Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bankskifte (med gæld?)
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 17:12

Hvor nemt er det at skifte bank idag, når man har en forbrugsgæld der nærmer sig de 200.000 kr?

Lånet (som drejer sig om et banklån plus et par af de dyre forbrugslån) er samlet over lang tid (flere flytninger, syg hest, syg bil, skift af bil osv).

Jeg har de seneste ti år eller mere ikke haft minus på min konto og altid betalt mine regninger.

Nu vil jeg frygtelig gerne have samlet lånene i et, i banken, men har samtidig længe ønsket at skifte bank til en mindre bank. Min nuværende bank (Nordea) har nedlagt alle små filialer her i omegnen, og jeg skal køre langt for at snakke face to face med min rådgiver. Har dog kun talt med hende få gange, og føler at hun taler ned til mig, trods vi er ca jævnaldrende (midt 30'erne). Bl.a. også derfor at jeg ønsker at skifte. Har haft Nordea i 10 år+.

Ønsker en mindre lokalbank. Men fordel/ulemper ved en lille bank/sparekasse fremfor Nordea, Danske Bank osv???

Men hvordan gør jeg når jeg ønsker at skifte bank (det er jo længe siden jeg sidst har prøvet det), og hvordan gør jeg det "bedst muligt" så jeg forhåbentligt kan få ny bank til at samle mine lån til ét?

Jeg har fast arbejde med en ok indtægt.

0
0
Svar på denne tråd

Bankskifte
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 17:34

Vælg et par banker/sparekasser ud og book tid hos en rådgiver! Forinden bør du have lavet en samlet oversigt over indtægter og udgifter (budget), en oversigt over dine kreditorer samt størrelsen af restgæld på de enkelte kreditorer.

! ! !

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 18:02

Det vil jeg gøre.

Men er der nogen der ved, evt af egen erfaring, hvor sandsynligt det er, at ny bank tager ny kunde ind med en sådan forbrugsgæld, som dog er vedligeholdt (altid betalt afdragene)?

0
0
Svar på denne tråd

Bankerne tjener
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 19:16

jo på din gæld og så længe du betaler til tiden tror jeg ikke det er et problem. Og så husk at få dig en kunderådgiver og ikke en bankrådgiver.Der er forskel og e skulle jo gerne være der for dig og ikke banken :0)

Nu med ponyen Casio

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig kommer det an på
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 19:19

Hvad indtægt du har og hvor meget du kan afdrage med pr mdr. Hvis de kan se at det hele kna hænge sammen, ja så skulle det vvære nemt nok.

Nu med ponyen Casio

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 20:09

Min økonomi hænger sammen som den er nu, men har jo bare bitterligt fortrudt de dyre lån jeg har taget. Derfor vil det være billigere (og mere overskueligt) for mig at få det hele lagt sammen i et stort lån.

Men tak for svarene. Det lyder jo så ikke helt umuligt.

0
0
Svar på denne tråd

Og som du selv
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 21:10

nævner, så find dig en mindre bank...en sparekasse. De har mere brug for kunderne end de størrer banker. Og får du nej, så finder du bare en anden bank.

Nu med ponyen Casio

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 21:17

jeg prøvede for nyeligt at skifte bank, der fik jeg svarene tilbage(fra flere lokal og nogen større banker)at når jeg ikke havde et rådighedsbeløb på 7500 når alt var betalt, så ville de ikke hjælpe.

hilse helen

Lækker oldenborg hoppe efter stuntman af hvarre og urprinz samt, lækkert sort til sortbrun oldenborg hingsteplag fra april 2009 efter freigraff af hvarre og stuntmann af hvarre, sælges,

0
0
Svar på denne tråd

Helen...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 21:32

Et rådighedsbeløb på 7500 kr? Som enlig, eller?

For så stort rådighedsbeløb har jeg ikke, og har aldrig haft. Heller ikke da jeg havde hest...

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmmmmm.
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 22:26

Hej.

Prøvede selv at forsøge mig med at skifte bank for nogle år tilbage.

Jeg skyldte den gang ca. 60.000 kr. Jeg var enlig og næsten lige blevet mor. Pengene stod der hest,bolig indskud, møbler og bil på.

Synes selv jeg havde en ok økonomi og havde aldrig misset et afdrag samt at jeg afdragede med 2500 kr pr. måned.

Jeg fik et rungende NEJ. hvis ikke jeg havde et rådighedsbeløb på 5000 kr. kunne de ikke hjælpe.

Spurgte også damen om hun selv kendte nogle enlige med barn der havde 5000 kr. til sig selv.

Kunne hun selvfølgelig ikke svare mig på.

Fik en ny bankmand og "valgte" og blive i den gamle bank.

Håber du finder en god bank.

Mvh. Merete

0
0
Svar på denne tråd

Rådighedsbeløb
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 22:54

Et rådighedsbeløb på 5000 kr er trods alt mere rimeligt for en enlig, i mine ører.

Men der er vist ikke andet at gøre, end at lave et udførligt budget, finde alt hvad jeg har på mine lån og få aftalt et par møder i nogle af de lokale og mindre banker/sparekasser.

Umiddelbart lyder det jo til at være forskelligt alt efter bank og rådgiver... Må prøve mig frem :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 23:11

3 mdr's lønsedler og en årsopgørelse ville også være klogt at medbringe

Held og lykke

Julie - der desperat leder efter sin gamle hest. En knabstrupper vallak på nu 14 år!!

- NU med billeder i præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 23:15

Ja du har ret Julie :)

0
0
Svar på denne tråd

Bankkunde
Forfatter: 
Dato:  27-12-2011 23:41

Jeg tror at det bliver ganske svært.

At du har en kæmpe forbrugsgæld viser jo netop at du bruger mere end du tjener og hvis der ikke kan stilles sikkerhed, som pant i ejendom, bil eller andet så er mit gæt at de siger nej tak.

Så er du nemlig en risikabel kunde og dem vil bankerne ikke have

Med mindre at du kan vise dem en årsopgørelse med en indtægt på en

5-600.000,- før skat.

Hvis du alligevel vil gøre forsøget skal du medbringe seneste årsopgørelse, budget, sidste 3 måneders lønsedler (nogle forlanger et år) samt kontoudtog fra alle dine kreditorer

PrinsesseGuldhår & Sigøjnerhestene

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

0
0
Svar på denne tråd

PrinsesseGuldhår
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 00:03

Ja det var jo også min tanke da jeg skrev indlægget. - At jeg er en "risikabel" kunde (trods det,at jeg aldrig har misset et afdrag) og min økonomi er ok. Er også "bare" for at spare mig selv de renteudgifter, der er på de lidt uheldige lån jeg har taget i tidernes morgen...

Men tænkte der måske var nogen der havde personlige erfaringer med, om det kunne lade sig gøre?!

Men som jeg skrev længere oppe ser det ud til at være op til den enkelte bank og rådgiver. Så jeg giver det et forsøg i det nye år.

Kan jo højst få et nej :)

0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 02:04

og det kan sagtens lade sig gøre! Men igen afhænger det af indkomst og om du kan stille sikkerhed eller de kan tage noget i pant ?

Jeg havde selv lavet samme nummer for nogle år siden ... det var jo så nemt liiige at købe noget på afbetaling, oprette de såkaldte hurtig lån osv. Det endte så med at jeg var dybt forgældet ... havde fast gang i fogedretten, registreret i RKI osv ( kan ikk anbefales) men jeg besluttede så til sidst at ringe i min bank og spurgte om de kunne samle gælden .. Som udgangspunkt kunne de ikke men mine forældre var så flinke at træde til og lod dem tage pant i deres hus, så den vej lykkedes det for mig at få det samlet og til en overkommelig rente samt at jeg nu kun afdrager et sted i sted for ja, jeg ved ikk hvor mange.. !?!

Men som en anden har skrevet, så tror jeg du skal kunne stille en form for sikkerhed evt i form af forældre eller andre, der er villige til at skrive under? ( i tilfælde af du ikke betaler dine afdrag ... men det lader jo ikke til at være tilfælde her )

Julie - der desperat leder efter sin gamle hest. En knabstrupper vallak på nu 14 år!!

- NU med billeder i præsentationen

0
0
Svar på denne tråd

Det kan lade sig gøre
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 05:08

Jeg har en kæmpe gæld og en elendig økonomi, men har alligevel formået at få en lille lokal bank til at tage mig her i foråret.

Jeg havde så den fordel at min kæreste er en respekteret kunde igennem mange år, og han lagde et godt ord ind for mig.

Der har ikke på noget tidspunkt været tale om mit månedlige rådighedsbeløb, for det er sådan cirka ikke eksisterende. Men de har gjort det klart at jeg ikke kan låne penge, før jeg har fået rettet op på skuden, hvilket jo er helt fair.

Og jeg har måtte lade min kæmpegæld på ca 160 000 kr blive i den gamle bank. Den afdrager jeg så med et fast beløb hver måned (2400).

Og jeg skiftede pengeinstitut lige netop pga af en meget uproffessionel kunderådgiver, som behandlede mig som @!#$, trods det faktum at jeg ALTID har betalt mine regninger og altid har overholdt aftaler.

Man kan hvad man vil

Det er bare et spørgsmål om vilje ;-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 07:13

Som du selv skriver kan du højest få et nej :-)

Du kan næsten ligeså godt begynde at finde alle papirer frem til dem nu. Der er stor sandynlighed for at de gerne vil have dem ind allerede inden mødet. Og heller ikke helt unormalt at der slet ikke bliver afholdt et møde, hvis de mener det ser tilstrækkelig skidt ud.

Vær velforberedt og ha' selv tænkt nogle tanker om hvordan tingene kan hænge sammen. Altså hvor meget kommer du til at skylde, hvordan har du tænkt dig at afvikle det og hvordan harmonerer det i forhold til din øvrige økonomi? Jeg er ikke i tvivl om at det giver pluspoint at man har overblikket over sin egen situation.

Der er en der skriver længere oppe at du skal huske at vælge en kunderådgiver og ikke en bankrådgiver. Jeg ved ikke helt hvad der menes med det. Begge er titler indenfor bankverdenen, men det er fuldstændig det samme.

Pøj pøj med det.

0
0
Svar på denne tråd

bankskift
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 08:59

Jeg skiftede bank i foråret, og på en måde er det godt og skidt..

Jeg havde en pisse god rådgiver i nordea, men fordi det var nemmere at mig og min daværende kæreste havde samme bank.. Jeg har sådan set fået en god rådgiver ved sydbank, dog har der været nogle problemer med min budgetkontoer som ikke har kørt optimalt, så det tog næsten 4 måneder at få det til at køre som det skulle..

Min nye bankdame har virkelig formodet at få mig til at tænke over hvordan jeg kører og hvorfor jeg køre, for hun klippede mit tankkort..

Jeg havde en gæld med over til sydbank på 40.000, var på SU+maksløn ved siden, havde bil, lejlighed og hest.. De tog mig ibnd pga. min uddannelse, fordi vi havde så meget om økonomi på produktionslederen (landbrugets lederuddannelse)..

Jeg har ca. 4.000 kr til mig selv og benzin om måneden, for tiden, og kan da få det til at rende rundt.. Det skal lige siges at jeg har en ret uøkonomisk bil at køre i, og den går kun 10km/l og kører lige omkring 3.000km om måneden.. Men alligevel, kunne jeg få det til at rende rundt.. og det sammen kan jeg nu :)

Men have alle dine papirer i orden og virk som om du har overblikket over det, og kom med ideer til hvordan det kan gøres bedre, evt. hvor man kan spare lidt og lignende :) Det hjalp mig med at komme over i den her anden bank :)

Sagde Berit:)

En gang fjordhest, altid fjordhest :D

en vallak skal du fortælle
en hingst skal du spørge

en hoppe skal du diskutere.

0
0
Svar på denne tråd

Bankskifte
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 19:45

Sidst jeg flyttede bank, var jeg på SU, enlig forsøger, tog et lån med SAMT samlede al min gæld. Dengang på omkring 125.000. Mit rådighedsbeløb for mig og mit barn var dengang på omkring 3000-4000 om måneden. Men banken accepterede det da - netop fordi jeg viste at det var jeg vant til at leve for - endda mindre.

Inter album et nigrum, varietate

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle Jeres svar :)
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 20:56

Dejligt at folk gider komme med råd og egne erfaringer :)

Maria ?VictoryRats?,- hvor mange år siden er det du skiftede bank? Tror nemlig det er sværere end det har været (før krisen).

Og skiftede du til større eller mindre bank/sparekasse?

0
0
Svar på denne tråd

Bankskifte
Forfatter: 
Dato:  28-12-2011 22:54

Det er 4 år siden. Jeg skiftede fra Nordea til Danske Bank :)

Inter album et nigrum, varietate

0
0
Svar på denne tråd

skifte bank
Forfatter: 
Dato:  29-12-2011 00:19

Banker er VILDT forskellige. Da jeg købte hus for fem år siden, havde jeg fat i fire banker, deraf den ene min egen. Bankmanden her lavede et købsbevis på sølle 50.000 kroner mindre end huset kostede. Han mente, at det kunne det godt handles ned til - EFTER at jeg havde fortalt ham, at vi var tre, der ville købe. Suk...

Så jeg måtte i nogle andre banker. Fik to gange nej mere og til sidst et ja fra Nordea. Jeg tror mest, at det handlede om, at han var den eneste, der lyttede og troede på, at hvis den ret stramme økonomi blev for stram, så var jeg klar til at sælge hesten. Faktisk så han det som et plus - jeg var jo ikke vant til at bruge de 3000 kroner om måneden på rent forbrug, så de ville være lette at spare - når hesten var solgt altså :-)

Så bare klø på og lad være med at lade dig slå ud af et nej - der er flere banker derude :-) Jeg tænker på, har du mulighed for at dokumentere, at du passer dine afdrag på lånene? Det tror jeg ville være et hit hos den nye bank.

Og hvis det går helt skidt, så bed om en ny rådgiver hos Nordea. Jeg blev på et tidspunkt skiftet, fordi min skulle lave noget andet. Hende jeg fik, var jeg bestemt ikke spor begejstret for, men jeg havde tidligere snakket med en anden, som godt nok ikke er i min lokale filial, men har var fornuftig, så ham snuppede jeg i stedet for! Det bliver så stort set kun til telefonrådgivning, men hellere telefonrådgivning af en, der er dygtig og oveni købet også har humor end face to face med en, jeg ikke kan fordrage!

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Lån i bank
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 07:13

Husk banken lever bl.a. af at låne penge. De tjener godt på folk der har lån. så rank ryggen og prøv flere banker hvis det er et nej de første steder.

0
0
Svar på denne tråd

dagens DK
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 08:13

Jeg synes kun jeg hører om folkd er har svært ved at handle medderes bank pt. Bankerne sidder simpelthen på pengekassen, selvom de tjener på at låne ud.

Håber du, TS, kan vende retur med en solstrålehistorie der modbeviser min påstand.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 09:08

Det er godt nok ved at være nogle år siden - men jeg stod i præcis samme situation som ts og jeg kontaktede en bankmægler.

Sådan en har alle kontakterne og jeg fik en bank der lånte mig penge til at samle alle mine dumme lån, så jeg sparede en formue i renter.

Bankmægleren fik et minimalt beløb af mig (husker ikke hvor meget) - men jeg husker at jeg sparede næsten 5 gange så meget i renter det første år som han fik i honorar.

Jeg har stadig den bank og er super glad for den - har nu været kunde i ca 15 år og har en sund og solid økonomi.

Gitte

Forskelligt udstyr sælges - se billeder m.m. på præs
Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 11:21

Det er en meget almindelig misforståelse, at bankerne tjener penge på at låne penge ud.

De tjener penge på, at få dem tilbage igen. Og i krisetider er der større chance for at de ikke får dem igen (arbejdsløshed, faldende boligpriser osv.). Så det er vel meget logisk, at de er mere påpasselige med at låne penge ud?

Havde de været mere påpasselige før krisen, er det måske heller ikke sikkert det var gået så galt?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2012 11:21

Jeg havde en gæld på knap 90.000 pga. alskens uheld igennem 5 år, og ville gerne skifte bank. Jeg havde det god samlet i ét lån, og havde ingen andre kreditorer.

Fik skiftet bank, men det var sørme med hiv og sving, og lykkes ikke, før jeg (uheldigvis for mig) mistede min hest. De sagde nemlig nej til at starte med, men nu kunne de pludselig se lys for enden af forbrugslåns-tunnelen. Lånet blev betalt ud i løbet af 5 mdr., og jeg har nu overskud til en opsparing.

De tjener på forbrugslån i renter, ja, men de ser jo helst at man har en opsparing ved siden af - uanset om man betaler sine regninger til tiden. Der udover er min erfaring, at de ikke ser småt på, hvad en hest koster hver måned, når man også har et lån at betale til.

Når du henvender dig, og laver en aftale om en samtale, skal du have et budget klar med ALLE indtægter og udgifter med, oversigt over eventuelle kreditorer, skatteopgørelse og lønsedler (sikkert for 3 mdr.). Men detaljerne fortæller de dig, når du henvender dig.

Det kan selvfølgelig godt være, at den bank du gerne vil skifte til, ikke ser på det med hest... Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det har været min erfaring med både Jyske og en mindre filial. Og så er bankerne generelt blevet mere forsigtige.

Held og lykke

*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen ***

Zar

Chiquita

Grøndalgaard´s Mademoiselle

Starlight´s Sidney

Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider