det".

Samme effekt giver helt almindelige sten.

En sten på marken virker heller ikke ret godt isolerende. Men når den i opvarmet flydende form sprøjtes ud som milioner af små "hår" så fastholder den luften og bliver solgt under navnet Rockwool.

Spændende verden vi lever i ikke?

Nam'n hvis hesten bliver våd, så dør den! Nej for skyllemiddel indeholder faktisk lidt scilikone-olie - der foruden at det gør tøjet blødt og får det til at tørre hurtigere også er det vi smører dørlisterne i på bilen, så de virker vandafvisende og ikke fryser fast...

Jeg regner heller ikke med at der på baggrund af mit indlæg kunne være nogen der ligefram køre hele hesten på skylleprogram i dækkenvaskeren nede på det lokale møntvaskeri.

Man skal naturligvis bare pifte dyret let over med det for at det virker.

QED.

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

Skyllemiddel
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 03:59

Der er jo også en årsag til, at man ikke bør bruge skyllemiddel til håndklæder og lignende.
De bliver nemlig mere vandafvisende og suger derfor ikke særlig godt

Mvh

Gitte og Den Lille Grå

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende equipage 2011

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Skylllemiddel
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 08:59

Jeg bruger normalt ikke skyllemiddel, men en sjat eddike i sidste hold skyllevand, så gad vide om jeg overhovedet har det hjemme... Jeg tror nu jeg i første omgang vil bruge skyllemiddel på fleecedækkenet, ikke på hesten. Måske en svag opløsning af hårbalsam kan du på hesten? Det er jeg lidt mindre loren ved at komme på huden... Dernæst må jeg jo så ønske mig ulddækkener...

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 09:14

Tja. Jeg har faktisk ikke lagt mærke til om vaskemaskinen skyller med rent vand efter skyllesyklus med skyllemiddel. Under alle omstændigheder så vil der være en del tilbage i tøjet efter skylning, da jeg er helt sikker på at den skyller med koldt vand.

Nu har jeg ikke tjekket, men lur mig om ikke det er samme indholdsstof der giver hårbalsam og skyllemiddel sine antistatiske egenskaber?

Der er bare den forskel at skyllemidddel er testet til at sidde i kontakt med huden i lang tid, det er ikke meningen med hårbalsam. Så med mindre at du har tænkt dig at vaske hesten, ville jeg være forsigtig med det.

Jeg bruger af indlysende årsager ikke hårbalsam til andet end barbering, når jeg er løbet tør for baberskum. Men står der ikke på bøtten at det skal skylle ud efter det har siddet i? Det gør man vel?

Hilsen

Jens

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 10:18

Jens vær du bare sakastisk alt det du vil, det rykker ikke ved en gammel husmors viden.

Hårbalsam, skyllemiddel og showshine er stort set samme surdej - med variationer. Hovedingediensen er silikone eller silikone ligende stoffer.

Showshine bør ikke bruges på hesten i regnvejr og frostvejr, da det lægger sig som en hinde omkring hårene, og ødelægger de naturlige stoffer der beskytter hårene og deres evne til at opføre sig som hår.

Det er rigtigt, at det er luften mellem hårene der isolerer, men hvis luften ikke har noget at "hænge fast på," så afkølens den. Hårene blive som glidebaner når de får silicone eller siliconelignende stoffer på sig.

Det er rigigt at bomuld bliver vandafvisende, og det bliver hår faktisk også - men det gør huden ikke efter kort tid, så "glidebanehårene" transporterer vandet direkte ind på huden.

Blandt hestefolk der rider stævner, er der almindelig viden, at du ikke kommer showshine på heste, hvis det regner eller er frostvejr - og de der gør det, pakker hesten ind i det splitsekundt, den rider ud af banen.

0
0
Svar på denne tråd

Godt tip
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 10:57

Hej,

Tak for tippet om skyllemidlet - jeg havde faktisk tænkt på, om det kunne virke. Det ene af mine dækkener er nemlig meget slemt til at give stød, så det skal jeg absolut have prøvet af!

Det hjælper i øvrigt også, hvis man ikke trækker dækkenet af men folder det hen ad hesten og løfter det af - og så plejer jeg at gå hen og banke lidt på et vandrør med fingrene bagefter, så jeg bliver ladet af - ellers får hesten et ordentligt zap, når jeg rører ved den.....

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Dækken af
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 11:43

Jeg folder også dækkenet af hesten - det gør det også nemmere at lægge det på: Vrangen udad med haleflap og mankestykke mod hinanden, dækkenet lægges på son var det en sadel, og haleflappen trækkes hen mod halen. Så slipper man for at stå og flagre med det.

Det med at aflade sig selv må jeg prøve. Har dog ingen vandrør i stalden.

0
0
Svar på denne tråd

halløjsa.
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 12:08

Ja jeg har nu altid brugt den billigste måde

Når du tager tæppet af, så lad vær med at lade det glide af (hive det af).
Men isteder løfter du siderne/enderne op på hver side og ligger det sammen PÅ ryggen af hesten. Og så løfter du det bare af..
Det har altid hjulpet på mig.

A hose doesn´t care about how much you know, but needs to know how much you care.

0
0
Svar på denne tråd

i stødet
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 12:18

Fleece under nylonfor (hvis der er det i regndæknet) = statisk elektricitet.

Jeg plejer at aflade mig selv ved at klappe på gulvet med begge hænder, det virker i hvert fald når det er et bentongulv.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider