|
|
| USA - og deres mad! |
|
|
Jeg sidder lige og ser lidt forskelligt på youtube - falder så over Jamie Olivers Food Revolution - har I set det? Det er SKRÆMMENDE! Jamie Oliver er taget til USA's mest usunde by - 45 % er klinisk fede (det må være et BMI over 30, så vidt jeg ved) Han besøger skoler og familier og ser hvad de spiser - det er IKKE sundt De lever af pizza (til morgenmad!), chikken nuggets, og div. friturestegte ting  Hvad der er værst er at 5-6 årige børn ikke ved hvad fx. tomater er - men gætter på en kartoffel! Se det her, omkring 3 min. inde www.youtube.com/watch?v=t7eaHytpJWQ Jeg er simpelthen RYSTET! Og samtidigt lykkelig naiv og tror at danske børn godt kan kende tomater og kartofler! Seriens første afsnit kan ses her: www.youtube.com/watch?v=t7eaHytpJWQ Jeg håber virkeligt at INGEN i Danmark lever af fastfood, og frosen junk som de gør i de afsnit - og pludselig bliver jeg endnu gladere for min lokale grøntavler 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er helt grebet af det.. |
|
|
Tomaterne var det de røde eller de brune?! OMG!!
Monica <3 Gudesmuk, knapstrupper og stjernen i mit liv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrækkeligt... |
|
|
... at se BØRN få serveret pizza til morgenmad, og få serveret den ene portion affald efter den anden. Og det er jo ikke SVÆRT at lave god mad - men der er jo også masser herhjemme der gladeligt guffer pulverstads i sig og tror at det er mad...
£isbeth & Baloo Jumping to conclusions is not half as good an exercise as digging for facts
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| usamad |
|
|
Jeg elsker USA....og især deres madkultur! Men jeg er rigtig rigtig glad for, at vi ikke har det på samme måde i DK Så ville jeg nok hurtigt ende på 100 kg. Især hvis man kunne få deres cinnabon rolls....en skamløs klisteret varm kanelsnegl! Jeg elsker deres junk og at man døgnet rundt kan gå ind og bestille en bøf og en milkshake uden at nogen hæver et øjnbryn! Det er skønt, at der ligger et madsted for hver 100 meter i de fleste byer....og der er så meget at vælge imellem. Og man får altid NOK! Sidst blev jeg præsenteret for flødekartofler med knuste chips i og 5 cm. smeltet ost ovenpå  Jeg har tilgengæld ingen problemer med at komme hjem til min sunde danske livsstil...for junk i DK...er noget junk!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fast food |
|
|
Jeg synes ærlig talt det er dybt uansvarligt at servere den slags mad for børn. Og det værste ved det er, at de vitterligt ikke kan se at der er noget i vejen med det! De stakkels børn kommer virkelig til at betale prisen senere i deres liv! Godt det trods alt ikke står så slemt til herhjemme 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| See where we are going .. |
|
|
Jeg har nu set de tre første episoder og tænker med vores tendens til at forgude USA kan vi så ikke risikere at havne i den dur? Tænk bare på TV-programmerne med Chris McDonald.
Monica <3 Gudesmuk, knapstrupper og stjernen i mit liv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ew ew ew! |
|
|
Jeg har lige været der, og der findes god og billig mad i USA - men man skal huske, at de steder hvor man kommer som turist, er typisk i de veluddannede dele af landet og at veluddannede generalt er sundere end knap så veluddannede... MEN der er SUKKER i ALT - selv om jeg var i Baltimore, Washington DC og NYC betyder det IKKE at man fik fibre nok, eller at der blev sparet på sukkeret! Min krop manglede fibre, så jeg var nød til at bestille salat til hovedret mange gange - der ligger nemlig ikke altid grønt på tallerknen! Mange amerikanere ved ikke hvad sund mad er - jeg har deltaget i konferencer for en sygdomsforening, hvor det er folk fra alle samdundslag og alle dele af landet, så jeg har et ok overblik - lettuce er ikke noget man spiser ifølge dem og jeg har endda mødt folk som ikke mente de kunne tåle sund mad Lige til det, var det fordi de fik dårlig mave af fiberholdig kost - en mave som ikke er vant til fibre vil opfører sig sjovt hvis den får det  Jeg er glad for at vi ved bedre herhjemme - men denne gang jeg var der ovre var første gang at mad og sundhed blev diskuteret ved konferencen, så det må afspejle den generelle ændring i samfundet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det samme her |
|
|
Her i Australien er det det samme,de fleste er overfede som kun æder diverse fastfood,piza,KFC.Mc.Donald,Burger King (Hungry Jack her)samrt der er et utal at små forretninger som sælger diverse burgere,fish og chips. Men Jenny Greig lever højt på det,samt alle de fitness centre som også er her. De undskylder sig med at de er travle mennesker,men jeg tror mere at det er fordi de er for dovne til at sætte sig ind hvordan man selv laver sund mad.Hurra for Jytte her i huset. Jeg har medlidenhed med børnene,de har let ved at trille,og de tror sgu at sådan skal det være. Jeg hørte igår at der var flere skoler som ville forbyde at Feks Mc.Donald havde forretninger der. Der er forøvrigt en skole i Quensland som havde store problemer med sygedommen ADHD,og resten af unger var bare kropumulige. Et år efter at de smed alle fast food outlet ud fra området,og de samtidig sørgede for at ungerne,(i samråd med forældre)fik mere sund mad,og ligeledes undgik GM mad,og gik mere over til økologisk,ja så faldt problemerne til et næsten minimum,ikke flere ADHD tilfælde,og de unger der før var kropumulige,har nu nogenlunde opførsel,forældrene har jo også noget at sige der,og der vil altid være uopdragne unger. Personligt tror jeg også at de tilsætnings stoffer som bliver fyldt i de gængse fødevare er til mere skade end gavn,man ved Feks at stoffet E950-951 og 952 som er i de fleste vare som kaldes sukkerfri,er et produkt som kan være med til at fremkalde kræft,bare til jeres oplysning.
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også i DK... |
|
|
Jeg tror ikke det er lige så ekstremt her i DK, men der er vi jo heller ikke selv for gode og desværre er antallet af overvægtige stærkt stigende.  Jeg har en kollega som går på vægtvogterne. Når hun er til de der vejeddage er der en dame som kommer med sin søn (det er damen der er tilmeldt). Sønnen er nok 5 år og hver gang har han en kæmpe pose slik med som han stopper i hovdet mens mor bliver vejet for sit vægttab!  Jeg har ikke set disse programmer eller været i USA, men jeg kender flere der har været der, og jeg bliver rystet over den madkultur de har.  Hilsen Benedicte
R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen. Paint og quartere sælges: http://wisemice.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er hele |
|
|
madkulturen den er gal med derovre - der kunne bestemt gøres noget fra statens side, hvis de gad! Jeg har læst på uni i USA et stykke tid og jeg oplevede, at det er langt billigere at spise ude (fast food og anden mad - dog altid dyppet i olie) end at lave mad hjemme med mindre man lever af spaghetti og ketchup. Ligeledes har jeg nu boet i Skotland et års tid og bliver frygteligt frustreret af at købe ind i supermarkedet - kager, slik, sodavand og tv dinners er enormt billige (de har fx mikroovnslasagne og pies til 9 kr), imens frugt og grønt og kød (som IKKE har været en tur i friture) er dyrere end i DK. Det jeg vil sige er at jeg egentlig godt kan se hvorfor folk kommer til at falde i det snaskede mad igen og igen - det er billigere og nemmere end at lave det selv! Og så er jeg helt enig med Den Gamle Smed - der er sukker (og farvestoffer) i ALT. Jeg kan tit få lyst til god dansk yoghurt, men jeg kan ikke få noget herovre som ikke er FYLDT med enten sukker eller sødestoffer og det smager altså ikke skidegodt ifølge mine danske smagsløg...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sine (Aslan) |
|
|
Lige præcis! Det er også det jeg hører om madkulturen i de lande. Og det som er det skræmmende er, at der faktisk er mange familier der ikke har det valg at leve sundt fordi de simpelthen ikke har råd til det! Og så mangler der jo helt sikkert også oplysning. Det undrer mig også meget at der faktisk ikke spises rugbrød i andre lande end i DK. Hilsen Benedicte
R.I.P min Bella, den smukkeste stjerne på himlen. Paint og quartere sælges: http://wisemice.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rugbrød.. |
|
|
Var også noget af det vi savnede mest i begyndelsen,men vi fandt det efter 3 eller 4 år,men at skulle undvære det var meget svært,så nu forstår jeg bedre narkomanerne???
People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frugt med karamel dip |
|
|
Ja man kan også få sund mad derovre, se bare ! De havde masser af lækkert udskåret frugt, jordbær m.m. i supermarked. Men sammen med det i grønt/frugtafdelingen står der div. dip sauce, flødeskum på dåse, færdigbagte tærtebunde m.m. Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bup bup bup |
|
|
Nu ER det godt nok extremt ikke at kunde kende forskel på en tomat og en kartoffel MEN... Jeg bliver altså også noget overrasket, når jeg står i supermarkedet, og den danske ungdom ikke ved hvad spidskål, aubergine, yams og squash er. Der er altså også mange der er så fødevarerforskrækkede at de ikke kan tilberede og spise kød der ligner det dyr det kommer fra. Jeg har også været i usa og skal man spise ordentligt er det ikke dyrere at lave mand selv fremfor at købe det færdigt. Problemet er at det er dyrt i opstartsfasen når man skal ud og købe alle grundsubstanser som olie, tørvarer (pasta, mel, ris osv.) og krydderier. Når man køber grøntsager er der som regel til flere dage, derfor vil en middag for to i et køkken uden grundvarer altid være dyrere end at spise på en billig eller middelmådig restaurant.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yams.... |
|
|
Jeg ved heller ikke hvad yams er.  Men bortset fra det, så synes jeg godt at jeg som 34-årig kender de fleste grøntsager. Jeg er faktisk enig med dig, Arose i at der er mange unge der ikke kender grøntsager. (Eller en karbinhage som jeg en dag skulle købe i jem og fix ) /Benedicte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som jeg oplever det herovre |
|
|
så kan jeg købe to pizza slices og en soda til 3$. Der har jeg mad til 1½ måltid. Går jeg på en af de billigere restauranter og bestiller salat med kylling får jeg letuce, tomat og kylling. med den dressing man nu vil have i en skål ved siden af. Det koster ca 8$. skal jeg købe ind til en tilsvarende salat i supermarkedet. uanset at jeg køber hele salathoveder og fersk kylling koster den mig 11$. Jeg handler i shaws som er rimeligt billigt, men jeg vil IKKE røre noget der ikke er økologisk kød herover, der e rhormoner i det andet. Det er bortset fra det ikke kødet der er dyrt. kylling er svine billigt i alle sine former, uanset om det er tilberedt eller ej. Det er grøntsagerne der koster. Og de koster noget mere end jeg er vandt til hjemmefra. Jeg har fundet noget brød, som ikke er rugbrød men som smager derhen af. Det er lavet på rug og russisk hvede, hvad det så er for noget. Det er mørkt men stadig ligesom alt andet brød herovre bøjeligt til det ekstreme. Som en sidenota til det kan jeg huske et enzymforedrag på novo for et par år siden, hvor de fortalte om de enzymer man tilsætter brød når man bager det. Vi fik lov at se de færdige produkter og fik forklaring på hvad der skulle til. det de solgte på det amerikanske markede kunne bøjes på to leder uden at knække. Noget helt andet er at der er masser af mennesker hvor jeg er der ved noget om mad. der er adskillige veganere og man ser næsten ingen købe ikke økologisk kød. De fleste af de veganere jeg kender hjemmefra er nogle bønnestager. de er ranglede og ser ind imellem ud til lige at være på grænsen til underærnæring. Her er de også lidt til den fede side. En undersøgelse jeg læste for nyligt forklarede at problemet er at en gennemsnits amerikaner for 25% af sit daglige kalorie indtag gennem væske. hvis de bare drak vand og ikke andet ville de være fint hjulpet.
Med venstre hånd Line og Calano GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste Wenn Fliegen hinter fliegen Fliegen, Fliegen fliegen Fliegen nach
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men Line... |
|
|
... er dine pizzaslices og din salat på restauranten også med økologisk kød? Og er de indkøbte ingredienser også kun til EN portion? For ellers kan det jo ikke sammenlignes  Normalt når man køber ind til salat er der jo til adskillige portioner i indkøbene - og så bliver det jo væsentligt billigere pr portion. Det lyder ækelt med det der brød. Kan du ikke bare købe rugmel og bage selv hvis du skal have rugbrød?
£isbeth & Baloo Jumping to conclusions is not half as good an exercise as digging for facts
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| madkultur |
|
|
har ikke været i usa, men spiste på et tidspunkt på en KFC og havde mærkelig mave 3-4 dage efter pgr. af alt det frityre. hvis børne ikke kan kende forskæl på en kartoffel og en tomat. så står det galt til, men fejlen ligger nok mest hos forældrene. en mulighed kunne være at der kom madlavning på skemaet, en gang om ugen i skolen. hvor de selv laver sund mad og bag efter spiser den, så for de i det mindste en ide om hvad sund mad er. men der skal da nok findes en del herhjemme i dk, der ikke ved hvor foreksempel mælken kommer fra...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget aktuelt... |
|
|
... har jeg lige læst denne artikel i Politiken. politiken.dk/uddannelse/ article1031886.ece Det er da et tiltag der burde brede sig til flere skoler - for også her i landet er der mange der lever helt eller delvist af pulvermad og færdiglavedet "stads". Noget så banalt som en bechamelsauce er der jo mange der køber færdigt på glas - selv om glasversionen INTET har med bechamelsauce at gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min rejse til Amerika |
|
|
Jeg har lige haft en uge i New Jersey og næsten en uge i NYC. Det der først slog mig var at der ikke er fibre i noget som helst, hverken i brød eller salat (nej der er ikke nævneværdige fibre i iceberg og tomat) Der er farvestoffer, kunstige smagsstoffer og sukker i stort set alt. Jeg er sikker på at det meste af deres slik slet ikke ville få lov at slippe ind i DK pga alle tilsætningsstofferne.  De har helt sikkert et andet forhold til mad end vi danskere har. Herhjemme snakker vi om vejret, mens man i New Jersey (fordi at vejret stort set altid er det samme) snakker om mad, man snakker om fast food restauranter, hvad man skal købe med hjem af kødfyldte sandwiches til frokost og hvor man skal bestille pizza fra til aftensmad. I de dage vi boede i New Jersey fik vi ikke et eneste hjemmelavet måltid og vi boede oven i købet hos det der nu er blevet vores svigerfamilie. Det nærmeste man kan komme på grøntsager er de pomfritter man får serveret og der er jeg ikke helt sikker på at de overhoved har set en kartoffel og der er næsten ulækre mængder kød i alt. Der er ofte mere kød end bolle og grønt i burgers og sandwiches. Dette er pulled pork 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|