|
|
| Når man er vidne til |
|
|
at hesten langsomt bliver slået ihjel, hvad gør man så lige?! Advarsel: Dette indlæg bærer muligvis præg af, at jeg er flintrende arrig, men min tålmodighed er opbrugt, jeg må have luft og gode råd!! Sagen er den, at der hvor jeg står opstaldet, er en opstalder, som har en ualmindelig fed hest. Ejeren vil uden tvivl gøre alt for sin hest, men i misforstået godhed får den simpelthen foder i mængder 3 heste ville kunne leve af! Sidste år var hesten fed, og vi var en del som var meget bekymrede for, at den partout skulle på græs, men heldigvis kom den igennem sommeren uden mén, den blev dog set aflaste forbenene x flere på folden. I år er hesten nu federe end nogensinde før, og ejeren holder stædigt på, at det ikke er så slemt, SAMT at det er en hesterettighed at komme på græs! Lige nu indgræsser hun den med ca. 5 timer på sommerfolden og resten på vinterfolden. Vinterfolden er der så meget græs på, at flere af hestene går med mundkurv for ikke at blive for runde. Igår aftes da jeg ankom, stod hesten på vinterfolden med forbenene skudt LANGT frem, og det så så atypisk ud, at det var det første jeg fik øje på, da jeg kørte ned mod stalden. Jeg gjorde ejeren opmærksom på det, hvorefter hun kiggede ud til hesten. I dag har hun så lukket hesten på græs igen!  Jeg er fuldstændig flintrende arrig og samtidig frustreret, for kan det virkelig være rigtigt, at vi skal stå en lille gruppe og se hende tage livet af sin hest? Det skal tilføjes at ALLE der har haft deres gang i stalden, har forsøgt at tale hende til fornuft. Opstaldere, dyrlæger, sadelmagere og smed! Dertil kan yderligere tilføjes, at hun tidligere har mistet to heste til forfangenhed! Jeg ved i øvrigt ikke om kvinden har sin gang herinde, men jeg er egentlig også ligeglad, for det er nået dertil, hvor jeg ville ønske, at jeg kunne fratage hende rettighederne over hendes egen hest! Hvad he*** gør man lige?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enkelt nok |
|
|
Du melder hende til politiet for dyremishandling! Det kan ikke blive ved og det undrer mig at du eller nogle af de andre ikke har gjort det allerede. Men jeg kender jo ikk det hele bag det her så det jeg jo sagtens sige, men det er på tide at hun får konsekvensen af at gøre det mod sin hest. Det er dyremishandling at hesten konsekven er for tyk og for tynd. Det er jo ikke til dens bedste det her. Hun bør efter min mening heller ikke have hest efter den her. eller have lov til at holde dyr i det hele taget.
Smil til verden og den vil smile til dig! ^_^
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hende kender |
|
|
Hende kender jeg! Eller også findes der flere af den slags mennesker. Vi var også en flok, som gennem en årrække, var vidner til en overfodring af en skiftende række heste og ponyer. Det drejede sig om den sødeste og elskeligste hesteejer, som gjorde rigtig meget godt for sine heste, men som lige på det punkt med foder og græsning, var helt døv og blind. Jeg ved ikke lige hvad du skal gøre ved det, men havde jeg selv en hest opstaldet med sådan en hesteejer, så ville jeg nok bede personen finde et andet sted at være. Trådstarter: du skulle vel ikke holde til på Esbjergkanten?
Mvh Tina R.I.P Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002 Calle 28.04.1998 - 02.04.2010 "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Helt ærligt, så tror jeg ikke der er noget at gøre. Der er regler imod at forsømme sin hest, ikke det modsatte. I kunne dog (når nu det gentagende gange er blevet sagt til hende) sætte jer sammen med hende, bare et par stykker, så hun ikke bliver angrebet og udtrykke jeres bekymring for hendes hest. Prøv at smide galskaben fra jer, for den nytter intet. Tal til hendes samvittighed og prøv at få hende til at indse der er noget galt. Hvis hendes hest allerede nu står som du beskriver, så er forfangenheden nok ikke langt væk. Prøv at hent en dyrlæges forklaring om forfangenhed ned fra nettet, evt også billeder af forfangne heste. - Det kunne ske det kunne gøre forskellen. Det jeg nævner her kunne måske af nogen ses som mobning/angreb, men jeg mener at det er vi menneskers pligt, at sikre dyrenes velbefindende.
Anne I have found my Magic RIP Røde. Vil altid huske dig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg glemte |
|
|
Jeg glemte at nævne, at i tilfældet jeg nævner, endte hestene naturligvis op med forfangenhed, lange sygdomsperioder, store regninger og til sidst aflivning. Men klogere blev ejeren alligevel ikke.
Mvh Tina R.I.P Turpin 20.05.1996 - 28.07.2002 Calle 28.04.1998 - 02.04.2010 "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er sgu svært! |
|
|
At anmelde hende er overvejet, men efter dyrlægens vurdering, vil der ikke blive reagerer når mishandlingen går fedme-vejen. Og et eller andet sted, er det nok nødvendigt at der sker noget NU, hvis hesten skal overleve og ikke få mén. Jeg ved at staldejer overvejer muligheden for ultimatum vinterfold kontra flyt hesten, spørgsmålet er bare, om det er det bedste for hesten? Samtidig er det selvfølgelig rigtig svært, fordi ejer selvsagt er det sødeste overfor sin hest, og ganske enkelt gør det for at være god ved den. Samtidig er det nået dertil, hvor at nu er min pædagogiske tålmodighedsgrænse overskredet, og som sagt har ALLE jeg kan komme i tanke om, været efter hende, så spørgsmålet er, hvordan kan vi hjælpe hesten og evt. nå ind til ejeren? Jeg overvejer konsekvent at flytte hesten tilbage til vinterfolden, men hvis jeg påråber mig ret til at flytte rundt på hendes hest, kan hun vel også gøre det ved mine?! (omend jeg tvivler på, at hun har mod til at flytte rundt på i hvert fald den ene!) Ikke helt Esbjerg men Kolding-egnen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svarsvar |
|
|
At forklare hende vores bekymring er prøvet, også uden det mindste vrede, men jeg tror simpelthen hun har en blokeringsklods for øjnene, når det kommer til huld vurdering af hendes heste. Enten kan hun ikke, eller også VIL hun ikke se! Og når hun har aflivet flere heste grundet forfangenhed, burde hun næsten være kendt med symptomerne. Igår skrev jeg ordret til hende, at hesten stod med kliniske symptomer på forfangenhed, men det vækkede tilsyneladende kun kort bekymring!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
| Forfatter:  |
Raum |
| Dato:  |
01-06-2011 16:01 |
|
Hvis det er så slemt som du beskriver så er det stald-ejers pligt at tilkalde en dyrlæge for heste-ejers regning. Det har der været sager om nogen gange efterhånden. Når først dyrlægen så har afsagt sin dom og ejer stadig ikke lytter - så kan det blive til en vanrøgts-sag via politiet. Mellem stadiet er at tilkalde dyre-organisationer som kan komme og tilse hesten. Kan en dyrlæge ikke direkte finde symptomer på sygdom - så er der desværre ikke meget at gøre.....
Og ja - det er ligeså slemt at fodre for meget som for lidt(eller fodre forkert) i min verden. Vi husker nok alle tråden herinde med damen som KUN fodrede med halm og fuldfoder. Mon hun blev anmeldt som vanrøgt pga. forkert fodring? Loven beskriver jo tydeligt at alle heste SKAL have stråfoder (som halm IKKE er!!)
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stald ejer |
|
|
Det stald ejer som skal snakke med hende. Han kan evt benægte at lade hende benytte græs folden, samt sige han kun vil give halvt foder, da det er farligt eller noget. Ejer af gården har alt sin ret til at påtale, hvis et dyr på hans ejendom forsømmes på den ene eller anden måde.Ellers kan han bede hende rykke i sidste udvej. Han kan jo ligge ud med at sige, at det fordi han er bekymret for hesten ve og vel, og kun ønsker den det bedste.
Mor til skønne Maddie 240508 og dejlige Neo 060910 Opstaldning amager tilbydes tæt på skov/ridehuse. skriv pb for info :0)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Staldejer |
|
|
Jeg er så staldejer, og desværre står der i vores kontrakt, at man kun kan tilkalde dyrlæge, hvis ejeren ikke kontaktes. Og denne ejer tager uheldigvis altid sin telefon. Jeg har haft kontakt til en dyrlæge, som sidder i fødevareregionen, og dermed er en af dem som sendes ud ved anmeldelser om vanrøgt. Hendes klare udmelding var, at der ikke er noget at gøre, når det gælder fedme. Jeg hælder til at smide hende ud, men er bekymret for, at det bare flytter problemet til et andet sted, som måske tager lettere på problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
Raum |
01-06-2011 17:29 |
|
Hvis ejeren ikke tager sin telefon er det præcis det samme som "ikke at kunne kontaktes". Hvor grelt skal det være før du som staldejer tilkalder dyrlæge til en syg hest? Skal man tro på TS så er det MEGET slemt lige nu - men jeg har jo ikke set hesten, jeg kan kun udtale mig om hvad der skrives her..... Men handler det KUN om fedme (uden andre symptomer), så har du helt ret i at man ikke kan gøre det store - som dyrlægen du kontaktede har beskrevet. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Raum, der står |
|
|
at ejeren ALTID tager sin telefon - ikke at hun aldrig gør.. Jeg under mig over at der bliver skrevet at hesten er blevet set aflaste sine forben x flere.. Hvis der dermed som jeg tror, hentydes til at der er forfangenhed under udvikling synes jeg at det er besynderligt hvis det ikke decideret kom i "udbrud".. Jeg har da aldrig hørt om forfangenhed der gik i sig selv igen medmindre hesten blev taget af helt græsset.. Kan faktisk huske at jeg så noget på Animal Planets om RSPCA i England.. De endte med at fjerne en hest fordi ejeren overfodrede den.. Men det er nok bare endnu en indikation af at vi mangler et dyrepoliti som består af kompetente mennesker med særlig viden om dyrs velfærd.. Jeg står i stald med en hvis islænder har været forfangen og jeg har STOR respekt for den konsekvens hvormed hun forsøger at forhindre det i at ske igen - også selvom jeg ved at hun er ked af ikke at kunne lukke den på græs..
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan intet gøre |
Sød ♥tøs♥ |
01-06-2011 17:50 |
|
Desværre... Jeg har været i samme båd bare med min mors labrador, hun tror og troede at hun gør/gjorde det bedste ved og give den alt det mad den havde lyst til, os selvom den har hoftedysplasi. jeg synes det var så synd og se på at hunden ikke kunne gå fordi den var så tyk, at jeg til sidt kontaktede deres dyrlæge, som havde prøvet og tale dem til fornuft, men de stoppede med og komme der, og mente de var klogere end dyrlægen, så tog jeg sagen i egen hånd og snakkede med dem, men de blev bare sure og truede, til sidst kontaktede jeg dyrens beskyttelse for vores region, men han sagde: Desværre, hvis hun var tynd kunne jeg gøre noget, men der er desværre ingen lov for fedme. Jeg sagde: Jamen hunden kan jo ikke gå, og det bliver værre og værre for hver mdr der gør ? Men de kunne intet gøre, for hunden bliver ikke misrøgtet, den får mad og vand. Dyrens beskyttelse sagde sådan set, at jeg først kunne melde dem hvis hunden døde af det for så var det dyremishandling aka overfodring der var grund til det - grusom verden vi lever i på det punkt  Jeg tror desværre ikke du kan gøre så meget, men jeg synes du skal ringe og forhøre dig hos DB, eller en dyrlæge, eller politi. Spørgsmål er heldigvis gratis over en telefon 
Sagde Frøken. Theresa 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890+ |
|
|
mylady: Hvis du er staldejer, så nægt hendes hest adgang til græs. Forstår ikk at det ikke er blevet gjort noget før???
*****Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey***** R.I.P Dear Tana C ***An Angel In Heaven*** Klik: *Stald Royal* = Eller Præsentation for Opstaldning & Dækkenvask! !!!Ta Ikk Livet FOR Seriøst, Du Slipper Alligevel Ikke Levende Fra Det!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
mylady, du er vist den eneste her der måske kan gøre noget. jeg ved at det er grænseoverskridende... fortæl ejeren at du ikke vil have ubehandlede syge heste på din matrikel,- og at du fremover overtager ansvaret for fodermængde og græs for hesten, hvis hun skal blive stående hos dig. henvis til at hun gentagne gange før, har bevist at hun ikke kan styre det. give hende et hestemålebånd,- fastsæt en størrelse (evt. sammen med dyrlæge) som hesten skal have, siden hun ikke kan styre det bare ved at se på hesten. hun vil sikkert blive sur og måske også flytte hesten,- men så har i da forsøgt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan en har jeg købt |
|
|
min hest af, han var meget overvægtig, og dyrlægen mente han skulle aflives pga problemer i benene, jeg købte ham, satte ham på slankekur, og idag lever han i bedste velgående hos mig... nogle mener hestene har det bedst med masser af mad og mange kilo på kroppen, og de mener de gør det bedste for hesten, men det er mishandling og burde meldes, overfodring tager livet af hesten, ligesom underfodring gør....
hilsen stella god philips avent elektrisk og manuel brystpumpe sælges med alt tilbehør ny pris 999kr sælges for 500kr brugt kort tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1232432 |
|
|
Altså nu er jeg absolut novice ud i forfangenhed, så om det er på vej og om det kan gå i sig selv igen, aner jeg intet om. Jeg blev bare forskrækket over at se, hvordan hesten pludselig stod på sine ben! At den er usandsynlig fed er en ting, men når man pludselig ser en hest der står med forbenene skudt godt frem, så ringer mine alarmklokker, og min bekymring går over til vrede, frustration og afmagt! Jeg tror ikke det er løsningen at give ejer forbud mod græs, for enten flytter hun hesten og dermed problemet, eller også bliver den på vinterfolden hvor (hvor der som sagt også er græs, bare i mindre mængder), samtidig med at hun med garanti vil fodre hesten ved siden af. Jeg tror, at den eneste vej frem er at få hende til at se og forstå, men jeg aner ikke hvordan det skal lade sig gøre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| huldvudering |
|
|
hilsen stella god philips avent elektrisk og manuel brystpumpe sælges med alt tilbehør ny pris 999kr sælges for 500kr brugt kort tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar... |
|
|
Hesten er ikke akut forfangen. Det har vores opstaldede dyrlæge givet mig ret i her til aften. Men vi er begge bekymrede for at det vil ske snart, da hesten er grotesk fed og aflaster sine forben, hvilket jo betyder at han har ondt i et eller andet omfang. Hun var desværre også sikker på at den ikke har ondt nok til at det vil blive taget alvorligt, hvis det meldes. Fordi han ikke er forfangen kan jeg ikke tilkalde dyrlæge på hendes regning, da det ikke er akut. Jeg kan kun opfordre til det, hvilket hun indtil videre har valgt at overhøre. Hvis jeg forbyder hesten adgang til sommerfolden, så begynder hun med sikkerhed at fodre hesten flere gange om dagen. Det samme vil ske hvis jeg overtager fodringen. Jeg kan jo ikke være i stalden og overvåge hende altid.
Mvh Mette ledig boks på lille-hovgaard.dk i Kolding
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Nordheden |
01-06-2011 21:42 |
|
Uvidenhed er som regl årsag til forkert behandling af dyr og andet. Ikke at det alene gør det, hver gang, men det er ofte årsagen. Jeg mener der skal viden på bordet, og udfordringen er at finde en viden-kilde, som hun vil lytte til.. hør hende evt om hvor, hun har læst/hørt at den mængde mad, er godt for dyret. Bare spørg ind til alt muligt også selv om det noget i godt ved, men ofte kan det hjælpe at hun høre sig selv.... Men tvivler på at hun vil lytte til jer... og kender ikke damen, så kan ikke fortælle hvordan det vil være nemmest at få hende overbevist.. derfor er i nød til at prøve at finde andre veje, at få viden ind i hende ... Håber det lykkedes... for hyppens skyld..
(Mirella) Brun III hoppes fortid søges.. Se billeder på præsentation. Købt på Djursland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overvægt |
|
|
Er damen selv overvægtig??? Hvordan har hun det med overvægtige mennesker? Har i prøvet at sammenligne hesten med overvægtige mennesker over for hende? At det ikke er rart at være overvægtig, at det ikke give glæde, at det er svært og hårdt at bevæge sig m.m. I kunne evt. hænge billeder op i stalden med undervægtige, normale og overvægtige heste, så hun kan se forskellen, selvom hun måske er lettere blind. Venlig hilsen Gitte
"Mennesket er et guddommeligt eksperiment ..." Grundtvig Nu med en datter samt 2 babydrenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foredrag... |
|
|
Hvor mange opstaldere er der i stalden ? Det kunne måske være en mulighed at få en foderkyndig/dyrlæge ud og holde et foredrag og så samtidig vurdere huld på alle hestene i stalden ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mærkelig |
|
|
Historie, hvis damen ellers er glad for sin hest og normalt begavet, ser jeg kun tre muligheder, nemlig uvidenhed om fedemens konsekvenser, overdrevet el fejlobservationer hos TS og staldejer, altså at hesten ik er i fare eller sidst men ikke mindst, en eller anden form for psykisk defekt hos hesteejeren som får hende til ubevidst at ønske sig den opmærksom og omsorg hun, får når hesten blir alvorligt syg og måske aflives. Denne mulighed kom jeg til at tænke på fordi der fortælles at hun har midstet flere heste pga forfangenhed. Der findes kvinder der elsker deres børn højt, og som tilsyneladende, er omsorgsfulde og bekymrede, men som alligevel gør dem dødsyge med vilje, for at opnå omverdens trøst og opmærksomhed. Børnen ender ofte med at dø, hvis ingen gennemskuer at det er mor der syg og har brug for hjælp. Forfærdeligt, men sandt, sygdommen hedder, Müshausen bey prohcie, nok ik stavet rigtigt.
En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest. "Buger" forever Blå Brava
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forstår dig godt Meeen! |
|
|
Jeg forstår jeg og ved det er svært og se på.at en hest-dyr ikke bliver behandlet på en ordenlig måde. Men jeg tror ikke det holder til en politi anmeldes,de tager kun ud,hvis det er virkelig slemt og så er det endda svært og få dem til og komme- Plus de som regl intet ved om heste.Så kan en hest gå og ser den ikke forladt ud- Så kører de igen. De har desværre ikke tiden til og tage sig af det. Jeg har også prøvet hestenværn- De er ikke bedre ... Underligt nok.. Jeg går meget op i min hest ve og vel. Mere end de fleste andre. Det er både i ridningen,fra jorden og i det hele taget. Jeg har rigtig svært ved og se en hest gå med åben mund under ridning,pisk ved ridning osv. Du ved hvad jeg mener. Før i tiden kunne jeg ikke holde min kæft. Det har jeg valgt og gøre nu,da det som regl ikke flytter noget.. Hvis folk kommer og spørg mig til råds er jeg mere end villig til,at hjælpe dem.Medmindre der er tale om ren mishandling af hesten Og det er det du beskriver ikke i manges øjne... Desværre!! -Men ellers Så går jeg bare (vil ikke se på det) Jeg går ind for dyrepoliti i DK og det ville kunne ændre en masse for mange af de heste der ikke har et godt hesteliv. Mvh. Susanne Hollenbo
EN RIGTIG HEST ER EN PINTO:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Missssophie - jeg er 100 procent enig med dig. Staldejer er den eneste som kan gøre noget når almindelig sund fornuft og velmenene råd fra andre pensionærer ikke trænger ind. Og ja, det kan godt være at hun så flytter sin hest til et andet sted, men I kan jo heller ingenting stille op nu, så jeg kan ikke rigtig se forskellen... Hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
nogle mennesker har bare en psykisk brist, som gør at de vil proppe mad i hovedet på deres heste/hunde/whatever,- blot fordi de ser søøøøde ud. selv om i skulle få hende til at "forstå" og måske endda blive enige om hvor meget foder hesten skal have,- så vil i blot opleve at hun efter 1 uge, begynder at regulere opad igen, og kort tid senere er i tilbage hvor i startede. har oplevet et par personer med denne brist... svært (og meget provokerende) - at forholde sig til. se på mennesket som handicappet,- i stedet for idiot,-det hjælper lidt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.... |
|
|
Hmm skal prøve at tage det fra en ende af. Damen er ikke overvægtig, tvært imod. Hun er en lille pind str 34 vil jeg tro. Foderforedrag er overvejet, men jeg er ret sikker på hun udebliver. Eller også går hun helt i forsvar, når det går op for hende hvad det drejer sig om. Damen er helt sikkert normalt begavet og hun påfører ikke hesten smerte med vilje. Problemet er at hun ikke kan eller vil indse, hvor fed han er. Vi har prøvet at sammenligne med vores heste, fortalt hvor lidt de får af foder for at få dem slanke osv. Intet bider på. Som skrevet længere oppe siger dyrlægen, at det endnu ikke er så vidt, at det kan meldes. Og da det ikke er akut, så har jeg ikke ret til at tilkalde dyrlæge. Og helt ærligt så tror jeg ikke en formaning fra en dyrlæge vil hjælpe noget. Hun har jo flere gange fået at vide, at han er for fed af både smed og sadelmager, og alligevel lader hun stå til. Hendes egen dyrlæge lader ikke til at ville tage problemet op, de har i hvert fald ikke gjort det på trods af, at han også i vinter var fed. Jeg tror desværre det kræver en decideret forfangenhed før hun vågner op. Og så kan vi faktisk ifølge dyrlægen melde hende. Det er bare trist det skal komme dertil. Jeg overvejer stadig at smide hende ud, men hvis det er lig med, at hesten bliver flyttet til en døgnfold med masser af græs, så nænner jeg det næsten ikke for det vil være så frygteligt for hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overvægt hos dyr |
|
|
Jeg har en Onkel som har en hund og problemet er nøjagtigt det samme. Det ér lykkedes ham at fodre en hund ihjel... Mht. fornuft så er der heller "ingen hjemme".. Mht. personen der nævnes så ville jeg som staldejer sætte nogle begrænsninger. Netop for at undgå at blive sagsøgt for at have lagt forhold til at hesten bliver fodret ihjel. Det kan ikke være så svært ~ Anette
Venter is-føl til sommer, måske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels hest |
|
|
Jeg tænker lidt om ikke I kan snakke med dyrenes beskyttelse. De rådgiver når hestene er for tynde, når hestene ikke er tynde nok til at blive fjernet. Så må da da også kunne rådgive når hesten er for tyk og i fare for at blive syg af det. Ved ejer godt hvad forfangenhed gør ved hesten og hvor smertefuldt det er? Hvis hun absolut synes at græs er en hesteret, så foreslå hende at give hesten en mundkurv på. Den kan stadig spise, men bare ikke i så store mængder. Og fortæl hende så at det også er en hesteret at være sund og rask. Kan I evt tage en alvorssnak med hendes dyrlæge? Dyrlægen må altså kunne hjælpe hende med at forstå at hun tager livet af sin hest. Og det på en meget smertefuld måde. Havde det været hos mig havde jeg givet hende det ultimatum at begynde at slanke sin hest eller finde et nyt sted. Det kan godt være at hesten så kommer på sommergræs, men jeg synes man bør gøre kraftigt opmærksom på at det ikke er i orden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis jeg var |
|
|
staldejer ville jeg blande mig og sige, at hesten ikke fik lov at komme på græs, med mindre den havde mundkurv på, plus jeg ville blande mig i fodringen. Hvis ikke hun ville lytte, kunne hun blive nødt til at flytte. Jeg var blevet lige så arrig som dig, hvis jeg stod i samme situation. Men staldejer har også et ansvar og har ret til at blande sig så længe den står på hans/hendes grund. Men hvis jeg var dig ville jeg ringe til dyrenes beskyttelse. Jeg ved de også tager sig af for fede hest. Har selv været indblandet/jeg meldte en som ikke ville høre efter. Det hjalp for tingene blev sagt meget ligeud. MAN KAN LIGE SÅ GODT PRØVE!
VH Anne Kathrine OPSTALDNING VED BJÆVERSKOV I LÆKRE OMGIVELSER TILBYDES. KONTAKT LYKKE PÅ: 2536 6321
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hvad f..... skal staldejer stille op?? Hun skriver flere gange at hun overvejer at smide opstalder ud, men det løser jo ikke problemet, tvætimod flytter man bare problemet, og hvis jeg var staldejer ville jeg virkelig skulle slås med mig selv om den beslutning. Jeg ville ikke bryde mig om at kigge på problemet dagligt, men jeg ville godt nok også have en dårlig samvittighed, hvis resultatet var at hesten blev flyttet til et sted, hvor andre opstaldere/staldejer, ville være ligeglad. Så ville da hesten da dø alligevel! Efter min mening synes jeg at både staldejer og andre opstaldere har gjort/stadig gør en god indsats, de kan intet stille op, men de giver heller ikke op, men bliver ved med at appelere til ejerens samvittighed. Hårdt sagt, men ingen kan gøre noget før hesten virkelig er alvorligt syg, eller ejer pludselig får en åbenbaring! -Maria
En rigtig hest er en plethest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Det er så frygteligt! Jeg var trådstarter i tråden om min far, der ikke ville forstå, at han ikke skulle lukke hestene på græs pga. vores forfangne hoppe. Dét kunne så heldigvis løses med et ordentligt raserianfald Synd, det skulle helt derud. Nu er han bange for at åbne leddet  Jeg er tilhænger af ideén om at forbyde hende at lukke den på græs og at staldejer blander sig i fodringen - med "bortvisning" til konsekvens. Man kan måske forklare hende, at hesten hellere vil tages af græs og blive det samme sted, end den vil flyttes - de fleste har set heste totalt pumpede af stress.
Ligesom varmen eksisterer i kraft af kulden, eksisterer det gode i kraft af det onde og livet i kraft af døden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder sært |
Pinny ♥Fyn♥ |
04-06-2011 16:08 |
|
Münchausen by proxy- med dyr, men et eller andet sted er der en vis vanskabt logik i det. Jeg ved ikke lige, hvad man gør i den situation. Man kan vel ikke gøre andet end, at sende aben videre, dvs opsige vedkommende med den klare begrundelse, at hun vanrøgter sin hest. Fedme er ikke et problem forbeholdt mennesker! Der er mange dyre-ejere, der mener, deres dyr skal have det godt= alt mulig mærkeligt i godbidder, så de arme kræ bliver for tykke. (Jeg er ikke selv skyldfri, mine kastrater er for runde, men det er ikke nemt at fodre killinger, kastrater, ungkatte og diegivende mødre, så hver især KUN får korrekt foder... De kan ikke fodres separat. )
Mvh Pinny "En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting." Rune T. Kidde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lille succes |
|
|
Ejer af hesten har langt om længe sagt, at hesten bliver på vinterfolden, i hvert fald det næste stykke tid! Hun mener dog ikke at den er ved at blive forfangen, fordi den ikke ser ud som hendes tidligere to heste der blev det, men hun er har dog "accepteret", at vi andre kan se symptomerne. Der er jo så også græs på vinterfolden, men det er trods alt mindre! Det betyder dog også at hun kører derudaf med fodringen igen, dog ser det ud til, at hun holder sig til roepiller. Staldejer har ingen chance for at blande sig i fodringen, idet hun jo nærmest ville være nødt til at stå vagt i stalden, for at sikre sig at ejer ikke fodrer sin hest! Så en lille succes er det da, omend nul foder og en mundkurv ville være det ultimative. Om der er en psykisk brist hos sådanne mennesker ved jeg ikke, men jeg tror der er en form for blokering i hovedet, som gør det umuligt for dem at se problemet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt... |
|
|
at hun måske indser at det bedste for hesten er mindre græs:) Og skal hun nu fodre er roepiller faktisk ikke helt skidt. Det fylder hestens mave, så den ikke skal grovæde af græsset for at blive mæt. Jeg krydser fingre for at hesten kommer til at tabe sig og at ejer finder en god løsning mht fodring:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ellers... |
|
|
...må I jo smide fløjlshandskerne og give hende en regulær skideballe. Det kan måske være det, der skal til, før hun opfatter alvoren?
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|