Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hængebuesvin, lidt akut hjælp!
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:02

Hej Hn`er :-)

Puh ha jeg har brug for lidt akut hjælp her!

Sagen er den at "nogen" har købt 2 hængebuesvin til noget sjov til en 30 års fødselsdag, og aner så ikke noget om hvad de så skal stille op med dem!!

Pt går de i en lille kasse, og venter på den "store overraskelse"

Og bag efter??? ja, det ved de så ikke, for de bor inde i byen, og kender ikke noget til sådan noget!

Det er SÅ uansvarligt sådan noget, graah!!

Vi er blevet tilbudt de her 2 hængebuesvin på 7mdr, ca 50cm (mon nogen ved noget om voksen størrelsen på sådan en??)

Jeg står jo lidt her og tvivler, for jeg aner absolut intet om hængebuesvin, hvad skal de have at spise???

Skader de i forhold til hestene??

Har de mon lopper!?!

osv!!! Men alligevel, en hesteboks er sku altid bedre end en lille trækasse!!

Hvad vill i gøre??????????

Sommergræs tilbydes

6800 området, se link:

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=391701

Pony vogn sælges + sele, se link:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=32&i=3935&t=3935

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vill
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:06

tage dem

De er frygtelig søde sådan nogle små bæster, de bliver ikke særlig store.

Og så ville jeg læse om dem, så jeg vidste hvordan de skulle passes, og spørge nogen til råds....

Men jeg er også idiot hvad sådan noget angår, rager alt muligt til mig

Og ja, folk er sgu ikke rigtig kloge når de ikke ved hvad de skal stille op med dem bagefter, bare for 10 min. sjov.... og for hvem, idioter.

Karin

Dressursadel Cliff Barnsby, brugt ca. 15 gange sælges

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:08

De kan blive fint renlige, der er faktisk nogen der har dem i stedet for en hund.

Karin

0
0
Svar på denne tråd

Svin!!!
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:24

Stakkels stakkels dem!:-(

Hængebuesvin sys altså det er bedst at bo ude, hvor de kan få lov at rode i jorden og ha en hule de kan bo i.

Er det evt. et problem at ta dem.

Tager jeg gerne imod dem.

-Hængebuesvin blir vel omkring en 70 cm. Det afhænger dog af om de er fodret korrekt osv.
Hvad med deres køn? For når de er 7 mdr. kan de godt blive med grise:-p

Det er intet problem at have svin og hest sammen, så længe det ikke er en hel besætning.

De har hverken lopper eller lus.

Hvis du tager dem hjem, så er det super fint at de får en boks med lidt halm i og grav evt. noget jord/græs op et sted man ikke ser der kommer et hul.. De vil elske at gnaske i det.

Har jeg en syg so, hjælper det faktisk bedre end mecicin, hvis jeg tager sådan en skovlfuld jord med græs og smider ind til hende. Det er bare guld værd.

Held og lykke med de to. Tager dem dem, blir du fuldt ud lykkelig!

Forresten, så her hvor jeg bor havde de en helt almindelig gris (landrace) som gik løs herude.. Hun redte aldrig væk:-)

MVH

Nanna Thestrup

Ej at forglemme.

FUNDER NØRHEDES COLUMBINE

RIP RISDALENS AMY.

DU ER EVIG ELSKET OG JEG ER TAKNEMLIG FOR DEN TID VI FIK SAMMEN, SELVOM DEN VAR FOR KORT. HVIL I FRED, MIN SMUKKE GANGER

0
0
Svar på denne tråd

Grisserne
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:34

Det var dog en latterlig ting at anskaffe sig til en fødselsdag?!

Tænk at det kan være så nemt..

Nå, men jeg synes nu at det er godt hvis i har en gård, og kan tage sig af dem! Der er ikke sådan de store problemer med at holde svin, til hobby brug..

De bliver ikke så store, når de er 7 mdr er de ved at nå deres endelige størrelse..

Jeg fandt lige en avler der har Minigrise. De skriver sådan på deres hjemmeside:

www.123hjemmeside.dk/Minigrise/ 20131494

DLG har svinefoder. De skal bare have almindeligt "so-foder" Der er det avlsdyrene går på, og det er beregnet til vedligehold, og ikke opfedning eller babymad. Jeg har kun udregnet foder til 2-400 kg øko-svin, så jeg ved ikke hvor meget de skal have hvis de er så små, og ikke bliver meget større..

Men hvis du har 2 mindre folde, evt med træhegn, og et lille hus, kan du godt have dem gående ude på den ene og skifte til den anden når den første er pløjet op. De roder meget i jorden, og ELSKER et mudderhul at ligge i om sommeren!

(på min arbejdsplads gravede vi et hul i jorden og fyldte dem med 1000 liter vand hverdag! Indtil jorden var mættet, så kunne vi fylde efter behov.. Det var så også til op mod 10-15 store søer/orner af slagte racer..)

Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

Søger part i Storkøbenhavn og omegn, på stor hest

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:36

Hvad gør man om vinteren?? skal de så stå inde hele vinteren?? jeg tænker på, de har jo ikke rigtig noget hår?

Hvad skal de have at spise?? er grovfoderet på toppen, lige som ved heste?? jeg syntes jeg har læst de skal have halm, og ikke hø???

Svine foder, er det dyrt?? og hvor meget kraftfoder skal sådan nogle have??

Skal de registreres nogen steder??

Jep, det er en han og en hun, så det kunne da vist godt ske den muligvis var med rogn

Noget helt andet, kommer heste stalden til at stinke af svin??? ;-)

Jeg kan huske da jeg var yngre hvor en vendinde og jeg passede nogle heste, der var 2 søer, med smågrise, jeg elskede de svin, og spørg ikke hvad mine konfirmationssange dengang handlede om ;-) svin svin og svin, sove ved svin, spise ved svin osv :-)

Sommergræs tilbydes

6800 området, se link:

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=391701

0
0
Svar på denne tråd

Halm Halm Halm
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 09:48

De kan godt gå ude, hvis de har rigeligt med halm i deres hus!! Man kan gøre meget med sådan nogle PVC plastik flapper, der hænger ned foran husets åbning.

De spiser wrap med velbehag, men de spiser ikke så meget af det. Til en flok slagtesvin på 10-15 stk spiser de ca 5 kg, resten lader de ligge. (det er så også økosvin, de har lidt flere valgmuligheder end konvensionelle svin.)

De gider ikke rigtigt at spise tørt hø, så hellere en god wrap, men har man ikke andet, kan man jo vande det og smide det ind..

Jeg kender ikke prisen på Konventionelt foder, men Økosofoder, koster 4 kr kg. hos DLG.

Hvis polten/gylten (pigegrisen der ændre "navn" alt efter om den er jomfru eller 1. gangs gravid) begynder at få større patter, som en teenagepige der begynder at få bryster, så er der ca 1½ måned til faring.. Det er i hvert fald min erfaring med "mine" økosvin..

Holly Dolly

Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Det var da
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 10:05

en kedelig beretning, hvor er det trist når folk får sådan en idé med dyr som gave Der er tre hængebugsvin i den stald hvor min pony står, en han og to hunner, jeg synes ikke man kan lugte dem i hele stalden, kun helt henne ved deres boks. Med hensyn til foder, så er de glade for majsflager og så tror jeg det er valset byg de også får. Det eneste minus er at nogle heste er bange for grise, den ene pony i stalden gik fuldstændig i panik og stressede helt vildt i et par dage over de nye naboer.

Med streng disciplin kan man få sit barn til at gøre praktisk talt alt, undtagen at kaste sig i ens arme, når man kommer hjem.

0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer!
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 10:14

Majs og byg er ikke godt svinefoder! Der kommer til at mangle rigtig mange ting som vit/min. Man skal bruge de der til udviklede foderpiller til svin!

Hest og svin, er ikke noget problem, men som Camilla skriver, Hestene skal lige venne sig til svinenes tilstedeværelse. Jeg har et billede af min egenhest der snakker med vores store avlsorne over hegnet, til løbegårdene.. Han var helt tryg ved grisene til sidst..

Han gik sågar engang med igennem svinestalden, Det var altså ret sjovt! Der var det faktisk svinene der blev forskrækket over ham.. Mega grineren når 100 svin springer på benene og fræser udenfor, for så at kmme listene tilbage, for det var alligevel ret spændende med den der store mørkebrune gris der stod og kiggede på dem..

De Elsker forøvrigt det meste frugt og grønt, æg og Lakrids.. (svin har en svaghed for lakrids)

Holly Dolly

Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Camilla ♥Stormy♥
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 10:16

Men med en lykkelig slutning, lader til at de små svin har fået et bedre sted at bo, når de er færdige med at være til spøg og skæmt

"Nogen" burde skamme sig.

Laiseee: Hvad med et par billeder af de små svin, når de flytter ind

Karin

0
0
Svar på denne tråd

De er bare så søde.
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 10:52

Vi har haft 2 uafhængig af hinanden, om sommeren havde de en lukket liggefold, med et lille hus fyldt med halm. men indimellem fik de også lov at løbe løs på grunden, der var ingen af dem som gik uden for vores grund, det kunne de sagtens finde ud af at være hjemme. de kom når der blev kaldt og elskede at blive kløet på maven.

Om vinteren var den i en lille boks i heste stalden, de er meget renlige har et bestemt hjørne de har toilet i, et hjørne til foderet og resten har de hule i de elskar at lave hule, så de skal have masser af halm.

Vi har været rigrig glade for vore hængebue svin, savner dem lidt..

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

http://www.kallehauge.org

0
0
Svar på denne tråd

Hængebuesvin
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 11:18

Jeg har også haft 2 uafhængige af hinanden, de er noget af det sødeste. Den først jeg havde var et dværg svin, hvor imod den anden ikke var. Nr. 2 blev rigtig rigtig stor.

Den første døede, og den anden er nu flyttet ind hos en ældre dame;) Så hun er en meget forkælede gris nu(hun bor inde i huset)

Ingen af vores heste var bange for dem, og begge grise har gået løs på grunden, fra morgen til aften. ;)

Så held og lykke med dem, det er skønne dyr.

Hilsen Stine.

- Med Manse, Frick og Freja.

0
0
Svar på denne tråd

Dobbelt hegn
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 11:33

Du skal huske at hvis man skal have svin gående udenfor, så skal de hegnes med dobbelt hegn rent lovgivningsmæssigt aht svinepest. De må under ingen omstændigheder kunne komme i kontakt med forbipasserende.

Mvh.
Charlotte

Til salg:

3-års DV-hoppe, 164 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis

3-års DV-hoppe, 160 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin

3-års WM-hoppe, 119 cm, e. HS Janus - Singels Chip Wip

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 12:35

Vi har 2 stk hængebugsvin. De går i en grisesti på str. med en hesteboks, og har fri adgang til en udendørs grisesti også.

Vi fodre med grisepiller købt ved Farmland eller lig. Der ud over får de det grønne køkkenaffald.

Hilsen

Askepot

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 12:44

Hvor skønt med så mange gode svar, og en hjælpende hånd

Ang deres foder, så skal jeg jo have fat på nogle grissepiller, men hvor meget skal de have?? skal de have så meget at de selv kan tage når de vil have, eller er det potionopdelt??

hvordan fungere en grissemave, er det som heste? altså hvor de har bedst af at have noget at gumle på hele tiden?? men hvad? hvis ikke de rigtig gider æde halm/hø?? eller er det som en "menneske" mave, som kune har brug for madpotiner nogle gange dagligt, altså jeg mener, vi render jo ikke rundt med en levetpostejsmad i hånden hele tiden så vores mave kan arbejde korrekt!?!

møfler de også jorden helt i stykker, lige som andre svin??

Jeg var lige ude og se dem, de gik i en næsten lukket kasse, 40cm gange 1m men syntes ikke de ser ret store ud?? måske 30 cm høje, og lange ;-)

Verner- hi hi, hvis de ender her hos mig, så lover jeg masser af billeder ;-)

Sommergræs tilbydes

6800 området, se link:

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=394228

0
0
Svar på denne tråd

lidt råd...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 12:53

jeg har ikke haft hængebugsvin- men har haft vildsvin, og der er ikke den store forskel.. det allerbedste var hvis du kunne gøre sådan at de kunne gå i løsdrift selvfølgelig... derudover er halm egentlig nok, og så køber du bare en sæk svinevoks el.l hos hedegård, dlg el.l. det er mega billigt, og så er der det i det som de behøver (tror jeg gav 65 kr for en 20 kg sæk)og som en anden også skriver.. giv dem det grønne køkkenaffald... men hvis du har wrap så giv dem lidt af det også...

har de ikke mulighed for at komme ud så smid jord med græs ind til dem.. evt et soppebad vil de også gerne have... og så giv dem noget de kan bide i og lege med.. evt hæng kokosreb el.l. op som de kan gnave i og smid en fodbold ind til dem :-) får de små grisebasser er det en god ide at købe en rød varmelampe (kan købes i mange maskinforretninger) så er den vist hjemme

:-)

sæt dine dyrs behov før dine egne!!!

0
0
Svar på denne tråd

vi gjorde det også
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 14:21

Vi købte et kæmpe stort fed hængebugsvin til en kammerat i 40 års fødselsdagsgave. Men måske det så lige skal nævnes at han bor på landet og havde masser af plads til den, og at vi havde tjekket med konen som sagde god for det.

De valgte så at lave Møffe i spegepølser, så hvis det er nogle med noget kød på er det altså en mulighed at bruge dem til mad :)

Men ja dybt uansvarligt at give dyr til nogen der ikke har mulighed for at tage sig af dem.

0
0
Svar på denne tråd

Mængder og portioner
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 15:37

Svin har samme tarmsystem som os, Så de skal helst bare have adgang til grovfoder, og foderpillerne i portioner. Hvis de har foderpiller til fri afbenyttelse, bliver de meget hurtigt fede. Men når du køber foder til dem, så prøv at spørge foderproducenten til råds.

De svin jeg har arbejdet med der får slagtesvinene foder 2 gange om dagen, og søerne 1 gang om dagen. En stor so på 300 kg får 2 kg foder om dagen Og op til 7 kg hvis de har pattegrise, alt efter antal og alder.

Grise har en trang til at manipulere ALT De roder jorden op, og splitter alt hvad der har et lille løst hjørne.. De elsker en god papkasse, grene og Sisal tove. Og så deres favorit er som regel GUMMI!! Et dæk fra en gammel trillebør eller andet gummi, uden stålwire i som der er i bildæk, er absolut et hit! Man kan hænge ting op i deres stald eller andet. Vi havde et rigtig godt tykt sisaltov hvor der med 20 cm mellemrum var en knude med mellem knuderne sad der en træskive ca 5 cm tyk. Den hang ned fra loftet, og den var et virkeligt hit! Den fik de vildeste tæsk, og der gik lidt tid inden de var trætte af den..

Med sådan noget legetøj er det en god ide at have nogle forskellige som man skifter ud med ind i mellem, så der kommer noget nyt og spændende, selv om de havde den for 3 mdr siden, så er den blevet fed igen..

Jeg ville mene at man kan give dem alt at lege med, så længe det ikke er noget der kan skade dem eller de kan blive syge af. Vi gav dem somme tider en ballon eller 2, det synes de var evigt morsomt! Når de så baldrede den gik vi ind og tog den ud, for at de ikke skulle æde den nu flade ballon..

Det er kun fantasien der sætter grænser for leg og aktivering af dem.. Og de er altid god for en gang klikkertræning eller lign.

Holly Dolly

Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Grise...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2010 20:07

Jeg håber da på en update og masser af billeder når/hvis grisene er flyttet ind

Kan se at nogen stykker skriver at de har haft grise gående alene. Det undres jeg over at man vil være bekendt. Grise er flokdyr, og ingen herinde på HN ville vel have deres hest gående alene(?), men for en gris synes man det er ok?

Ang aktivering, så er grise ret kloge dyr, og de kan faktisk lære mange sjove tricks, hvis man skulle have lyst til at kaste sig ud i sådan noget.

Min mor havde grise da jeg boede hjemme, og jeg havde "min egen" gris, som kunne sitte og gerne fulgte mig i hælene og tiggede en godbid eller 2 når man var på marken.

En lille halmballe kan osse sprede glæde. Istedet for pænt at ryste halmen op, så lad grisene selv klare arbejdet. De elske at rode rundt i ting, og halmen er ingen undtagelse.

Vores havde osse stor glæde af bolde (af god og kraftig kvalitet). Bor man i nærheden af en havn, kan man være heldig at få fat i de gummi-/platic-"bolde" der bruges på bådene (ved ikke lige hvad de kaldes).

Vær opmærksom på at grise ikke kan svede, så et godt mudderhul er god afkøling for dem om sommeren, og de nyder at rode rundt og ligge i det.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2010 06:58

1000 tak for alle jeres gode svar, det er bare så dejligt :-)

Hi hi i vil gerne have billeder, hva!?! jamen det skal i så få når jeg får de 2 grissebasser hjem enten imorgen eller på mandag, jaaa i hørte rigtigt, når jeg får grissebasserne hjem

Ihh jeg glæder mig bare så meget til de kommer :-) Så bliver i sikkert bombaderet med grissebilleder, og en masse nye spørgsmål

Pt, skal de lige stå et par dage i en villahave til "udstilling" til fødselsdagen

Super med alle de gode leje ideer i har, mange af tingene var noget jeg aldrig selv havde tænkt over!! :-)

Hvornår er et hængebugsvin fuldvoksen? jeg tænker på hvilken alder har de der??

Sommergræs tilbydes

6800 området, se link:

0
0
Svar på denne tråd

Slagtesvin
Forfatter: 
Dato:  24-04-2010 09:21

Jeg ved at slagtesvin vokser op mod 3 år, Men de bliver taget i avl i en alder af 10-13 mdr. Selvom de er kønsmodne før det.

( Det er så i vores øko svine besætning med store slagtesvin)

Holly Dolly

Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  24-04-2010 11:54

jeg syntes der er mange gode ting på denne side : :-)

www.tinas-kaeledyr.dk/16123648

held og lykke med det hele

sæt dine dyrs behov før dine egne!!!

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  24-04-2010 15:13

Er der nogen der ved hvordan CHR registring forgår??

Sagen er den, at vi bor fx til leje på en gård, ham vi lejer af er landmand! Han er selvfølgelig registreret, men kan jeg så godt få 2 svin til at gå her hjemme?? og få dem chr reg. ??? uden det får nogen betydning for landmanden?

Sommergræs tilbydes

6800 området, se link:

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at se her
Forfatter: 
Dato:  24-04-2010 16:39

Holly Dolly

Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Møffere
Forfatter: 
Dato:  25-04-2010 10:10

Vi har selv to møffere i baghaven ;-) De er enormt tamme og kommer når man kalder ;-) De kan sågar gå frit på grunden sammen med hundene uden og løbe væk ;-)

Så skulle du mangle etgodt møffe hjem til de to små møffere kommer du bare herud med dem ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Grise...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2010 21:10

Hyggeligt med sådan et par grise!

Men måske skal du overveje at få kastreret hannen. Det er jo sjovt nok med smågrise, men de vil jo komme hvert eneste år.

Jeg har en veninde, som fik kastreret sin hangris, og dyrlægen tog samme pris som ved en kat.

mvh Stine

http://www.sk-farm.dk

Nu med avlshingst! New Park Tamerlane 82 cm

0
0
Svar på denne tråd

Det er en rigtig god ide!
Forfatter: 
Dato:  26-04-2010 08:37

Grise kommer bare ikke kun 1 gang om året, for grise går drægtige 3 mdr. 3 uger og 3 dage, og hvis mor og fargris går sammen når mor gris får bebser, vil hun gå i brunst igen mens hun har grise, og så kan de faktisk komme med 4-5 mdrs mellemrum, hele året..

Holly Dolly

Du er elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider