|
|
| Mad på SU budget? |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
18-07-2010 10:38 |
|
Da jeg skal til at studere kunne jeg godt tænke mig at høre jeres allerbedste gode opskrifter på SU-budget-venlig mad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hdkjhdsakjdash |
Anna-S |
18-07-2010 10:43 |
|
Omelet - der kan proppes tæt på alt i - det samger himmelsk og koster ingenting 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| ¨1234567890+ |
|
|
Har ikke et budget som sådan og jeg må indrømme at jeg er lidt kedelig hvad angår mad. Men jeg har en regel at jeg må købe maks 3 pakker pålæg (køber tit kun 2) og må så først købe pålæg igen, når det jeg har købt sidst, er spist. Rugbrød bliver købt ind og delt i 3 (afhængig af str.) og fryser det ned. Lad hver med at handler ind flere gange i løbet af en uge. Jeg handler ind ca. 1-2 gange på en uge. og DET sparer man penge ved.
MVH Pernille *Skovbakkens Avalon* ! R.I.P Dear Tana C *In my heart* ! Efterlyning af Skimmel/Hvid Ponyhoppe 130-136 i stg. ca. 21 år! & Nordbagge blanding 150-155 stg. Hoppe ca. 24 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene Hanson |
|
|
Jeg laver ofte Lene Hanson-mad. Det er meget billigt og samtidig meget lækkert 
Venlig hilsen
M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pastaret |
Trine *Tika og Freja* |
18-07-2010 12:40 |
|
Bacon steges i mikroovn, cherry tomater majs og rød peber steges på panden, bacon vendes i når den er færdig. Det hele blandes med pastaen og der kommes lidt feta i (i aldi fås feta i chili marinade den er rigtig god i.) der krydres med salt peber og paprika.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dgsgdsdg |
|
|
www.freefood.dk Ellers kunne man også bliver 'skralder', hvis du tør 
Naphtali Dan - FlavaBC Real bad gyal live ah Brooklyn!
Reggae, Ragga, Rasta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mad... |
|
|
Jeg handler i Netto og der har de tit nogle spotvarer med posemad, der skal bare lidt mælk, vand og olie i og de koster kun 7 kr, og der er mad til to.. Dem spiser jeg tit, de skulle tilmed være fedtfattige.. Der er mange forskellige.. Ellers så laver jeg tomatsuppe, æggekage, pastaretter, spaghetti og kødsovs, pitabrød, laks i tomat (køber rigelig når de er på tilbud og fryser ned), lasagne (kan fryses ned så der er til flere gange), wok, kylling osv. Hvis du har en stor fryser er det en god ide at købe stort ind når der er tilbud, det sparer jeg rigtig meget ved.. Handler os kun én gang om ugen, og laver tit "tøm-køleskabet" så man ikke smider for meget ud. Held og lykke med det hele..
Mvh. Anne Kathrine Jensen Sygeplejestuderende, hestetøs og bonderøv...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Må indrømme at jeg lever ret godt på min SU  For jeg tænker IKKE over, hvad jeg køber ind og sådan. Men det er heller ikke så tit, at jeg laver mad hjemme. Spiser for det meste ude 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhhhhhh |
|
|
Jeg plejer at kigge reklamerne godt igennem for tilbud og skriver ned hvad jeg skal have når jeg handler, det mindsker implus køb. Lave gerne store retter og frys det ned du ikke kan spise. Jeg sørger også får ikke at bruge pengene på for meget kød, men hellere frugt og grønt, da kød er dyrt... Tærter kan jeg godt lide at lave. der er til to dage for mig i en pakke tærtedej og man kan stort set putte alt i dem...mums 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb.... |
|
|
... ting på tilbud - f.eks. når der er store mængder shampoo, sæbe o.l. Du får det brugt, og hellere have betalt halv pris for det end fuld  Køb kun lidt kød, men af god kvalitet. Til sammenkogte retter med f.eks hakket oksekød, kan det strækkes med masser af grøntsager, og stadig smage godt hvis bare det er godt nok kød du har købt. (500 g. hakket oksekød kan mageligt blive til 8-9 måltider til mig) Køb årstidens grøntsager og frugter. Sør for altid at have penge til overs sidst på måneden - det er der de gode tilbud dukker op i butikkerne! Planlæg så du får brugt det du køber - mad til skraldespanden har ingen glæde af! Hent hvad du kan i naturen - lige om lidt er der f.eks. masser af hyldebær (Gode til saft) og der er svampe hvis du ved noget om dem og ved hvad der er godt og skidt. Om foråret vil jeg anbefale f.eks. at plukke brændenælder til suppe - smager godt, og er vanvittigt sunde - og gratis! Har du en stor fryser så brug den klogt. Til efteråret er der f.eks. masser af æbler - du vil HELT sikkert kunne finde nogen der ikke selv gider samle deres nedfaldsæbler op - tag dem og kog æblegrød på dem - frosent i små portioner er der lige til at tage frem til havregrøden, og det giver en fin smag (smager ikke ringere af at være gratis) Lav maden selv frem for at købe halv eller helfærdige ting. Jeg bider f.eks. fat i at Wenus nævner at der i en "pakke tærtedej" er til to portioner tærte. Spar pengene og lav din tærtedej SELV (lav en stor portion, så kan du fryse den ene). Samme med alt andet - du kan selv lave en langt bedre lasagne UDEN at bruge Knorr-dims i. Og det samme med alle mulige andre retter!
£isbeth & Baloo Jumping to conclusions is not half as good an exercise as digging for facts
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
Artex |
18-07-2010 18:46 |
|
Vær lidt large med datomærkningen, istedet for bare at smide ud så snart datomærkningen dikterer det. Det er jo MINDST holdbar til, så som regel kan tingene sagtens holde et par dage mere. Kig på varen, lugt til den (og evt smag på den) inden du smider den ud. Jeg har f.eks lige drukket et glas mælk, udløbet d. 11/7.. Men den var altså helt fin.(blev først åbnet d. 12 el. 13)  Kig også i køledisken efter pålæg/kød der har nedsat pris pga datoen, smid det i fryseren så holder det uden problemer. Det samme gælder også brød. Alle de lagtidsholdbare ting købes kun på tilbud(husk at kigge på kilopriser og ikke kun på "tilbud"); altså dåsevarer, pasta, ris, havregryn, køkkenrulle, toiletpapir, rengøringartikler, krydderier(godt at have et stor udvalg af til at peppe maden lidt op med), ketchup, marmelade og andre glasvarer. Hold ofte "tøm køleskabet dage", så du hele tiden sørger for at komme i bund i lageret af varer med kort holdbarhed. Så er det nemmere at undgå at der ligger ting inde bagerste som man glemmer at spise før det er for sent. Men når alt det er sagt synes jeg egentlig ikke det er specielt svært at leve for få penge. Kan uden problemer klare mig for 800-1000 kr til husholdning pr. måned, uden at skulle tænke alt for meget over det og vende hver en krone. Det handler bare om vane. Det første stykke tid hævede jeg de penge jeg måtte bruge hver måned og lagde dem i kuverter - én til hver uge, og når de var brugt var der ikke andet at gøre end at spise hvad jeg havde på lager. Nu kan jeg sagtens "styre mig" selvom jeg bruger dankort, men i starten var kuvertmetoden en god og effektiv metode til at lære de nye vaner at kende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig enig enig |
|
|
Jeg er helt enig med de andre! Det er gode råd du har fået. Husk at købe fuldkorns brød og pasta osv. det mætter langt langt mere end hvidt brød og pasta. Jeg dyrker mange ting selv på min altan om sommeren. Tomat og agurk og peberfrugt, chili, jordbær! De kan fås forholdsvis billige (15-30kr. pr plante) alt efter hvor man finder dem. Jeg lægger ca. 150 kr. til side hver uge til kød, så en hver 2-3 mdr. ca. går jeg ned til slagteren og får en månedspakke kød. Den kan hurtigt holde 2- 2,5 måned med kød til mig og min kæreste, der er god variation, og det er mere lækkert Giver ca. 1200 kr. for en stor pakke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frostvare |
chris »97« |
19-07-2010 12:18 |
|
Jeg køber gerne grøntsager som er frosne. De kan holde længere tid, så slipper jeg for smide ud. Brød, pålæg og forskellige retter kan også fryses ned, så slipper man igen for smide ud, og har mad til de lange dage. Madpakken laves hjemmefra, er alt for dyrt købe i kantinen osv. En pakke pitabrød er ikke vildt dyr, og kan varieres på mange måder. De kan også bages selv. Ellers må du jo ønske dig flere gavekort til sunset 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Altså lav store portioner af tilbudsvarer og frys ned. lav en madplan for en hel uge, og køb stort ind en gang om ugen, så du kan lave mad efter tilbudsaviserne og bruge samme ingridienser flere gange så du undgår spild. Men jeg har en god suppe som altid er et hit her hjemme, specielt til vinter www.heste-nettet.dk/forum/1/1996874/ 1996874/
Michelle HUSK hvis sadlen indtages analt, skal du nok overveje en større... Jack Russell Terrier hvalpe er på vej. Termin 4. August. Kontakt for nærmere info...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej. Jeg har ikke umiddelbart nogle SU venlige opskrifter, men jeg vil ogsaa sige, at lever man efter Lene Hanssons regler ved adskillelse af kulhydrater og proteiner saa ka man klare det forholdsvis billigt. Jeg har sat 1300 kr af til alt husholdning derunder mad. Jeg kan sagtens leve for det, og alligevel ta paa cafe et par gange i maaneden. Jeg er saa heller ikke den store koedspiser, og faar da ind i mellem lidt koed eller ost af de gamle  jeg har raad til frisk frugt og groent hver dag. Saa alt handler om priotering. Ps. Jeg bor alene
Bates Maestro dressursadel sælges m/sikkerhedsbøjler og stigeremme. 17", sort, mellem bom, pæn og velholdt. PRIS 3000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalala |
|
|
EN STOR FRYSER er nok det bedste råd.  Jeg bruger ikke mere end 7-800 kr./mdr. på mad...
Cikorie Life is what happens to you while you're busy making other plans.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567890 |
Artex |
19-07-2010 18:17 |
|
Og forresten så kan meget frisk frugt og grønt godt tåles at komme i fryseren. Hvis jeg har noget liggende jeg ikke tror jeg kan nå og får spist skræller/vasker/skærer/snittet jeg det og putter det i fryseren. Så er kan det kommes i smoothies, kager, gryderetter eller lignende. Har gjort det med bla. bananer, appelsiner, bær, rødbeder, gulerødder.. Hvis tingene alligevel ville blive for gamle og ende i skraldespanden kan man jo lige så godt forsøge sig med fryseren, indtil videre har det gået ganske fint for mig. Det samme kan man gøres med pålægsrester(skinke, hamburgerryg, kylling og lign), det går ganske fint i f.eks en omelet eller en tærte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lav en madplan |
|
|
Hold budgettet med en nem og overskuelig ugentlig madplan ... ellers bliver indkøbene ofte ups og hov og alligevel og så ender du med noget som du egentlig ikke har behov for. Jeg arbejder som køkkenleder - har haft mange gange stramme budgtetter at overholde især på efterskoler - hvor alt kan og skal anvendes for at holde økonomien hjemme - så brug endelig dine rester fornuftigt og som en del af din madplan. Husk at hurtig mad er ofte dyrt mad og simre mad er ofte billig mad 
www.rawasport.dk flere spændende ponyer sælges 3 års Hilkens Black Delight hoppe 1 års hingsteplag f: Brooklands Moonwalker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|