Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Trægulve. Vask?
Forfatter: 
Dato:  31-10-2011 22:40
Hejsa.
Er lige flyttet ind i mit nye hus, men helt nyt trægulv samt klinker.
Mit problem er, hvad skal jeg bruge af rengøringsmiddel til mine gulve? Har hørt at de ikke tåler hvad som helst.
Der er tale om hvidpigmenteret ask.
På forhånd tusind tak for hjælp.
Det trænger efterhånden med 2 katte og 1 hund på en gård;-)

0
0
Svar på denne tråd

trægulv
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 06:29

du skal have fat i en hvidpigmenteret træsæbe ( triptrap har en som er super god)den kan købes i de fleste byggemarkeder

Sørg for at vride kluden hårdt op, så gulvet ikke bliver sjasket til med vand.

Kom Nanna lige forbi og sagde

www.123hjemmeside.dk/ nannasmarsvineformidling

www.svinene.dk hyggeligste marsvineforum

0
0
Svar på denne tråd

Byggemarked
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 06:59

Som siffeline siger, så brug en sæbe der er beregnet til trægulv, ( der kan godt være forskel afhængig af om det er et lakeret eller olieret gulv), men spørg dig til råds i dit lokale byggemarked, de ved hvad du skal bruge.

Derudover så lad være med at vaske gulv oftere end højst nødvendigt, vand er hårdt for trægulv, men masser af støvsugning.

Til klinkerne kan du også få noget specialvask i dit byggemarked ( tyspisk Alfix eller Mira).

God fornøjelse med dit nye hus :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift :)
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 08:36

Her bruger jeg Probat :)

-Der er både en slags til klinker, og en til trægulv :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 11:54

sælg hund og katte, eller ryk gulvet op og smid klinker i istedet for, nårh ja eller asfalter gårdspladsen, så de ik slæber mudder med ind ai undskyld, bare min dårlige humor.

Det kommer helt an på om det er gammeldags rå træbrædde gulve, eller det er moderne pålagt trægulv, træ laminater osv.

Mine er gamle rå brædder lagt på i 1890 de er hamrende flotte, så længe det varer. Så snart 2x 55 kg hund, et par katte og en flok unger er gået hen over det, så ligner det noget der er løgn. Jeg vaskede gulv i 4 timer igår.

Probat og trip, traps sæber er bugt her i det uendelige, uden det store held syntes jeg. Læste så et sted på nettet, at man simpelthen kan mætte gulvene, med sæbespåner, så skidt og snavs får sværer ved at sidde fast. Så mine oldgamle trægulve får hver 2-3 måned en sæbespåne behandling, med en meget tyk blanding af sæbe spåner.

Træet holdes vådt af skum i 15 minutter, hvorefter det vaskes over med rent vand. Jeg påfører det med en gulvskrubbe, ned på alle 4 så alt gammelt snavns løsnes. Efter 15 min "skumbad" vasker jeg dem så over med rent vand, skifter vand mange gange imens. Lader gulvet tørre lidt op, og vasker det så til sidst i en gang ren sæbespåne vand, evt hvidpigmenteret sæbe.

Gulvene bliver såååå flotte af det

De næste 2-3 mdr er træet mættet af sæbe, og kan nemt vaskes over med en hårdt opvredet gulvmoppe, man er slet ikke i tvivl om når de trænger til en tur mere, men man skal så regne, med at have godt med varme på det næste døgn, træet kan tørre ordentligt op igen.

Mine gulve har fået den behandling de sidste 3 år, og har bestemt ikke taget skade af det.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 12:58

Jeg har som tije *Fylkir* også de gamle mere eller mindre rå trægulve.

Dog bor jeg i en lille lejlighed inde i byen, uden dyr og mudderstøvler, så det er ikke så slemt at holde.

Masser sæbespåner, ned på knæ og masser af knofedt.. Det er hårdt, men mit gulv er såååå lækkert når det er overstået.

Jeg giver det den grundige behandling et par gange om året og ellers klarer jeg den med støvsugning, evt en overtørring med hårdtopvredet klud hvis der er noget særlig skidt.

0
0
Svar på denne tråd

Lak eller sæbe
Forfatter: 
Dato:  01-11-2011 20:08

Er dit askegulv lakeret, sæbe, lud eller olie behandlet???

• Lak gulv skal bare vaskes med hårdt opvrædet klud med fx sulfo vand. Og have lak når det trænger.
  • Olie gulv kræver olie igen, benyt maskine til polering.
  • Lud gulv kræver lud igen, påføres med fx moppe i en arbejdsgang
  • sæbebehandlet gulv kræver sæbe div igen

Af div sæbe kan du vælge hvid pigmenteret, eller ekstra hvid pigmenteret sæbe fra fx trip trap. Du skal bare vide at når du vasker uden om møbler gentagende gange vil gulvet blive mere hvidt hvor der vaskes og ikke hvor møblerne står. Ser frygtligt ud når møblerne fjernes eller flyttes rundt.

Jeg plejer at give vores fyrtræsgulv (fra år 1937) ekstra hvid sæbe med maskine (gør det jævnligt på jobbet som maler) når ALLE møblerne er væk. Dvs tager et halvt gulv af gangen og flytter møblerne over på den anden halvdel. Til dagligt benytter jeg mig af sæbespåner som vedlige hold. Brug ALDRIG brunsæbe. Det vil udtørre dit gulv frem for at pleje, og kan give det et gråt skær med tiden. Fik fortalt det af en ældre rengøringsdame for et par år siden.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

Øhm ja ..
Forfatter: 
Dato:  02-11-2011 09:40

Er jeg den eneste som først bruger sæbespåner, og bagefter vasker med Brun sæbe ?

- Sagde Anne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider