Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Chok! Red min hest uden min viden!
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 20:38

Jeg blev godt nok chokeret i dag!

En af mine staldkammerater spurgte mig, om jeg havde fået ny part. Nej, det har jeg ikke. Det undrede hun sig over, fordi der havde stået en med ham på staldgangen i tirsdags, da hun kom - en hun ikke kendte. Hun havde spurgt hende, om hun var ny part, hvortil pigen svarede, at ja, det var hun - hun skulle ride ham hver tirsdag...

SAY WHAT?!?! Ikke noget jeg aner noget-som-helst om!

Det korte af det lange er, at en anden hest i stalden havde fået ny part, som skulle starte i tirsdags og hun havde så redet min hest i stedet.

Nu er alting blevet snakket om og alt det der, men en ting der undrer mig rigtig meget er, at det har jeg ved gud aldrig oplevet før i hele mit efterhånden 25-årige hesteliv! Det er hverken sket for mig selv, de forskellige steder jeg har været partrytter, men jeg mindes bestemt heller ikke at det skulle være sket for nogen jeg kender eller har stået i stald med eller noget...

Er det sket for dig? Eller sket i en stald du var i?
Hvordan reagerede du? Eller hvordan ville du reagere?

Mvh Hanne

Indehaver af 2 stk. skøre muler

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

taget fejl
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 20:47

Altså hvis hun havde taget fejl af hestene og det ikke skete igen, ville jeg nok være forholdsvist ligeglad, @!#$ happens.

Det er da mærkeligt at det sker, men må nok sige at jeg bare synes det er sjovt og ikke så meget andet :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 20:52

Ja @!#$ happens.. Hvis nu altså parten er blevet sendt i stalden første gang alene, uden at hestens ejer har været ude og vist hende hvilken hest osv, så kan man vel næsten ikke blive sådan rigtig gal på hende..

Men det er sq da også en underlig ejer der bare sender den nye part i stalden uden så meget som at vise hvilken hest det drejer sig om

0
0
Svar på denne tråd

kan huske
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 20:57

... engang jeg skulle ride en hest for en staldveninde, og da jeg skulle hente ham på folden, var jeg godt nok i tvivl om det nu var det rigtige krikkedyr, jeg trak med ind. Det var det :-P

Men brune heste kan virkelig ligne hinanden meget :-)

Jeg havde da også selv en brun hest på et tidspunkt, som jeg først kunne kende, når jeg kom så tæt på, at jeg kunne så farven på grimen. Men da havde jeg heller ikke fået kontaktlinser endnu, og var vist temmelig nærsynet allerede :-P

0
0
Svar på denne tråd

En bemærkning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 20:59

Hestene ligner ikke tvillinger

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var blevet SÅ vred
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:01

hvis nogen havde taget min hest ud at ride. Hold op jeg var blevet sur, en ridetur med en forkert rytter kan ødelægge så meget af det arbejde man lægger i hesten. Derudover kunne Hanne´s hest være skadet på den ene eller anden måde, så den havde taget skade af at være blevet redet. Ydermere så er den redet med udstyr som IKKE passede! Hold op jeg var altså gået over på midten af raseri, hvis nogen havde taget min hest.

Sagde Janne

Sælges:

Super sød shetlænder vallak,

tilredet, højde 1 meter.

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:03

vidne til at en pige brækkede sit håndled i sommer, fordi hun tog den forkerte hest på marken. Den hun kom til at tage skal ALTID longeres før ridning ellers er den meget bukkeglad. Men ja, det kunne hun jo så ikke vide.

Hovsa...!

There are loads of reasons for loving a horse, sometimes it's no more than that sweet little way he stepped on some asshole's foot

Who am I?

www.freewebs.com/sinehn

0
0
Svar på denne tråd

Mon ikke også
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:08

pigen er ked af det, hvis hun ellers har fået det at vide.

Jannej - at alt kan ødelægges på en ridetur tvivler jeg nu på.

Selvfølgelig hvis hesten er blevet skamredet, men har den bare tøffet lidt rundt i et ridehus, mon så ikke det går.

Mvh Janni

Havre er sundt og godt

Weatherbeeta vinterdækken sælges

0
0
Svar på denne tråd

Overbærende
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:08

Jeg er imponeret over jeres overbærenhed (henvendt til Trine og Artex). Jeg kan sige jer, jeg fik ondt i maven, da jeg sad på mit arbejde og fik den besked om, at et eller andet fremmed menneske havde haft redet min hest uden min viden. På det tidspunkt anede jeg ikke, om det var en eller anden tilfældig, der var kommet forbi stalden eller hvem søren det var.

Den hest han blev forvekslet med er en spinkel DV og min er en halvkraftig Oldenborger. Da jeg stiglede ham tirsdag aften (jeg vidste på det tidspunkt intet om ovenstående ridetur), var han super sensitiv og blev decideret møghamrende sur, da jeg striglede ham i sadellejet. Sådan plejer han bestemt ikke at opføre sig, så jeg syntes da det var underligt. Men han har jo også gået med en anden sadel, som jeg forestiller mig er alt for smal.

Jeg må da sige, det var heldigt hun tog min raske hest og ikke en af de skadede heste....

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Uheld.....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:11

Jeg ville nok bare grine af det - det er jo ikke med vilje pigen har taget den forkerte hest, så det ville da være synd for hende at skælde ud. Det er da pinligt nok for hende, at hun har taget fejl af hestene.

Min bror skulle sidste år passe min hoppe et par dage, mens jeg var på ferie. Hun er sort og gik på fold med 2 meget mørkebrune vallakker. Da han var ude for at se, hvad han skulle gøre ved hende, gik hun ude med eksemdækken. Men da jeg var taget på ferie gik hun på fold uden eksemdækken, så han havde taget den forkerte hest med ind. Ham og hans kæreste havde godt nok stået og snakket om, at hendes sommereksem var gået væk meget hurtigt. Så kom en staldpasser ind i stalden og spurgte om de også skulle passe og fodre gamle Farmand. Så blev min bror godt nok lidt flov og måtte ud efter den eneste sorte hoppe på folden;-) Og Farmand var blevet børstet ekstra godt, smurt ind i eksemcreme og havde fået lidt ekstra foder:-)

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Og det døde den nok af.
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:12

Eller gør du?

Jeg kom engang til at tage en forkert skimmel- ham jeg skulle have haft stod godt nok og brummede og trampede- Tag MIG!

De lignede hinanden! Og da vi skulle ride blev det opdaget. Det sjove var hesten, han vidste godt, det var ham. Den anden kom også ud den dag.

Det var en ærlig fejltagelse, men det skal man lave en tråd om?

En hest kan ikke blive ødelagt af en ussel lille ridetur. Hvis den er så sart- er det ikke en ridehest.

Mvh
xtiny

"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin

0
0
Svar på denne tråd

Har talt med hende
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:12

Jo, pigen er bestemt ked af det og jeg har snakket med hende her til aften og vi har slået en streg over det. Det er ikke det, jeg forsøger at debattere her Sket er sket og der er ikke noget at gøre ved det.

Men jeg har bare aldrig oplevet en forveksling før.

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

xtiny ...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:16

xtiny:

Nej ingen er døde, jeg tror du læser mit indlæg helt forkert!

Men ja, jeg fik et chok i dag, da jeg opdagede det. Men som jeg skriver allerede i mit første indlæg, så har vi fundet ud af det hele og der er ikke nogen, der er blevet skældt ud, så ro på.

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hæ hæ - Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:18

Det var en sød historie med " Farmand" der blev ekstra kræset om

Mvh Janni

Havre er sundt og godt

Weatherbeeta vinterdækken sælges

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo ikke
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:19

for at skulle slå hende oveni hovedet, men hvordan pokker kan det ske? Er man i tvivl så må man sgi da spørge nogen. Og nej hesten dør ikke af det, men har man en sensitiv hest, så skal der ikke meget til for at forvirre/stresse hesten. Der er jo ingen som ved hvordan pågældende rytter har redet hesten. Og hestene ligner altså ikke hinanden.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Hovsa...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:22

Det forekommer mig, at der her i sommers var en episiode om avlshoppe, der var til hingst, som blev afhentet af den "forkerte" ejer.

Dette blev først opdaget da den "rigtige" ejer kom for at hente sin hoppe og den ikke var at finde nogen steder på ejendommen, trods det at et personale henviste til at den gik på græs, - hvilket imidlertid var "den andens" hest.

Undrer mig godt nok, at et menneske kan tage så meget fejl af sin EGEN hoppe (læsse og tage den forkerte hoppe med hjem og læsse denne af igen) og først finder ud af det, da hingstestationen senere kontakter dem!

Jeg ville godt nok være blevet arrig! - Ikke mindst på hingstestationen, hvor man trygt overlader sin hest i varetægt og de så ikke har styr på, hvem de udleverer til!

Med venlig hilsen

Lone...

Stald Julshede...

Stifter af facebook gruppen:

Autisme: "Mennesket bag! - / Er Du Rigtig Klog!" ¤ autisme-GROUP ¤

Alle er velkomne!

0
0
Svar på denne tråd

Det var vist jannej
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:28

Der mener hesten tager ubodelig skade, og det svarede jeg på.

"Forvirre signaler"- altså 1 times ridning af en anden rytter?

Jeg må indrømme, at det forstår jeg ikke.

Mvh
xtiny

Citat tilskrevet Stalin

0
0
Svar på denne tråd

123456780
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:37

Jeg var gåët fuldstændig amok hvis nogen havde taget min hest og redet den!!!

Og, så sender man altså ikke sin passer i stalden den første gang uden at vise hesten. Og er passeren i tvivl anden gang, så spørg da nogen i stalden!

Dagen efter ville jeg nok alligevel gå hen og sig undskyld for min råben og skrigen og selvfølgelig indrømme at det ikke er en måde at opfører sig på. Men at det stadig er sidste gang det sker, at hun tager min hest. Det skal selvfølgelig være rart for alle at være der. specielt for den nye passer

MVH Pernille

Efterlysning af disse heste: www.heste-nettet.dk/forum/7/112747/ 112747/

NYE BILLEDER! Efterlysning: www.heste-nettet.dk/forum/7/112416/ 112416/

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man har en sensitiv hest
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:38

og der sætter sig en rytter op, som rider med helt anderledes metoder, så risikerer man altså nogle væmmelige overraskelser når man kommer op igen. Jeg har intet imod at folk rider min hest, HVIS jeg har sat dem ind i hvordan de skal gøre. Så hvis en rytter, som ikke havde fået at vide hvordan hesten skulle rides ville kunne lave enormt meget ravage. Du må gerne lade være med at forstå :)

Den anden side, er at der er skadede heste i den stald, som lige så let kunne være blevet taget ud og redet. Og derfor må sådan noget bare ikke ske.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Nej.....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:38

Jeg har selv engang kommet til at bytte om på nogle heste da jeg arbejdede i stald. Det kan altså ske for selv den bedste.

Tvivler nu på hesten har taget skade af en enkelt ridetur så ikke noget der ville få mig til at fare op af stolen.

Dressurpony sælges

Kontakt for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Undrer mig lidt....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:44

Har pigen ikke set den hest hun skal passe og ride...Og har ejeren ikke set hende ride den?

Jeg har ikke hest, men hvis jeg havde og søgte passer ville jeg da selv se hende ride den, inden jeg lavede en aftale..

skulle jeg derimod passe en andens hest, vill jeg da også gerne have at ejeren var til stede min. første gang jeg skulle ride den...

Jeg ville da gerne have lidt at vide om hesten og måden den bliver redet, inden jeg bare går igang...

Selvfølgelig har hun da nok ikke gjort det med vilje, men synes godt nok der er noget underligt i den situation...Om det er pigem der ikke har haft åbne øjne da/hvis hun har set hesten før eller om det er ejeren der-i mine øjne-er en smule ligeglad med hvem der rider sin hest er jo ikke nemt at vide...

Men var det min hest, var jeg da vis også blevet en smule tvær over den "lille" hændelse...

Mvh. Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er da glad for
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:52

Pernille ikke kommer i nærheden af mig, sådan som hun skriver.

Heste-ejere der opfører sig sådan, hvis der er begået en fejl- er da åbentbart ret giftige.

Kan I ikke lige give hesten en sløjfe i manen- tænk, hvis man kom til at klappe den. Og åbenbart ødelægge måneders træningsprogram.

Som jeg skrev først- det er vist ejeren, der dør!

Mvh
xtiny

Citat tilskrevet Stalin

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:58

Jeg ville blive så arrig hvis nogen fremmed havde redet Cashew.

Men det os fordi han er SÅ speciel og har været ude for så mange ting her i livet. Han får ikke andre end mig på ryggen..

Hvis vedkommende rider engelsk dressur og tager hesten i munden for at få hesten til at bukke nakken - og sku ride sådan på Cashew ville ALT mit arbejde være ødelagt !!

Hvis rytteren havde redet rundt for helt løse tøjler ville der intet være sket, men det de færreste ryttere der gør dette..

Men det kan da ske, men pyha jeg ville få et hjertechok og bare håbe på ALT mit arbejde ikke ville være ødelagt dagene efter..

Cashew er så følsom, så nervøs og kan stadig ikke SÅ godt lide fremmed mennesker og slet ikke på ryggen.

Sidst en sku have en træktur på ham og sku op på skamlen for at stige op i sadlen, vendte han røven til vedkommende og sparkede ud efter hende.

Så det ville jeg slet ikke risikere eller turde, eller ikke fordi at rytteren ku komme væsenlig til skade.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

12345780
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 21:59

xtiny: Rolig nu, smadrer sku da ikk nogen Men jo, jeg ville blive gal og mega sur. Kan da ikke være rigtig at jeg ikke kan efterlade min hest på gården uden at der bliver redet på den af fremmede mennesker. Helt ærligt, man må da øjne og hjerne i hovedet!

MVH Pernille

Efterlysning af disse heste: www.heste-nettet.dk/forum/7/112747/ 112747/

NYE BILLEDER! Efterlysning: www.heste-nettet.dk/forum/7/112416/ 112416/

0
0
Svar på denne tråd

For at slå fast
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:03

Jeg må lige slå fast at

1) jeg har ikke råbt og skreget af nogen som helst. Ja, jeg blev chokeret, da jeg fik at vide at en fremmed havde redet min hest. Det var lidt en lettelse at finde ud af senere, at det var en person, som faktisk skulle være i stalden og ikke en eller anden mere eller mindre tilfældig forbipasserende

2) dem jeg har snakket med om dette i dag har alle reageret ret kraftigt på det med hvor arrige de ville blive og en af dem mente, jeg var utroligt tolerant. Så jeg undrede mig måske lidt, for folk virkede bare som om de ville reagere meget voldsommere end jeg

3) ejeren af den rigtige parthest og den nye part har "selvfølgelig" mødtes før, hvor parten har prøvet hesten. Mere ved jeg ikke. Jeg har selvfølgelig snakket med ejeren... Og hun er ikke ligeglad med, hvem der passer hendes hest, men hun kan jo ikke vide, at parten kunne forveksle hesten

4) jeg tror altså ikke min hest har fået varige mén, har været døden nær eller sådan noget, men derfor har det stadig været en ret underlig oplevelse for mig i dag

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

ville nu
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:12

Hehe smiler nu lidt af nogen af indlæggene her.

Var det Amigo nogen havde taget ved en fejl skulle de nu nok komme i tanker om det - han ELSKER at afprøve nye ryttere :P

Desuden har han gjordkrampe og er meget kilden på krydset, så der er rigeligt med muligheder for at komme galt afsted ;D

Men han er nu også skimmel så han forveksles trods alt ikke med alle de kedelige brune heste... ;)

(forstå mig ret)

Any way, var det sket med Amigo som sagt, så ville jeg nu ikke hidse mig voldsomt meget op.

Man kan snakke om de fleste ting, stille og roligt. Så tror ikke jeg ville blive sindsyg i hovedet og råbe og skrige.

Nu har jeg som sagt også en lidt tosset/speciel hest, men om jeg så havde en kedelig "jernbane-hest" så tvivler jeg meget stærkt på den ville tage skade.

Måske som sagt hvis man har en yderst skamredet/mishandlet hest ja, men så alligevel.

Hvis en helt ny part rider på en hest der viser sig at være lidt skudt i låget - mon så ikke hun går ret stille til værks og ikke krøller næsen på hesten eller tvinger den til diverse.

Sååå, breath in quietly ;)

...

små fødder sætter dybe fodspor

...

0
0
Svar på denne tråd

Heste......
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:13

Jeg tænker at en velredet og veluddannet heste vel ikke ville kunne blive sat særligt langt tilbage i dens uddannelse fordi den ikke blev redet som den plejer en enkelt gang?

Dressurpony sælges

Kontakt for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Vil lige sige
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:14

at jeg var da nok også blevet forskrækket, men tror bare at hvis jeg fandt ud af det ikke var sket i ond tro, så ville jeg nok trække på skuldrene af det, for mener stadig at mennesker kan tage fejl og man skal give folk lov til at lave en fejltagelse.

At det er utroligt uheldigt kan vi vist alle blive enige om, men har vi ikke alle lavet en fejl engang.

Jeg mener at man skal behandle folk som man selv gerne vil behandles i den situation. Og pigen har sikkert været meget ked af det.

Men chokeret det ville alle nok blive, og synes at reaktionen efterfølgende har været fornuftig.

Er det et meget stort sted du har din hest??

0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:20

Jeg ville nok være blevet super rasende, hvis andre havde redet min hest. Nu er Abby også kun 3,5 år og redet i 6-7 uger.

Jeg tænker faktisk, at det da er godt, at parten tog en hest, som rent faktisk var tilredet. Hvad hvis hun havde taget en ung hest, som ikke - eller kun lige - var tilredet?

Nej, sådan noget må bare aldrig ske!

Kommer lige i tanke om min fætter. Da han var barn, boede han i en lille landsby, hvor samlingsstedet var en gård, hvor der var mange ponyer. En af hans gode venner var plejebarn på gården, og en dag red de en tur i skoven på et par ponyer. Det havde de vist gjort før. Da de kom hjem, fik de at vide, at den lille sorte pony, min fætter havde redet, ikke var tilredet - eller det var den så efter den dag ;-)

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste

Welsh Cob - mit valg

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svar
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:20

Det er en stald med 10 heste.

Jeg er godt nok forundret over den historie med hingstestationen og to hopper der er blevet forbyttet. Man må da håbe, at de to hopper skulle bedækkes af samme hingst, for ellers er det da ikke til at vide, hvilken hingst den reelt var blevet bedækket af. Vildt nok at man kan have et sted på den måde og så ikke have styr på tingene.

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mit sidste indlæg...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:22

... var henvendt til hhv. Trine og til indlægget fra Stald Julshede. :-)

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:34

Sikke en forskrækkelse det må have været, ind til det blev opklaret Jeg håber ikke, Shaker har taget alt for meget skade af den anden sadel. Nu var han jo lige blevet rettet op og havde fået ny tilpasset sadel.

Pigen må godt nok også være flov over situationen. Jeg tror slet ikke, jeg turde dukke op igen, hvis jeg lavede sådan en brøler. Jeg ville i hvert fald føle mig meget meget lille

Men det var da heldigt, at hun mødte nogle derude, ellers kunne det jo være sket flere gange, inden det blev opdaget. Jeg har da før været derude flere timer uden at møde nogle af de andre.

Mvh. Julie, der saaaaaavner stalden og Mickey, men som stadig er syg :-( øv øv

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:34

Det er sørme godt at vore heste ikke er så sarte at de går i stykker af at blive redet af en fremmed. Godt vi har frederiksborgere som sagtens kan holde til at blive redet af andre - og slet ikke lader sig mærke med det. De går ikke det mindste i stykker, eller får traumer og at de næste dag er fuldstændig som de plejer. Ganske almindelige rideheste.

Jette K

0
0
Svar på denne tråd

Jette K
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:41

Jette K:

Er dit indlæg henvendt til mig eller til andre i tråden?

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Julie...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:43

Ja, Julie, det var egentlig ret heldigt, at der kom en anden mens hun var der og at hun valgte at spørge mig efterfølgende. Ellers havde den sorte slyngel måske fået sig en hemmelig tirsdagspart

Kan du så se at blive frisk. Nu har det da varet længe.

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Puha Hanne...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:48

Sikke en træls oplevelse

Jeg tænker da også HOLD da op hvordan kan man tage fejl. Men selvfølgelig kan det da ske, jeg har bare godtnok ikke hørt om det før.

Jeg var godt nok også blevet forbandet sur hvis nogen havde taget sig en ridetur på min hest.

Og helt ærlig MEGET kan altså ødelægges på en enkelt ridetur, især hvis man træner sin hest efter nogle principper som måske ikke er helt så gængse.

Jeg er da godt nok glad for at det ikke var Pony nogen var kommet til at sadle ved en fejl...

- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins

thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det var en fejl
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:49

ville jeg nok ikke gøre så meget, for fejl sker...

Men jeg har oplevet da jeg stod et sted i Hvidovre/Avedøre (det mest forfærdelige sted man kan forestille sig) at min hest der havde stået skadet i ca. 1½ år og var under genoptræning blev redet af en af de andre der havde part derude...

Hendes undskyldning var at hun ikke syntes den blev redet nok...Det skal siges at han var udlånt til min veninde som kom dagligt til ham og var startet meget langsomt op med genoptrænningen i samråd med mig....

Jeg må indrømme at jeg var meget tæt på at tage direkte derud og knalde hende sådan en (ja altså ikke hende der havde lånt ham men den anden). Jeg var så chorkeret og målløs så i drømmer ikke om det...Hvad havde hun gjort hvis han havde skulle stå stille i yderligere nogle måneder???? Hun havde endda også gallopperet på ham....

Da jeg konfronterede staldejer om det sagde hun bare at hun intet kunne gøre ved det og at hende den anden jo havde stået der i længere tid så det måtte jeg finde mig i....Behøver jeg sige at hesten flyttede i løbet af et par dage??? Og tak til Rikke i skee som fandt en plads til ham så hurtigt...

Kan stadig blive noget så harm når jeg tænker over det...

Tina

Hvor er livet dog en gave, skønne heste, skøn mand, skøn part, det perfekte sted at bo kan man ønske mere? Nej det tror jeg ikke:)

"Jeg kan modstå alt, undtagen fristelser"

www.femalephoto.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

Syntes der er forskel
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:52

For mig er der kæmpe forskel på om rytteren har gjort det med vilje eller ved en fejl.

Hvis en bevist havde taget sig en ridetur på Annabel, uden min tilladelse, så var jeg blevet så tosset, men hvis det som her var sket ved en fejl, så havde jeg nok bare fået et godt grin.

Jeg er absolut ikke glad for at andre rider mine heste, men nogen gange så finder jeg ryttere der er ligeså gode eller bedre end mig, og giver dem en tur, for at hestene også vender sig til at det faktisk er ok med andre på ryggen end mig, nå, ja og så børn, de får gerne en tur, selv om Annabel ikke er særlig børneglad, men hvis bare jeg selv er til stede, så ved jeg at der ikke sker børnene noget, hvis jeg ikke er der, så går Annabel bare hjem, uanset hvad rytteren gør.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Et chok tror jeg vi alle havde fået...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 22:56

... inklusive mig selv. Jeg ville nok også blive lettere muggen til at begynde med, men hvem skal man egentlig klandre for sådan en brøler. Parten gjorde det jo ikke med vilje. Og hun måtte jo have været sikker i sin sag, siden hun ikke spugte for sig. Ejeren af hesten har da lige så meget ansvar for den fejl, som passeren har...

Nu ville Sedoj ikke ligefrem tage skade af, at der kom en anden op på ham, og red ham - og dog tror jeg nok, at han vil blive noget tvær, hvis han havde fået bid i munden, for det er der ikke plads til. Forhåbentlig har pigen så kunne mærke, at der var noget galt. Så rent faktisk ved jeg ikke, hvor meget andet udstyr vil kunne ødelægge for Sedoj. Så for mit vedkommende vil problemet her ikke være, at personen tog en tur på min hest, men mere, hvilket udstyr som blev brugt.

Jeg kan også se det fra f.eks. Jannes og Sandras side, for de har begge nogle specielle heste, som der er lagt en meget anderledes arbejde i, og det kan rent faktisk blive ødelagt på ganske kort tid - ja jeg vil endda vove den påstand, at to-tre tag i tøjlerne på det forkerte tidspunkt, vil kunne mærkes i lang tid efter.

Hvis der nu kom nogle og stopfodrede Sedoj med godbidder jævnligt uden, at han var blevet klikket eller gjort et stykke arbejde for dem, så vil meget af mit arbejde også falde til jorden, da han ville begynde at tigge og igen begynde at undrer sig over, hvorfor godbidderne ikke flyver op ad lommen af sig selv, når han vil have det.

Men chokket vil jeg blive - muggen til at starte på, men bære nag til pigen vil jeg skam ikke. Hun gjorde det jo ikke med vilje, og forhåbentlig er hesten din okay. Nu kunne jeg læse, at den var blevet øm efter ridningen.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Dyrene i mit liv

The love of horses knows not its own depth til the hour of separation.

0
0
Svar på denne tråd

Reaktion
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:02

Den er meget nem, hvis jeg parkerer min bil på min gårdsplads, og en fremmed satte sig ind i den og kørte en tur, ville jeg blive sur. Nej jeg dør ikke af en låner min bil som kan køre, og chaufføren kan køre, og bilen dør heller ikke.

Men hvad der er mit er mit. Og uanset om det er heste, biler, eller cykler etc. så vil jeg bestemme selv om nogen må prøve eller benytte det/dem.

Jeg har aldrig oplevet det, at nogen har taget fejl, heldigvis. For mine heste er så forskellige i højde, drøjde og farver så det vil være rigtigt utroligt at tage fejl. - En skal rides bidløs og er kun neckreined, en anden hest hader sandkasseridning så pågældende vil få en meget dårlig oplevelse af en hest der bare står stille. Og de to andre andre ja de er bare for små til, at man kan få lyst til at sætte sig op på dem.

Jeg håber ikke at din hest har fået dårlig ryg af det forkerte udstyr. Arrrh massage-tanker ;o)

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.kloevested.dk

0
0
Svar på denne tråd

Matilde + Tina
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:03

Matilde:
Jeg har tænkt mange tanker i dag (døøøgtig) og lige præcis du er dukket op flere gange, hvor jeg har tænkt "godt det ikke var Shalu". :-/

Tina:
Gud, altså den historie lyder mig bekendt og jeg kan sagtens regne ud, hvilket sted der er tale om ;-) Jeg tror, det har været foregået i den tid, hvor jeg også enten havde part på stedet eller havde hest derude, for jeg har altså hørt den historie før...

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:06

Hvis ens hest er meget sart (eller man selv er det) - så kunne man jo overveje et navneskilt på boks og dækken (ja man kan jo næsten få navn på alt idag).

Fejl sker, er selv kommet til at slæbe een forkert hest med mig og var lige ved at sadle den op. Til mit forsvar så var det min hests mor og fjordheste kan altså godt ligne hinanden godt ;)

Hvis det var een hest som var skadet, så ville jeg nok starte med at ærge mig helt vildt (der skal meget til før jeg bliver rasende) og derefter falde lidt til ro.

Hvis ikke så vil jeg nok tage den lidt med ro og ikke gøre en fejl til en stor konflikt.

JHN-a-holic #1

Annsofisk

0
0
Svar på denne tråd

puha...
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:07

synes godt nok i alle ville tage det pænt...

jeg var gået fuldstændig amok på hende der havde parten og nok også lidt på pigen.. man sætter sig sku ikke op hvis man ikke er sikker.. gud nåde trøste den der satte sig op på min hest uden lov, ligegyldig om det var en fejl.. thor har spat i bagbenene men er helt haltfri nu efter mange års behandling men er samtidig en meget meget svær hest at ride.. han er MEGET følsom og kommer nemt til at bukke, stejle eller lign ved en forkert ridning.. og hvis det var på tur ville det nok ende langt værre hvis det var i andet end trav... er selv glad for min hest, han passer til mig men for mange ville han nok være livsfarlig... så jeg ville gå fuldstændig agurk...

0
0
Svar på denne tråd

@!#$ happens
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:09

Stakkels den nye tirsdagspart. Nøj jeg ville have røde øre hvis det var mig som havde jokket sådan i spinaten .

Og var det mig der var hesteejer, ja så tror jeg at jeg ville reagere fuldstændigt som Hanne har gjort i dette tilfælde. Fare op og have en masse tanker og følelser der fiser rundt i hovedet, indtil sagens rette sammenhæng bliver kendt. Og der efter slå en streg over det og komme videre.

Apropro det med at andre rider din hest uden tilladelse. Så var der jo også den episode for et år eller to siden, hvor der var en som opdagede at nogle småtøser cyklede ud om natten og red rundt i ridehuset med hendes hest. Se der var der grund til galskab, for de handlede jo bevidst ulovligt.

Nat nat fra Gitte

http://www.kenneljerriks.dk

Masser af billeder,

af dejlige basset hounds

0
0
Svar på denne tråd

Svar....
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:12

Susanne:

Du har beskrevet meget godt, hvordan mit reaktionsmønster har været overfor det. Chokeret først, så pænt muggen pga. udstyr bl.a. men så er det heller ikke værre end det. Det er ikke noget, jeg gider bære nag over. Pigen har jo ikke gjort det med vilje. Min hest blev striglet helt som han plejer i dag og han havde ikke ømheder.

Så kan man selvfølgelig tænke hvis og hvis, for hvad hvis nu hun havde taget en af dem, der står med skader. Eller hvad hvis nu hun havde taget den, som ikke er tilredet. Ja, det var bare heldigt, hun ikke gjorde det :-)

Tina (Radissemor):

Ja, det har du ret i, din sammenligning. Og så er jeg sikker på, at hesten ville sætte pris på, hvis jeg bestilte en omgang massage - uanset hvad altså

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:37

Hm.... lad mig gå ud på en mark med ene fjordheste - eller brune dv'er og sig jeg skal hente "Lucas"..... Jeg ville med 99% sikkerhed komme ind med den forkerte hest.

Når man ikke kender hestene godt - er det sq svært at se forskel!!!!!!

Ikke alle kan se forskel på om det er oldenborger, DV, holstener eller hva de nu hedder alle sammen. Jeg kan ikke altid ihvertfald....

Godt der hverken skete noget med hest eller rytter. Og man kan da med sikkerhed sige, at hun ikke tager fejl en anden gang.

Kan til stadighed undre mig over, en episode på rideskolen, hvor farmand skulle hente konen's rimelig nye SORTE hest ind fra fold - den han havde taget var dog brun.... ;D ;D ;D ;D

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

Bornholm sælges:
www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ he ...

DJ fan og stolt af det!!

0
0
Svar på denne tråd

det har jeg oplevet
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:43

Jeg fik dog bremset den unge mand da han var i færd med at lægge pelham på en ganske uforstående utilredet 3 års i den tro at det var den 12 årige springhest han havde fået part på.

de var begge røde og havde fået byttet bokse i dagene op til - hvordan sku han næsten andet end tage fejl

Vicky Mathiesen

Military - Ridesportens formel 1

0
0
Svar på denne tråd

kom lige
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:53

... i tanke om endnu en forvekslingshistorie fra mit hesteliv. En dyrlæge skulle vaccinere gårdens kat. III hoppe, og kom lidt tidligere end aftalt og tænkte bare, at han ville gå igang uden ejeren. Det gjorde han så - og vaccinerede min kat. II vallak!

Og fra menneskeverdenen kan jeg huske, at jeg for nogle år siden læste om forvirringen i en børnehave, hvor Thomas (1) var blevet væk. Det viste sig, at Thomas (1) var blevet hentet af Thomas (2)s bedstefar.
Det blev så opdaget, da Thomas (1)' mor ville hente sin søn, som ikke var der

Mht. at parten bare skal spørge hvis hun er i tvivl, så er det jo ret svært, hvis hun er sikker på, at hun har taget den rigtige hest.

Hæhæhæ I griner af det her til årets julefrokost :-D

0
0
Svar på denne tråd

uha da
Forfatter: 
Dato:  19-11-2009 23:54

Kom sådan lige til at tænke tilbage på min tid da jeg gik på efterskole for MANGE år siden....

Efterskolen havde heste som vi passede og red på, rigtigt fedt især for en pige som mig som omsider fik opfyldt min drøm om heste!

Der startede så en ny lærer på skolen,matmatik skulle han undervise i,fint nok.

Så en dag slap nogle af hestene løs og og de skulle jo så indfanges igen.

hmm tænker matmatik læreren jeg sadler da bare en af hestene op der står inde i stalden, og han snuppede den første inde for rækkevide og sadlede op.

Dårligt valg for over stok og sten gik det,for han havde sat sig på ryggen af zorba en araber hingst på knap 3 år og ikke tilredet!!

Det var i øvigt forstanderens datters hest,tror ikke hun blev så glad meen både hest og rytter overlevede.

tror aldrig at jeg så ham i stalden siden da.....

0
0
Svar på denne tråd

tjaa.....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 00:04

I stalden ved os er der seks brune varmblodsheste, uden aftegn eller kun med små aftegn. Så at skulle hente ´en af dem på folden som ny på stedet ville dælme være en udfordring. Så hvis hun har skullet hente "den brune varmblod" på folden forstår jeg godt at en sådan fejl kan ske.

Det er jo så fordelen ved Min lånehest Frederik, han er nemlig broget og den eneste af slagsen på stedet så ham kan ingen tage fejl af

Var det alligevel sket ville jeg have reageret præcis som Hanne gjorde. Også selvom det absolut ikke ville være godt eftersom Frede er under genoptræning og stadig er lidt usikker med rytter på ryggen uden støttepædagog ved siden af sig.

Men ja, fejl kan ske, og som andre også skriver så længe det er en fejl og ikke i ond mening så bør man være diplomatisk overfor "den skyldige". Det hjælper jo ikke at råbe og skrige en stakkels pige op i hovedet som har begået den fejl og sikkert allerede er meget flov.

I sidste uge var Frederik gledet på staldgangen da staldvagten trak ham ind fra fold. Han var faldet ned på knæene og havde varme knæ og et sår på benet. Heldigvis skete der så ikke noget og han blev ikke halt. Men dette var jo også et uheld og talte og opførte mig pænt overfor vedkommende selvom jeg da bandede indvendigt for alle de ting jeg der tænkte der kunne være sket men som jeg jo så i dagene efter kunne se ikke var sket.

Alle begår fejl, og uheld sker desværre engang imellem når man har med dyr at gøre, sådan er det nu engang.

-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg

www.hms4life.dk
trailerlæsning og problemløsning i nordjylland

www.plejehjemsheste.dk - Efterlysning eller fremlysning af heste indleveret på hesteplejehjemmet

0
0
Svar på denne tråd

Umarla
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 00:07

Umarla blev i sommer forvekslet med Walda og trukket hele vejen med ind fra græs. Umarla og Walda er begge brune hopper med tre sokker og blis.

Waldas part havde taget den forkerte hest - det grinede vi af i nogle dage. Det sker :-)

Umarla har nu sit navn og boksnummer på et messingskilt i grimen.

Hvis parten havde redet Umarla - så havde hun nok opdaget fejlen med det samme, min hoppe er knapt så flegmatisk ;-)

Hilsen fra Lise

...som glæder sig til at ride igen. Gro så sammen, skinneben :-)

0
0
Svar på denne tråd

det har jeg også prøvet
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 00:07

jeg indleverede for nogle år siden et styks temmelig kedelig brun vallak med meget lang man i ridning på et større sted, da han har stået der en uge vælger jeg en aften at rykke manen og klippe hale og shine ham lidt op, samme aften er der åbenbart ankommet et styks tilsvarende kedelig brun vallak med lang man og usorineret hale. nå men da min lille hyp har været i ridning i ca 3 uger vælger jeg at komme over og se ham blive redet og berideren er på forhånd sådan lidt undskyldene for han syntes han havde været så fin den første uge men det var lige som om han måske var blevet lidt øm han gik ikke rigtig fremad på samme måde, og virkede irreteret ude foran, vi skulle måske prøve at få kigget tænder på ham jeg tænker nårh ja fint nok og venter på at de skal komme med min hest, han rider rundt på kedlig brun vallak med lang man, da han har redet lidt spørger han om jeg ikke godt kan se hvad han mener.... hvortil jeg må svare desværre nej for det er ikke min hest nå men de har så i 14 dage redet rundt på den nye brune vallak i den tro at det var min, er bare glad for at de ikke nåede at sælge min for den anden var jo en salgs hest

0
0
Svar på denne tråd

Forveksling
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 00:25

Åh ja... Jeg kommer til at tænke på en hingsteplag jeg havde på sommergræs for nogle år siden. Der stod de, 10-15 plage, stort set brune i alverdens nuancer alle sammen, og en af dem var slinger, mente dens ejer, så den skulle selvfølgelig undersøges og fotograferes efter alle kunstens regler. Ejer fik det gjort, og hesten var til hendes store glæde sund og rask, og da jeg senere på dagen kom for at kigge til min plag, kom stedets ejer og fortalte mig at min hest ihvertfald ikke var slinger. Ja, ejer af den anden plag havde fået fotograferet min . Jeg grinte lidt af det, der var vel heller ikke så meget andet at gøre... Men at ejer ikke kan kende sin egen hest... Så har den vel været på sommergræs for længe... og den var iøvrigt slinger da den endelig kom i undersøgelse.

Så jo, det sker.

0
0
Svar på denne tråd

At tage den forkerte hest..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 01:01

Jeg ville ikke bryde mig om hvis en fremmed skulle ride rundt på Corvette, men det ville nok også mest være det. Men jeg tror også stort set alle kan ride hende ;)

Er langt mere alvorlig forbytning var da dyrlægen i en stald hvor min veninde står, kom til at aflive den forkerte hest

Katja med Corvetten

Tidligere med Boy og Nimble Guy <3

En dårlig taber er en god vinder !

Den, der siger, det ikke kan lade sig gøre, skal ikke afbryde den, der gør det !

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 03:15

Jeg ville blive fuldstændig skingrende sindsyg, hvis der var en anden der havde redet på min hest. Tænk hvis det var sket med ens barn i børnehaven eller i skolen at en eller anden barnepige havde taget et forkert barn med hjem et par timer!!! Hestene kan jo ikke sige fra!

Og jaja det er jo ikke et barn men en hest og jeg skulle nok ikke have hest hvis jeg ser den som et fuldbyrdigt familiemedlem og bla bla bla, men sådan er jeg!

Jeg havde nok ikke nøjes med at tale om det, jeg havde skældt hæder og ære ud af hesteejer (ikke parten..hendes skyld) for ikke at have gjort det klart hvilken hest der var tale om.

Godt som du siger, det var en sund og rask hest og ikke en der stod med en skade eller lign.

Nu med den sorte skønhed Kezia.

Sælger:

Kieffer Lech 17" M bom, sort og velholdt, lange gjordstropper! Prisidé 3000.-

Albion Original Comfort 17" NM bom, sort, ok stand, lange gjordstropper. Prisidé 5300. ...

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 07:24

ja nu er vores ikke tilredne så der ville man pænt hurtigt opdage det hvis det avr*LOL* - på den anden side er de super sensitive af forskellige årsager, og Freja har ikk haft det godt og derfor ville det hos hende mest af alt bestemt godt kunne ha ødelagt noget hvis en el anden ville prøve at sadle hende op!

Men nåh bortset fra det - Jeg ka nse det fra begge sider vil jeg sige, både positivt og negativt el hva man skal kadle det.

Og min tanke er da at det er super heldigt det er en hest som ikke er meget speciel hun har forvekslet med, for alt efter pigens alder, hva hun har af forventninger om hesten og fået at vide om hesten- ja så regner man jo med det, men risikerer noget helt andet når det er en fremmed hest man står med. Derfor kunne det for alle parter nemt ha gået galt med en forkert hest, får pigen OG hesten. Så havde jeg nok ikk været så tollerant et el andet sted.

Hvor i mod er det en hest ikke med deciderede specielle behov, som er forholdsvis rolig og kan magte/takle lidt af hvert så havde jeg nok ikke reageret vildt- men naturligvis påpeget det. Det kommer for mig voldsomt meget an på hesten.

Jeg mener hvordan ville man stå og hva ville man gøre hvis det havde været en skadet hest- el hesten havde fået en skade under ridtet?? Jeg ville blive pænt træt af at skulle betale evt dyrlæge og behandling for en piges fejl- og måske en fremtidig helt ødelagt hest altså... Hva så??

Nej jeg sys der er mange vinkler der skal dækkes, som man ville kunne reagerer forskelligt over.

Jeg kan bare ikke forstå man kan tag fejl af en spinkel dv og en fuldig oldenborg - de ligner jo slet ikk hinanden??

Nikon-pics4U

Her færdes jeg osse: Tør hvor andre tier (IKKE ekstra bladet!)

Termin d 15 dec 09 med en dreng

0
0
Svar på denne tråd

Forkert hest..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 07:32

Det var ærgerligt at hun kom til at ta den forkerte hest, og endnu mere sørgeligt at den har gået med forkert udstyr. Men jeg tror nu at hvis jeg havde været den pige ville jeg være rigtig flov..

Jeg synes ikke det er noget at fare sådan op over, en fejl er en fejl og dem begår vi alle sammen.

At man ikke kan forstå hvorfor ejeren af den rigtige hest ikke var til stede og ikke har vist pigen hvilken hest hun skulle ride kan man blive forarget over. Men det er ihvertfald ikke den stakkels piges skyld i mit hovede..

Og heste er ikke porcelæns figure, har endnu ikke hørt at en hest er død af at blive redet en gang af en forkert rytter! Det er selvfølgelig ikke sundt at ride med forkert udstyr, men tror heller ikke at en enkelt tur ødelægger noget.

Back in my days, we didn't have starships. We had to WALK from solar system to solar system. In 6 feet of snow!

0
0
Svar på denne tråd

Det er menneskeligt at fejle
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 08:01

noget som ikke kan ske for mange herinde kan jeg se.

Jeg ville nok have reageret som trådstarter. Først blevet muggen, men så tænkt nå ja det kan ske, jeg har selv en kedelig brun hest som kan forveksles i flokken.

Jeg vil satse på at hvis det var en skadet hest, ville der være nogle i stalden der ville gøre opmærksom på at den hest var skadet om man skulle ride den nu ?

Men som nogen lige frem farer i flint og nærmest sende tæskehold ud, I guder ..... i må selv være perfekte.

Pigen er garanteret skide flov over ik at kunne kende forskel, syntes det er flot trådstarter har tager en pæn snak med hende og så er det skrinlagt.

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 08:21

engang fået udlevert en forkert hest..

Var med en veninde ho en hestehandler hvor vi skulle ride en tur. Jeg kendte ikke hestene, men der var to grå, der var meget ens, og de "faste" piger på gården hentede den ene som jeg skulle ride. Sadler var der intet af så det foregik uden.

de første halve time af turen (vi red på vejene) undrede jeg mig over hestens opførelse, den var mget følsom overfor bidet og reagerede ikke å godt på schenkler, på turen foregik med løse tøjler efter de andre. Pigernes forklaring var at det var et stykke tid siden hesten sidst var reddet, så det lød jo meget realistisk. Turen tog to timer og Silver som hesten hed faldt hurtigt til ro.

Da vi kom tilbage til gården ser i den rigtige silver på ridebanen i gang med diverse dessurøvelser, og der går det op for pigerne at de havde taget den forkerte hest.

Den stakkels hest vi havde haft med på tur havde aldig haft rytter på!

Heldigvis var de ingen skade sket, og musse som hesten hed kom da også med på tur igen ugen efter..

Fjordhest er bedst.

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

Jeg blev rasende
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 08:39

Da jeg oplevede det

En såkaldt veninde, synes bare hun kunne tillade sig, at tage op og ride min hest. Hvilket hun IKKE havde fået lov til.

Da jeg selv kom ud i stalden for at ride ham, så jeg at der var spor på ridebanen. Jeg spurgte om hun havde redet ham. Først var svaret nej.

Jeg spurgte igen, og så måtte hun indrømme at det havde hun.

Jeg blev rasende, og jeg ville blive fuldstændig MØGrasende hvis det skete igen.

Men hvis det var en fejl, er det selvfølgelig noget andet.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg red engang et
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 08:47

et sted, hvor staldværten havde ca 17-18 heste (nogle egne, andre pensionære).

Han havde påtaget sig at være der, når en af pensionærenes heste skulle aflives, og en af hans egne skulle vaccineres.

Her er tale om 2 heste, der ikk umiddelbart ligner hinanden når de står tæt på, og en mand, der normalt kender sine heste helt ind til huden.

-Men alligevel fik han hesten med ind, der skulle vaccineres, til aflivning!

Heldigvis var det en dyrlæge til aflivningen og en anden til vaccinen (fra 2 forskellige klinikker, og de kom med 5 mins mellemrum), så dyrlægerne fik lige reddet den på knivspidsen!

Så jo, jeg kender det.

Jeg har også selv haft part (faktisk på samme famøse sted i hvidovre, som Tina omtaler), hvor jeg ved med ejer ude 2 gange og ride hesten. -Men da jeg selv skulle hente den på folden 3 gang, var jeg godt nok også i tvivl om det var den rette jeg havde med ind.

Jeg var personligt, hvis det var den slags fejl der var sket med min, blevet sur (især fordi hesten er skadet), men det er en menneskelig fejl. Det er ikke overlagt.

Jeg er faktisk utrolig overrasket over, hvor mange som ville tabe hovedet herinde, og mene deres heste var smadret.

De fleste nye parter dasker jo mest rundt 1-2-3 gang.

Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Kvalitets DV'ere sælges, kontakt for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 08:59

dør hesten ikke af at være redet anderledes en enkelt gang. Men hvis man har en hest der er i redressur eller genoptræning kan man sættes meget langt tilbage. Det er så hammersvært at aflære hestens dårlige vaner. Især hvor de har været velkonsolideret i hestens hjerne. Jeg ved at vores pony kun skal have held til at vende rundt en gang før hun skal prøve igen. Det tager så min. ti gange hvor man stopper hende i det før hun langsomt begynder at forstå at det ikke er det hun skal.

Og genoptræningsheste siger lidt sig selv om hvorfor det kan være galt.

Jeg ville ikke selv være blevet sur. Pigen har ikke gjort det med vilje og er sikkert flov over situationen. Men derfor kunne jeg godt være ærgerlig hvis hesten har fundet alle de gamle vaner frem og man er sat tilbage i sin træning.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 09:02

Kommer i tanke om en anden forveksling, dog ikke med heste.

Dengang jeg var 1 år fik jeg kolik, så jeg holdt mine forældre vågne det meste af natten fordi jeg græd.
En nat stod min mor endnu engang op, tog mig i armene og gik rundt og sang for mig for at få mig til at sove, da hun så gik over til babysengen for at ligge mig ned igen lå jeg der allerede. Hun fandt så ud af at det var katten hun havde gået rundt og sunget for.

Det er altid en god familiehistorie til fødseldage og sådan noget.

Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

0
0
Svar på denne tråd

Ekstra ridetur
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 10:36

Ja det havde ikke kunnet bringe mit p** i kog. Hvis personen virkelig ikke har gjort det af ond mening, ville jeg have fundet det morsomt.

Derefter ville jeg have bedt om detaljer, da mit kære Dancedyr er lidt sær med ny rytter. Det er HAM, der har fået ny rytter, og nu skal HUN lige rettes ind.

Så detaljer, tak. Så er dagens grin nemlig hjemme. :o)

Mvh. LoneR

www.123hjemmeside.dk/red_dancer

"Hvorfor klæde sig efter moden? Det er da sjovere at ligne en luder"

Citat: Dolly Parton.

0
0
Svar på denne tråd

Brugstyveri
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 10:48

Argh! jeg vil nok ikke tage det så meget på vej over sådan engang brugstyveri.

Utroligt at man straks ser katastroferne ved at ens hest en gang er blevet redet af en fremmede ...måske kunne den fremmede vise sig at være en bedre rytter end en selv?

Og skulle hesten virkelig været redet "forkert" den enkelte gang, mon så ikke, at den er så vant med sin egen mors signaler, at den husker dem, når denne sætter sig op igen?

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

Nogen.....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 10:48

...burde måske få sat et skilt på hestens boksdør hvor der står: "Denne hest er MIN, ingen andre må fordre, røre eller ride den da den er hyper-sensitiv og kun JEG kan gøre det rigtigt"

Mand...jeg ville da også nok blive lidt sur...tænkte hvad pokker den møgtøs bilder sig ind.....men når jeg så vidste hvorfor ville jeg da kun smile af det og tænke at så har de da begge fået én på opleveren....

Heldigt at hesten var tilredet

Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?

0
0
Svar på denne tråd

Jean39
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 10:57

Ellers kunne det da være at den var blevet det. Og så uden regning.

Mvh. LoneR

0
0
Svar på denne tråd

Typisk HN
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 11:09

Hanne siger ingen steder at hun blev vred, så hvorfor bliver folk ved med at svare på hendes tråd som om hun fór i flint på pigen, som tog hendes hest?

Hvis jeg fik besked om at nogen havde redet min hest, ville jeg få det meget underligt, indrømmet, og det er lige meget hvem det var og hvad grunden var. Det er da ganske simpelt ubehageligt, hvis der er nogen der rider ens hest, uden at man ved det.

Det må have været ganske pinligt for pigen, ikke at kunne kende forskel på to heste, der ikke ligner hinanden meget, især hvis de har stået i bokse med navneskilt... og udstyret kan jo umuligt have passet. Ja, man skal undre sig ;D

- Heidi

- med den lille plettede Pingu -

0
0
Svar på denne tråd

Noget lignende
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 11:15

Jeg har oplevet noget lignende der kunne have været gået RIGTIGT galt. En pige der gik på efterskolen og havde sin hest i stalden havde taget to venner med ud der skulle ride lidt på to af rideskolehestene. I farten, eller fordi hun ikke var der særligt meget, fik hun peget på den forkerte fjordhest - en treårs nykastreret vallak, kun tilredet i skridt og trav, privatejet. Heldigvis skridtede de kun rundt, men ejeren kom og blev virkelig virkelig ked af det. Heldigvis skete der ikke noget, men det var bare så uheldigt. Fjordheste ligner jo også hinanden tit, især når man ikke er vant til at kende forskel på dem.

/Lene

Basse

198? - 15/09/08.

Nu med "Mini-Kæmpen" Cargo B - Fordi luften er bedre heroppe!

Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd

kjajshdkjas
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 11:21

Jeg ville have trukket på skuldrene og spurgt om hun havde haft en god tur :)m Jeg var nu nok blevet ret bange inden jeg fandt ud af det var en part (hvis man nu troede det var en totalt udefrakommende!)

Min hest ville godt nok ikke gå i stykker om så vedkommende havde redet rollkur på den 1 time. I så fald var jeg stadig ikke blevet sur over vedkommende havde redet min hest, men over måden vedkommende red på :)

Til gengæld er jeg der ALTID selv når Flicka skal vaccineres osv - for blev hun aflivet som fejl så ville jeg blive sur - og så ville de der stod til ansvar for det komme til at fortryde bitterligt resten af livet!

Nu skal det måske siges at Flicka går i en fantastsik broget flok! 1 stk. næsten sort welsh pony (III), 1 stk. lys haflinger (lille I), 1 stk alm brun travhest (160 cm), 1 stk rød DV (167 cm), 1 stk. hvid ½ araber (152 cm) - og så 1 stk. sortbroget Flicka (150 cm)...

Så sker der fejl i vores stald tror jeg alligevel nok vedkommende skulle få tjekket sit syn og frataget sit evt. kørekort :) For kan man forveksle så forskellige heste vil jeg også tro et barn kan ligne en sort plastiksæk der flyver over vejen :P

0
0
Svar på denne tråd

12345677654334
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 12:19

Jeg tror nu heller ikke det er trådstarter folk mener har overreageret, men mange af de andre i tråden, som ville gå amok hvis nogle havde redet på deres kræ!!

Nu har jeg heldigvis altid haft nogle gode, stabile og fornuftige heste, så skulle der komme én og tage en tur, så tror jeg næppe der ville have været sket noget ved dette. Selvfølgelig ville jeg da ikke have været lykkelig ved situationen, men så længe personen har handlet i god tro, så ville jeg altså ikke have været blevet sur. Og det er selv om, at det har været gode heste som har gået konkurrencer.

Jeg synes virkelig det er grimt og småligt, hvis man flippede ud på sådan en pige. Er ens hest så frygtelig sart og sensibel, så burde man måske holde den hjemme hos sig selv, hvor ikke andre kommer i stalden. Skulle man klantre nogle, som burde det da være hende som har skaffet partrytteren.

Og JanneJ; hvem siger overhovedet at pigen havde været i tvivl??

Jeg har selv, da jeg begyndte at ride en ny hest, været kommet til at tage den forkerte med ind. Jeg opdagede det heldigvis, men i et brunt DV helvede, der kan man altså nemt tage fejl.

// HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

Herreste gud da
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 12:25

Et lille fejltrin. Det er menneskeligt at tage fejl. Hesten tager næppe skade af det. Jeg ville have fået en forklering og så ikke gjort mere ud af den sag. Måske var pigen endda en rigtig god rytter

Reining Cutting.

www.jlcowhorses.dk

PEP`N PERFECT QH stallion

American Quarter Horse

JL COWHORSES

0
0
Svar på denne tråd

ups ikke til Hanne
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 12:29

Hanne spørger jo bare om vi har oplevet noget lign....

Men alt fra at flippe totalt @!#$ osv til brugstyveri... GOSH

Reining Cutting.

www.jlcowhorses.dk

PEP`N PERFECT QH stallion

American Quarter Horse

JL COWHORSES

0
0
Svar på denne tråd

Lone...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 12:43

jeg sys det kommer andet på så meget egentlig (som jeg osse har skrevet). HVIS der opstår en skade med efterfølgende regninger, el det er en allerede skadet el utilredet hest- så KAN det være el blive RIGTIG uheldig for alle parter og faktisk ende så galt som det overhovedet ville kunne gå for både hesten OG pigen.

Men nu der IKKE er sket noget heldigvis - jamen så ville jeg selvflgelig ikke gøre el sige mere til det- for pigen ahr det da sikkert dårligt med det hele.

MEN jeg kan abre ikke alde være at tænke på hvordan man som ejer ville ha det hvis ens hest stod skadet/i genoptræning pga en grim skade og måske havde travet og galopperet og gået en rimelig "hård" time, og måske simpelthen ville ende ud med for livet at være skadet pga det. Eller hvis pigen pga det så ryger af og kommer voldsomt til skade osse.

Nikon-pics4U

Her færdes jeg osse: Tør hvor andre tier (IKKE ekstra bladet!)

Termin d 15 dec 09 med en dreng

0
0
Svar på denne tråd

[HEST] Chok! Red min hest uden min viden
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 12:58

Først og fremmest: Stakkels pige! Det må virkelig have været en pinlig oplevelse for hende, håber virkelig, at der skal mere til at slå hende ud! Det er menneskeligt at fejle, og jeg har svært ved at forstå, at folk farer sådan i flint - Hvis hesten havde været utilredet eller skadet, var der jo nok én i stalden, der havde stoppet hende ikke? ;)

Jeg har aldrig prøvet sådan en forveksling, men helt ærlig - Så ville jeg ikke gøre meget andet end at grine, hvis nogen tog min store brune DV'er, fordi de troede, det var deres part ;)

Min store brune DV'er er så godt redet, at jeg vil mene, at den ikke ville tage skade af, at en fremmed satte sig op og red den.

Så det ville jeg tage helt roligt :)

Christina Buhl

Jalousi handler ikke om at være bange for at miste,

men om at være bange for at dele.

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 13:30

Hold da op.. Kan sagtens forstår at du blev forskrækket over at få den besked for der er sket meget på det sidste med skræk historier...

Jeg havde reageret lige som dig.. Og om nogen så tror det er jordens undergang.. Det var det måske for dig og havde det også været for mig

Dejligt der ikke skete noget og at det var en sød hest pigen valgte... Sølle tøs... Nøøøjjjj det må have været flovt.

Hilsen Annette

Mor til banditten Noah og ejer af den franske bulldog fluffy

LÆKKER ANDELSBOLIG/RÆKKEHUS SÆLGES I AALBORG

Se mere på: WWW.FRIHAUGE.DK

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 13:39

Nu har jeg aldrig oplevet at der er blevet taget fejl, så andre har redet mine heste uden at have tilladelse til det...

Jeg tror i første omgang jeg ville blive vred, men så ville jeg huske på at mennesker begår fejl, og undersøge hvad grunden har været til at der er blevet taget fejl... Hvis det var en bevist handligt, tror jeg at jeg med meget store bukstaver ville fortælle personen at dette var min hest, og at hun skulle holde sig fra den... Er det en fejl, tror jegbare jeg ville tage en snak med personen om det, og se om ikke jeg på en stille og rolig måde kunne sørger for at det ikke skete igen... Evt. finde en anden grime eller en ny farve, eller andet der kunne forebygge at der bliver taget fejl en anden gang...

Jeg har haft part på en dejlig fjor hyp, et sted hvor der stod en del af samme slags... Inde i stalden var der ikke nogen tvivl om hvem jeg skulle tage ud, der var både nr. og navne på boksene, og jeg vennede mig jo til hvor i stalden lige min part hest stod... Men på folden var det en anden sag... Nu var det en hoppe jeg red på, men jeg har da menge gange lige måtte tjekke om det var en hoppe jeg havde tænkt mig at tage med op... Jeg har ikke på noget tidspunkt taget den forkerte hest med op, men jeg har da været ved det... Den hoppe jeg red, lignede meget og gik sammen med en vallak, så det var jo 'nemt' at tjekke om det var den rigtige jeg havde fat i...

Perle

Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt

Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008

Farvel Felix

Hvil i fred

Charmetrold og Hjerteknuser

D. 21/8 2007
En gang utro, altid utro

Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...

0
0
Svar på denne tråd

Kender godt følelsen
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 14:09

og det er aldrig sjovt at få og vide at en anden har redet ens hest uden ens accept/viden.

Havde en veninde på efterskolen (havde selv hest med) som skulle lukke min hoppe ind/ud fra fold da vi selv skulle gøre det og jeg skulle hjem til familietamtam den weekend, hvilket betød at min kusine som også gik på skolen og normalt tog sig af min hoppe også skulle hjem, så spurgte min veninde om hun ville lukke ind/ud fre-søn, da mine forældre ellers ville komme med traileren og tage hende med hjem (en tur på ca 100 km hver vej) det ville hun gerne.

Da jeg kommer tilbage søndag og tager op til min hoppe efter at have snakket med min veninde som sagde hun var nem at lukke ind og ud, regner jeg jo med at alt er ok, men nej min hoppe står med en stor flænge på bagbenet, og flere småskrammer omkring på kroppen og virker mere sky end normalt. Det viser sig så at min veninde om søndagen havde besluttet sig for at hun da lige så godt kunne tage en ridetur på min hoppe. Min veninde havde kune redet i diverse sommerlande og havde ellers ingen erfaring med heste, hoppen er en meget sensibel araberhoppe som skal have at vide athun ikke kan snyde sin rytter da hun ellers gladeligt gør det. men efter et par km. ridetur smider min hoppe veninde af og stikker af på sin egen private skovtur, heldigvis var der et par andre ryttere ude at ride fra rideskolen, som får fat i hende inden hun kommer for langt væki, men på det tidspunkt var hun kommet til skade.

Veninden ville helst ikke indrømme at det var hende, og hoppen, tja hun var ikke den nemmeste at ride den følgende uge. så tingene kan gå galt når sådan noget sker, jeg er blot lykkelig for at det ikke gik værre for min hest eller min veninde.

mvh

Mie

med Fadligt ox og Dagirr ox samt palominohoppen Shakira!

Bedækning tilbydes af OX-araber, ren polsk afstamning og SCID-clear, se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

HanneV
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 14:18

Du spørger hvem mit svar/indlæg var møntet på. Ikke præcist dig og din reaktion.

Det var nok mere den der "gåen" i selvsving med at en hest kunne tage skade af at blive redet 1 time af anden rytter end ejer, jeg reagerede på.

Jeg syntes da, det er SÅ godt at hesteejere har styr på at hestens udstyr passer rigtigt - men jeg har faktisk aldrig hørt om en hest, der har taget varig skade af at gå 1 enkelt time med en sadel der kun passede middelmådigt.

Heldigvis da, for så var der godt nok mange heste der blev skadet af det hver dag.

Jette K

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 14:36

Jeg tror på at der kan ske skader, hvis den forkerte rytter tager den forkerte hest... Jeg tror at det kan gå rigtig galt, både for hesten og rytteren hvis man ikke ved hvad man har med at gøre... Men jeg håber at det er de færreste tilfælde at det bliver permenente skader, hvis de kommer... De fleste heste er ikke så sarte, at de ikke kan komme sig over at den forkerte rytter har redet den...

Men jeg håber da på at det kun er noget der sker i et minimum af gange, hvis det er en fejltagelse...

Det er noget andet hvis man snakker om dem der påtager sig at ride andres heste, uden deres viden... Dette er jo en anden sag, da dette handler om en opfattelse (for disse mennesker) er berettiget til at tage andres heste, og ride dem, da de enten mangler noget at ride på, eller mener at de er bedre til det end ejeren... Og i dette tilfælde tror jeg der skal en psykolog til for at prøve at ændre dette...

Perle

Farvel Felix

Hvil i fred

D. 21/8 2007
En gang utro, altid utro

0
0
Svar på denne tråd

Forbytning...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 15:43

Jeg kan så sagtens sætte mig ind i, at en forbytning kunne blive ret fatal.

Nu har jeg så også en hoppe, som en fremmed sagtens ville kunne hente, strigle og sadle op. - Uden på nogen måde at tænke, at det måske var en dårlig idé.

Hun er en meget problematisk hest med rytter, diplomatisk sagt, og ikke en hest, jeg pt. ville sætte nogen på ryggen af.

Ponyen er småautistisk. Hun ville dog næppe gøre noget som helst og en almindelig gennemsnitlig rytter med en rimelig rolig hånd, ville sikkert hverken forbedre eller forværre hende.

...og jeg selv? Jeg ville ikke være særlig diplomatisk og var nok ikke faldet ned på denne side af nytår (rationelt eller ej...)

...men godt, at du ikke tilfældigvis var indehaver af en småpsykotisk, partspisende krampe eller et projekt, som væltede til jorden.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

Passier PSL dressursadel, 17", medium bom, kr. 1.800

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 16:25

Nu har jeg ikke læst alle indlæg (kun lige de øverste), men vil da tillade mig at svare alligevel...

Jeg har aldrig hørt om det før, men tror også at jeg ville få en tand ondt i maven, hvis jeg fik at vide, at nogen havde været ude at ride på min hest, ved et uheld.

Dog, hvis nogen skulle skældes ud, ville det blive ejeren af parthesten, for ikke at have givet ordentlig information, men ville først starte med at snakke med dem.

Nu har jeg en flergænder, og en betydeligt sensetiv en af slagsen, så hvis en uerfaren rytter satte sig op på hende, kunne det blive ufattelig farligt, da Dixie reagerer modsat andre. Brug benene, og hun springer i luften, brug tøjlen "almindeligt", og hun stikker af (i en meget ubehagelig gangart)...

Jeg har selv søgt part til Dixie, og kunne aldrig drømme om at lade en fremmed rytter sætte sig op på hende, uden min tilstedeværelse, når det er første, anden eller tredie gang. Jeg vil være sikker på at hun er god ved min hest, og forstår at ride og håndtere den ordentligt! (også hvis det bare havde været en almindelig 3-gænger).

Men godt I har fået det snakket ud, og ja, fejl kan alle lave :)

Mvh. Lykke

"If it's not a walker, it's just a horse"

- At jeg ikke rider som dig, gør mig ikke til en dårligere rytter

Undervisning tilbydes på TWH i Vestjylland

Navneskilte laves

Part søges til TWH

0
0
Svar på denne tråd

det skete for mig
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 16:29

jeg havde en som havde reder min hest 2 gange før, som lavede en aftale med mig at hun skulle ride 3 gang,

hun skulle ride med en fra stalden som kendt min hest, men i sidste øjeblik laver de 2 om på aftalen om, hun skal pludeselig ride med en anden

og kataskrofen intræffer, hun tager den forkerte hest, jeg aner intet, men må undskylde over for ejer, hun opdager det først da hun kommer hjem med hesten og en anden gør hende opmærksom på hun har redet den forkerte hest, rigtig pinligt

0
0
Svar på denne tråd

forbytning...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 16:41

Jeg har også tit været ved at tage en anden hest med ind fra engen da min vallak gik der i sommer... Selvom jeg har haft ham i snart 6 år, så er han lysebrun med sort man og hale, og uden de vilde aftegn.. og der gik ikke mindre end 3-4 stk med den farve i engen.. Så flere gange har jeg undret mig over hvorfor min hest havde smidt grimen, eller at den pludseligt gik med halsrem, hvorefter jeg har grint af mig selv, fordi det slet ikke var min egen jeg havde spottet... Og disse heste var meget forskelligt bygget..

Så jeg kan godt forstå du blev chokeret over at høre det, men det er godt der ikke skete noget med hest eller rytter...

0
0
Svar på denne tråd

Nu forstår jeg bedre !
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 16:53

Af en eller anden grund, har den arme pige fået taget den forkerte hest ! Godt HUN ikke kom til skade.

HanneV hvordan gik det til ? Tænk,- jeg synes faktisk det er lidt sjovt..... Fint du ogse efterfølgende "smiler" af det.

I andre (nogle af jer) springer i luften, bliver VILDT hysteriske, CHOK, vender vrangen ud osv osv....

Jeg sidder faktisk her og forstår, hvorfor I måske har sådan nogle sensible heste.

Nej jeg har heller ikke hørt om noget lignende.

Har dog hørt om en morfar, der tog det forkerte barnebarn, med hjem fra børnehave..... Det var da en pædagog-ups af de store !

Sælges ;

Oldenborgvallak født 12/5-06....

Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.

Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 17:33

Jeg har aldrig hørt om noget sådan før Men stakkels pige da, det må ikke være sjovt at komme til at tage den forkerte hest, men det sgu alligevel lidt mærkeligt synes jeg...Hvad med hestens navn, kunne hun ikke huske hvad den hed heller?? Normalt er der jo navne skilte på boksdørene..

Min hest er en gang blev forveklset med en anden skimmel i forbindelse med indtrækning fra fold. Det synes jeg nu bare var lidt morsomt, hende som har den spinkle araber pony der i virkeligheden skulle ind, havde den dag fået sin far til at trække ind. Han tog så min Lipizzaner som er meget meget større og "federe" hihi..

Neapolitano Allegra

Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway

OPSTALDNING I NATURSKØNNE OMGIVELSER TILBYDES, SE MERE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd

@!#$ happens....
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 17:51

he he... ja, min mor har engang taget en forkert hest med hjem. Min hest gik på fold sammen med en anden brun vallak og ja, de lignede hinanden, så min mor tog den forkerte.

Ejeren kom nogle timer senere og byttede, eftersom han godt kunne kende forskel.... det fik vi et godt grin ud af.

Og ja, det synes jeg faktisk også I skal få ud af denne her historie. Grin lidt og få et godt forhold til parten ud af at hun byttede rundt.

Det er skisme ikke let at være part og holde rede på alle de heste der er på sådan en ridecenter.

Var det sket for mig, så havde jeg nok bare grint og spurgt om hvordan det så gik.

En hest er trods alt en hest og den dør ikke af at blive redet af en anden.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 18:02

PrettyFancy >>

Nej, det gør den nok ikke, men det kan være at rytteren dør af at ride den.

Nogle heste er direkte farlige at ride, hvis du ikke har en idé om, hvad du sætter dig op på.

Så jo, man kan grine af det, hvis ingen skade er sket, men stadig bør man have i baghovedet, at det godt kan gå hen og blive farligt.

Og hesten dør måske ikke, men hvis den bliver fejlredet groft, kan det hurtigt blive træls for hest og ejer også.

Men synes det er rigtig godt med sådan en reminder.

Mvh. Lykke

Navneskilte laves

Part søges til TWH

0
0
Svar på denne tråd

forkert hest.
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 18:10

Jer der mener at det er ejerens skyld - come on, tror i helt inderligt på at ejeren af hesten ikke har været tilstede værende ved partens første besøg/ridetur på hesten???

Nu er det min veninde der ejer hesten (hmm, altså den som skulle have været redet )og hun sætter ikke alle og enhver op på sin hest, og selvfølgelig har hun da været tilstedeværende ved partens første besøg i stalden!!!!!!!!!

Men, man er da nødt til at lade parten ride hesten uden opsyn på et tidspunkt, man kan da ikke overvåge parten hver eneste gang hun skal ride??

Hanne - godt at hesten ikke virker øm efter at have gået med en gal sadel!

jeg var nok også blevet chokket hvis nogen havde ringet til mig og sagt at der er en fremmed der har reddet på min hest

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 18:41

Louise Nørgaard ♥Picardo♥ >>

Som jeg havde forstået det, så var denne tur pigens første? Men jeg har måske taget fejl.

Tænker bare, hvis pigen før har redet hesten, undrer det mig, at hun ikke har kunne kende forskel, men ja fejl kan ske for en hver :)

Men jeg siger ikke at ejeren skal være til stede hver gang, bare de første gange, indtil både han/hun føler sig tryk ved at lade parten ride alene, og ligesådan med parten...

Mvh. Lykke

Navneskilte laves

Part søges til TWH

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg havde
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 18:54

reageret nøjagtigt på samme måde som trådstarter..

Var blevet rasende og derefter tænkt det igennem og få snakket med personen om det..

På den anden side sidder jeg og undre mig over alle disse nærmest uridelige hest der ikke kan have andre end ejer på ryggen

Det er da ren Wendy eller hvad??

Sagde Charlotte.

Min elskede mor 03-02-60 - 08-10-08

Vi ses på den anden side!

Rider mit gule lyn Ryttergaardens Kjeldbjørn ...

0
0
Svar på denne tråd

Forvekslingens kunst
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 19:52

Engang da jeg skulle ride min partshest: 165 i stang, brun, oldenborger/fuldblod med stjerne, ingen sokker. Undrede jeg mig gevaldigt, på staldgangen med striglen i hånden, over hvorfor pokker han var krympet til: En ponystørrelse, rød, blis og 4 hvide sokker?

Hmmm han blev pænt sat ud igen, uden at være striglet, hvorefter jeg fandt den rigtige . Ja hvad der lige gik galt med synet aner jeg ikke.... eksamenræset måske???

Godt man nu har et pletmonster der IKKE kan forveksles . Måske bliver de særegne modeller nu populære :-D.

Mange hilsener Rikka

Mor til en hel masse :-)

0
0
Svar på denne tråd

uridelige wendy heste......
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 20:43

Ja, jeg tænker også mit når jeg hører de her beretninger.

Jeg sætter personligt en ære i at mine heste er så ridbare at ALLE kan ride dem og at de er så velopdragne så ALLE kan håndtere dem.

Både min gamle pensionist og min hoppe derhjemme er netop sådan nogle heste. Min quarter Bob var værre og kunne desværre ikke rides af alle, men vi arbejdede virkelig på sagen, for det er først en rigtig hest når den er "well-broke" og håndterbar.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Jamen selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 20:59

er det menneskeligt at fejle, men derfor har man vel som hesteejer stadig ret til at blive gal over det! Der er jo ingen der siger man ville hive hovedet af vedkommende, bare fordi man er gal!

Personligt ville jeg blive ret så gal, hvis nogen havde redet min hest uden at det var aftalt! For det første fordi han kun er ryttervant på trods af sine snart 5 år, for det andet fordi han er i et forløb med kiropraktiske behandlinger og genoptræning så han slet ikke rides for tiden, og for det tredie fordi han trænes og rides anderledes end mange andre heste, og for det 4. fordi han er enormt følsom, så han indlærer lynhurtigt noget forkert som ville tage enormt lang tid at omlære.

Men at jeg ville blive ekstremt gal over det, er jo ikke ensbetydende med, at jeg ville flå hovedet af vedkommende, hvis det var sket ved en fejl. Så ville jeg få en snak med vedkommende (som jo ikke kan gøre for det), og så være ærgerlig og ked af det bagefter.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 21:19

Ja jeg forstår ikke alle disse uridelige heste..Men mon ikke det er ejerne der gør deres hest til det de er idag?

Bare en undren..

Sagde Charlotte.

0
0
Svar på denne tråd

Hesteombytning
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 21:44

Ja, jeg indrømmer blankt, at jeg har grinet lidt for mig selv over det i dag. I dag kan jeg godt se det komiske i historien. I går var jeg stadig lidt rystet/forskrækket/whatever, da jeg skrev om det herinde. Men altså, sket er sket (og ingen skade sket).

Jeg er da egentlig lidt spændt på at møde pigen i stalden en dag, for det kan da godt være, jeg kommer til at gasse hende lidt Hesteejeren og jeg grinte nu også lidt af hele miseren ude i stalden i dag.

Jeg ved ikke, hvor mange gange parten har været på besøg i stalden sammen med hesteejeren, men i tirsdags var i hvert fald hendes første dag alene.

Nej, ved I hvad, jeg bebrejder overhovedet ikke hesteejeren, for som jeg vist også har skrevet i et tidligere indlæg, så kan hun da ikke stå til ansvar overfor, at hendes part tager fejl af hestene - hun HAR jo vist sin hest frem

Tror folk helt ærligt, at en hesteejer bare ville ringe til en fremmed person og sige "værsgo' du kan bare få part - tag du bare derud på tirsdag, min hest hedder Musse og står i boks 3"?

Når jeg har haft søgt part, så plejer personen at komme og prøve en dag, hvor jeg er der. Så har jeg egentlig ladet det være helt op til personen, om de gerne ville have en dag mere, hvor jeg også var der eller om de bare ville prøve at springe ud i det og komme en dag alene. Det er meget forskelligt, om folk føler sig trygge ved det med det samme eller ej.

Mine heste står i en stald, hvor der er plads til 10 heste. Der er flere, som hentyder til et større ridecenter o.lign. men det ville jeg bare lige præcisere, at det ikke er.

Der er også nogen, som spørger om ikke der er navneskilt på boksen og jo, det er der rigtig nok, men dette er foregået i dagtimerne på et eller andet tidspunkt, hvor hestene går på fold. Så hesten er taget fra folden og sat derud igen efter endt ridetur.

I øvrigt synes jeg der er kommet rigtig mange ombytningshistorier i tråden, tak for det Nogle af dem synes jeg er ret morsomme, som den med drengen, der havde redet tur på pony som ikke var tilredet - eller det blev den jo så. Men der er da godt nok også nogle chokerende historier iblandt, må jeg sige! Især den med aflivning af forkert hest. Jeg kan slet ikke sætte mig ind i, hvordan det må være. Andet end at det må være ganske forfærdeligt!!!

Jeg kom i tanke om, at min sorte slyngel faktisk har været offer for ombytning før Det var i den forrige stald vi stod i, der stod staldejeren for alt (altså fuldpas), så det var dem, der lukkede hestene ind og ud på fold hver dag. Der blev han ret tit byttet rundt med sin nabo, som var min venindes ganske almindelige brune DV hoppe (og min er jo så sort vallak).

De blev jo så bare placeret i forkert boks, så vi byttede jo bare rundt, men der var det problem, at min veninde lagde noget pulver i krybben til sin, fordi den havde gigt, så det var jo irriterende for hende, at hun ikke kunne stole på, at hesten fik sin glucosamin og msm. Vi gjorde naturligvis opmærksom på fejlen, men lige meget hjalp det...

Mvh Hanne

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det sker engang imellem
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 22:29

Jeg red en knabstrupper der, med et utrænet øje, lignede en anden knabstrupper på stedet.

Dem var der engang en ny part der fik byttet om på.

Han gik iøvrigt ikke i stykker selvom det var to meget forskellige træningsmetoder og udstyr OG den der blev taget ud var meget ung i modsætning til den anden der var langt i sin uddannelse.

"Jeg har ondt af folk der ikke drikker,
Tænk at vågne op om morgenen og vide,
at man aldrig får det bedre"
Frank Sinatra
0
0
Svar på denne tråd

ja min vendinde
Forfatter: 
Dato:  20-11-2009 23:04

skulle ride min hest og hun hentede en på en anden fold som ligner ham rigtig meget, den eneste forskel var at min hest er 8 år og den hest hun hentede var 3 år og utilredet ...... så god tur, hun nåede kun at lægge sadel på så fandt de ud af det.

kunne ellers have været en "sjov " ridetur på en ikke tilredet hest.........

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 00:24

Der er jo heste der er skadet, som ville have det meget skidt med at blive redet af den forkerte, eller bare redet i det hele taget... Og andre der ikke er 'oplært' til at kunne rides endnu, eller meget besværlige heste (efter hvad jeg kan læse her inde)...

Men mine heste ville ikke kave taget skade af at blive redet af den forkerte en gang... Nu har de begge gået med på en rideskole, så de er jo, eller har været, vandt til at gå med andre ryttere... Selvfølgelig har de personlighed, og prøver deres ryttere af, men de kan/kunne (er kommet på pension nu) begge rides på bane eller i ridehus, spring som dressur, og i skoven eller på vejen som det passede rytteren...

Heldigvis er der (så vidt jeg ved) ikke nogen der har redet dem uden min viden, men jeg tror ikke at de ville gå i stykker hvis det var sket... Jeg tror det ville være lidt noget andet nu, da de ikke har været redet i 3 år tror jeg efterhånden det er... Så jeg ved ikke om de har musklerne til en ridetur...

Perle

Farvel Felix

Hvil i fred

D. 21/8 2007
En gang utro, altid utro

0
0
Svar på denne tråd

Fabeldyret
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 00:29

Sikke en sød historie, som fik dagens store smil frem. :-D

Det er anstrengende at være småbarnsmor, og endnu mere med et kolikbarn.

Men godt *katten* ikke tog skade. ;-)

Mvh
xtiny

Citat tilskrevet Stalin

0
0
Svar på denne tråd

islændere
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 08:39

For nogle år siden havde familien islændere -alle opstaldet ude samme sted. Min var rød, min stedfar havde part på en sort og min heldige mor havde en hø-farvet(den kunne ikke forveksles!).

Min røde havde en hjerteformet stjerne - så var man i tvivl løftede man lige pandelokken.

Men den sorte var bare sort ligesom de ti andre, der bare var sorte!!!!!!! Tre hvide hår ved venstre øje og en svag bule på det ene bagben var de kendetegn, jeg gik efter i starten da jeg havde part på den og endnu ikke havde lært at se forskel på ismulerne.

Men mins tedfar er som mænd er - han kunne da sssagtens kende gandúr

Dog kom han hjem en dag og ville ikke rigtig ud med, hvordan rideturen var gået... hårdt gået på klingen viste det sig at han havde hentet hesten, striglet og sadlet og trenset op helt uden problemer... men så var den så sært livlig, da han ville sætte sig i sadlen!!

Det var nok fordi han havde taget staldejers utilredne 4 års (der pludselig var blevet sadel- og gtrensevant, griner!!!)

Uheld kan ske - og kors hvor jeg synes I er nogle sære hystader der ryger helt op i det røde felt. Men i tager måske aldrig fejl af noget som helst ever??

Christina ..Prinser og Prinsesser

skingur@gmail.com

0
0
Svar på denne tråd

Hystader - hesten som en baby...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 10:02

Jeg synes godt nok mange hesteejere i denne tråd er lidt langt ude...

Og jeg undrer mig over, at det ikke er de stakkels "fejlrytteres" sikkerhed, der er i fokus, men derimod, om hesten har taget skade.

Intet, INTET, kan overbevise mig om, at en fremmed rytter kan udsætte en hest for uoprettelig skade ved at sætte sig op på hesten og ellers ride hæderligt (uanset ridestil). Hvis rytteren kan det, så må jeres heste godt nok være så langt ude rent psykisk, at de burde aflives, eller også har I stimuleret dem for lidt.

Hvis nogen havde taget min hest ved en fejltagelse, ville jeg først og fremmest tænke på rytteren, og jeg ville blive lettet, når jeg så hørte, at det var gået godt. Den er nemlig ikke helt nem. Og når det nu var en fejltagelse, så ville jeg smile lidt af det, og så ville der jo ikke være mere i det. :-)

Har fået fortalt, at engang, da alle heste var trukket ind, kunne de ikke finde min! Den manglede simpelthen til sidst. De nåede lige at blive nervøse og panikslagne, da de opdagede at den var sat i en forkert boks, som lige var blevet tom pga. sommergræs :-D Så der stod den skam og hyggede sig :-)

0
0
Svar på denne tråd

Suk ja...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 12:39

Og når man bevæger sig ud i tafikken risikerer man også at blive kørt over. Selv når man har grønt lys!

Der er godt nok nogen der har mere end almindelige evner til at finde på skrækhistorier og male fanden på væggen...

Hvis man ser sådan på tingene, så kan alting jo ske, altid, alle steder.

Mvh. LoneR

0
0
Svar på denne tråd

Forkert hest...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 12:51

Ja det kan godt være svært, mange heste ligner hinanden, og hvis ejer ikke er med første gang hun skal ud og ride, ja så kan den fejl ske, og så er det jo godt hun tog en hest der åbenbart er sød og omgængelig, og det har sikkert været en god ridetur for dem begge.

Kunsten at være klog er kunsten

at vide, hvad man skal ignorere.

Hilsen
Lene

0
0
Svar på denne tråd

Min historie om signalforvirring
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 13:03

FNIS - stakkels pige, hvor må hun bare have været flov. Godt I fik redt trådene ud og der trods alt ikke skete mere end der gjorde.

Vil bare lige sige ang. hvad Jannej siger, så kan det godt ske, at tingene mudrer sammen på kort tid. Jeg bruger mine heste til rideterapi med nogle af de beboerer, hvor jeg arbejder.

En af dem har redet i en del år - på handicaphold - men er en ok habil rytter, stille og rolig og jeg har undervist ham lidt igennem det sidste år. Ham satte jeg til at lave lidt forskellige ting på min hest arkira (galopanspring + han lavede lidt schenkelvigninger - og hesten er i virkeligheden ikke klar til noget af det, og det er dårligt indlært). Men i slutningen af timen kunne jeg se, at hun ikke ville gå frem for fremsignalet længere. Da jeg tog hende ud næste dag, var fremsignalet ganske rigtigt helt væk (fordi hun var blevet signalforvirret dagen før). Jeg fik godt nok lidt sved på panden, men fandt det hurtigt frem igen - og fik faktisk noget andet med i den proces - men det er en anden historie. Men der skal ikke så meget til :-)

Han kommer IKKE til at lave schenkelvigning og galopanspring på hende igen, før hun er HELT klart til det.

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 13:43

Synes det er sjovt som nogen straks blamer hesteejerne, med svære heste, for at være dårlige ryttere, og hestene for at have mentale problemer, fordi de måske ikke kan rides af hvem som helst.

Har I overvejet at nogen kan have købt en hest, der har været fejlredet?

Jeg har en amerikansk showhest, som højest sandsynligt er redet til som 1½-2 års, og på en knap så venlig måde. Ingen skridten varm, bare op og derud af...

Hende kan man ikke bruge schenkler på, for så panikker hun.

Jeg blev anbefalet at træne hende med mine ben, og efter bare én ridetime, hvor jeg blot rørte hende med fødderne, kunne jeg starte HELT forfra.

Så det er meget muligt at hesten ikke falder død om, men det kan stadig ødelægge en masse - Og det kan blive farligt for rytteren.

Og som hesteejer har man jo også et ansvar, selvom det er et uheld.

Så nej, ville ikke grine af det, men føle mig lettet over at hverken hest eller rytter var kommet til skade.

Men synes det er fint at nogen kan grine af det, hvis de har nogle gode heste. Synes bare ikke I kan forvente at vi andre gør.

Mvh. Lykke

Navneskilte laves

Part søges til TWH

0
0
Svar på denne tråd

træls situation
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 16:48

Ville selv blive træt af det men ikke blive stiktosset med mindre de havde opført sig ondsvagt på min hest.

Staro er heldigvis den type hest der kræver man rider ordenligt hiver og flår du ham i kæften og tæsker ham med schenklen stopper han op og så kan du sidde der med alle dine talenter krikken rør sig ikke ud af flækken ;-) men rider du han fornuftigt og lader ham bruge sig selv SÅ får du en fantastisk ridetur ud af det så er ikke så bange for fremmede ryttere på ham (dog skal der ikke andre op end mig og træner pt....

Men se på den positive side din hest er ikke syg el under behandling som kunne forværre evt ridning og koste dig masse unødige timer og dyrlæge regninger.

Staro Hit

&

K´s Baby´s Dream

0
0
Svar på denne tråd

Chokeret!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 23:05

Det har jeg aldrig selv oplevet eller hørt om!

Jeg kan fuldt ud forstå trådstarters reaktion. Jeg var også blevet chokeret og vred til at starte med. Det er selvfølgelig en fejl, der kan ske, men det ville godt nok være uheldigt hvis hesten var skadet! Nu var det jo ikke med vilje og der er ingen skade sket, men jeg synes det er helt sindssygt, hvad nogle af jer andre beretter om. Folk der med vilje rider andres heste uden at have fået lov!!! Jeg ville politianmelde det. Det har man bestemt ikke ret til.

Omkring forbytninger der sker ved uheld, så må man vel lægge mærke til nogle bestemte kendetegn, så man kan kende hesten, når man er tæt på den. Det plejer jeg at gøre hvis jeg skal ride en ny hest, der fx er mørkebrun ligesom halvdelen af de andre heste i stalden. Ellers må man spørge hvis man er i tvivl, selvom det er lidt pinligt...

Stine

0
0
Svar på denne tråd

med fare
Forfatter: 
Dato:  21-11-2009 23:45

for at blive udskældt.

Det skal lige siges at jeg har ikke læst hele tråden, jeg syntes ligesom der gik lidt dødvande i den.

I min næste kommentar hentyder jeg ikke til nogen hesteejere, heste, parter, ryttere mm. i den tråd.

Men der var så meget "uha om at hesten kunne være ødelagt af en times ridning" Prøv at vende den engang, hvis nu én kom til at tage en forkert hest og lige frem lærte den noget eller red hesten bedre end den normalt blev redet. Jeg siger ikke at de store problemer kan løses på en time, for det ved jeg godt de ikke kan, ja det var bare en tanke.

Har aldrig selv oplevet problemet, men tror ikke jeg ville tage det så tungt. Men jeg synes dog det er lidt uansvareligt fra udlåners side, hvis pigen ikke er sat grundig ind i tingene, det kunne jo være gået grueligt galt, hvis hesten fx. ikke havde været tilredet eller bare var generel halvskør mm.

Lisbeth

Slaugårdvarmblod - når farven også er en faktor

www.slaugaardvarmblod.minisite.dk

2010 ventes føl efter Ravell 959 / Turban Rose (SF)

og Samaii / Mago xx

0
0
Svar på denne tråd

Nå.......
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 00:06

Nu må jeg altså lige skrive lidt.....

Så vidt jeg husker skrev trådstarter at nogle i stalden havde spurgt om hun havde fået part på den hest - hvortil hun svarer ja....

Hun sadler op og rider...

Men hvis hesten havde været skadet eller ikke tilredet var der nok nogle der havde ssagt noget til hende og spurgt hvad hun hed hende hun havde ne aftale med....

Og ja... Så mange heste tror jeg heller ikke der ville tage skade af enenkelt ridetur med en fremmet rytter....

Og som Lisbeth skriver - hvad hvis hesten faktisk havde haft godt af det?

Jeg forstår udemærket din første reaktion. En der rider på ens hest uden tilladelse... Men nu var det jo en fejl, og herre gud - det er da lige lidt hyggesjov til staldens julefrokost ;-)

Stakkels pige - det må have været pinlingt!

Jeg synes det er en sød historie om alle vores "ens" varmblodsheste

Jeg ville nok være mere bekymret for pigen... Hun kunne da let komme mere til skade end hesten hvis den ikke var tilredet eks.

Og hvis de mennesker der er i din stald ikke havde forbudt hende at ride på en meget skadet hest - ja så havde jeg altså nok overvejet stedets kvalitet - nu der VAR nogen der så det!

Hilsen Helle.

Ford escort til salg. God, billig førstegangsbil... Skriv en PB for mere info .

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 01:42

Jeg har en super sensitiv hest, og var blevet arrig, hvis nogle havde redet ham ved en fejl. Og jo, én gang ridning på den forkerte måde kan ødelægge utroligt meget!

Meeeen tror nu ikke, hesten er SÅ øm i ryggen af en forkert sadel én gang??? Men forstår godt du er overrasket og fik ondt i maven.

Mærkelig historie, forstår ikke helt, man ikke undre sig som part. Hun må vel ha prøvet den anden hest før? Så vil man da mærke forskel... Jeg kan kun ryste på hovedet og sige tsk..tsk...

Kristina; lykkelig ejer af 5 års dressurvallak e. Salomon/Tango `Starlight´s Sidney` <3

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det underlige jo
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 01:55

at hestene IKKE er ens, den ene er en bred Oldenborg, sød og flink. Den anden er en lidt vimset, spinkel hest. Jeg kan absolut ikke forstå man kan tage fejl af de to heste, hvis man har bare en smule hesteforstand.

Sagde Janne

Sælges:

tilredet, højde 1 meter.

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

hehejehje
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 10:35

wow hvor ville jeg blive bange for at være i den stald, hvis jeg fik nogle af de kommentarer, nogle af jer har skrevet lige i fjæset!

En fejl er en fejl og de er til for at blive tilgivet. Pigen var sikkert genert/forvirret ja whatever. - og jeg er sikker på hun aldrig gør sådan noget igen.

Hvordan ville i have det, hvis denne pige var en herinde, som læste denne tråd? Uff jeg ville få lidt dårlige mavefornemmelser..

til jer der siger det med "sensitive heste" Ja der er forskel på heste, selvfølgelig er der det. Men helt ærligt - sensitiv hest. Det er vidst mere jeres egen skyld at den er "SUPER" sensitiv. Og det kan den arme pige (hvis det var sket for jer) vel ikke rigtig gøre for.

Herregud. Ja selvfølgelig kan det ødelægge noget i hesten at få den forkerte saddel på I FLERE UGER!! men en enkelt gang, kan altså ikke ødelægge SÅååå forfærldelig meget, som ikke er nemt at rette op på?

Vend den indad og sig, at i selv er nogle knap så gode hestetrænere, hvis en anden uvedkommende ikke kan ride jeres hest. - så er der da noget galt.

overvej at omlægge jeres ridning istedet.

Jeg har da flere gange redet heste, hvor jeg bare har fået at vide hvilken én det er (farve osv.) sat mig op og redet derudaf.

Ikke at det er sådan i alle tilfælde, men alligevel..

tag lige en dyb indånding og lev livet i stedet for at være bitter og tvær, det er så meget nemmere :)

Asta

>> You just can't live in that negative way...

make way for the positive day! <<

Rest In Peace Isabella! :'(

0
0
Svar på denne tråd

hold...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 11:00

da op jeg var blevet helt hysterisk hvis der var en der red min hest!!

Om det så var en fejl eller ej... Kan godt forstå at du blev chokkeret.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Asta......
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 11:51

Ja...nemlig ja

Godt skrevet.....herre jemini.....hvis heste er så sarte er det nok bedst slet ikke at ride dem overhovedet...tænk hvad skade man selv kan gøre på dem....

0
0
Svar på denne tråd

Corvetten....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 12:05

Corvetten: kan du ikke uddybe nærmere om den historie med den forkerte hest der blev aflivet? Hvad skete der efterflg? (ja hesten var selvfølgelig død og borte, men hvordan fandt man ud af tingene bagefter).

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Asta...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 12:33

Du skriver præcis det jeg tænker, du er bare bedre til at forklare det

Sagde Charlotte.

0
0
Svar på denne tråd

Sur på ejer
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 12:34

Jeg ville blive sur på ejeren af den hest, som skulle have ny part! At sende en pige ud til en stald helt alene, hvor hun ikke aner, hvilken hest hun skal tage, det mener jeg er HELT forkert! Så jeg ville nok ikke til at starte med blive sur på nogen, men først finde ud af hvorfor hun red min hest, og så derefter ville jeg nok lige snakke lidt med ejeren!

Mange hilsner fra Simone :)

Du skaber selv dit liv - så skab et godt et!

'God behandling skaber gode heste, dårlig behandling ødelægger dem' - HUSK DET!!

0
0
Svar på denne tråd

Asta.....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 13:13

Hvis man har købt en hest med en blakket fortid, og den deraf er blevet sensitiv, så er det da ikke noget man selv har gjort den til?

Jeg synes ikke den er rimelig at skyde det i skoene på dem, som forsøger at gøre det bedre for en sådan hest, og VED at der bare ikke skal RET meget til at spolere noget af det arbejde man har lagt i den.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Louise N...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 13:39

Selvfølgelig er der sensitive heste, men hvis 50 % (eller i hvertfald MANGE) af alle heste ikke kan rides af andre end ejeren selv vil jeg også mene der er noget galt. Både hvad angår hold af heste, hvis der findes så mange heste der har en blakket fortid,så er der jo virkelig mange af os der ikke kan holde heste - og så er der nogle af jer superhestefolk der må overtage resterne, Men som udgangspunkt tror jeg ikke der er SÅ mange heste der har en blakket fortid - og dermed KUN kan rides af ryttere der nærmest er beridere....

Ja jeg synes det er ejeren af hesten pige skulle have redet der må have lidt dårlig smag i munden hvis hun ikke har sat parten rigtigt ind i tingene...

Hilsen Helle.

0
0
Svar på denne tråd

h rosenkilde
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 13:52

Næ, jeg håber da heller ikke der er så mange heste med en blakket fortid der er blevet meget sensitive. :-) Men nogle er der altså.

Jeg har ikke selv en hest jeg ville kalde for sensitiv, og gad det heller ikke, men derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i dem der har en sensitiv hest, hvor der ikke skal ret meget til at spolere en masse arbejde der er lagt i hesten.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg også prøvet
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 14:03

Jeg havde engang en pige til at ride min hest 2-3 gange om ugen. Så skete det desværre, at den forstuvede en "fod" på folden. Jeg aftalte med pigen, at jeg ville ringe, når hesten var klar igen.

Nogle dage senere, da jeg skulle hente hesten ind fra fold, var den væk. Den stod heller ikke i boksen. Der gik jeg fandme i panik.

Men det viste sig, at pigen havde sadlet hesten op og red rundt i ridehuset.

Der blev jeg fandme gal. For hesten var endnu ikke erklæreret ovre sin forstuvede fod

Der skete dog heldigvis ikke noget med hesten. Og foden var i orden igen, men det kunne da have gjort skade.

Og pigen var nu en voksen tøs på 25 år - så en smule tankevirksomhed burde da have været til stede...

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 14:22

Asta ♥Isabella♥ >>

En gang jeg satte en ny person op på min hest, sprang den igennem et træhegn.

Det er meget muligt at det langt fra er mange der er SÅ sensetive, men du ved aldrig om netop dén hest du sætter dig op på er. Derfor er det hammer farligt.

Og om det så bare er en hest der bukker lidt, eller stejler lidt - har man dårlig balance og er man uforberedt, kan det også hurtigt blive farligt. Der er jo ingen der siger at partrytteren er proff.

Igen - At I har gode heste, der kan rides af alle, og derfor kan smile af det, betyder ikke at vi der ikke har skal...

Var der en pige der havde sat sig op på min hest, ville jeg være SÅ bange for, at der var sket hende noget.

OG - Den med at en for lille sadel ikke kan gøre skade. Muligvis ikke, men er det en letirritabel hest, eller en hest der har haft tidligere dårlige erfaringer med en speciel sadel, så kan det igen hurtigt blive farligt.

Min hest kan fx ikke gå med westernsadel, og går ud fra at det skyldes hendes fortid. Hun bliver totalt deprimeret, og forsøger bare at løbe sig igennem det hele.

Læs evt. mere her:

www.hestegalleri.dk/html/ for_messageDetail.asp?MSG_ID=501137

Mvh. Lykke

Navneskilte laves

Part søges til TWH

0
0
Svar på denne tråd

hehjehej
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 15:50

LouiseN: nu skrev jeg også at det ikke er sådan i alle tilfælde. :)

Gold and Dangerous *Dixie*: henvendte mig til dem som blev sure og hysteriske over at en pige havde taget den forkerte hest ved en stor fejltagelse. Pigen er nok også blevet informeret om hvordan hesten er, det ved jeg ikke, men vil jeg gætte på hun er. Men hvis der er nogen der har fejl i det her, så er det hende der skulle have part, der har lavet noget forkert ikke pigen.

læs også ovenfor^

Asta

0
0
Svar på denne tråd

forkert hest
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 15:58

Hej

Asta vi er enige. Jeg ville ikke være blevet hyrsterisk hvis en ved et uheld havde taget min hest ud at ride.

Jeg ved godt der er nogle der har specielle heste, men jeg tror altså det er mindretallet, men selvfølgelig skal der tages hensyn til disse heste.

Jeg synes tit hestetøser nogel hysteriske madammer, men igen det kommer nok an på hvilken vkel man ser det fra.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt Kingo

1991 - 2008

Sov sødt Cæsar

2003 - 2009

Vi savner jer!!

HF Student anno 2009

Barfodstrimmer bør forbydes!!!

0
0
Svar på denne tråd

Det går bare ikke
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 16:09

Jeg var også gået fuldstændig bananas hvis det var sket for mig.

Begge mine heste er skadede og i meget forsigtig genoptræning. Den ene af dem med en seneskade, som kunne springe op hvis hun blev redet i almindelig dressur i en time med trav og galop, som jo nemt kunne være tilfældet her. Det ville sandsynligvis have betydet, at dens chance for at blive ridehest igen er helt væk, så ja, jeg havde gået helt op i limningen og ville kræve erstatning af parthestens ejer.

Jeg synes ansvaret primært ligger hos parthestens ejer, hun har tydleigvis ikke instrueret parten ordentligt.

Hilsen Bettina

Heste og store ponyer tages i ridning/tilridning - ridningen foregår på hestens præmisser. Kontakt via PB for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Bettina.
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 16:14

Tror du ikke at dem der var i stalden havde sagt noget hvis den blev sadlet op inden den blev redet????

Hilsen Helle.

0
0
Svar på denne tråd

men helt ærligt
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 16:17

hvis hesten virkelig havde været super sensitiv eller havde en skade, burde veninden eller andre i stalden så ikke undre sig?

Vil så lige sige at det sagtens kan ske at man tager fejl af heste. især hvis man kun har set den en enkelt gang, så skal der ikke være mange ligheder mellem hestene før man tager fejl.

Jeg ved da at mange tog fejl af Looksen og en anden leverfarvet welsh cob i stalden. De havde begge blis og to bagsokker. Størrelsen var der ikke megen forskel på heller. jeg kunne da godt forestille mig at hvis der var en som kun havde set den stå i boksen at man nemt kunne tage den ene for at være den anden. Det er endda sket for ejeren af stedet.

Han kunne simpelthen ikke forstå hvorfor jeg havde så store problemer med at få sadel på ham, når jeg nu red rundt med den tit uden sadel. Forklaringen var jo så blot at han havde taget fejl af de to heste ;)

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 16:31

Helle: Jo, hvis der lige er nogen på pågældende tidspunkt. Det er ikke altid de er nogen i vores stald.

Hilsen Bettina

Heste og store ponyer tages i ridning/tilridning - ridningen foregår på hestens præmisser. Kontakt via PB for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Bettina....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 16:44

Nej men det havde der jo været her...

Og vi må gå ud fra at det er en engangsforestilling - det sker nok ikke hver dag - men jeg synes det er fint at sætte lidt fokus på at når man skal have part til sin hest gør man noget ud af at foryælle hvilken hest det helt nøjagtigt drejer sig om...

Men jeg synes måske det er lidt hysterisk at blive fuldstændig tosset - nå nu vi ved hvad der er sket - jeg mener, det var jo ikke med vilje...

Og ja - selvfølgelig kan der ske en fejl - og den kan give meget fatale følger hvis hesten eks. er skadet o der ikke er nogen i stalden til at stille ? ved at hun skal ride netop den hest, men det var der jo - og heldigvis skete der ikke PIGEN noget...

Jeg synes der er fokuseret frygtelig meget på i denne debat om hesten tager skade - men hvad med pigen....? Hun er da helt ærlig den vigtigste!!!

Hilsen Helle.

0
0
Svar på denne tråd

Sensitiv hest
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 17:04

Jeg har også en sensitiv hest, men bare fordi den er sensitiv er det jo ikke ensbetydende med, at den ikke kan rides af andre end mig. Faktisk er den meget nem for andre at sætte sig op på og ride netop fordi den er sensitiv..... Så til alle dem med sensitive heste i denne tråd, jeg syntes lige de skal tage et godt kig på sig selv - for det er ikke normalt at en hest ikke kan rides af andre og måske det mere ligger hos ejeren i stedet for hos hesten????

Og som jeg har skrevet længere oppe så ville jeg grine af sådan en fejltagelse.

Og hvorfor egentlig blive ved med det navlepilleri med at placere ansvaret hos nogen??? Der er jo ingen der er skyld i et hændeligt uheld og dermed ingen man kan placere ansvaret hos. Der er for pokker jo ingen, der har gjort det med vilje.....

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Iøvrigt.....
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 19:46

...troede jeg også at (næsten) alle herinde er hestehviskere....så det burde vel ikke være noget problem at "kurere" sådan en psykisk skadet hest...læs: sensitiv.....

Man kunne fristes til at tro at mange ryttere mener at de er de eneste der kan ride deres hest....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 20:14

Jean 39: Ha ha den var s.. god!

Fordi jeg har en sensitiv hest, er det ikke endbetydende med, at han ikke kan rides af andre. Det kan han skam, og jeg har også en part og en underviser der rider ham. Men jeg ville stadig blive meget underlig ved tanken om, at en eller anden person havde sadlet min hest op, og redet dressur på den. Og jeg synes stadig det er tankeløst, at det er sket -uanset hvem der så har ansvaret.

Nu er min hest i gang med et genoptræningsprogram (pt kun i skridt) efter længere tids sygdom i det ene ben/hov. Bare tanken om alt det vi har været igennem, og en person havde sadlet ham op og redet på ham måske i trav og galop. MAVEPINE!

Havde han der imod været 100% fit for fight, havde det ikke været SÅ foruroligende, men stadig ubehageligt.

Der udover er han ung, og meget uerfaren, så det kunne nemt have endt galt med den forkerte rytter. Tænk hvis hun var kommet til skade?!

Nogle siger, det ikke er nogens ansvar, men det er vel en årsag til, at fejlen sker!

Kristina; lykkelig ejer af 5 års dressurvallak e. Salomon/Tango `Starlight´s Sidney` <3

0
0
Svar på denne tråd

Skingur..
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 20:51

,,Uheld kan ske - og kors hvor jeg synes I er nogle sære hystader der ryger helt op i det røde felt. Men i tager måske aldrig fejl af noget som helst ever??"

- jeg kunne ikke have sagt det bedre selv!

Jeg kan da overhovedet ikke forstå, at man kan gå så meget amok over det, jeg NÆGTER at tro på, at pigen kunne have ødelagt ALT det arbejde, der var lagt i hesten på 1 time.

JA, de kunne være kommet til skade, men hun gjorde det jo ikke med vilje, så klap dog lige hesten altså.

Jeg havde ikke reageret på nogen negativ måde, hvis det var min hest, hun havde redet ved en fejl..

Sagde Carina Gøttler (:

- som ENDELIG er blevet mor til den skønneste lille dreng<3

R.I.P Pax&Carsten Junior

4-års DV-hoppe på 1.60 i stg. sælges

0
0
Svar på denne tråd

kagesmagerstadiggodt
Forfatter: 
Dato:  22-11-2009 21:51

Frøken ♥Mademoiselle♥: nu blev der jo ikke spurgt personligt indtil hvordan du ville have det hvis det var din hest det skete for.

- Men det er da godt du deler det med os

nej spøg til side - og nu må du ikke forstå det forkert...

Jeg forstår godt man bliver hysterisk, hvis der kom nogen og red ligepræcis din hest og ødelagde den, fordi den i forevejen ikke havde det godt. MEN - hvordan ville det overhovedet kunne ske? Der ville da være et eller andet til at forhindre det for det første..?

f.eks. at en fra stalden havde set det, og nok liige havde spurgt ind til hvorfor den hest blev redet etc.

eller at pigen selv havde opdaget at hesten haltede eller hvad den gjorde og stoppet ridningen straks!

Camils: lige mine ord til de andre, dejligt, så behøver jeg ikke selv skrive :P

Asta

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 06:53

Alle jer der skriver, at "mange af dem herinde" der svarer er det ene og det andet fordi de ville flippe skråt...

Nu har jeg læst hele tråden, og det er faktisk ikke særlig mange, der ville blive sure og gale - og de der så har det på den måde, har en god grund til det, fx heste i genoptræning, meget unge heste eller heste der har haft mange dårlige oplevelser, jeg tænker her på fx Dixie og Cashew. I de situationer mener jeg da, det vil være på sin plads at blive bekymret både for hesten og den fremmede rytter.

Næsten alle andre siger som trådstarter: Chokeret/vred i starten, men så køler man ned, får sig en snak med de vedkommende og så er alt ok igen. SÅ mange af de der "hyper sensitive" heste er der heller ikke i tråden jo... ;)

Langt størstedelen herinde er jo faktisk enige. Bare lige, hvis I ikke havde opdaget det. :D

Den dejlige pintopige Kimberley og den søde palominofyr Sunny

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbum
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 11:27

det er sgu da heldigt mine heste er pissse ligeglade hvem der rider dem og hvordan, de retter bare ligeså stille ind efter personen :) de har haft massere af nybegyndere og øvede på og de er skam ikke døde i nu :) det ville ikke kunne hidse mig op his der var sket en fejl og en fremmed have dalret rundt i en time, meeeen nu kommer det ik til og ske da de står hos mig :D

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 11:55

He,he....-stakkels pige...

Jeg ville nok kigge en x-tra gang hvis nogen havde redet på min, uden jeg vidste noget.

Om jeg ville blive sur....-måske.....-jeg ved ærlig talt ikke hvordan jeg ville reagere.

Har ikke prøvet det før.

Jeg tror nu nok at vedkomne der kom til at sætte sig op på min kom hurtig ned igen, da han er meget speciel og vil med det samme prøve den "nye" rytter af.

Fejl sker og jeg tror nok pigen har lært sin lektie.

Annemarie

Laura og Emma 20/07-06 og Nanna 13/8-09

www.123hjemmeside.dk/ GroenkjaerRamloev

"If you can dream it, you can do it"

"Medlem af Bullerklubben"

0
0
Svar på denne tråd

Kjeldsen 1
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 08:45

Det er da ren Wendy eller hvad??

Den var god..... der ramte du da plet !!!

Sælges ;

Oldenborgvallak født 12/5-06....

Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.

Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

0
0
Svar på denne tråd

spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 18:09

Corvetten, HALLO ? aflive den forkerte hest???

Fortæl lige den historie ----

N A N O U

- stadig ikke færdigmalet.

DRESSUR UNDERVISER SØGES

(kokkedal/hørsholm)

0
0
Svar på denne tråd

nænæ.....
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 18:16

Har ofte oplevert at nogle af vores ansatte ikke kan skældne mellem de forskellige heste. pyt da.

Hvis personen ikke gjorde det med vilje, kan jeg ikke blive sur over det :)

Det har intet med "heste kendskab" af gøre. tror det kan ske for adskellige.

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider