Pony-mor...
Undskyld men det kræver ligesom en sarkastisk bemærkning.
Ja min granddanoair er da ved at dø hvar gang den fiser rundt ude i haven på tredje time og ikke vil ind selvom det fryder 15 grader. Men den er jo også kun vant til at ligge og stege på gulvvarmen når den er inde.
Hele familien er da også ved at være godt forkomne da vi bruger skyllemiddel i vaskemaskinen og alt vore tøj derfor er gennem impregneret af stadset.
Jeg bruger altid ekstra skyllemiddel når det er hedebølge - så virker mine underbukser nemlig så dejligt kolde.
Nej vel?
Det er ikke hårene der isolere. Det er fordi hårene er der og "laver læ" så luften står stille rundt om kroppen at håret "virker isolerende" ikke "er det".
Samme effekt giver helt almindelige sten.
En sten på marken virker heller ikke ret godt isolerende. Men når den i opvarmet flydende form sprøjtes ud som milioner af små "hår" så fastholder den luften og bliver solgt under navnet Rockwool.
Spændende verden vi lever i ikke?
Nam'n hvis hesten bliver våd, så dør den! Nej for skyllemiddel indeholder faktisk lidt scilikone-olie - der foruden at det gør tøjet blødt og får det til at tørre hurtigere også er det vi smører dørlisterne i på bilen, så de virker vandafvisende og ikke fryser fast...
Jeg regner heller ikke med at der på baggrund af mit indlæg kunne være nogen der ligefram køre hele hesten på skylleprogram i dækkenvaskeren nede på det lokale møntvaskeri.
Man skal naturligvis bare pifte dyret let over med det for at det virker.
QED.