|
|
| giftes men hvilket navn? |
|
|
hej ænder:) jeg og min kæreste står med lidt af et luksusproblem, vil jeg næsten kalde det. vil har snakket om at blive gift. det vil vi rigtig gerne. og jeg har hele tiden sagt at jeg gerne vil beholde mit eget efternavn, som han også godt kan forstå. men men jeg vil jo også gerne bære hans navn. problemet er bare at jeg i forvejen har 4 navne, og synes det ville være lidt voldsomt med 5. skal jeg vælge at gå af med et af mine navne og tage hans, eller skal vi bare have hvert vores efternavn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis du vil |
|
|
kan du jo prøve at skrive alle dine navne og så hans efternavn, så vi kan se om det passer sammen. Hvis bare det passer sammen, behøver det ikke at blive for meget. Min kæreste og jeg kommer til at have samme problem når vi engang skal giftes. Jeg har 4 navne og han har 4 navne og vi vil begge to gerne beholde vores navne, men også gerne have et fællesnavn.
En hest er den bedste ven man kan tænke sig! - Mere personlighed end de fleste mennesker!
- Tager dig for den du er!
- Løber ikke med sladder og afbryder dig ikke med "kloge" kommentarer!
- Giver de bedste kærtegn! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| evig problem |
|
|
Ja det er jo et spørgsmål der er dukket op engang i mellem i mads og monopolet.... Men jeg tænker, hvorfor vil du gerne bære han navn? Og så tænker jeg hvis du kommer af med et af dine og får hans, hvad vil du så præcentere dig med.... Det er jo også et spørgsmål om hvad dit eget navn betyder for dig, for mig feks. betyder mit efternavn rigtig meget og jeg vil aldrig have andet gift eller ej. En sidste ting at tænke over, som måske er lidt dumt, hvordan klinger jeres navne sammen... Ja jeg ved ikke hvad du skal vælge, jeg selv vil som skrevet aldrig tage et andet navn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| navne. |
|
|
jeg hedder Astrid Jessi Hjortshøj Glass og hans efternavn er Dyrmose. det er familienavne fra både min mor og fars side, derfor vil jeg genre beholde dem. jeg vil gerne have hans navn for at vi har et fælles navn vi kan starte vores familie op på. lidt svært at forklare. så er problemet også løst når der begynder at komme børn:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overkskrift |
|
|
Jeg synes at ét navn fra din mor og et fra din far må være nok (har de ikke samme efternavn? For så må det da være nok), også med hans efternavn til sidst  Selvfølgelig skal du tage hans navn, det er romantisk og traditionstro - og som du siger, så skal I ikke diskutere det når der kommer børn 
- Tine har talt ! What happened to sex, drugs and rock'n'roll ?
Now we just have aids, crack and techno ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glass-Dyrmose |
|
|
Du kan i mine øjne sagtens hedde det hele. Ja, det bliver mange navne, men de betyder jo alle noget for dig, så hvasså?  Jeg ville foreslå at i fx kombinerer Glass-Dyrmose (altså med bindestregen), så det på den måde bliver til ét efternavn og i begge to tager det og på den måde så har startet jeres helt eget efternavn. 
En hest er den bedste ven man kan tænke sig! - Mere personlighed end de fleste mennesker!
- Tager dig for den du er!
- Løber ikke med sladder og afbryder dig ikke med "kloge" kommentarer!
- Giver de bedste kærtegn! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| høhøhø |
| Forfatter:  |
wettergren |
| Dato:  |
31-03-2010 00:30 |
|
Hvis du har så mange navne, hvorfor giver du så ikke HAM et af dine ?? Hvorfor skal kvinden bære mandens navn ? Er det ikke et levn fra en anden tid ? (sagde hende der er gift, og beholdte sit eget navn, fordi det er det pæneste ) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heej... |
|
|
Hej Det er et rigtigt svært emne at diskutere.. jeg hedder Lykke jakobsen Dorning, hvor et er fra min mor og et fra min far (= Som det er nævnt tidligere i debatten, synes jeg at du skal vælge det, som du har lyst til.. du kan hedde det hele, hvis du har lyst til det.. og god ide med den bindestrej.. du kan jo hedde det hele, men bare nøjes med at bruge dyrmose til daglig, hvis i præsenteres som et par (= ? angående børn, kan man jo altid tage stilling til hvad barnet skal hedde af efternavne til den tid.. men et navn fra hver forældre er passende, synes jeg (= min far hedder f.eks. lasse bo jakobsen, hvor jeg kun fik jakobsen.. så det kan man sagtens (= held og lykke (=
Lykke & Vincent What does´nt kill you Will only make you stronger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heej... |
|
|
Hvis jeg en dag bliver gift med min nuværende kæreste(Ivar), så vil jeg ikke have det problem med navne, da han er fra island (= Min kæreste hedder Vidarsson til efternavn, som betydder søn af vidar .. det kan jeg jo ikke rigtig hedde  så hans barn vil komme til at hedde Ivarsson, hvis han får en søn.. meget mærkeligt.. 
Lykke & Vincent What does´nt kill you Will only make you stronger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Dressurrytter 1 |
31-03-2010 04:28 |
|
Synes den med Glass-Dyrmose er en god og original løsning. Min mor beholdte sit navn, da hun blev gift med min far. Begge mine forældre har nogle meget sjældne efternavne, hvor kun deres familie bærer navnet, så det ville ingen af dem opgive og for begge var det vigtigt at give navnene videre til deres børn. Eller for at være helt korrekt er der i min fars tilfælde tale om et mellemnavn, han hedder faktisk Hansen til efternavn, men har aldrig brugt det. Min bror og jeg bærer derfor min fars efternavn (mellemnavn) som vores mellemnavn og min mors efternavn. (Hun har givet vis været den mest stædige  Jeg kunne aldrig drømme om at opgive hverken det ene eller andet navn, dertil bærer det alt for stor betydning for mig... -Og slet ikke til fordel for Hansen/Nielsen/osv! Undskylder de mange mennesker jeg muligvis rammer med den kommentar, men jeg har altid været "kendt" på mit eftrnavn og er stolt af vi er så få der bærer det... En kombination, såfremt min kommende mand har et pænt og speielt efternavn, er jeg dog villig til at få hvis jeg kan overtale manden til det samme. Men har svært ved at forstille mig mine navne klinge godt i sammenhæng med et andet, så nu må vi se... Hvad du skal gøre kan jeg ikke svare dig på, men vælger du/i en kombination synes jeg ovenstående er et godt klingende -og pænt- navn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gammeldags |
|
|
ja vi var lidt gammeldags, jeg tog hans efternavn som er Larsen, jeg giftede mig fra Hansen til Larsen så det blev til Christina Lykke Larsen
Husk at leve livet mens du kan, om lidt kan det være for sent.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm.... |
|
|
ja jeg tror det er et klassisk problem men jeg synes faktisk det er en god idé med at sige Glass-Dyrmose til jer begge. Jeg hedder Helle Rosenkilde Larsen og sletter hellere end gerne mit efternavn og tager kærestens Ladefoged, men det bliver også langt med Rosenkilde Ladefoged - men sådan er det. Til gengæld hedder han Thomas Grundtvig Ladefoged og ja... Grundtvig ER fra DEN Grundtvig så det sletter man helst heller ikke. Den dag vi får børn bliver problemet størst. Mit mellemnavn går langt tilbage i familien - tror nok min mor har gennem slægtsforskning fundet ud af at det er tilbage før 1400 tallet. Det vil man jo gerne give videre - samtidig med at det er pænt synes jeg. Men manden både efternavn og mellemnavn går også langt tilbage. Vores børn kan kun hedde ib eller eva, ellers bliver det vist for langt med alle de navne Ja... helt kongeligt faktisk.... Nå men held og lykke med navn - og ikke mindst brylluppet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Britthn |
31-03-2010 10:16 |
|
En helt anden mulighed er, at trådstarter dropper sit mellemnavn. Bruger du det? Hvis Jessi bliver fjernet, og du får et ekstra efternavn, så har du stadig fire navne...
Kh. Britt
Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste
Welsh Cob - mit valg
Medlem af Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet det |
|
|
Jeg har prøvet dette luksus problem. Jeg er døbt Edith (efter min farmor) Camilla Pedersen(familienavn på fars side) Knak ( familie navn på min mors side! Som prik over i benytter jeg mest mit kælenavn og brugte det ofte som barn/ung Mille Knak ( he he) Min dejlige mand hedder Kim Kristiansen Jeg ville tage min mands efternavn men uden at miste mit eget helt! Så er det også det med børn - jeg er tilhænger af at børnene har samme efternavn som forældrene ( ikke nødvendigvis dem alle - men finder det underligt at møde børn der ikke har samme efternavn som forældrene ) Jeg har altid været ked af mit fornavn og derfor var det nemt at det ikke skulle beholdes. ( jeg er døbt/opkaldt efter min farmor og det er ok - men jeg har ikke et bestemt forhold til det navn) Så jeg ændrede mit navn og hedder nu Camilla Knak Kristiansen. Vores børn hedder alle Knak Kristiansen til efternavn Min mand hedder stadig det samme - men set i bagspejlet vil han ønske at han havde taget mit Knak til sig!! Mit bud til dig - jer tag en snak om hvilke værdier i ligger i jeres navne og se om ikke I finder en løsning der!! Pøj pøj
Elsker at ride ... især på mine skønne, men forskellige islændere; Baldur, Sif, Fenja, Andy, Freja og Kommi!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Enig med Wettergren. Hvor er det partout kvinden der skal bære mandens efternavn? Det kunne vel også være din mand, der tog et af dine efternavne og det så var dette i brugte i officielle sammenhænge? Min mand tog mit efternavn da vi blev viet. Han efternavn var et kedeligt et, som rigtig mange har, hvor vi vel er 8 personer i DK der hedder hvad jeg gør til efternavn - så det ville jeg ikke af med.
Vil du tilride 2 lækre heste og få løn for det, samt have mulighed for at få gratis part efterfølgende?? Så se annonce på min præsentation. (Hestene bor i Odsherred).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne. |
Katrinen |
31-03-2010 12:06 |
|
Jeg hed Bruun (slægtsnavn fra min mor) Møller Jensen (min fars) og min mand hed Mølholt Nielsen. Vi hedder idag Bruun Nielsen. Han ville gerne have mit Bruun og jeg syntes det klinger godt med Nielsen, så sådan blev det. Hvis man ikke kan blive enige må man jo beholde sine egne navne. Mine forældre havde ikke samme efternavn, men jeg syntes det er noget nemmere med ens navne. Lykkemus: Det er vel Ivarsdottir hvis det bliver en pige? Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla |
Saandra ♥Lucinda♥ |
31-03-2010 12:20 |
|
Du kan da sagtens hedde alle navnene? Det lyder da meget godt, det klinger  Når jeg engang finder prince charming, håber jeg lidt han har et bedre efternavn end mig - Jeg hedder Larsen :S Ikke det mest fantastiske navn må jeg indrømme. Tilgengæld skal mine børn bestemt have mit mellemnavn. Da det er en del af min fars side af familien, og det betyder meget for mig. Mit fulde navn er Sandra MYHRE Larsen.. Og min "mand" må meget gerne tage det mellemnavn også 
Sandra nu med Lucinda<3 F.C.København Venner er stille engle der løfter os op når vores egne vinger svigter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillykke |
|
|
først et stort tillykke med forestående brullyp... jeg ville vælge ALLE 5 navne.... Astrid Jessi Hjortshøj Glass Dyrmose... jeg havde selv 4 navne da jeg skulle giftes - og ville dermed også slette et af mine midternavne - men jeg droppede det. da jeg synes noget af min identitet forsvandt derved. samtidig synes jeg også det var navne mine forældre i tidernes morgen havde valgt, så synes overfor dem, at jeg ikke kunne være bekendt at slette nogle af dem. og hvor tit er det egentlig man bruger alle sine navne - andet end at nævne dem ved en operation. og ved at beholde alle navnene, så kan du jo kalde dig hvad du vil. Astrid Glass som du sikkert bruger nu - jeg bruger selv mit navn sådan og det er sjældent jeg bruger min mands efternavn - det er nu også ret kedeligt HANSEN. min mand fik så sit mellemnavn, for så havde vi samme efternanv også når vi fik børn - så de hedder mit mellemnavn som jeg bruger og min mands efternavn hansen... held og lykke med valget... og selvfølgelig skal su tage dem alle sammen - du kan altid slette dem - det er gratis. og så synes jeg din mand skulle tage Glass som mellemnavn, sådan lidt for ligestillingen skyld og for kommende børn - så kan de hedde Glass Dyrmose til efternavn 
held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mulighederne er mange. |
|
|
Du skal vælge lige det du vil. Også selvom det bliver til mange navne (hvis du vil det). Her i huset beholder jeg mit navn. Min mands hans, og børnene har fået et fra hver. Med mandens som mellemnavn og mit som efternavn (simpelhen fordi det på skrift ser mindst tosset ud i den rækkefølge). Begge navne er unikke efternavne, som er beskyttet og af stor betydning. Jeg er min mand meget hengiven, men jeg har et behov for at bibeholde mig selv som individ, også i vores fælles familie, og måske fordi mit efternavn har sin slægtsværdi, skal det så rent og alene . Jeg hedder Kilden til efternavn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke |
|
|
talt efter, men vær obs på at der kun må være 32 bogstaver i dit pas, og der skal jo stå fulde navn... Bare et lille indspark:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
er det 32 inkl. mellemrum ? sådan er det når man navnegiver heste - så må de max. hedde 30 bogstaver og et mellemrum tæller for et bogstav. og hvad så med de kongelige - er der særregler for dem - såsom Margrethe for at tage et eksempel  Margrethe Alexandrine Thorhildur Ingrid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne... |
|
|
Da vi blev gift her i februar, valgte vi mit efternavn som mellemnavn (til os begge) og hans navn som efternavn ... Det blev valgt ud fra den begrundelse at hans søn, som bor hos os, har mors navn til mellemnavn og fars til efternavn ... Da vi jo blev gift primært pga kommende baby, var navnene meget i fokus .. Og ved denne løsning kom baby jo til at blive "navngivet" på samme måde som storebror, selvom de ikke har samme mor og heller ikke helt samme navn .. Men vi har alle 4 samme efternavn, at storebror så har et andet mellemnavn, det er jo ikke så væsentligt ... Ville nok også sortere lidt i navnene, så i måske fik et eller 2 fælles navne, 5 navne lyder ekstremt ... Også for det barn der engang skal lære alle sine navne at kende ... Puha ..
MVH ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions? Bryllup 20.02.10 Termin 07.08.10 2010 bliver et fantastisk år, intet mindre.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jepper |
|
|
du har da ret MANEATER, men baby skal jo ikke nødvendigvis hedde 5 navne som mor - men bare LAURA GLASS DYRMOSE - det synes jeg da ikke er så slemt... så har barne både lidt fra mor og fra far - og så kan de selv vælge hvilket det vil bruge som efternavn. jeg bruger selv mit mellemnavn fra min mor til efternavn, derimod eftenavnet fra min far bruger jeg aldrig - da halvdelen af Dks befolkning hedder det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er... |
|
|
... også en af dem med 4 navne - jeg er navngivet efter latimamerikansk tradition hvor man har faderens efternavn først og så moderens bagefter. Har man kun et efternavn er det moderens første og så viser det at man er barn af en ugift moder  Så hverken min bror eller jeg har samme efternavn som vores forældre. Min mors pigenavn var Bruun - da hun blev gift skulle hun traditionelt have afgivet sit sidste efternavn og taget mandens første - med et "de" imellem-. Min fars efternavne er så specielle at jeg ikke vil skrive dem, men med forbogstaverne A G Så min mor giftede sig til A de Bruun Så Lars og jeg er endt med hver et fornavn, et mellemnavn og så A Bruun. Lidt besvrligt da vi så efter danske regler egentlig hedder Bruun til efternavn - vi har dog navnebevis på at BEGGE navne er vores samlede efternavn, selv om der ingen bindestreg er. Skulle jeg gifte mig med f.eks. en pedersen ville mit navn blive A de Pedersen. (eller ikke.....) Så ud fra den tradition har jeg altid vidst at giftede jeg mig, ville jeg nok ende med at afgive Bruun og beholde A - hvilket er fint, for jeg har aldrig brugt Bruun til noget. Egentlig lidt besværligt at være navngivet efter andet end almindelig danske regler - men holder jeg mig til de regler vil jeg altid have det efternavn jeg bruger og bryder mig om - så det passer mig fint. Bruun er jo selvfølgelig noget jeg har fra min mor og min bedstefar osv - men selv uden navnet vil de altid være en del af mig, og så længe jeg lever vil de ikke være glemt! Uanset om jeg bærer deres navn eller ej. I trådstarters tilfælde synes jeg også at det bliver meget med 5 navne. Eventuelle børn vil så sikkert ende med 3 efternavne (kan man ikke finde kompromis når man bliver gift, kan man vel heller ikke ved dåb) - og når de så bliver gift med andre med 3 efternavne er de oppe på 6 efternavne til børnebørnene... Måske skulle man bare beholde hver sit efternavn og give børnene et fra hver familie?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| navne. |
|
|
Tillykke, hvis I skal giftes  Min mand og jeg har hver 3 navne. Vi valgte, at jeg skiftede mit mellemnavn ud med hans mellemnavn, og han skiftede sit efternavn ud med mit efternavn  Vi er ret gammeldags, og vil gerne hedde det samme 
Mvh Camilla.
**************** www.kaabers.dk *************
Barock'er samt vejledninger i trickstræning. ( forskellige tricks er beskrevet på hjemmesiden )
Barockhest & Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| navne. |
|
|
tak for alle de svar der er kommet. det eneste navn jeg muligvis ville slette var hjorsthøj, men det er også det eneste navn jeg har fra min fars side af. når der kommer børn vil der højst komme et mellem navn,eller ingen, så vi vil ikke komme ud i at vores kommende barn vil få så mange navne. vi er blevet eninge om at vi skal have en kombi af vores navne. vi har snakket lidt om hvordan det skal stå om det skal være Dyrmose-Glass eller Glass-Dyrmose. jeg hælder mest til at det blider Dyrmose-Glass men det er mest pga udtalen da glass udtales med et langt a og dyrmose er lidt mere hårdt at sige. mange tak for lykkeønskningerne:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jepper |
|
|
jeg synes det er fint at i vælger at få hinandens efternavn - men lad dog endelig være med at sætte bindestreg - for så er I tvunget til at skrive det lange efternavn HVER eneste gang I skal skrive under - og det er ret tit man skal skrive under. hvorimod vælger I ikke at sætte bindestreg - kan du nøjes med at skrive Glass lige meget om du har det i midten eller til sidst og ligedan med din mand. jeg bruger ALTI kun mit mellemnavn til efternavn - Piil - det er dejligt let og kort. og selv om I vælger at få begge navne til efternavn - så kan I jo sagtens bruge dem begge når I præsenterer jer og ligeledes skrive dem begge som undeskrift hvis det er det I vil. men væk med bindestregen. Behold Hjortshøj - det er flot og ikke så udbredt - du kan altid slette det om 10 år hvis du fortryder. graits. du behøver jo ikke give det videre til børnene. udtales Glass som GLAAAARS eller GLAAAAAS rækkefølgen på navnene synes je ger hip som hap - jeg har siddet og udtalt begge og det er bare st spørgsmål om vane... held og lykke med valget - hvornår skal I giftes ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seriøst |
|
|
så har du så mange navne i forvejen, at der ikke sker noget ved at du også hedder Dyrmose.... Og så passer det faktisk ret godt i rækken af navne 
Zamangah
En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel (Elbert Hubbar)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udtalelse |
|
|
mit efternavn udtales glaaas. nu er vi blevet eninge om at det skal være Dyrmose Glass om der kommer bindestreg med ved vi ikke helt endnu. men det er en mindre detalje:) vi har været forlovet et år den 18 maj, så det skal snart være, hvis man går efter at blive gift inden et år efter forlovelsen men min kære kæreste har sagt at han først vil giftes når der er penge til det bryllup vi ønsker os. så der er ikke sat en dato endnu. men tror jeg kan fornemme at det ikke vare så længe endnu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| da jeg skulle |
|
|
giftes, kunne vi ikke blive enige om hverken hans navn Larsen eller mit efternavn Michelsen. Så det endte med at blive hans mors ungpige-navn Bonde... Og nu er vi skilt.. Ingen af os har ændret navnet tilbage, for nu hedder vi jo det, og vores fælles søn hedder det jo også.. Det med de mange navne.. Tja, man kan jo have 17 navne, hvis man lyster. Det er jo som regel alligevel kun et par stykker man bruger til daglig. Jeg har selv 4 navne.. ingen problem.
The mind is like a parachute - it only works when it's open! Reality is that part of the imagination we all agree on
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|