1. Har jeg råd? Både til de faste udgifter og de uforudsete?
Der skal være råd til opstaldning, foder, stråfoder, evt tilskud, smed, vaccination, gødningsprøver/ormekur, sadelmager, forsikring evt. undervisning. Ligeledes uforudsete dyrlægeudgifter, kiropraktor og massør. Lidt nyt udstyr i ny og næ skal der også være til. Og husk: det bliver ALTID dyrere end man regner med!!!!
2. Ved jeg nok om fodring, hovpleje, sygdom, udstyr og hesteadfærd?
Du skal være i stand til at vurdere hestens huld og nogenlunde kunne sammensætte en fornuftig foderplan. Du skal kunne vurdere om hesten trænger til smed, og også gerne om smedens arbejde er nogenlunde fornuftigt. Du skal kunne se/mærke om hesten er halt, eller på anden måde syg og kunne vurdere, om det kræver dyrlægetilsyn. Du skal kunne vurdere om hestens udstyr passer den, passer biddet, ligger sadlen ordenligt? Du skal kunne vurdere, om hestens adfærd er normal eller bærer præg af stress.
3. Er jeg en dygtig nok rytter og dygtig nok til at håndtere hesten fra jorden?
Som et minimum vil jeg mene, at du skal have balance til at kunne følge hesten i de tre gangarter uden at genere den og kunne det mest basale dressur som frem, stop og drej. Fra jorden skal du kunne håndtere hesten, også selvom den bliver bange og forsøger at løbe.
4. Har jeg mulighed for at opstalde min hest i et miljø, hvor jeg kan få hjælp til/lære de ting, jeg ikke ved i forvejen?
Jeg vil ikke anbefale en førstegangshesteejer at opstalde hesten et sted uden andre engagerede hestefolk, fx hos en landmand, der har et par shettere gående og ikke aner en dyt om heste. Et godt læringsmiljø er alfa og omega, også selvom man bare vil ride skovture. At have hest er SÅ meget mere end selve ridningen!
5. Har jeg mulighed for at opstalde min hest et sted, hvor både dens og mine behov bliver opfyldt?
Findes der i nærheden af din bolig steder, hvor hesten kommer nok på fold og bliver fodret ordentligt? Er der de faciliteter/det rideterræn, som du har brug for? Kan du få den undervisning, du gerne vil have af en underviser, som ved hvad vedkommende laver?
Hvis du kan svare JA til ovenstående, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:
1. Hvor mange penge har jeg at gøre godt med til hest og udstyr?
Husk også penge til handelsundersøgelse og hjemtransport!
2. Hvad vil jeg med min ridning?
Vil du ride skovture, dressur, spring eller et miks? Western eller islænder? Og på hvilket niveau? Vil du ride konkurrencer eller bare hyggeride?
3. Hvor stor og hvor gammel skal hesten være og hvilket temperament passer mig som person?
Hesten skal have en passende størrelse til dig og må hellere være lidt for gammel end lidt for ung, medmindre du har stor erfaring med ungheste. Er du smånervøs omkring heste eller har du det bedst med en vågen hest?
4. Hvor uddannet skal den være og i hvad?
Vil du ride skovture behøver hesten ikke være uddannet til LA dressur, og hvis du ikke vil springe, kan det være ligemeget med dens springevner. Er den trafikvant? Vælg som minimum en hest, som har basisdressuren iorden og er nogenlunde trafikvant/turvant.
At købe hest er en stor ting! Du får ansvaret for et andet levende væsen, og det er super vigtigt at du og hesten passer sammen, og at du har viden og råd til at give den et godt liv.