Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

God jævning til sovs, opskrift søges..
Forfatter: 
Dato:  01-01-2011 15:29

Nogen som kan anbefale en god måde at jævne en sovs på ??

Jeg har før haft brugt kartoffelmel, man skal ikke bruge så meget og det bliver ikke klumpet, men som nogen skriver, så bliver sovsen "lang" i det..

Jeg kan ikke lave opbagt sovs, så det skal bare være en mel-jævning af en slags.

Jeg lavede en med hvedemel i går, det blev ikke så godt, syntes der skulle bruges ret meget før den fik noget konsistens og så smagte det for meget af mel.

Har engang haft købt noget "sovsejævner" der skulle hældes direkte i sovse som det var, men syntes også der skulle enormt meget til der.

Den må godt blive lidt tyk i det, da det er til en flødesovs...

0
0
Svar på denne tråd

jævning
Forfatter: 
Dato:  01-01-2011 15:40

Hvis den smager for meget af mel, så er det fordi den ikke er kogt nok efter du har kommet melen i... Den skal koge et par minutter efter du har tilsat melet for at få mel-smagen ud.

Når jeg laver sovs, tager jeg lidt skummet/minimælk i bunden af gryden, derefter en spsk hvedemel og rører ud. Det sætter jeg på varmen, og rører ofte i det, og tilsætter mere mælk efter behov. En spsk. hvedemel rækker til sovs til ca. 2-3 personer.

Jeg smager derefter til med en boullionterning, salt/peber, krydderier efter smag, evt. lidt ribsgele, hvis den skal være rigtig lækker :)

Alternativt kan jeg finde på at bruge Maizena alm. majsstivelse. Put lidt i en kop, hæld lidt koldt vand ved og rør melet ud i vandet. Tilsættets sovsen, og koges godt igennem.

0
0
Svar på denne tråd

Giv tid
Forfatter: 
Dato:  01-01-2011 17:43

Hvis det er en flødesovs, så er det da bare at komme mere (piske)fløde i og så lade den koge godt ind, indtil den har den konsistens, du ønsker.

Så slipper du også for ækle meljævninger af nogen art

Nu med tre små heste

0
0
Svar på denne tråd

EN flødesovs....
Forfatter: 
Dato:  01-01-2011 17:45

... skulle gerne blive ret tyk bare i sig selv - men den skal have tid til at koge lidt.

Skal den være tykkere, kan du jævne med en beurre manie. Den laves ved at røre lige dele smør og mel sammen - når den tilsættes til sovsen smelter smørret og melet frigives langsomt og uden klumper. Sovsen skal koge lidt efter at den er tilsat og er opløst - ellers får den den melede smag.

£isbeth & Baloo

Happiness can be found even in the darkest of times,

if one only remembers to turn on the light.

(Albus Dumbledore)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider