Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Dækken af og på....
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 20:05

Hej med jer

 

 

Min hest er lige flyttet til en ny stald, hvor de tilbyder at tage dækken af når han kommer ind sidst på dagen/først på aftenen og lægge det på om morgen, inden han skal ud.

 

Nu er jeg så lidt i tvivl om min hest skal være med i den ordning.

 

Må jeg høre, hvad er fordele og ulemper ved det?



Jane





Everytime I start to trust someone, they show me why I shouldn't...

0
0
Svar på denne tråd
 
 fordele og ulemper....
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 20:26

Altså jeg vil sige at der er både fordele og ulemper ved sådan en ordning.

 

Ulempen er at hvis dækkenet er vådt og bliver taget af hesten for så at ligge et eller andet sted, så er det jo ikke særlig lækkert for hesten at få på igen - ligesom at det kommer til at lugte og blive jordslået.

 

Fordelen er jo så at det er rart for hesten at få det våde dækken af.

Ligesom det er en fordel temperaturmæssigt at den kan få det varme overdækken af og så stå i stalden med et almindeligt stalddækken eller underdækken - hvis stalden vel og mærke ikke er super kold?

 

I min lille stald har vi ikke altid tid til at tage dækkener af og på og når hestene så står i stalden med både underdækken og vinterdækken, så er vi nødt til at have en temmelig lav temperatur, ellers sveder de jo af pokkers til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 21:02

Da jeg kun havde gamle "Sunny" tilbage, var han med i en dækken ordning. Der havde vi hver vores buk-sæt i opvarmet saddelrum de blev hængt på hvis de var våde. Hvis de var meget mudrede blev de vasket i maskine og hængt op.



Hvis du ikke kan lide at høre min mening..

så lad da for pokker være med at spørge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 der...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 21:44

Der er kun fordele ved det. Det er rigtigt, hvis dækkenet bliver gennemblødt, duer det ikke, men det er meget få gange om året, hvis man har et rimelig vandtæt dækken. Jeg hænger det op, når det er vådt, og dagen efter er det meget let fugtigt.

 

De skal jo have "fri" for dækkenet mindst et par timer hver dag, for ikke at få dermetofilose, varmeknopper, generel kløen (utrolig mange klør halen trods klipning) etc. under dækkenet. Så det er en genial lejlighed.


"Brug ikke sporerne på en villig hest"

0
0
Svar på denne tråd
 
 positivt synes jeg
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 21:49

hvis jeg havde den mulighed (og endda uden ekstrabetaling) så ville jeg helt klart benytte mig af det.

 

al den frihed i forskellige former jeg kan give min hest skal den have. og det får den også når den står hjemme.

 

betalte en overgang ekstra for at få det. men fandt så ud af at det var forskellige der lagde dækken på og at det således ikke altid var lagt korrekt på.... især irriterede det mig her at bagbensstropperne ikke altid blev krydset. hvilket skete ret ofte.

 

men jeg synes helt klart du skal prøve det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sd.........
Forfatter: 
Dato:  01-01-2012 22:03

For mig vil jeg gerne beholde dækkenet på, hele døgnet, dvs. hesten har fred, dvs. fremmede skal ikke bøvle med dækkenet...og hesten skal ikke bøvle med fremmede menesker...


0
0
Svar på denne tråd
 
 Godmorgen
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 06:26

Tak for alle jeres svar

 

Dækkenet vil komme op at hænge om natten og jeg tror det er den samme person, som tager dem af og på - måske er det 2 forskellige...De samme som fodre hestene, så ikke en fremmede.

 

Det vil koste 100 kr. ekstra i måneden at være med i dækkenordningen, hvilket jo er en ok pris.

 

Ved, at det vil være godt til hans pels osv. Men vil han mon komme til at fryse om natten ved det? Har ikke et stalddækken til ham, hvilket alligevel ikke vil give mening at give ham på, for så har han jo ikke "dækkenfri"

 

Hmm...jeg tænker videre.



Jane





Everytime I start to trust someone, they show me why I shouldn't...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis den
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 08:26

hvis den ikke får stalddækken på i stalde, så ville jeg ikke gøre det :)

 

kan ikke forestille mig nogen stald der er varm nok til at hyppen skal ha helt dækkenfri i stalden :)




Dressurrytteren - der mener at fornuften altid må komme først!

 

2 stk Passier GG Extra sælges!

cathrinedufour.dk/2-stk-sadler-til- salg

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 10:21

 

Jeg ville ikke være med i sådan en ordning, da jeg aldrig har oplevet en stald der er varm nok til at kompencerer for dækken om natten

- og hvis stalden var varm nok, ville jeg have min tvivl om, om staldmiljøet var i orden.

 

Der er noget ulogisk i, at hesten mens den går ude og kan bevæge sig, har dækken på - men mens den står på stald, hvor den ikke kan bevæge sig, står uden dækken.

 

Temperaturforskellen bliver for stor, så hesten skal bruge energi om natten til at sætte pels og holde varmen og om dagen måske bliver for varm.

 

Tror ikke det er sundt.

 

Stalddækken er vist et lævn fra gamle dage, hvor dækkenerne blev våde og ikke var åndbare.

Med de dækkener vi har i dag, tror jeg det er sundere, at de bliver på, da hesten så altid er varm og tør.

 

 




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 10:30

Mine to heste får deres dækkener af, når de kommer ind, og sover "nøgne" om natten

Jeg kan godt lide, at de har mulighed for at få luftet pelsen og klø sig.

De virker ikke til at fryse, selvom det er en stald med højt til loftet, frisk luft og kun 4 heste til at varme stalden op.



Sascha


Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX





Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:


sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 stalddækken
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 13:50

Mine har altid fået dækkener af når de er kommet ind i stalden.

De foregående 2 vintre, har der så været nogle nætter hvor de har fået et fleecedækken på, hvis nattemperaturen blev vildt lav, men det var først når lyset slukkes ca. kl. 21.

Så der har de stået uden i 3-4 timer alt efter hvornår de er kommet ind. Men ellers slipper de.

 

Heste skal da iøvrigt ikke stå med det sammen dækken flere døgn i træk!!

 

Vi har sat termometer op i stalden, og der er da alligevel noget lunere i stalden end udenfor, selv ved lidt nattefrost, og heste fryser jo ikke ved samme temperatur som vi gør.

 

Mvh

Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækner
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 14:14

Jeg synes heller ikke, at heste skal gå med det samme dækken 24/7...

 

Når hesten kommer ind fra fold, bør dæknet tages af eller skiftes - alt efter temperaturer.

 

Alle heste har brug for tid uden dækken til pelspleje.

 

Jeg synes der er stor forskel på mine udendørsdækner (og jeg har mange for netop at kunne skifte ofte) og mine stalddækner. Favorit-stalddæknet er et lækkert Thermatex som er let og i "strikket uld" tror jeg det hedder... og hvor hesten kan klø sig igennem dæknet.

 

Iøvrigt tror jeg, at mange stalde meget af året er varme nok, så hesten kan stå uden dækken når den er inde.

 

Personligt har jeg en ret kold stald og når jeg starter med dæknerne i efterårets regn og rusk, går jeg ikke direkte til at de har dækner på inde. Det er først når de har behov for at gå med varme vinterdækner ude, at stalddæknet bliver lagt på.

 

 


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 so Nooby skriver...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 16:19

... så er der pt for koldt i stalden til at den kan gå uden, men så må man jo bare have et tyndere stalddækken at lægge på. Det koster ikke ret meget brugt på nettet et eller andet sted.

 

Og pt er det for koldt uden, men et par måneder frem i tiden, så ville hesten elske at få overgangsdækkenet af om natten.

 

Og når det kommer op og hænge, så ville jeg bestemt tage imod for de 100 kr om måneden. Det er da luksus.

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækkener
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 18:44

Hvis din hest er uklippet - så ville jeg lade den stå uden dækken indenfor.

Mvh

Mona


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 19:19

 

Nu er heste jo ikke mennesker, der skifter tøj hver dag.

 

Hvis hesten ikke har det samme dækken på flere dage i træk, må I da have et hav af dækkener, egen kæmpe vaskemaskine og tørrefaciliteter, så I kan vaske dækner i en uendelighed.

 

De ca. 3 timer vi dagligt er om hesten, har den jo ikke dækken på, men den får sørme det samme dækken på bagefter. Iøvrigt altid dækkener med glat foer, super pasform og som er åndbare.

 

De der stalde der er så varme om natten - er det stalde med højt til loftet, store bokse, vinduer, udsugning og med frisk luft?

 

Eller er det små gamle lavoftede stalde uden udluftning og med lukkede vinduer?




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækkenhest
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 20:21

Hmm.. Jeg er enig med pony mor. Et ordenlig dækken som har god pasform og er åndbar.

 

Det kommer selvfølgelig an på om hesten blot går med regndækken og med vinterpels...? Men uden pels beholder den altså dækken på i min verden.

 

Var for nyelig til dyrlæge med en hest hvor der stod en hest fra en prof stald i nærheden med et skilt aflivning. Den var klippet og havde ingen tøj på, hårene stod op på trods af den stod på stald. Det stak lidt i hjertet den stod der og frøs de sidste timer af dens liv... Nå sidespring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 klippet eller ej?
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 22:16

er den klippet er det da klart den ikke kan stå helt nøgen...

 

men er den ikke klippet eller kun klippet meget lidt så kan den sagtens stå uden noget på. så er der altså i mine øjne ingen grund til at bekymre sig om selv frostgrader.

det blæser jo ikke inde i stalden, og hesten har mulighed for bedre at rejse sin pels naturligt og bruge den til at isolere sig med, end hvis den har dækkenet på, hvis det altså alligevel skulle få det lidt koldt.

 

prøv det, hvis din hest ikke er klippet, eller kun er klippet på halsen eller lignende. du kan jo tjekke op en aften og mærke om den fryser for lige at være sikker

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak igen....
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 05:24

Tak for svar...igen

 

Stalden er en med højt til loftet og store bokse, tror de er 10 heste i den stald, hvor min står også er der hø og andet (trailer osv.) i den anden ende. Der er en stor port i den ene ende, som er åben om dagen og lukket om natten.

 

Hesten er ikke klippet og går med vinterdækken fra Rhino. Han sveder ikke og fryser heller ikke. Han har ikke sat meget vinterpels på kroppen, kun ben og hals (han går med halsstykke, som jo er en del tyndere end resten af dækkenet).

 

Indtil videre er han ikke med i dækken-ordningen



Jane





Everytime I start to trust someone, they show me why I shouldn't...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puha..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 08:23

slemme mig, min hest kan godt gå en dag uden at få dækken af og tænk sig engang han har aldrig haft problemer med pelsen

 

Jeg mener at hvis man gider købe ordenlige kvalitetsdækkener, så er det ikke nødvendigt at være med i en sådan dækkenordning og derudover er jeg ret sikker på at min hest ville komme til at fryse i den stald han står i.. Det er et gammelt kartoffelhus med højt til loftet og der er altså koldt om vinteren..

 

 

 



Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 dækkener
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 14:01

hvad jeg forsøgte at skrive i tidligere indlæg var ikke at heste skal skifte "tøj" som mennesker, men at de ikke skal stå med samme dækken døgnet rundt - altså samme dækken ude som inde. De skal også have lov til at stå helt uden, netop for at kunne kradse og rulle sig, og bevæge sig helt frit.

 

Det er meget få stalde der har samme inde og ude temperatur, og så er det da hammersynd, at den skal stå med det varme udedækken på inde om natten, hvor den kunne få et tyndere på - hvis det er nødvendigt.

 

Der er en del hesteejere hvor nogle af misforstået hensyn, og andre fordi de ikke er kommet over dukke stadiet, pakker deres heste ind som om de var lavet af glas! Det er bare så synd, og jeg kan ikke forstå at de ikke kan se at hesten ikke har behov for det.

 

Der er naturligvis klippede, syge eller bare "forfrosne" heste, og dem skal der selvfølgelig tages hensyn til, men mange bliver pakket ind længe før det er nødvendigt.

 

I starten af november var jeg ude og besøge én i en stald hvor alle heste (25-30 stk) havde fået dækken på. Det regnede ikke, var stadig lunt - altså + 8 grader, og det blæste ikke særlig meget. Men alligevel var de pakket ind .

 

Og Ponymor, at man har en stald hvor det er lunere end udenfor, betyder jo ikke nødvendigvis, at det er "små gamle lavoftede stalde uden udluftning og med lukkede vinduer"!

 

Lige nu er der hos os 3,4 grader udenfor og 9,3 grader i min højloftede, stald, en stor port har stået åben siden i morges kl. 6.00, dog ikke med vinden direkte ind, men der er stadig dejlig lunt!

Hestene som lige er taget ind, da de ikke gad stormen her mere, står nu uden deres regndækkener, og de har rullet og rullet sig, og står og nusser hinanden ind over væggene - porten står stadig åben og bliver først lukket næsten i, i aften.

 

De har nået at sætte en fornuftig vinterpels, og kan nu klare sig, uden at behøve dækken hele tiden.

 

mvh

Anne

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 14:34

 

Vores klippede dukkeheste af glas, stortrives med deres åndbare dækkener på dag som nat, i deres bokse med oplukkelige vinduer og udfuftning.

 

HOV!

 

Jeg glemte vis lige at nævne at deres pels er så blank, at man kan spejle sig i den - men det er jo klart, når de er lavet af glas.

 




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pony Mor..
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 14:39

 

 

 

 



Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 dækkener
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 14:46

Hold da op!!

Der var vist en der tog det meget personligt

 

 

Eller er det måske bare én der skulle få pudset brillerne og læse hvad der står

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 14:49

 

Anne det hedder humor.




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 14:51

 

Det var da en lettelse

0
0
Svar på denne tråd
 
 nej - det ville jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 17:45

I min stald tilstræber jeg at indetemperatur er så tæt på udetemperatur som muligt....dvs døre og vinduer stort set altid står åbne.

 

Som flere nævner - gode åndbare dækkener der passer er alfaomega.

 

KH:)Annette

 

 

 




rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2012 18:23

 

Adian - der en ligustersværmer du har et billed af på din præs. De er store og sindsyg flotte.

 

Måske du godt ved det.




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 diskution...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 00:06

diskusion med hensyn til dækkener, så vil jeg sige at der er millioner af rigtige løsninger. Personligt er der en´ rigtig løsning for mig: Jeg anvender kun regndækken til mine "næsten natur heste" sporadisk i de regnfulde overgange, lige før de får ordenlig pels til at klare den rigtige vinter. Okay - Mine heste bruges ikke til konkurrence eller til hård træning :-)

Mine krikker skal helst være ude så meget som muligt. Når vejret er ekstremt(farligt) som isslag, snestorm, storm/orkan og skybrud - så bliver de inde længere end normalt.

 

 

Jeg har engang holdt heste i pension og der tilbød jeg gratis dækken skift og det klagede man ikke over.

 

Jeg synes det er ok hvis folk gerne vil have pakket deres heste ind - men jeg fatter ikke hvorfor hesten altid skal være sløbt ind i samme dækken.

 

PS: Af egoistiske grunde vil jeg til tider ønske at min egen Calibre, som er lys skimmel, bare var en dækken pruhest :-)

 

Godt nytår

 

Mvh MonaK


0
0
Svar på denne tråd
 
 At skifte dækken..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 08:14

nu går min med Duo og derfor er det nemt at skifte underdækken og vaske det i vaskemaskinen..

 

Men jo, der er heste der går med samme dækken fra oktober til april

 

 

 

 

 

 



Krone og Bølge - En selvfølge


Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 08:24

 

Annemette - samme her. Undtagen bræksmiley - bruger den aldrig.

 

 

 




Tænker du på at købe en Henra trailer så se her:

www.heste-nettet.dk/forum/6/160510/ 160510/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skift af dækken
Forfatter: 
Dato:  04-01-2012 12:10

Hej,

 

Jeg er med i en dækkenordning i min stald, hvor min hest får dækken på de fleste morgener og af igen om aftenen. Det er jeg rigtig glad for, da min hest går på en lille, mudret fold, hvor der ikke bliver løbet ret meget rundt og leget i løbet af dagen (hun er en kølig førerhoppe). Den står altså i koldt mudder op om fødderne og helt ubeskyttet mod vind og regn i løbet af dagen. Da den er kuldskær for især regnvejr har jeg for en sikkerheds skyld valgt at lade den stå med et dækken om dagen og uden om natten, hvor den står i sin tørre, rene boks, selv om der er frisk luft og køligt i stalden. Den har hverken været forkølet eller haft andre problemer over det. Sidste vinter gik den mange dage helt uden dækken ude, da solen skinnede noget mere og kunne varme den op, plus at den ikke fik våde/kolde fødder på samme måde i frostvejret og sneen (og syntes det var sjovere at bevæge sig rundt/trille sig o.s.v.). Jeg havde en aftale med dem, der lukkede ud, om hvad jeg syntes var "godt vejr"...

 

Så jeg synes det er en stor fordel med sådan en dækkenordning.

 

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider