Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

tilridning- er det normal procedure?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 14:47

Min mor har sat sin dejlige oldenborg i tilridning, hvilket jo er skønt, men jeg må indrømme at filmen knækkede lidt for mig i dag..

Iden hesten kom afsted havde vi set stedet, og talt med vedkommende der skulle ride ham (annerkendt rytter), og alt virkede i orden.

han har nu været på stedet i en uge, men der er indtil videre intet ske. I dag bbesøgte vi hesten igen, og her fik vi at vide at de ville bruge den næste uge på at "køre ham i lange liner", da han skulle lære at et træk i tøjlen betyder stop..

Her undrer jeg mig så, fordi..

Aftalen er at hesten skal stå på stedet en måned, og derefetr være ridelig (inden for rimelighedens grænser). Vi har klar udtrykt at vi ikke ønsker en ung hest der er presset, så han skal udelukkende affinde sig med rytter på ryggen, så klarer vi selv resten.

Men.. når nu den næste uge skal bruges i liner, er der reelt kun to uger tilbage til at gøre ham ryttervant, og det er ved egentlig ikke tilridning?

hesten er inden den blev sendt afsted gjort sadel, trense og longevant, og han lystrer kommandoer, som feks stop udelukkende på stemmen. derfor undrer det mig at han nu skal lære det med "træk i tøjlerne", i stedet for at anvende stemmen, vægt og sæde, eller evt en hjælper ved sin side.

han er en stille og rolig hest, der ikke laver de vilde unoder, så fremgangsmåden undrer mig.

Ydermere siger min fornemmelse (ikke bekræftet) at den person der egentlig modtager betaling for at træne hesten, er ikke den der står for jobbet..

Jeg har selv tidligere tilreddet en del heste, og har aldrig praktiseret "træk i tøjlen".

Hvad er jeres erfaringer og tanker omkring dette?

Fjordhest er bedst.

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

mener også
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 15:13

at min blev "kørt" i lange tøjler nogle gange da hun var i tilridning, før de tog springet op på hende.. Vi er faktisk også blevet anbefalet det til min venindes unghest og har også hørt flere som bruger det.

min hoppe var ryttervant og kunne rides i longe da hun kom afsted, samt jeg havde skridtet ture på hende i skoven, hvor hun var med en ældre hest. Hun kunne forstå stop signalet, men ikke dreje signalet så godt.

De fortalte også at de brugte det, for at hjælpe den med at forstå signalerne lidt nemmere. Synes det er fair nok at gøre det nogle gange, for at mindske risikoen for skader, hos dem og hesten ( at den kender lidt til kontakten i forvejen).

Synes måske at en uge lyder af lidt lang tid, men prøv da at snakke med dem igen, om din bekymring for hvorvidt, den når at blive ryttervant.

Mvh Tina

med hestene Dawina, Felix, Cindy og Viktor

0
0
Svar på denne tråd

Ikke unormalt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 15:21

Ja jeg synes altså at det lyde rmeget normalt den fremgangsmåde de har valgt.

Min egen unghest blev tilredet på samme måde, og hvis den kun skal gøre ryttervant og ikke fuldt tilrides, så er 14 dage da meget rimeligt.

Synes da det er positivt at de vælger at bruge 14 dgae på jordarbejde og 14 dage på at gøre ryttervant.

Kan ikke se problemet

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Ryttervant/tilridning
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 15:29

Jeg synes det er meget svært at se fra din beskrivelse, hvad det egentlig er, der er aftalt.

"han skal udelukkende affinde sig med rytter på ryggen" og derefter "og det er ved egentlig ikke tilridning".

Der er stor forskel på ryttervant og egentlig tilridning. Og 4 uger med en rå hest er ikke nok til en decideret tilridning.

Så måske skal det aftales bedre, hvad det præcis er I vil have - især når I samtidig har meddelt, at hesten ikke må presses.

Det er ikke udsædvanligt at træne unge heste for lange liner. Ved at bruge 2 liner kan man tydeliggøre kommandoen for hesten, da man modsat almindelig longering kan yde et vist tryk på begge sider af hesten på en gang.

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 15:57

Jeg skal heller ikke sige om det er normalt, men kan da fortælle om min unghests tilridningsforløb.

Han blev sidste forår/sommer gjort ryttervant af mig selv og en der hjalp. Hun havde ham også i køreliner nogle gange og det virkede da sådan okay....ved ikke lige, hvad de skulle gøre godt for. Men ryttervant blev han og kunne rides, men var absolut ikke styrbar.

I maj 2010 skulle han så afsted til en der skulle tilride ham og programmere ham. Midt i april gik vi en tur derhen (naboejendom), så han kunne se stedet og møde hende. Hun så ham an og sendte ham i longen (han havde sadel og trense på derhen) for at se ham gå. Derefter hoppede hun op, da jeg havde sagt at det kunne man nemt, og red lidt rundt på ham. Han lignede en dromedar med den holdning han gik med og hun hoppede ned igen. Indspændinger kom på, ganske løst, men så han kunne mærke, at der skete noget ved bidet, ikke andet. Han fattede lynhurtigt pointen og hun prøvede så igen at sidde op...og vupti, så søgte han ned, da hun rørte tøjlerne. Jeg blev bedt om, at longere ham med lette indspændinger frem til 1. maj, for det kunne jeg jo ligeså godt gøre, i stedet for, at hun skulle bruge en uge på det. Så det gjorde jeg.

1. maj startede træningen så. Han flyttede derhen 30. april og faldt hurtigt til. Efter godt en uge kunne han rides i skridt, trav og galop og styres rundt i hallen. Han bliver redet med sæde og ben og han forstår det egentlig meget hurtigt. Ingen sporer, en let pisk til at hjælpe og ellers trænet det han kunne holde til. Alt så nemt ud.

Efter 14 dage, skulle jeg selv op og lære at ride min hest. Hvilket faktisk ikke var så nemt igen, men hun var der jo til at hjælpe og fortælle, hvad jeg skulle gøre, hvornår og hvordan.

Sidst på måneden var der så ikke mere energi i ham og jeg gik hjem med ham før tid. Vi var enige om, at han ikke skulle presses yderligere. Det er mange ting der er kodet ind i hovedet på en unghest i løbet af en måned. Så hjem kom han og har holdt fri i 1½ uge.

Nu skal han så stille og roligt kommet igang igen og i dag har hun været forbi og følge op på ham og se, hvor dum han har teet sig i longen for mig osv. Unghestenykker - helt sikkert. Men dejligt, at hun vil komme og hjælpe os videre, da min erfaring med ungheste ikke er stor. Nu skal jeg så med hjælp fra staldejer til, at træne mere intensivt og så må vi se, hvor det bringer os hen. Men hende han er tilredet ved kan jeg altid ringe til og få hjælp og undervisning

Sådan er tilridningen af min unghest foregået...om det er normalt, ved jeg ikke, men jeg er tilfreds med hendes arbejde og måden hun behandler hesten på + opfølgningen

Jane

*Heldig ejer af den skøre, men smukke Milan*

Nem og ukompliceret lånehest søges

Alle stavefejl er helt gratis

0
0
Svar på denne tråd

aftalen er
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 16:24

ifgl kontrakten tilridning. Dog er det set i forhold til tider der reelt blier brugt på ryggen af ham, nok mere realistisk med ryttervant.

Fjordhest er bedst.

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har aldrig brugt det..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 16:36

til de heste jeg har tilredet. Den jeg er igang med , kommer heller ikke i langeliner= køres for hånd.

Ofte er netop det træk der kommer i hestens mund, meget kraftigere når den køres i liner, end når det foregår fra rytterns hånd.

Jeg kører dem først, når de har været redet i meget lang tid og helst først efter et år med rytter.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

lange liner eller indspænding
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 17:52

Jeg kører dem i lange liner eller bruger indspænding ved longering.

Har set rejse sig selvom de var ryttervante når der blev taget i tøjlen, så hos mig bliver de vænnet til tøjlens betydning inden jeg sidder op.

Dog går der oftest kun 8 dage fra de kommer helt rå til jeg sidder på dem, så det er ikke noget der bruges så lang tid på.

Vil tror jeg har tilredet ca. 10 Oldenborgere med denne fremgangsmåde.

Mvh. Gitte

Gfoto.dk

Hestefotograf

StaldOlsen.dk

Til salg:

GO Webmaster, DSP hingsteføl, se mere her

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 19:01

Må indrømme jeg ikke forstår det med lange liner.

Jeg brugte ingen liner da jeg tilred Chihira og hun stoppede udelukkende for vægt, knæ og stemmen :o)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider