Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Regler til klubstævne (pas)
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 12:48

Jeg er stået lidt af. Jeg har virkelig forsøgt at læse reglementet og de nye regler for pas, men min ammehjerne gør, at jeg ikke fatter en brik pt.

Hvis jeg nu vil ride klubstævne, skal hesten så have pas?

Jeg er helt med på, at han skal have det før eller siden, idet han pt kun findes via sin chip. Men i stævne øjemed, er det så påkrævet endnu?

Han skal vel stadig have konkurrence pas til distrikt og højere?

Håber nogen kan forklare det helt enkelt, så min hjerne kan være med

En ekstra ting: kan man gå fra nul pas og direkte til konkurrencepas? Som jeg læser det kræver det nærmest at jeg skal først lave et alment pas også få det omformateret til konkurrence pas....Men så firkantet håber jeg da ikke virkeligheden er.

Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 12:50

Du kan sagtens ride d-stævne uden pas, bare hesten er vaccineret.

Til c-stævner kræver det dog at hesten har et konkurrencepas

Mest vindende ekvipage dressur hest 2008 RHO

Mest vindende ekvipage dressur hest 2009 RHO

Mest vindende ekvipage samlet 2009 RHO

www.rideklubbenhammelev.dk

0
0
Svar på denne tråd

Pas...
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 13:03

Jeg er enig i at du kan ride D-stævner uden pas.

Det burde heller ikke være nødvenigt at få lavet et alment pas inden konkurrencepasset. Det fik jeg i hvert fald ikke til min pony, men det er også nogen år siden han fik lavet sit.

Trine

En hest er altid en hest, men en rytter uden hest er bare et menneske...

0
0
Svar på denne tråd

Pas til heste
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 13:35

Du skal have lavet et alm pas, før du kan registrere din hest som konkurrence hest. Det er nemlig landscentret der står for udstedelse af pas, og DRF der står for registrering af hest som konkurrence hest, og for at dette kan gøres, skal hesten have et pas. Det betyder også at det ikke længere er så omstændigt som det var førhen for heste med pas at få konkurrence pas, da det nu blot er noget rent administativt.

Så altså for at få konkurrence pas på heste skal gøres følgende.

1a) Ring til dyrlægen og få ham ud og chippe din hest, han har så papirer til at sende ind til landscentret. eller

1b) gå ind på www.hestepas.dk derinde kan du bestille besigtiger til at komme ud og chippe hesten, det er som oftest det billigste.

2) Når passet er kommet frem går du ind på dette link skriver hestens navn eller id-nr som står i passet, og så registrer du det den vej igennem. (jeg går ud fra at man her skal betale med dankort el.lign.) Herefter får du en label til at sætte i passet inden for 30 dage, indtil da er kvitteringen beviset for at hesten er oprettet som konkurrence hest. Passet skal ikke sendes ind, og der skal ikke en besigtiger eller noget ud.

Hvad angår om du må ride til D-stævner uden pas, kan jeg ikke svare dig på, da loven siger at heste som kommer på en samlingsplads skal have pas fra 1. januar i år, og om et D-stævne betegnes som en samlingsplads ved jeg ikke.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak Heidi
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 14:54

Så kom min hjerne lige med.

Hesten skal vel ikke chippes igen, når den er chippet?

Nå, men jeg får dyrlægen til at lave besigtigelsen når hun alligevel skal vaccinere dyret senere på sommeren.

Tusind tak for hjælpen!!

Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Er enig med heidi
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 15:56

Er helt enig med Heidi, og vil mene et stævne er en samling, så de skal være registreret/have pas(ikke konkurrence pas) for at må starte stævne efter 1 januar i år. Hvor vidt de håndhæver det ved jeg dog ikke! Men rimelig træls at komme til et stævne uden, og så bare blive sendt hjem igen!

"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"

0
0
Svar på denne tråd

Chippen
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 17:41

Nej den skal ikke chippes igen, chippen vil så blive aflæst og skrevet på papiret som hestens tegnes og registreres på, vil jeg gå ud fra. Men din dyrlæge skal nok have styr over hvordan han skal gøre det. Ellers ring ind til landscentret, de er rigtig søde til at hjælpe. Jeg stod selv med det omvendte problem, hesten havde pas, men ingen chip, så der skulle registreres en chip i passet, og så vidste dyrlægen ikke lige hvad han skulle, så jeg ringede til landscentret og blev klogere :-)

Men ja, de ville nok være en god idé at ringe derind med det samme, og høre om et D-stævne hører under betegnelsen samlingsplads, eller høre til dem der holder stævnet inden du melder til.

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Samleplads
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 22:09

Jeg følger lige lidt med i debatten.

Stor ros til Heidi for at videreformidle gode pointer!

Mht. samleplads, så kan jeg afsløre at undertegnede har undersøgt det, og vores kære ministerier er ikke enige, idet:

- Fødevarestyrelsen IKKE mener at et stævne er en samleplads

- Justitsministeriet MENER at et stævne er en samleplads.

(baseret på telefonsamtaler med medarbejdere fra de pågældende ministerier - som vist synes at jeg var detaljeorienteret, hehe)

Eftersom at regler om mærkning/pas til alle heste er udstedt af Fødevarestyrelsen, og de ikke definerer et stævne som en samleplads, så er der pt. i DRF's reglement IKKE krav om at heste skal være mærket/have pas til klubstævner.

På et tidspunkt er det dog et krav for alle heste og ikke kun på en samleplads, og om reglerne ændres til den tid kan jeg ikke svare på.

(man er vel reglementsnørd...)

Hilsen fra Lise & Umarla

Bruger din rideklub DRF Live og Infosport?
Det er gratis hvis I har abonnement på Stævnesystemet :-)

www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/ IT-systemer

0
0
Svar på denne tråd

Pas til D-stævner
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 22:21

Ja, så har vi da fået det på plads, jeg har nemlig tænkt meget over det siden hestekongressen hvor jeg hørte første gang om det med samlingspladserne.

Jeg vil da næsten håbe for DRF at de får det ind i reglerne at heste skal have pas for at deltage i D-stævner efter 1. januar 2012 hvor alle heste skal have lavet pas. Ellers synes jeg da at det fra DRF´s side vil være et udtryk for at de ikke støtter op om lovkravet om registrering og pas til alle heste. Faktisk mener jeg at de allerede fra næste år bør kræve det til de heste som ifølge loven skal have det, men det er jo bare min holding :-)

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

pas til D-stævner?
Forfatter: 
Dato:  18-05-2010 22:57

Jeg kan ikke forestille mig, at DRF vil kontrollere, om deltagere til klubstævner overholder gældende love omkring registrering af heste.

DRF kontrollerer jo heller ikke, om man har B-kørekort, hvis man kommer med en stor bil med trailer, eller om ens hest er ansvarsforsikret.

I den nye certificering-ordning er der heller ingen kriterier for overholdelse af f.eks. boksstørrelser, som der nu er lovgivet om. DRF er jo ikke politiet.

Hvis man i DRF´s bestyrelse bestemmer, at heste skal have konkurrencepas for at starte D-stævner, vil det garanteret blive opfattet som et forsøg på at tjene flere penge.

Vh Elisabeth

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 06:38

Og så til mig, der endnu ikke har fattet det helt med alle de nye regler, til trods for gennemlæsning af diverse reglementer.

Håber det er i orden, jeg låner tråden ;)

Skal en hest, der er brændemærket OG har hestepas (men altså endnu ikke konkurrencepas) chippes for at kunne få sit famøse konkurrencepas?

Og er medicinchip det samme som en identifikationschip?

Dejlig springbetonet DV-hoppe sælges

6 år gammel, 170 cm i stg.

Skriv for mere info

"In the end, it's not the years in your life that count.

It's the life in your years."

Abraham Lincoln

0
0
Svar på denne tråd

chip og pas
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 08:50

Først, der findes kun én slags chip, forskellen er hvor nummeret bliver registreret, et chipnr kan registreres flere steder, og hver hest må kun have én chip.

Har hesten pas og et brænde- eller frysemærke med et nr. som kun den ene hest har, skal hesten ikke chippes. Har du en hest der kun har brændt de 3 sidste cifre i registreringsnummeret plus årstal, er jeg ikke sikker på at den ikke skal, da der kan være flere med samme nr. og årstal, så i det tilfælde vil jeg ringe til landscentret og spørge. Er der bare et brændemærke men ingen nr. så skal hesten chippes.

Har hesten pas og skal chippes, så kan du bare få dyrlægen til at gøre dette, og sætte nr og stempel i passet, og så får du det registreret i forbindelse med at du får medicinsider i passet. Har du allerede fået medicinsider i passet (havde jeg) så skal du tage en kopi af forsiden af passet, og siden med chipnr og sende ind til landscentret for registrering (evt scan og mail)

Heidi K Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

Brændemærkning
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 13:26

Så længe hesten er brændemærket med et nummer, så behøver man ikke chip også. Men nummeret skal bare være læseligt - hvad det så består af, er ligegyldigt. Så nej, ikke chip også til konkurrence-registreringen (har lige fået lavet på min unghest, og hun er ikke chippet, kun brændemærket).

Husk at I skal have pas med på hesten når den transporteres.

Mht. D-stævner, så nej, vi vil ikke se et pas på hesten, det må I holde for jer selv ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider