Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

praktik, dresscode
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 18:22

Jeg har fået praktikplads på et lille forlag i Århus hvilket jeg er super glad for. Jeg er dog lidt i tvivl om hvilken slags dress code der er som en praktikant sådan et sted, om jeg bare skal jeg klæde mig som de andre eller som jeg selv ønsker?!

0
0
Svar på denne tråd

SKrift over
Forfatter: 
Dato:  22-01-2011 18:59

Tillykke med praktikpladsen:)

Jeg har selv stået i samme situation for 1 år siden, og havde samme overvejelser. Jeg startede med at tage pænt, klassisk tøj på. Stille og roligt får man afluret hvordan de andre går klædt - og så kan man gøre det lidt mere personligt.

Jeg kunne f.eks. aldrig finde på at møde op den første dag i hulede bukser - det synes jeg ikke hører til på en arbejdsplads (i hvert fald ikke der hvor jeg var).

Ellers er det vel bare at spørge dem, den første dag, om der er nogen dresscode.

Men alt med måde - visse ting i ens garderobe hører ikke til på en arbejdsplads :)

Mvh Eva.

Og nej, selskab staves ikke "selvskab"... og generelt staves ikke "generalt" - i hvert fald ikke i følge ordbøgerne. (men stavefejl skal der selvfølgelig være plads til :) )
0
0
Svar på denne tråd

Eva: Mange tak
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 10:19

Okay super. Tak:) Jeg regnede også med at det var tøj i den stil jeg skulle tage på, og du har selvfølgelig ret i at man finder ud af det efterhånden.

Men hvad med sko? For jeg tænker at jeg nok skal have højhælede på(hvilket jeg normalt kun bruge når jeg skal i byen), for selv om jeg skal sidde bag et skrivebord meget af tiden, indebærer praktikken også en del kontakt med forfattere osv.

0
0
Svar på denne tråd

Sko.....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 11:16

Jeg kan ikke forestille mig, at man er nødt til at have højhælede sko på, for at kunne tale med en forfatter ;) - og da slet ikke de "stiletter" der er moderne at vakle rundt i byen på i dag (og ja, jeg ER gammel ;)).

Et par helt neutrale sko burde kunne gøre det, rene og velpudsede.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

praktik..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 11:26

Tillykke med praktikpladsen..:)

Jeg ville mene at en dress code sådan et sted, bare er pænt tøj.. ellers burde du have fået afvide at de forventet eks. nederdel/kjole og stilleter..

Så jeg ville hvis jeg var dig, tage pænt hverdagstøj på og flade sko, til en start og så aflure hvad de andre gør..

Mvh. Trine

0
0
Svar på denne tråd

Sif: he he
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 13:34

nej,du har nok ret. Men umiddelbart virker det som at mange kvinder der arbejder på kontor har højhælede sko/støvler på, så jeg tænkte at det skal jeg nok også . Men tror også at jeg vil gøre som andre har forslået; nemlig tag det hen af vejen og så bare klær mig pænt og præsentabelt på og så ellers se hvad de andre har på-

Trine7: Mange tak:) Ja umiddelbart ville jeg nok have fået afvide hvis der var en dress code, men det kunne jo være at de bare ikke lige have tænkt over at sige det. Men det kan jo være det kommer senere, det er et stykke tid til at jeg skal starte nemlig.

Men ellers mange tak for rådene, nu føler jeg mig lidt mere rolig

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 13:42

Tag tøj på du føler dig godt tilpas i og som ikke skriger et eller andet voldsomt statement - dvs. forholdsvis neutralt, tøj. Hvis ikke de mente du passede ind på stedet ville du næppe have fået praktikpladsen. Da du var til samtale hos dem, havde du vel også tøj på som du følte dig tilpaps i, og som i et eller andet omfang var repræsentativt for det tøj du normalt går i. Havde de ikke ment du passede ind, ville de ikke have ansat dig. Hvis ikke en arbejdsplads forventer at man klæder sig meget konservativt, ansætter de næppe en praktikant med hanekam og sikkerhedsnåle i næsen bare for at tage et eksempel :).

0
0
Svar på denne tråd

tusindfryd:
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 13:58

Du har da helt ret! Da jeg var til samtale fik jeg egentlig heller ikke indtrykket af at det var et sted der holdte vildt meget på formerne, og var vildt strikse med hvilket tøj man gik i. Det kan dog også være at man som praktikant er "fredet" lidt mere iforhold til hvis jeg var ansat på stedet. Men, ja da jeg var til samtale havde jeg noget tøj på som repræsenterede det tøj jeg normalt går i, så det giver jo meget mening - tusind tak:)

0
0
Svar på denne tråd

for nogle år siden
Forfatter: 
Dato:  24-01-2011 14:01

havde jeg en strøm af kontorelever til samtale.

En af dem blev spurgt hvordan han havde det med dresscode på sådan et bureau som vores....han kiggede op og ned af vores direktør og mig - og konstaterede tørt at når han så på os kunne han se at der ikke var nogen....

Ha ha - han blev ansat....

Men til sagen - hvis du er i tvivl, så ring og spørg inden du begynder, så du ikke "falder i" første dag.

Og ellers vil jeg gi' flere i tråden ret - ta' på hvad du føler dig tilpas i - og noget der ikke falder for voldsomt ud fra almindelig pæn "og ren" påklædning.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Adian: he he
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 10:17

han havde da en god humor(selvom jeg nu ikke turde at sige sådan noget..) God ide, det med at ringe til forlaget for at være sikker. Tak for rådet

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 10:26

Det allervigtigste er at vælge noget tøj hvor man selv føler sig tilpas og selvsikker i og hvor man selv føler man er pænt/smart klædt på. Selvfølgelig skal man ikke farve håret blåt og få piercet sit ansigt 25 steder inden man skal starte i praktik hos et konservativt advokatfirma, men vælger man tøjet kun efter hvad man tror arbejdspladsen forventer, så kommer man let til at møde op i noget tøj, som man reelt ikke føler sig hjemme i. Og gør man ikke det, så er det godt nok svært at være afslappet og imødekommende den første dag, hvor man i forvejen er nervøs og gerne vil gøre et godt indtryk. Ogdet betyder altså meget mere at man er afslappet og kan gøre et godt førstehåndsindtryk fordi man føler sig tilpas end det gør om man har en rød eller grøn trøje på.

Hvis der var en specifik dresscode eller hvis der var meget konkrete forventninger til din påklædning, skulle have informeret dig om det på forhånd.Det har arbejdsgiveren et ansvar for, hvis der er regler (både formelle regler og forventninger)om ´hvad man skal ha på.

0
0
Svar på denne tråd

tusindfryd:
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 10:38

Det har du fuldstændig ret i, jeg har nok en lidt blandet tøjstil der gør at jeg kan tilpasse mit tøj til forskellige anledninger, men tror nu alligevel der er nogle forskellige ting jeg skal have købt inden jeg starter(en meget god undskyldning for at købe nyt tøj )

0
0
Svar på denne tråd

mht. sko
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 14:07

Hej,

lige et tip:

tag IKKE sko på som larmer! (klap klap )

især ikke hvis i sidder i åben kontorlandskab, det er så irrerterende hvis man skal koncentrere sig eller taler i tlf.

En fejl jeg selv begik

Mvh Hotbandit!

0
0
Svar på denne tråd

hotbandit:
Forfatter: 
Dato:  25-01-2011 22:24

det skal jeg bestemt huske

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider