Jer der bor på landet - pas på: hermed uddrag af den anmeldelse, som jeg netop har fremsendt til min kommune, for at få dækket min dyrlægeregning. Stedet er anonymiseret.
Søndag den 19. december 2010 var jeg ude at skridte en tur på min unghest og kom på tilbagevejen forbi X-vej nr. Y. Der ligger et rimeligt lag sne på såvel vej (ca. 5 cm.) som i rabat (ca. 10 cm.).
Ud for X-vej Y forsvinder min hests ene forben pludselig, således at hun knækker sammen i alle fire ben. Hun får rejst sig ved egen hjælp. Jeg hopper af og ser straks en 20 cm. lang flænge på hendes højre forben over knæet. Det bløder fra flængen, og jeg får derfor lagt en af de bandager, som hesten i forvejen har på, rundt om flængen for at stoppe blødningen. Jeg selv kommer ikke til skade ved styrtet.
Således går vi de ca. 700 m. hjem til mig, hvor jeg ligeledes har mine heste.
Hjemme undersøger jeg såret (der er vedhæftet er billede her) og ringer til dyrlægevagten. Dyrlægen, Hr. Christensen fra St. Merløse Dyreklinik (min sædvanlige dyrlæge), kommer og undersøger hesten. Han konstaterer, at flængen når ind til knoglen og at det er nødvendigt at sy musklen og huden sammen. Dette tager ca. 2 timer. For "resultatet" se endnu et vedhæftet billede.
Hesten beordres boksro i 4 dage og herefter stille og rolig genoptræning. Stingene kan fjernes efter ca. 10 dage.
Da hesten er lappet sammen, går jeg over og undersøger kloakken. Billeder af dette er ligeledes vedhæftet min anmeldelse til kommunen.
Dyrlægen kommer igen mandag formiddag for at give yderligere pencilin intravenøst og udleverer pencilin til yderligere 5 dage samt smertestillende til samme periode.
Hesten er nu meget trist - hun er vandt til at være ude 11 timer i døgnet, og da jeg har to andre, er alle enten nødt til at være inde eller ude - hvis jeg tager to af dem fra, går den sidste grassat.
Men pas på - sneplovene kan have flyttet dæksler og det er umuligt at se under sneen. Jeg skal vidst være heldig at der ikke skete mere med os.
Blot en lille OBS'er.
Glædelig jul i øvrigt fra Johanne og Ikana.