Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Svært at finde rideskoleheste/ponyer?
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:11

Er det bare mig der kigger de forkerte steder, eller er det svært at finde nye rideskoleponyer/heste?

For tiden kigger vi langt efter nye ponyer til rideskolen - både fordi flere af de ponyer der tidligere er købt hjem er mere 1-mandsheste (fungerer supergodt under 1 rytter, knap så godt under flere forskellige) og fordi vi ikke ønsker de skal bruge hele deres liv som rideskoleheste (til trods for at de har det godt og er glade) - vi forsøger løbende at skifte dem ud...

Det sidste ½ år er der også sket en kæmpe udvikling i vores elever og efterhånden begynder eleverne at have brug for ponyer der kan lidt mere, så de dygtige elever også får udfordringer...

Men pyh hvor synes jeg bare tit jeg støder på sætningen "sælges ikke som rideskolepony" 8-)

Er der andre der har stået med samme problem og hvad gjorde I?

Christine og Faith...

0
0
Svar på denne tråd

000000
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:22

Kan da ærlig talt godt forstå folk ikke vil sælge deres heste til et sted hvor mange forskellige ryttere kan bruge dem til prøveklud og rykke dem i munden og bumpe dem i ryggen Og det må bestemt være et træls liv for en hest at vade rundt og rundt og finde sig i både sporer og pisk og andre grimme ting fra uvidende hestefolk der først skal lære .Siger ikke at de ikke har det godt nok men nej jeg synes ikke det er optimalt at være hest i den situation

0
0
Svar på denne tråd

Sporer, pisk o.l....
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:32

Hvad angår sporer, pisk og "andre grimme ting" kommer det da også helt an på de undervisere der står med ansvaret :-)

Hos os får man ikke sporer på før man er klar til at lære at bruge dem korrekt, og så hjælper underviseren eleverne med at lære hvordan man bruger dem. Pisk bruges meget sjældent - er det nødvendigt til at hjælpe eleverne i gang, fordi de ikke kan give den korrekte hjælp, bruger underviserne hos os, at de (igen) hjælper eleverne i gang, ved at drive på hesten inde fra midten.

Generelt er undervisningen lagt meget om på vores rideskole og det konstante mål ved samtlige undervisere (fra sandkasse til de bedste ryttere) er at lære eleverne at ride hestene så "fint" som muligt - dvs. uden at gøre vold på hestene. At de klemmer med schenklen fremfor at sparke, at de vender for vægten, at de bremser gennem halve parader i sædet osv. - alt det vi gerne vil se senere :-) Det tager længere tid at lære det på denne måde ja, men det er bedre for både hest og rytter...

Jeg kan sagtens følge dig - men er ked af, at den generelle fordom er, at rideskolehestene misbruges med sporer, pisk osv. - det er altså ikke alle steder det er sådan...

Christine og Faith...

0
0
Svar på denne tråd

Lære at ride
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:40

Perlemor 1:

Hvor skal folk så lære at ride henne hvis det ikke er på en rideskole? Der vil jo ALTID være en første gang for alle?

Håber I finder nogle nye dyr :-)

0
0
Svar på denne tråd

Rideskole-ridedyr
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:40

Arrh Perlemor - det er da vist at generalisere og skære alle over een kam!? De steder jeg har overværet rideskoleundervisning er dén slags ridning ikke blevet tolereret og der har stået yderst kompetente folk og har lært fra sig. At der findes rideskoleheste som har en kummerlig tilværelse benægter jeg ikke, men synes bestemt at standarden er højnet en hel del i forhold til kun for 10-15 år siden.

Problemet er tit, at netop fordi rideskolerne har svært ved at finde skoleheste af en rimelig kvalitet (folk vil ikke sælge til rideskoler), ender disse steder ofte med at købe heste af en kvalitet vi andre vil betegne som problemheste.

I min tid som underviser på rideskoler, har jeg set elever behandle hestene som var de det pure guld - når lille Peter eller Louise så fik deres egen pony, fik den alt hvad den kunne trække af pisk, sporer, hjælpetøjler osv. fordi undervisningen blev sparet væk eller skåret ned til et minimum af mor og fars pengepung.

Tag til nærmeste klubstævne og overvær en ponyspringklasse - uf, der vises horribel ridning af 20% af de startende ekvipager - i rigtig mange tilfælde af ryttere på eget ridedyr.

Til ChristineS - prøv at se om der stadig sælges ponyer fra den tidl. Brunmose rideskole på Djursland. Jeg har dog ikke været derude i flere år og ved ikke af hvilken kvalitet ponyerne er.

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

Chokodullen Marabou Minimulen Sorte Arnold Lånebassen Aslan

0
0
Svar på denne tråd

rideskole
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:43

Der er da en del hestehandlere, der gerne sælger til rideskoler.

Jeg var inde og kikke på Per Thybos hjemmeside, og der står der om mange af hestene, at de vil kunne bruges til elevhest.

Prøv selv at kikke

http://www.pthybo.dk/hestesalg.htm

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd

det er da
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:43

også svært den anden vej rundt. Hvis man vil have en ordenlig kasseret rideskolehest, der ikke er slidt op eller har skader.Ingen skifter ud, hvis materialet er godt nok. Men det burde man vel gøre når hesten har arbejdet i 5-10 år.

0
0
Svar på denne tråd

Rideskoleheste
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 20:53

Marabou: Tak for tippet :-) Det kigger jeg på :-)

Og du rammer netop hovedet på sømmet - det vi er på udkig efter er ponyer af en rimelig kvalitet og med et godt helbred - og DE er svære at finde... Jeg kan sagtens finde "skrammel", som ikke kan noget eller som har grumme skavanker - men det er vi simpelthen ikke interesseret i... Det vil ikke være fair overfor hverken ponyer eller elever at købe den slags ponyer...

Jeg tror desværre ofte det er der det går galt, som du siger... Rideskolerne har svært ved at få fat i de gode heste/ponyer - og så har vi en ond cirkel, hvor hverken ryttere eller heste udvikler sig positivt... Vi har vores elever godt på vej, men nu har vi brug for også at få nogle gode ponyer, som kan hjælpe eleverne videre :-) Og det er svært, hvis alle folk tænker som perlemor1...

Vores elevponyer er jo simpelthen på en piedestal ved rytterne - og det uanset hvordan de opfører sig... Men vi kan også helt klart mærke at de 2 nye ponyer, det er lykkedes os at skaffe bare har en større stjerne, da de kan mere og rytterne mærker hvad der sker, når man gør tingene korrekt :-)

Jeg oplever bestemt også når vi er rundt til stævner, at privatponyerne har det hårdere... Hos os rides ponyerne jo aldrig uden opsyn og ser vi noget der nærmer sig det perlemor beskriver, får eleverne at vide det ikke er acceptabelt og jeg ville bestemt ikke tøve med at sige, at ridetimen var slut for en elev, hvis vedkommende ikke kunne opføre sig ordentligt overfor hesten...

Christine og Faith...

0
0
Svar på denne tråd

som der bliver
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 22:04

sagt andre steder i indlæggene, tror jeg det handler om at rideskolerne ikke har været helt obs på deres elev-ryttere.

Jeg har tit følt at det handler om at få så mange som mulige til at ride, og så bliver hestene glemt i sidste ende.

Jeg har stor respekt for de rideskoler, der udskifter deres elev-heste efter 2-3 år og man indkøber nye heste til undervisning af elev-ryttere.

Men når vi taler om undervisning, så er det saksume også vigtigt at underviseren, udviser en smule pædagogik/forståelse for sine elever. Der er ikke mere irriterende end der bare hæver stemmen konstant, nærmeste skælder ud. Istedet for at bede om rytteren på hesten kommer hen til sig og tale med vedkommen på et roligt nivaue. At man forklarer tingene ordentlig og forståeligt.

For at vende tilbage det som indlægget handler om, kan man spørge ind til hvordan rideskolen har tænkt sig at bruge ponyen/hesten osv. Man kan også vælge at leje den ud for at se om hesten trives med det, og om rideskolen lever op de har sagt. Og gør de ikke det, ja så sørg for en klausul der siger at man kan til enhver tid hente sin hest, hvis rideskolen ikke lever op til det de lover.

Forædlet old.hoppeplag sælges - se billeder og info under "Millers Malou" på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Prøv hestehandlere
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 23:02

Mange private ønsker ikke at sælge til rideskole.

Prøv hestehandlere, her kan man oftest få lov at levere tilbage og bytte hvis ikke hesten egner sig til formålet :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ponyer
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 02:03

Jeg har to ponyer der gerne måkomme på sådan en rideskole, men vil da også sige at jeg lige har fået en i stalden igår som aldrig skal se et sådan sted igen uden en ejere på hele tiden derved kan den jo ikke gå undervisning..

Han er en ældre herre som ikke har fået nok hø/wrap blot en tot som er væk på under en halv time, 3 kg havre og halm for resten, fold i maks 2 timer om dagen, hvis der ikke er en aktivitet der gør at de må stå ude, ude er der kun sand, i sommers kom jeg der ud og ingen heste havde vand på folden, til trods for den bagende sol og kårring der optog alle de bokse de havde brug for, jeg påpegede det kraftigt så fik de en 12,l spand på hver fold, hvorfor var der ikke nogen andre der sagde noget? og 12,l hvad gør det? og så kunne man da tjene ekstra hvis man lejer boksene ud så efter min 4 års arbejde står man også i spiletorv, han har ikke været her 1 døgn endnu, men er lykkelig og nusser og har en kæreste, han får alt det hø han kan æde og skal sikkert aldrig igen gå 5 timer efter hinanden...

Han har aldrig fået ordnet tænder og vaccine hvad er det? hovene trænger til smed, billig sadel og hvorfor mon han ikke gider mere?

Jeg forstår da godt at folk ikke vil sælge til sådanne rideskoler, det er jo et dyr der har tjent dem godt, man sender jo heller ikke sin ven over til den onde nabo!!!

Så hvis den rideskole findes så har jeg altså ponyer der har startet stævner og er meget børnevenlige alle 120-130.

0
0
Svar på denne tråd

priserne
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 07:02

Her på sjælland ved jeg at flere handler med rideskole heste feks Lars Frederiksen, Jes Madsen etc.

Men hvilket prisleje forventer du at finde dem i?

de steder jeg kender der handler disse heste/ponyer betaler ca 20-25K pr stk for at få nogen i en ok alder + sundhedstilstand

karina

Springsadel Stübben Siegfried MF special sælges

sort -Bom 32- 17" sæde

4000 dkk

0
0
Svar på denne tråd

00000000
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 10:47

Jeg siger netop at hestene på en rideskole sagtens kan have det godt men det ændrer jo ikke ved min mening at hestene er " prøveklude " og det er der mange der ikke nænner at deres hest skal bruges til. Selvfølgelig findes der gode steder men jeg har bestemt også set det modsatte som Lotte skriver Dem der vil have så mange elever som muligt. Man skal jo ikke glemme at rideskoler er en forretning og dermed bliver hesten et redskab til at tjene penge. Selvfølgelig skal man lære at ride før man kan men som en tidligere nævner så synes jeg rideskoler mangler at undervise i omgangen med hestene,altså at passe dem ordentligt.Har oplevet mange der har redet mange år men som ikke engang selv kan sadle hesten op rigtigt.Hvis man focuserede mere på hvordan hesten skal passes og behandles før man lærer at sidde korrekt så vil jeg bestemt tro mange vil kunne behandle hestene bedre når de selv får en af far og mor.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 10:56

jo også ret sjældent at rideskolerene har råd til at smide de penge en godt uddannet hest koster.... Ikke at der er noget forkert i det, for sådan er det jo bare....(de fleste steder)

Og så handler det måske om, at folk godt ved at deres Musse ikke er så højt sat i pris, og at de dermed er bekymrede for, om handelsprisen vil afspejle hvordan hesten fremover behandles og med en forestilling om, at de vil blive misbrugt på en rideskole.

Jeg vil foreslå at i evt. tager kontakt til en hestehandler.... Jeg har da hørt om et par hestehandlere der låner heste ud til rideskoler.... Det er jo win win.... I får et ridedyr og de får en redet hest tilbage....

Zamangah

En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel

(Elbert Hubbar)

0
0
Svar på denne tråd

her....
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 11:16

Mine ponyer/heste ender aldrig som rideskole dyr, det er en "risiko" jeg ikke tør løbe, uanset hvor dejligt stedet så er..

Tror det er nemmere hvis i køber af en heste handler, der kan man godt finde nogle super dejlige ponyer, til en ok pris..

Er det ikke muligt for jer, selv at uddanne ponyerne til et højere nivaue??

Mvh.

L Nielsen.

Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd

hestehandler
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 20:30

Jeg ville tjekke hos hestehandlerne.

Der slipper du for fordomme omkring hvad det vil sige at være rideskolehest/pony. Der er det professionel betjening. Du kan se mange heste på en gang og en del af stederne kan du få heste og ponyer på prøve, så i kan se om de fungere i jeres stald og med jeres elever. og hvis ikke de har det du søger i stalden kan de sikkert skaffe det.

I jylland er der bl.a. jan mortensen (http://www.jmhorses.dk) og Per thybo(http://www.pthybo.dk)

På sjælland er der bl.a. Jes Madsen, Eliasen og Lars Frederiksen. Lars Frederiksen har regelmæssigt ture til jylland, så han kan levere dyrene til døren.

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Rideskole heste/ponyer
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 20:42

Nej det er ikke svært at finde rideskoleheste/ponyer - hestehandlerne har MASSER af emner, især lige pt.

Fordelen ved en hestehandler er, at man typisk kan få hesten/ponyen på prøve & evt. byttet uden problemer, i fald hesten7ponyen ikke dur til livet med forskellige ryttere.

Nogen rideskoler har succes med, at annoncere efter nye dyr.

På den måde får I kun henvendelser fra folk som er indstillet på at sælge til en rideskole (forhåbentlig).

"Min" rideskole/klub bruger heldigvis heller ikke hiv/flå/slå - tværtimod.

De fleste ponyer går med forsko, får ordnet tænder, får ormekur, får wrap x 2 dagl., krybbefoder x 3 dagl., døgnfold om sommeren, "kun" 5 rideskoledage, holder næsten lige så meget ferie som folkeskoleeleverne osv.

De har det faktisk ret godt & lider ingen nød....

Træneren på stedet (underviseren) passer godt på dyrene da de alle, hver som èn, er betydningsfulde for eleverne, dagligdagen & ja for stedets økonomi.

Ja ok det er ikke alle elever der har lige meget flair for håndteringen/ridningen af ponyerne, men det er altså heller ikke alle privatejede heste/ponyer der håndteres, rides, plejes eller fodres som de burde.

Der findes heldigvis mange heste/pony-venlige rideskoler, & hellere sælge til et sådan sted end, at mule ender som kasteboldt...

Nå summa summarum - prøv hos hestehandlerne eller annoncer selv, & opstil, i annoncen, hvilke krav I har til jeres kommende ridedyr...

Held & lykke med jagten på nye guldklumper

Vil DU donere dit dækken, eller andet, til rideskole ponyer som trænger???

Send PB.

Ponyerne siger taaak til Anethe for ALLE de flotte ting <3<3<3<3

Flere der vil donere???

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 20:59

det er super, at i sørger for ponyerne ikke går hele deres liv som elev-heste.

Men er en af grundene til at i har svært ved at finde egnede ponyer ikke også, at de ikke må koste særlig meget?

Syntes bare at man tit ser lidt uartige, og ikke særlig velredne heste på rideskoler, da de så er for dyre i indkøb.

Team Rønnebjerggård......

Super 1ér pony sælges.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 17:07

Jeg ville så absolut ringe til Per Thybo og høre ham af, han kommer mange steder og har rigtig mange fine redne ponyer. Om ikke andet kender han oftets en der har hvad man søger til den pris man vil give.

I'm free..

I'm careless..

I believe.

Picasso

0
0
Svar på denne tråd

Fra Grandprix til elevskole.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 17:36

Tja, sådan gik det min gammle springhest, som jeg selv har redet DM spring på flere gange, og som også har gået grandprix med anden rytter.

I en alder af 21 år udlånte jeg hende til elevhest, og hun NØD det. At se hende "tulle" rundt med små piger og drenge, og se hende glad og fornøjet over at blive striglet af mange børnehænder, var en fornøjelse.

Desværre døde hun et år efter denne aftale blev sat i stand, men jeg er ikke i tvivl om, at hun nød jobbet.

-Det var så også på en ordentlig rideskole.... men jeg har faktisk kun kendskab til gode steder.

Christine S: Der er også Jan Mortensen fra Nordjylland... han har også Ok elevheste/ponyer i det prisleje Karinae siger.

0
0
Svar på denne tråd

skibby
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 21:09

Lars frederiksen har ind imellem gode rideskoleponyer og du kan få dem leveret og afhentet igen, hvis de ikke egner sig

0
0
Svar på denne tråd

gul og gratis og dba
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 14:00

gul og gratis og dba har mange annoncer og der står intet om rideskoler i :)

Ikke alle steder er lige så sippede som hn´er

Hos hestehandlerene er der ofte gode rideheste som mangler nye hjem, og mange af de heste ville garanteret få det bedre på en rideskole end hvor de er.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider