Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Besøgsrestriktioner på plejehjem!
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 09:38

Ja lige nu indføre flere og flere plejehjem besøgstider for pårørende.

Selv synes jeg ikke at man kan tillade sig, at frarøve de ældre mulighed for besøg når de har lyst.

De fleste ældre finder det yderst ydmygende at komme på plejehjem og når de så ikke må få besøg andet end en time om dagen, kan det da kun gøre antallet af plejehjemsbeboere faldende.

En anden side af debatten er at personalet på plejehjemmene synes at de pårørende "forstyrre deres arbejde" for meget.

Selvfølgelig skal hele familien Danmark med 5 børn under ti år kommer og rippe op i hele plejehjemmet, men jeg kan ærligt talt ikke se problemet i det, hvis familien/pårørende bare holder sig på beboerens værelse.

Hvad er din mening om de nyeste restriktioner og hvilke tanker giver det dig umiddelbart?

Vær sød at holde debatten i en sober tone.

Vrinsk fra Isabelle

0
0
Svar på denne tråd

restriktionerne
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 09:42

er ik just nye- de har været til nogle steder længe for bl.a. at skjule noget af alt det der ik har måtte se dagens lys, men som nu er alment kendt pga medierne.

Min mening - jeg sys det giver anledning til endnu mere uro omkring hva der måske sker for vore ældre i den tid de ik må få besøg. Jeg sys det er svineri - og enkelte ældre kunne uden restriktioner ha gået bort MED familien ved deres side i stedet for at være alene.

diskuterer helst kun med mig selv- så er der ingen der siger mig imod

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd

Kan man få
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 09:44

en kildehenvisning ?

MVH Janni

DV hingsteplag fra 09 til salg - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

familiebesøg
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 10:33

Nu har jeg efterhånden 14 år på bagen i den branche...

De pårørende forstyrrer rent faktisk ofte personalets arbejde - vi, som personale, udfører jo megen personlig pleje og vi kan ikke have alle beboere oppe til kl. 9.

Prøv at være 3 eller 4 personaler til 24 beboere - jo tak!

At der så kommer pårørende imens der er morgenoptagning, jo det er temmelig forstyrrende.

Datteren vil gerne lige høre sidste nyt og vil lige fortælle at fru Hansen skal være oldemor igen.

Ja tak, men jeg har skisme andet at lave kl. 8 om morgenen end at snakke med pårørende.

Hverken beboere eller personale er interesseret i at blive forstyrret af pårørende under personlig pleje uanset hvornår på døgnet.

Jeg er meget ærekær omkring mit arbejde og har absolut Intet at skjule eller holde fordækt, men jeg vil gerne passe mit arbejde i fred for pårørende, der ikke forstår at de lige skal blive hjemme til kl. 10 eller gå ud fra lejligheden/værelset når hr. Jensen skal liftes over på bækkenstolen eller have skiftet ble!

På de plejehjem jeg har været, har der ikke været "adgang" for pårørende (medmindre beboeren har været terminal) før kl. 10.

Men resten af dagen har da været nogenlunde fri til besøg.

Nu er det dog (heldigvis) længe siden jeg har været på et alm. plejehjem, så om det har ændret sig meget siden sidst ved jeg dog ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Det er beboernes hjem
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 10:35

Beboere på plejehjem skal selvfølgelig kunne få besøg når de har lyst. På nogen plejehjem glemmer personalet at de er der for de gamles skyld - så det hele handler om at tilrettelægge dagligdagen udfra personalets behov.(Jeg har selv arbejdet på et dårligt plejehjem engang) Ændringer vil kræve at både kommune, ledere og personale i stedet tager udgangspunkt i de gamles behov - og indretter dagligdagen udfra det.

0
0
Svar på denne tråd

XXXXXXXXXXXX
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 10:40

Hørte først her til morgen om problemet. Og min første tanke var hold da kaje det bliver ikke sjovt at komme på plejehjem.

Godt min mor ikke kom til at skulle opleve det. Jeg ville allerede dengang for 9 år siden have gjort alt for at hun ikke skulle engang i med tiden på plejehjem. Men det nåede hun altså ikke.

Men hvor må det ikke være rart at være beboer og ikke kunne få det besøg man sidder og venter på.

Det kan bare ikke være rigtigt. Det lyder forkert hele vejen igennem.

Og så skal der hele tiden spares på alt det hele. Hvor nedværdigt er det dog ikke blevet atkomme et sådan sted hen.

Sørgeligt - håber det bliver lavet om

Bare min mening

Heidi

DAMESADEL SÆLGES

se billeder på min præs.

Undervisning i damesadel ridning gives

Pluto - Siglavy

Minimulen Viktor

Nihil intentanum

Felix vi ses igen min skat

0
0
Svar på denne tråd

Har selv læst
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 10:51

lidt om det nu

Tvivler på det er gængs praksis - skal det bestemt heller ikke være ( men selvfølgelig anvendt overfor fulde/agressive folk ), men endnu et eksempel på hvordan en ting af folketings politikerne kan blive blæst op til nu et lovgivningsplan

Det er da også meget lettere at bruge hård/fordømmende retorik overfor dem der arbejder hårdt i plejen, end som politiker at se på hvad forhold der er for at de ansatte kan løse for dem og brugerne arbejdet på en tilfredsstillende måde.

Næh hvis de ikke poliikerne var sådan en flok medløbere - vatp'kke rent ud sagt så stod de frem og sagde til familien DK; at de nedskæringer der kommer i årene fremover betyder at din mor vil få tilset sin ble sjældnere end nu etc. Men næh nej pudse glorie kan de sgu

MVH Janni

0
0
Svar på denne tråd

er selv inden for
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 16:57

ældreplejen.. Jeg syntes ikke det er ok at indføre besøgttider. I stedet skal man måske informere de pårørende om hvordan hverdagen forløber på et plejecenter.

Det er bare ikke ret fedt (for nogen!) at de pårørende kommer på besøg, netop som man er ved at give "fru Hansen" en ren ble..

Hvil i fred min smukke Tulle. Du vil aldrig blive glemt!

En rigtig hest er gul!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

blaaa blaa blaaa
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 16:59

Der er INGEN som skal bestemme, hvornår jeg skal besøge min mor på plejehjemmet.

Når det så er sagt/skrevet, så får de da fred til spisning og personlig pleje. De tidspunkter er vi jo klar over + plus vi ved det giver stor uro, hvis der kommer familie på besøg lige der.

Det har så heller ALDRIG givet problemer, personalet kan da have mere travlt nogle dage fremfor andre, sådan er det jo. Men det er jo heller ikke personalet, vi kommer for at besøge.

- Joan

(som "lander" på plejehjem kl. 20.00 for at besøge sin mor, desuden medbragt de grimmeste stribede strømper, fordi mor KUN vi gå i stribede strømper)

0
0
Svar på denne tråd

besøgsforbud på plejehjem
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 10:46

Jeg kan desvärre ikke linke til de artikler der har väret i Amagerbladet. Men de handler om to forskellige familier fra Kastrup der begge har klaget over plejehjemmene hvor deres pårörende var på. I begge tilfälde har beboerne blandt andet gået meget ned i vägt efter de er kommet der. Familierne fik så besögsforbud. Den ene familie måtte bare komme fra 16-17 også da faderen lå for döden. Det er fuldständigt sygt. Det er folks hjem!! Jeg forstår at det også er folks arbejdsplads, men det skal väre muligt at komme med kritik. Og i dette tilfälde må det väre berettiget. Det er samme plejehjem.

Min gode veninde kom på plejehjem for nogen år siden. Meget dement. Dog ikke samme plejehjem som för omtalte, men et i nabokommunen. Det var frygteligt. Ikke at besöge hende, det var hårdt. Men plejehjemmet var en opbevaring. Hun fik sin medicin i hånden. Den lagde hun straks i närmeste potteplante. Hun tabte sig voldsomt, hun havde jo ikke styr på at spise. Der var mögbeskidt. Hendes stakkels mand blev ringet op stort set hver dag. Så skulle han hente hendes medicin. Så skulle hun på hospitalet, han skulle fölge med. Så var hun gået, han skulle lede efter hende. Penge skulle der afleveres mange af. For hun blev permanentet hver og hver anden dag. Og köbte dyrt töj til töj partyer på plejehjemmet- OSV. Jeg forstår familierne fuldt ud hvis de klager. Men det er åbenbart forbudt. Velfärdssamfund FÖJ.

Pröv at Google : besøgsforbud på plejehjem

0
0
Svar på denne tråd

Artikel
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 10:53

www.berlingske.dk/berlingske- undersoeger/plejehjem-lukker- familier

www.dinby.dk/kobenhavn-s/ ombudsmanden-langer-ud-efter- taarnby-kommune

Nu ved jeg godt det er aviser. Men ved også at der har väret personale udskiftning. Noget er der jo galt. Läser man kommunens tilsynsrapport er den ret skrämmende.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 11:58

Der er som andre skriver tider om morgenen, hvor der er travlt og hvor det ikke er så passende at pårørende kommer på besøg, men hvis de kommer alligevel, vl jeg som plejer have lov til at bede dem om at gå ud, eller ind i et andet rum, hvis jeg skal igang med plejen af deres mor/far, bedstemor/bedstefar, olde, da jeg ikke mener man skal udstille de gamle, selv om det er deres familie, eller måske særligt når det er deres familie...

Nu har jeg i over 1½ år arbejdet om aftenen på et plejehjem, og det er da ikke fordi jeg ikke synes de ældre skal have besøg, men omkring kl 20 går vi igang med at hjælpe dem der skal have hjælp til at komme i seng, og jeg ved ikke om alle ældre har et problem med det, men jeg personligt, ville ikke synes at min familie skulle komme efter at jeg var kommet i seng... Og så er det lidt svært at der kommer besøg til nogen af dem kl 22, eller senere, hvis det ikke er aftalt på forhånd...

Det har for mit vedkomne ikke noget at gøre hvad der passer mig bedst, men hvad der giver de ældre det bedste jeg kan... Et plejehjem er for personalet 'kun' et arbejde, men for de ældre er det deres hjem, og det skal helst være så tæt på det hjemlige som det kan...

Perle

Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt

Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008

Farvel Felix

Hvil i fred

Charmetrold og Hjerteknuser

D. 21/8 2007
En gang utro, altid utro

Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...

0
0
Svar på denne tråd

Nogle beboeres pårørende .....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 13:13

..... fylder bare meget mere end andre

Jeg oplever det selv på min arbejdsplads.

En bestemt beboers pårørende, måtte for nylig meget bestemt have at vide fra min teamleder, at "Jeg står altså lige med en meget syg beboer og har lægebesøg, vil du godt være sød at ringe igen om ½ times tid" ...... vedkommende plaprede videre og hun måtte afbryde samtalen temmelig bestemt.

Min teamleder gjorde nok en lille fejl der, hun skulle selvfølgelig have afleveret sin telefon til en af os andre, inden hun gik med ind til snakken med lægen.

Men at vedkommende i den anden ende af telefonen, ikke forstod budskabet, er jo lidt tankevækkende. Tror nok, han forventer noget andet, hvis det er hans gamle far, der pludselig kræver personalets nærvær ??

Jeg har ikke lige læst de artikler, der linkes til.

Men jeg kan sagtens se og har oplevet situationer med pårørende, hvor man tænker sit om deres manglende pli og forståelse for, at "deres" beboer deler personale med et vist antal medbeboere.

Jeg tror ofte det handler om, at man som personale skal turde være ærlige og f.eks. sige til en pårørende."Jeg kan fornemme, du har en del ting, du har behov for at få snakket om. Jeg vil gerne lægge en besked til beboerens kontaktperson eller min teamleder, så vi kan sætte tid af til det".

Man når længst med ærlige udmeldinger.

Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det

0
0
Svar på denne tråd

tankevækkende
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 13:51

af flere af de inlæg der smides her tar udgangspunkt i PERSONALET!!!!

Fuldstændig sort - er I sq da ikke klar over at det er liv der ebber ud og at det er vigtigt for hr. og fru Hansen at få besøg eller aflægge besøg....

Temmelig meget fagforeningsforkælet - ahhh - jeg skal bare ha' min frokostpause og så skide være med at familien XXXX gerne vil bruge lidt tid sammen med XXXX ( uden mit opsyn)- de kan vente til i morgen....

Puha....jeg håber I selv er indstillet på at modtage den behandling I gir når det er jer der skal herfra og gerne vil se børn eller børnebørn....

Yep....surt opstød.

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Adian der synes
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 14:02

jeg du overfortolker

Kan ikke se nogen skrive om frokost pause ?

Som sagt tror jeg det de allerfleste steder går ganske gnidningsløst, men at der så i pressen er en historie om en besøgende der afhentes af politiet da han overskrider besøgstiden - det tolker jeg som om der har været vold indblandet/fuldskab/stoffer eller andet der gør et så drastisk skridt nødvendigt.

MVH én som heller ikke vil udføre sit arbejde under trusler om vold.

MVH Janni

0
0
Svar på denne tråd

personale
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 16:01

Adian - Ja selvfølgelig tager vi udgangspunkt i personalet, eftesom vi, der er det, kan udtale os om det fra den vinkel.

Som jeg har skrevet længere oppe, så skal pårørende ikke forstyrre i f.eks. morgenoptagning, da der simpelthen ikke er resourcer til det.

Tager vi os nu tid til at tale med fru Hansens datter om ting der godt kan vente til lidt senere, så får hr. Jørgensen ikke den pleje han bør og så er dét også galt, og så er der endnu en sag i medierne om omsorgssvigt og alt det!

Nej alle kan ikke tages op til kl. 8 eller 9 når man kun er 3-4 personaler til op til 24 beboere - jeg har prøvet det i en meget lang periode og der fik de pårørende afvide at der ikke var tid til telefoner, besøg eller andet før efter kl. 10 - kort og kontant - med den begrundelse at den tid de pårørende tager, går fra beboerne som ikke har alt for meget i forvejen.

Så jo, udgangspunkt i personalet - det tager jeg. :D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tilslutter mig helt det .....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 16:29

..... som Louise skriver.

Som personale ved vi hver dag, hvilke arbejdsopgaver vi har liggende foran os, hvem der skal i bad og have gjort rent f.eks.

Hvis der er sygdom i personalegruppen, ved vi også, at vi skal løbe stærkere for at nå det væsentligste og hvilke opgaver vi kan blive nødt til at lade ligge.

Derfor kan en pårørende, der lige vil snakke "lidt", faktisk godt vælte planlægningen, hvis man lige skulle nå at tage to beboere op, som kræver 2 personaler, fordi de skal liftes.

Sådan kan man skubbe det hele foran sig og hvad så hvis lige den beboers pårørende kommer på besøg og ikke kan forstå, at hendes gamle mor ligger i sengen endnu ??

Det er nogle gange skruen uden ende, når man prøver at gøre alle tilfredse.

Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det

0
0
Svar på denne tråd

Glemte helt at spørge trådstarter ....
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 17:02

..... om du ikke vil være så venlig at redegøre for denne sætning : De fleste ældre finder det yderst ydmygende at komme på plejehjem ....

0
0
Svar på denne tråd

Sorry adian
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 17:55

"Fuldstændig sort - er I sq da ikke klar over at det er liv der ebber ud og at det er vigtigt for hr. og fru Hansen at få besøg eller aflægge besøg....

Ved du hvad Adian jeg har været vidne til at rigtig mange ældre sidder og venter på besøg fra slægtninge - der bare ikke kommer. Ihh, de har jo så travlt - så pyt med at gamle mormor sidder og græder over at børnebørnene ikke kommer på besøg - det tar personalet sig jo af.

Personligt er jeg ikke tilhænger af "besøgstid" men ser gerne der kommer "telefontid".

0
0
Svar på denne tråd

Ikke besøgstid
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 18:10

Besøgstid findes altså også på hospitalerne. Men når et familiemedlem f.eks. ligger for døden på hospitalet, så kan man sagtens blive siddende døgnet rundt, hvis det skulle være.

Og sådan bør det også være på et plejehjem. Nogle af de historier, der har været i bladende, er jo så langt ude, at det næsten ikke er til at tro, at det er sandt. Op i røven med besøgstid. Når et menneske ligger sygt eller døden nær, så skal dets pårørende kunne sidde ved sengen.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Plejehjem
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 20:01

"De fleste ældre finder det yderst ydmygende at komme på plejehjem ...."

Jeg kan huske da mine bedsteforældre kom på plejehjem for 25 år siden. Da mente min farfar at han var kommet på fattiggården, og han kunne ikke forstå hvorfor han skulle være der når han havde penge.

Min far som døde sidste år nægtede at flytte i beskyttet bolig/plejehjem da han mente at han sagtens kunne klare sig selv. Han ville have følt sig umyndiggjort hvis han skulle have været et sted hvor andre bestemte hvornår han skulle op og hvornår han skulle spise og hvornår ham kunne få besøg. Det var mer end rigeligt at hjemmeplejen satte præg på hans hverdag.

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

Enig med M
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 20:39

Sådan er det da også, der hvor jeg arbejder. Pårørende må meget gerne være der hele døgnet rundt, når en beboer er døende.

Familiemedlemmer må overnatte på skift, de kan låne en drømmeseng eller må sove på sofaen i den ældres bolig.

De må også være der lige efter dødsfaldet, i fred og ro få taget afsked, være med til at vaske den afdøde, klæde afdøde i tøjet til den sidste rejse og lægge afdøde i kisten sammen med bedemanden, når dødsattesten er underskrevet.

Jeg tror også på, at der bag de mest groteske historier, der ender i medierne, er nogle sandheder, som personalet i henhold til deres tavshedspligt, ikke kommer frem med.

Det er så nemt at gå offentligt ud og kritisere nogle, der ikke må tage til genmæle uden at udlevere oplysninger, som ikke må komme frem.

Der hvor ældre menes at føle det ydmygende, tror jeg, det i mange tilfælde handler om at personen befinder sig i en krise.

En krise som følge af eget svigtende helbred, usikkerhed med hensyn til fremtiden og/eller sorg over at se en ægtefælle blive alvorligt syg og man som nærmeste pårørende ikke magter at yde den pleje og omsorg, man gerne ville.

Det fylder meget og det er der ikke noget underligt i.

Lige som vi kan føle vores liv styrter i grus, hvis vi står over for skilsmisse eller mister vores arbejde.

Så længe vi lever, kan vi komme i krise af forskellig art.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 20:59

Når jeg plejer de ældre på det plejehjem jeg arbejder på, gør jeg det ud fra hvad jeg ved der er rigtigt, hvad jeg må i forholdt til reglerne, og sidst men ikke mindst hvordan jeg selv ville behandles og hvordan jeg ønskede mine nærmeste skulle behandles...

Selvfølgelig tager jeg udgangspunkt i mig som plejer/hjælper... Jeg kan jo ikke rigtigt vide hvordan det vil være ikke at kunne klarer sig selv, at have basale ting man skal have hjælp til... Men jeg kan udføre mit arbejde med respekt for dem jeg hjælper, så det bliver som de helst vil have det... Om det er i forholdt til et ønske om besøg på et bestemt tidspunkt eller en der gerne vil have tingene gjort på en bestemt måde, eller gerne vil have snaps ind til sengen, det er underordnet for mig, da det handler om planlægning... Men når man kommer på et plejehjem er men både som pårørende og som ældre osse nødt til at tage at der kommer nogen rutiner der ikke kan laves om på... Måltiderne er tidsbestemte, morgenplejen lige som aftenplejen... Men det betyder jo ikke at der ikke kan kommes med ønsker om sengetid eller besøgstider... Det sted jeg arbejder prøver at gøre det så godt for de ældre som de kan og at være fleksible...

Perle

Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt

Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008

Farvel Felix

Hvil i fred

Charmetrold og Hjerteknuser

D. 21/8 2007
En gang utro, altid utro

Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...

0
0
Svar på denne tråd

Nope....!
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 21:23

Har også været indenfor ældreplejen i flere år. Har aldrig hørt noget lignende...! Og ej heller om besøgstider inden denne tråd.

Nope. Nixen. Aldrig i livet - om jeg ville finde mig i det. Hverken som personale, beboer eller pårørende.

Der er faktisk intet at diskutere i min verden - det er bare ikke i orden!

Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 21:34

jeg har i mine 12 år indenfor plejen aldrig hørt om restriktioner på besøg, har dog kun været en håndfuld steder..

Er ikke tilhænger af det, og tvivler på det er særligt udbredt, har trods alt gennem tiden fået nye kollegaer fra andre arbejdspladser rundt omkring i landet som fortæller om deres tidligere arbejdspladser.

.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider