Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 sletning af gravsted
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 23:27

har lige et spørgsmål, håber der er nogle kloge hoveder der kan være bedhjælpelige med at svare på ;-)


min forlovedes far døde for ca 23-24 år siden, da min forlovede kun var 1 år.


min forlovede har ikke haft kontakt med farens side af familien da moren ikke ville vide af sit barnebarn dengang.


nu får vi jo så afvide i dag at gravstedet er blevet slettet her fornylig... men burde det ikke være min forlovede som var eneste søn af afdøde der bestemmer hvad og hvornår hans fars gravsted bliver slettet.


er forundret over at han ikke skal spørges, men nogle der ved om der er regler for dette?


fra Helle


fra

HNielsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 23:37

tænker jeg også at børn af én afdød burde vægte højere end forældre til.


Kender ikke til regler omkring det, men måske det bunder i hvem der har betalt regningen for gravstedet igennem årene.



MVH Janni


Livet er for kort

til skøre

kugler







0
0
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 23:47

Jeg mener vist nok også at det er den gravstedsansvarlige/gravsteds ejeren(som regel den der står for betaling osv) der står for kontakten med kirkegården omkring ophør af fredningsperioder evt sletning af graven.


Prøv evt at kigge på hjemmesider fra bedemænd i den kommune kirkegården ligger i, synes de plejer at have svar på disse ting.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Gravsted
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 09:14

Der er det der hedder en fredningsperiode på et gravsted. For kistegravsteder er det typisk 20 år (nogen steder dog 25-30 år) og for urnegravsteder er det 10 år.


Hvis din forlovedes far var den eneste på gravstedet kan gravstedet godt nedlægges når fredningsperioden er udløbet. I kan læse om reglerne i nedstående link


Fredningsperiode



Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 10:46

altså man betaler jo årligt for at bibeholde gravstedet efter fredningsperioden... hvis ingen har betalt har de fuldt ud ret til at nedlægge det.


Little Arabians

Passion for Polish





0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 11:52

er godt klar over at det bliver nedlagt hvis der ikke bliver betalt...


sagen er den at min forlovede ikke har kontakt til farmoren som nok stod for det og har aldrig haft det.


det der er mærkeligt er at min forlovede ikke er blevet spurgt om han ville bibeholde gravstedet og syntes det er mærkeligt hvis han ikke burde blive spurgt.


men tak for svarene alle sammen


fra

HNielsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 er det
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 12:07

... overhovedet gravsted som han selv har besøgt?


0
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 12:17

ja det er det og min forlovedes mor besøger det også stadigvæk


fra

HNielsen

1
0
Svar på denne tråd
 
 da min far
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 15:49

døde i 1977 og han blev begravet, var det min mor der stod for det.

Da hun så dør, var det mig der stod for det.

Jeg fik så afvide af Kirkegården, hvor de ligger begravet, at det var op til de pårørende, selv sørge for at give besked, om det vil forlænge gravstedet. Ellers vil det blive sløjfet, som det hedder.

Næste gang perioden evt. skal fornyes, er i 2012 og det er inden den dato der står, at man skal give besked om man vil fony gravmæglet.

I mit tilfælde stopper jeg.

Begge mine forældre ligger begravet på Nordre Kirkegård i Randers, og jeg bor i Vestjylland. De fleste af min mors og familie, bor langt væk og desuden er der desværre også nogle der er døde efter dem.

Det samme er det med min stedfars gravsted, når den periode udeløber, bliver det sløjfet. Alle dem han har kendt, er der kun nogle få tilbage, så vil få fornøjelse af det.

(Ligger begravet i Mou, som ligger i nærheden af Aalborg)


Når man står for et gravsted, ejer man gravstedet. Dvs. at de ting der er der på, må du gerne fjerne inden det skal sløjfes.

Det står i den kontrakt man med kirkegården og en selv.


Hvis man har sådan et gravsted, hvor der eks. kan lægge 2 i, betaler man min. inden for 5 årige periode ad gangen. Man kan vælge at det er kirkegården der står for vedligeholdelse og granddækning af gravstedet.


Håber det gav lidt svar.


Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er faktisk
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 17:26

lidt pudsigt. Vi snakkede så sent som i aftes om min far og min farmor og farfars gravsted. Det udløber om 3 år, og det er min mor, der betaler for gravstedet til trods for, at hun ikke har været en del af familien i 28 år Mine to onkler ( min afdøde fars brødre) betaler ikke en krone til det gravsted, heller ikke da deres egne forældre blev begravet der, tilbød de at betale en kr.


Vi snakkede længe frem og tilbage om, det skal sløjfes eller ej, men vi blev enig om at vi fremover dele den udgift, de næste 13 år, og så tager vi stilling igen.

Vi kan til hver tid få det sløjfet uden at blinke med et øje.


Du fortæller, at din forlovende ingen kontakt har til den del af familien, så må man gå ud fra, at han heller ikke har betalt for det. Og siden det er så længe siden, kan det jo være at farmor er død, og man derfor har valgt at sløjfe det, eller at man måske har forsøgt at finde din forlovende uden held.

jeg kan kun gisne om det, men helt ærligt, så synes jeg sku at man i det mindste kan deles om udgiften til et gravsted, hvis det er et sted, man vil værne om.


Lad mig slutte med at sige, at ovenstående ikke skal læses fordømmende. Jeg kender jo ikke din forlovende og hans familieforhold, men jeg ved, at hvis vi sløjfede vores gravsted, så skulle vi nok få af vide, at vi var nogle sk*derikker



Kom Nanna lige forbi og sagde


R.I.P Sejr, Brian & Ruben - Håber I hygger jer sammmen i hestehimlen mine søde drenge :(


Nu med lånedyret Sammy

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 20:37

Lotte Miller

det gav lidt svar... takker :-)








fra

HNielsen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaa....
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 23:54

Jeg "ejer" min afdøde kærestes gravsted, efter 10 års perioden udløber er det op til mig at forny det da jeg har kontrakten.


Med mindre jeg selv kontakter noget familie, så er det op til mig om jeg vil nedlægge gravstedet eller fortsætte med at have det.


Familien har ikke noget med det at gøre.


Jeg ved ikke om jeg nedlægger det om 6 år, hvis jeg gør har jeg ikke tænkt mig at opsøge det familie der er.


"Jeg har ondt af folk der ikke drikker,
Tænk at vågne op om morgenen og vide,
at man aldrig får det bedre"
Frank Sinatra
0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  29-11-2017 15:03

Jeg ved godt, at det er en gammel tråd, men.... jeg har nu fået brevet fra kirkegården. Min mand døde i 2007, og jeg skal nu tage stilling om nedlæggelse af urnegravstedet, hvilket jeg vælger.

Men jeg kan ikke rigtig finde svar nogen steder, om hvad der så sker. Måske nogen kan hjælpe?? (Ja, jeg kunne ringe selv og spørge, men kirkekontoret lukke kl 12.30)
Graver man asken op??
Og hvad gør man så med asken?? Smider den ud?? Smider dne på de ukendtes??
Lader man asken blive (Det er jo nok formuldet og mere eller mindre væk) ??
Hvad så med næste afdøde?? Stabler man så i længden asken fra afdøde over på hinanden igen og igen??

Hvad gør jeg med stenen?? Jeg regner ikke selv med at skulle bruge den (Når jeg dør, sendes jeg en tur til Aarhus universitet, hvor jeg skal bruges til... øh.... undervisning eller noget ) Og bagefter brænder de resterne og smider asken på de ukendtes, medmindre, der er nogen, der vil betale for noget andet


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Gravplads
Forfatter: 
Dato:  30-11-2017 20:52

Hej Pernille.

 

Når et gravsted nedlægges, bliver asken og urnen i jorden. Det er derfor, der er en vis fredningstid på både urnegravsteder og kistegravsteder. Når de år er gået, kan gravstedet bruges til enny urne/kiste.

 

Gravstenen er din. Men hvis du ikke vil have den, siger du det, når du opsigergraven og så bliver den slået i stykker og anvendt som grus.

 

Håber, det besvarer dine spørgsmål. Du kan læse mere her (nederst på siden) tilsidst.dk/artikler/gravsteder/

1
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo meget trist
Forfatter: 
Dato:  01-12-2017 21:15

At din forlovede ikke har indflydelse på gravstedet, der så nu er sløjfet.

 

Min mand indledte også jagten på sin far forsent, men han tog så helt til Hundested, hvor gravstedet er endnu, og han var så heldig at møde nogen ældre mennesker, som han kom i snak med, der havde kendt hans far. Det er hans fars kone (som han ikke lige har mod til at opsøge), der står for gravstedet, hvor hendes søn også er begravet.


Mvh

Tine

1
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  02-12-2017 21:44

Tusind tak for svarene......


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider