Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Råd om pige jeg underviser
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 11:55

Hej allesammen.

Tænker at der nok er nogle herinde der har bedre pædagogiske kompetencer end jeg har, som kan komme med gode råd til hvordan jeg takler en pige der er på en af de hold jeg underviser.

Sagen er den at jeg simpelthen ikke kan hitte ud af hende. Hun virker tit som om hun ikke kan noget som helst og er meget bange og er nogle gange lige ved at græde i undervisningen når man eksempelvis beder hende om at få hesten frem i stedet for at den står inde på midten af banen og ikke laver noget. Det virker som om hun frygter det værste. Men hun har det med at vende på en tallerken og vil galopere afsted og trave uden stigebøjler. Har også set hende flere gange skifte fra flæbende underlæbe til stort smil inden for det samme sekund.

Har sågar oplevet hende springe, ryge af hesten, sætte sig op igen og ride videre uden at fortrække en mine, men når hesten stopper i trav, så kan hendes verden bryde total sammen.

Er der nogle af jer der har et godt råd?

Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd

undervisning...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 13:15

Hej Sofie...

Hvilken aldersgruppe snakker vi pige ligger i ?

Hvor længe har hun redet?

Er forældrene med til undervisning?

Er det elevhest / egen hest?

Fasst hest eller skiftende hvis det er elevhest

Måske skal du prosiktive vendinger til pigen i undervisningen hvis ikke det går efter hendes verden.

Det vil sige hvis hesten går i stå skal du bare sige det til hende med opmuntrende stemme at det kan ske for en hver ;)

Men husk også at give ros når hun er "modig" og dygtig kan være det kan få hende til ikke at se så sort på det når hesten ikke altis samarbejder :)

M.v.h.

Britta Trab

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 18:26

Tror jeg kender det lidt. Har selv været lidt i den stil og har det nok stadig lidt. Hun lyder meget følsom. Hvis man har haft en lang eller dårlig dag kan nogen ting bare lige pludselig blive uoverskuelige mens andre ting virker så simple og nemme at klare. Er der et mynster i hvornår hun bliver ked af det? Hvis det er de samme ting hun har svært ved så prøv og hjælpe hende så hun har en måde at klare det på. Det kan også være hun synes det er pinligt hvis hun ikke kan finde ud af de simple ting som at holde hesten igang. Mit forslag er så at vise hende hvad hun skal gøre så det måske ikke føles så umuligt. Det er lige det jeg kan komme på. Håber det måske hjælper lidt :)

Bonnie, Basil og Ravel

I er bare de dejligste <3<3<3

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 19:13

Hvis humøret svinger så meget, tror jeg, jeg ville give plads til det, så længe det er indenfor rammerne af undervisningen og så længe, det ikke går ud over hesten.

Tænker ligesom Black in White, at det kan være udenomsting, der gør det, en dårlig dag fx, for mange krav andre steder fra, for meget i hovedet. Kan levende genkende det fra mig selv, og tror da gerne, at det kan have været svært for undervisere at håndtere.

Det, som jeg tror, er vigtigt (hvis det altså er ovenstående, der sker), er at du giver plads til det og ikke forsøger at presse hende, OG at du viser hende, at du ikke giver op eller bliver sur bare fordi du ikke stiller krav til hende, fx stiller dig ved af hende klapper lidt på dyret eller snakker lidt til hende af og i, i løbet af undervisningen... Det burde kunne lade sig gøre.

Selvfølgelig er det et problem, hvis hesten er varm, og ikke skridtet af, men så kan du evt. tilbyde hende, at hun kan stå af og gå ud og friske sig op på badeværelsel eller lign., og så gå med hesten imens.

Jeg kender jo ikke pigen overhovedet, har ingen specielle kvalifikationer eller noget for at udtale mig, hun lyder bare til at reagere lidt ligesom mig, og ovenstående er de ting, der har virket på mig, når det har været

Man kan synes, at det virker mærkeligt, at man ikke kan magte, at hesten bare skridter rundt, mens nogen trækker den for en, men faktisk kan det godt lade sig gøre, at være så overspændt i hovedet at det ikke er til at overskue, at dyret bevæger sig. Du ved, hvis man har for meget at tænke på, eller tingene ikke går som man synes, så kan man godt have brug for både fysisk og psykisk bare at stå helt stille.

Hvis man giver hende plads, kan det være, hun får lyst at være med igen, og måske gør hun ikke... Det betyder nok mere, at det ikke bliver en dårlig tur . Så er det bare om at håbe på, at der ikke står nogle forældre og tripper for at poden skal igang, igang, igang eller sådan noget..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 20:20

Hun er 9-10 år vil jeg gætte på, og hun rider på en meget godmodig og gammel fjordhest.

Altså for mig virker det som om hun tit forventer det væreste, men nogle gange glemmer hvor farligt det er (altså at hun selv tænker det).

Det er et begynderhold, og ved ikke helt hvor længe de har redet, for er lige startet på rideskolen for et par måneder siden. Men det sker hver gang når man paserer hende i starten af timen at hun med lidt panik i stemmen spørger "Vil du ikke trække mig?", hvortil jeg nogle gange spørger hvorfor hun gerne vil trækkes, dertil kan hun så svare at hun er bange for at hesten bliver vild, eller at det bare er noget mumlen der kommer ud af hendes mund. Har så tit sagt at jeg nok skal hjælpe hende igang, men at jeg har set at hun sagtens kan ride selv, og faktisk rider ganske godt. Når jeg så har hjulpet hende igang og så småt går længere og længere væk fra hesten, kan det jo ske at den så går ind på midten og stopper der. Hvortil jeg så kommer med den normale remse, som til de andre ryttere "Brug bene og tøjlerne til at styre hesten ud på hovslaget" Hun gør ikke forsøget og får det blik som om verden bryder sammen og siger at hesten ikke vil, jeg plejer så at svare "Jamen du skal prøve før du giver op. Hvis du mener at hesten ikke vil, så gør den det heller ikke..."

Sådan kan en hel dag kører, hvor andre dage det kun er i starten eller slutningen, eller der slet ikke er noget. Har både oplevet hende som total fighter hvor hun kæmpede med (den meget dovne) hest, og den virkelig ikke skulle ind på midten, eller gå ned i skridt når den skulle trave, hvor hun andre gange er helt ned i kulkælderen.

Vil jo rigtig gerne gøre mit arbejde godt, og få det bedste ud af det både for hende og mig.

Ved ikke om jeg bare skal være hård og sige "jamen det skal du" eller hjælpe hende hele vejen igennem som støttepædagog.

Puha, det blev et lidt langt svar.

Hilsen Sofie

0
0
Svar på denne tråd

måske....
Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 20:56

Umiddelbart synes jeg, at det lyder som en generel usikkerhed, som hun godt kan glemme, når hun er kommet godt i gang. Måske er hun ikke klar til, at du slipper hesten, der hvor du gør det? I hvert fald nogle gange? Spørger du, om hun er klar til at blive sluppet? Måske kan du, når hun lander på midten, droppe remsen og spørge, om hun gerne vil have, at du hjælper hende i gang igen? Så føles det måske ikke så meget som et pres for hende - tænker jeg...

I øvrigt synes jeg, at du er en cool underviser, som bekymrer dig så meget om dine elever, at du beder om råd på hn :-)

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-12-2011 21:07

For mig lyder det også til at være en usikker pige der ikke tror på sine egne evner som rytter. Hun bliver en gang imellem revet med, så hun glemmer sin egen usikkerhed. Men et enkelt øjeblik hvor hun ikke koncentrerer sig så meget, hendes koncentration bliver måske forstyrret af en anden elev, og hun kommer i tanker om "at hun ikke er så god til at ride".

Kan kun anbefale at du støtter hende, og husker at rose hende når det går godt (vigtigt!)

Venlig ilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 13:03

Tusind tak for jeres råd og ros. Tager det fuldt ud til mig, og vil tænke meget over det næste gang jeg skal undervise :)

Hilsen Sofie

0
0
Svar på denne tråd

det kan jo
Forfatter: 
Dato:  19-12-2011 13:10

være hun er usikker på dig, hvis du lige er startet...

Jeg har også undervist på hold, det ene hold var de helt ned til 5 år, og her er det godt nok hårdt atskulle til ridning efter en lang dag i børnehaven.

Især en af pigerne, var tit meget træt og blev lidt pivet, det hang sikkert også sammen med at moren var temmelig stresset.

Men hvis hun var helt udkørt, fik jeg en af de lidt større piger til at gå ved siden af hende. Et par enkelte gange var jeg nødt til at sige til moren at de skulle sætte ponyen på stald igen for der sad pigen og græd af træthed, Og som jeg forklarede moren, så ville jeg altså ikke have de skulle være så kede af det når de var til ridning, det skulle være sjovt!

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 10:55

er hendes forældre til stede i undervisningen?

og har hendes svingninger forbindelse til om moderen, faderen eller ingen af dem er til stede?

Jeg har selv prøvet at have en pige hvor moderen var rigtig bange for heste, og hver gang hun var til stede blev pigen nervøs og stiv... jeg bad moderen holde sig væk imens datteren fik undervisning, fordi hun ikke fik noget ud af det imens hun var der... moderen blev i første omgang sur, men prøvede så på min opfordring at snige sig op i cafeteriet en dag uden datteren vidste hun var der, og så hvor meget bedre datteren red... og efter det har hun holdt sig væk....

Carina Overgaard... Militaryrytter

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

klip tilbydes, lydsvag klipper ...

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  20-12-2011 12:07

... at det lyder som et selvtillidsproblem, men hvordan det lige skal løses, er jeg ikke i tvivl om.

Men jeg tænker også at det må være noget med de påvirkninger hun får udefra. Fungerer hun socialt på holdet? bliver hun drillet i skolen? er mor eller far med, når hun får de her flip? ville det hjælpe at skifte hest? er det når I prøver nye ting, at det går galt?

Anerkendende pædagogik er jo nok vejen frem. Måske du kan komme på kursus i hvordan det anvendes?

Men som jeg lige husker den anerkendende form så er det noget med at hjælpe barnet med at sætte ord på sine føleleser.

"synes du det er lidt svært lige nu?" "jahh" "okay så skridter du bare på en volte hernede, indtil du er klar".

Eller noget i den stil

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider