Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tilbehør til lammekølle
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 19:42

Hej alle i madkyndige Ænder

Jeg får nogle veninder på besøg lørdag, og det eneste der ligger klart, er at menuen står på god rødvin, og en lammekølle med hvidløg og rosmarin.

Men, hvad skal jeg lige finde på af tilbehør?? Tænker lidt på flødekartofler eller nogle rodfrugter i ovnen? Nogle som har andre forslag lammet?

Nogle gange flasker livet sig bare,

når man allermindst venter det!

0
0
Svar på denne tråd

mums...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 22:00

Jeg ville lave honning ristede rodfrugter i ovnen, og hjemmelavet pom rusti, og en lækker sovs.

-----MARIA-----

:-) :-) smil det smitter :-) :-)

0
0
Svar på denne tråd

til lam....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 22:07

TIl lam nøjes jeg generalt med en god/spænende salat, en god dressing og flüte.

Lam er mit ynglingskød og personligt mener jeg tilbehøret bør holdes yderst simpelt..

Mvh.

L Nielsen.

<3

0
0
Svar på denne tråd

Lammekølle..
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 22:14

Vi fik lammekølle i dag med bulgursalat og tzaziki ;)

Mums!

Du kan gøre hvad du vil. Nogle gange skal man bare kæmpe ekstra hårdt for det :)

0
0
Svar på denne tråd

Dette er godt nok
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 22:34

ikke helt hvad trådskriver efterlyser, men når jeg laver lammekølle bruner jeg en først i ovnen hvorefter jeg lægger bacon over og kartoffel-, porre og gulerodsstykker i bradepanden dette skal over hældes med creme fraiche tilsmagt med sennep, lidt sukker og salt/peber. Det synes jeg er guf :o)

0
0
Svar på denne tråd

Et forslag...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 22:41

Vi får gæster på lørdag, og jeg skal lave en mega-lammekølle på 3,8 kg!!

Jeg har trawlet rundt på nettet for at finde noget tilbehør , der både kan "tolereres" af gæsterne og som også samtidigt kan tilfredsstille min og min lille families voldsomt store behov for mange grønsager (som helst ikke skal være for "dagligdags").

Nu har jeg så købt ind til 2 slags tilbehør (udover almindelige kogte kartofler):

1) en ratatouille af primært squash(courgetter), peberfrugter, forårsløg og auberginer, som skal serveres varm.

- Jeg kan jo snitte alle grønsagerne dagen i forvejen og så bare smide det i sautépanden ca 20 minutter før servering.

2) og så også en kold bønnesalat (af haricot vertes, frosne) med hvidløg og soltørrede tomater og færdiggjort med olie-eddike dressing. Og den kan jo fint gøres færdig dagen før.

Egentligt tænkte jeg også på at lave en grøn salat med rød grapefrugt og appelsin, men den har jeg droppet igen. Det andet må være nok (der er en salat-bund i forretten).

Lammekølllen bliver spækket med hvidløg og behørigt krydret med rosmarin, timian, salt og peber.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

Flødekartofler...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2010 22:49

... synes jeg ikke ville passe til.

Den ret simple måde min mor lavede det på passer mig godt når jeg en sjælden gang imellem laver lammekølle (og endnu sjældnere IKKE udbener og fylder den)

Spæk lammekøllen med hvidløg og gnid med timian eller rosmarin.

Lav et stort fad/bradepandefuld af kartofler der er skåret fint som til flødekartofler, men hvor de i stedet får en god boullion over - og med løg, hvidløg og fintskivede gulerødder (man kan sikkert også med fordel tilsætte andre rodfrugter) i også. Og så skal faddet med kartoflerne bare ind i ovnen sammen med lammet - og stå nedenunder, så fedt og saft fra lammet drypper ned og giver smag til kartoflerne.

YUM!

0
0
Svar på denne tråd

Enig med £isbeth
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 12:51

Men, så kan jeg (der ikke bryder mig om lam) ikke engang spise kartoflerne til. (Da fedtet som har "lammesmagen" drypper ned på dem.

Derimod har min søster engang serveret lammekølle kanelkrydret, og det smagte faktisk godt- eksotisk, men godt. Der blev "lammefedtsmagen" overdøvet.

Men jeg er også pinligt kræsen... :-(

Mvh
xtiny

"Lad være med at vente med at have det sjovt, til du er færdig med noget. Måske bliver du aldrig færdig."

0
0
Svar på denne tråd

Tilbehør
Forfatter: 
Dato:  01-04-2010 17:32

Hvis det er en god lammekølle er den mager, og så er det altså begrænset, hvor meget fedt, der drypper ned. Eller kan man brune stegen ved høj varme,ca. 10 min, hvor det værste fedt smelter af.

Jeg har to "klassiske" versioner.

Nr.1:

I lammekøllen snittes huller, som fyldes op med hvidløg.

I bradepanden under lægges kartofler i skiver sammen med MASSER af frisk persille og evt. ekstra hvidløg. Krydres med salt og peber, evt. en bouillon terning og der fyldes op med vand. Kommes i sammen med køllen, så kartoflerne næsten bliver til mos, eller sættes ind senere, så kartoflerne blot er møre alt efter smag & behag. Stegetid 45min - 1½ time.

Nr. 2:

Kartofler, selleri, gulerod og peberfrugt snittes i nogenlunde lige store stykker. Flåede tometer over. Salt + peber. Ca en time i ovnen. Under stegen, hvis man har lyst.

God fornøjelse!

Venlig hilsen

Dorthe

Vi har ret til at sige vores mening, men der er ingen, der forpligter os til at gøre det

0
0
Svar på denne tråd

Mums da!
Forfatter: 
Dato:  02-04-2010 13:26

Ja jeg vidste der som sædvanligt var nogle kloge hoveder herinde! Jeg er heller ikke selv helt overbevist om flødekartoflerne til lammet, men en at gæsterne er overbevist om at det er den eneste rigtige form for tilbehør... Jeg er selv vild med lækre blandede salater og en masse grøntsager, men nøjh hvor er det altså svært at gøre alle gæster tilfredse!

Bulgur: De honningristede rodfrugter, lyder godt - er det "bare" som almindelige rodfrugter i ovnen, men med honning over?

£isbeth (Baloo): Det lyder altså rigtig lækkert! Lidt det samme som Bulgur foreslår, men det er jo ikke mindst simpelt! Bare ind i ovnen, så kan det passe sig selv - just the way i like it!

Tror det bliver noget med en masse rodfrugter til, glæder mig bare til at sætte tænderne i den kølle!! Nam nam !

Tusind tak for inspirationen og fortsat god påske til jer alle!

Nogle gange flasker livet sig bare,

når man allermindst venter det!

0
0
Svar på denne tråd

Gurkemeje - rodfrugter godt til lam
Forfatter: 
Dato:  05-04-2010 14:09

Ingredienser:

400 g lammekød i terninger
1 spsk olie
2 hakkede løg
30 g svesker uden sten, i små terninger
4 dl lammebouillon
1 tsk. gurkemeje
1 dl friskfresset appelsinsaft
1 tsk revet appelsinskal
½ tsk. stødt spidskommen
1 tsk. hakket frisk grøn chili
1 knsp. cayennepeber
250 g broccoli
3 gulerødder i skiver
150 g sukkerærter, nippes og skæres i 2-3 stykker
2 tsk. majsstivelse
½ dl vand
½ tsk. havsalt
Friskkværnet peber

Tilbehør:
200 g bulgur og brød

Sådan gør du:
Kødet og løgene svitses i olie. Svesker, lammebouillon, gurkemeje, appelsinsaft, appelsinskal, spidskommen og chili tilsættes. Snurrer sammen i ca. 50 min.
Broccolien deles i buketter, stokken skæres i terninger. Tilsættes sammen med gulerødderne. Snurrer med i 3 min. Sukkerærterne tilsættes.

Rodfrugter som ingefær og gurkemeje er altid godt. Det giver en herlig gul farve. Desuden er det jo voldsomt sult, da det skulle være forebyggende mod kræft. Det er ikke for ingenting, at kræft ikke er særlig udbredt i Indien. Spis gurkemeje. Ifølge sundhedsportalen www.sundhedslex.dk/gurkemeje.htm er gurkemeje en af årsagerne til, at kræft er meget mindre udbredt i Sydøstasien end i den vestlige verden.

Monique Madsen

www.skovflaat.dk

0
0
Svar på denne tråd

lammekød
Forfatter: 
Dato:  05-04-2010 14:40

uuuhm bliver helt sulten af denne tråd.

Jeg synes lammekød altid er godt med flødekartolfler, mintgelé og en lækker tomatsalat med morarella eller feta og olieeddikedressing.

0
0
Svar på denne tråd

Rosmarinkartofler ; )
Forfatter: 
Dato:  05-04-2010 16:59

Hej,

Sikke nogle lækre forslag ; ) Hvis du nu valgte et af ´grøntsagsforslagene´og så laver disse kartofler til, så er det altså også mums :

Da jeg boede i Italien, lavede vi disse kartofler til lam:

Du skræller kartoflerne og skær dem i mundfuld størrelse, bare sådan hurtigt.

Så lægger du dem i et fad og hælder jomfru olivenolie over. Derefter drysser du dem med masser af frisk rosmarin, som du har hakket groft og drysser rigeligt med groft salt over.

De skal have ca. 50 min og de sidste par min. kan være under grillen, så de blir dejlig sprøde. Guf !!

Hilsen Jeanette : )

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider